Rolgordijn open of dicht?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Paulusssttt » zo 26 jan 2020 09:46

In onze Predom heb ik combi rollo's gemonteerd. Wat ik mij afvroeg. Is het verstandig om tijdens het rijden deze dicht te doen. Tijdens de zomer scheelt dat zoveel (minder) warmte in de caravan. Gaan ze dan stuk? Is het niet aan te raden? Of niets aan de hand, doen! Wat doen jullie?
En nee, er zit geen airco in die wij op plaats van bestemming op 10 kunnen zetten.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Micky » zo 26 jan 2020 09:54

RE.gif

ik laat de horren vaak wel naar beneden, maar als je de blindering naar beneden laat zou je anderen schittering van de zon kunnen geven, verder heeft het geen zin om de warmte buiten te houden, want ten eerste koelt je caravan super snel af als het avond is en zou je echt naar de hitte gaan, dus bijv. Zuid Frankrijk wordt het zo heet dat je toch geen verschil merkt is mijn ervaring, of juist wel, als je ze dicht laat en geen airco hebt wordt het binnen heter dan buiten, dus kun je beter alle ramen open zetten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Henny » zo 26 jan 2020 10:04

Inderdaad maakt het ivm de warmte tegenhouden niets uit ! Gewoon bij aankomst alles tegen over elkaar open zetten. thumbup.gif

Maar, naar beneden tijdens rijden geeft veel onnodige trillingen en spanning. beter is om ze gewoon omhoog te laten.

Ook in de stalling heeft het geen zin om ze naar beneden te doen...waarom zou je ...bovendien staan ze dan ook heel de winter op spanning.
Tenminste..zo denken wij er over ! knipoog.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23432
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door PD » zo 26 jan 2020 10:09

Het wordt door de fabrikant afgeraden om verduisteringen tijdens de rit en in de stalling naar beneden te laten en het heeft inderdaad ook geen enkel nut.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door WillyL » zo 26 jan 2020 10:17

Volgens de instructie bij de ramen en het stickertjes erop mag je de rollen niet gans naar beneden laten wanneer de zon er erg op schijnt. Het zou de lucht achter de rollen te warm kunnen laten worden en beschadegingen kunnen veroorzaken aan die plastiek ramen.
Wanneer ik ze gans naar beneden laat doe ik ook de verlichting op de kierstand zodat de warmte toch weg kan. Tijdens het rijden kan dat niet en laat ik de rollen gans op of deels naar beneden.
Eens op de kampplaats en wanneer de grote voorvenster pal in de zuidzon staat plaats ik een zonneluifeltje boven de voorvenster. Dat houdt de warmte ook vrijj goed buiten, t.t.z. de opwarmende zonnestralen.

Mijn voorvenster is lichtjes schuin en wanneer de zon er in een bepaalde hoek op schijnt, vooral tegen de avond, kan de reflectie heel hinderlijk zijn in mijn achteruitkijkspiegel. Om ook andere bestuurders niet te hinderen laat ik dan zeker die rollen naar boven.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door JRijkmans » zo 26 jan 2020 13:27

2 redenen om de rolgordijnen tijdens het rijden niet naar beneden te laten. De veerspannig wordt door het rijden, dus bewegen slapper zodat ze slechter gaan oprollen en ten tweede als je een achterraam hebt kan dat door de zon verblindend zijn voor achterop komend verkeer.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Techn

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Techn » zo 26 jan 2020 14:57

WillyL schreef:Volgens de instructie bij de ramen en het stickertjes erop mag je de rollen niet gans naar beneden laten wanneer de zon er erg op schijnt. Het zou de lucht achter de rollen te warm kunnen laten worden en beschadegingen kunnen veroorzaken aan die plastiek ramen.
Wanneer ik ze gans naar beneden laat doe ik ook de verlichting op de kierstand zodat de warmte toch weg kan. Tijdens het rijden kan dat niet en laat ik de rollen gans op of deels naar beneden.
Eens op de kampplaats en wanneer de grote voorvenster pal in de zuidzon staat plaats ik een zonneluifeltje boven de voorvenster. Dat houdt de warmte ook vrijj goed buiten, t.t.z. de opwarmende zonnestralen.

Mijn voorvenster is lichtjes schuin en wanneer de zon er in een bepaalde hoek op schijnt, vooral tegen de avond, kan de reflectie heel hinderlijk zijn in mijn achteruitkijkspiegel. Om ook andere bestuurders niet te hinderen laat ik dan zeker die rollen naar boven.
Ik vraag mij werkelijk af wat voor degelijke caravan je dan hebt achter je rolgordijnen???

Als de zon erop schijnt kan het dus je plastic ramen beschadigenAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door shanty1959 » zo 26 jan 2020 15:17

Fabrikant raadt rijden met dichte rollo's af vanwege kans op beschadiging van het veermechanisme. Effect om warmte tijdens het rijden met dichte rollo's buiten te houden lijkt mij nihil.

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Knaus440 » zo 26 jan 2020 15:21

Advies stond ook op handleiding groot Heki dakluik.
Is niet omdat de zon er op schijnt, maar de combinatie zon, reflectie en stilstaande lucht. Het wordt erg warm tussen raam en zonwerende rollo met volle zon erop en hogere buiten temperaturen.
Heeft niks met degelijkheid caravan of raam te maken, gewoon natuurkunde.
Overigens is het bij ons nog nooit gebeurd dat er iets smolt bij dichte rollo en hoog zomer.

Maar ja, we hebben wel een knaus. mrgreen.gif awhoea.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door r.obbink » zo 26 jan 2020 16:29

Altijd open.


Het veermechanisme heeft er onder te lijden en gaat stuk (al een keer gehad bij een vorige caravan)

betreffende warmte maakt het niet uit, je hebt altijd wel iets van rijwind en ach op de camping de ramen open of de airco aan
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door WillyL » zo 26 jan 2020 21:24

RE.gif of enige terug, een Duitse, Dethleffs. Wanneer het licht is en ik het niet vergeet zal ik een foto nemen van de sticker. Heb jij die trouwens ook niet hangen? Het zijn heel doorzichtige dingen en zo speciaal zijn mijn ramen niet. Het staat trouwens ook in de handleiding.
Om eerlijk te zijn, ik denk dat het waarschijnlijk zo een waarschuwing is om zich in te dekken tegen schadeclaims in het uitzonderlijke geval dat er problemen zouden zijn. Alhoewel, uitzonderlijk? Ik las op dit forum reeds verschillende topics met loslatende raamdelen of kromtrekkende ramen. Zouden die brave lieden ook niet af en toe het ganse verduisteringsrol toegelaten hebben bij hevige zon en zo na verloop van tijd schade gekregen hebben? Dat werd er nooit bij vermeld en bewijzen kan je dat moeilijk, maar het is een mogelijkheid. Het werd dikwijls op 'fabricagefout' gestoken...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Jettiny » zo 26 jan 2020 22:04

Wij laten ze altijd open tijdens de rit.
Nooit over nagedacht of het slecht is.

Voor de tussenstops vinden we het ook aangenaam om licht in de caravan te hebben en een beetje te kunnen kijken naar overige reizigers. 🙂

Vriendelijke groeten,
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Philmar » zo 26 jan 2020 23:12

Bij ons waren de rollo’s altijd naar beneden tijdens de ritten. Ook in de stalling. Niets gelezen op opgemerkt van waarschuwing dat men dit best niet doet. Ook geen slappe veren.

Philmar

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Morgoth » ma 27 jan 2020 11:35

Het lijkt mij dat de ramen met dichte rollo's stilstaand op de camping veel heter worden dan tijdens het rijden met rijwind koeling. Dat temperatuur dus een issue is tijdens het rijden met gesloten rollo's lijkt me echt niet kloppen. Dat de veer en het mechanisme tijdens het rijden meer op hun donder krijgen geloof ik wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Paulusssttt » di 28 jan 2020 10:50

Top, super bedankt voor alle antwoorden. Genoeg redenen om ze dus open te laten tijdens rit en stalling caravan.gif
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door dieseltijger » di 28 jan 2020 10:59

Ik zou ze dicht doen awhoea.gif
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door JanP » di 28 jan 2020 11:20

Gewoon open onder het rijden, en in de stalling.
thumbup.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door deusjevo » di 28 jan 2020 11:36

r.obbink schreef:
zo 26 jan 2020 16:29
Altijd open.


Het veermechanisme heeft er onder te lijden en gaat stuk (al een keer gehad bij een vorige caravan)

betreffende warmte maakt het niet uit, je hebt altijd wel iets van rijwind en ach op de camping de ramen open of de airco aan
Ook de vergrendelingspinnetjes waar het rolgordijn in haakt lijden eronder.
Zijn maar ieniemienie stukjes plastic die naar mate de caravan ouder wordt broos worden en dan snel kunnen afbreken.
Sowieso altijd met beleid gebruiken die rollo’s.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19761
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Daphne » di 28 jan 2020 13:58

Philmar schreef:Bij ons waren de rollo’s altijd naar beneden tijdens de ritten. Ook in de stalling. Niets gelezen op opgemerkt van waarschuwing dat men dit best niet doet. Ook geen slappe veren.

Philmar
De mensen die je onderweg mogelijk hebt verblind zullen het betreuren dat je er nooit iets over gezien of gelezen hebt :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Micky » di 28 jan 2020 14:18

Philmar schreef:
zo 26 jan 2020 23:12
Bij ons waren de rollo’s altijd naar beneden tijdens de ritten. Ook in de stalling. Niets gelezen op opgemerkt van waarschuwing dat men dit best niet doet. Ook geen slappe veren.

Philmar
Hebben jullie toevallig een Andria met van die groene ramen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19761
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Daphne » di 28 jan 2020 15:51

RE.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Philmar » di 28 jan 2020 16:33

Daphne, muggengaas tussen raam en verduistering houd verblinding tegen.
Micky, Andria met groene ramen?

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Micky » di 28 jan 2020 16:45

RE.gif

Adria
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Philmar » di 28 jan 2020 17:01

Micky,

neen, wij hadden een Touring Triton 430, nu een Touring Troll 550 zonder groene ......

Philmar

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Rolgordijn open of dicht?

Bericht door Kipvriend » di 28 jan 2020 20:21

Wil je dat je ruiten snel kapot gaan, moot je vooral de horren en de verduisteringen dicht laten.
Wil je dat de veerspanning sneller dan nodig verzwakt, vooral de horren en de verduisteringen dicht laten tijdens het rijden.
Dit geldt zo wie zo ook voor de plizee horren en verduisteringen.
En dat zowel voor de dak luiken als de ramen.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”