7-polig naar 13-polig

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
arcss
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 08:58

7-polig naar 13-polig

Bericht door arcss » ma 20 jan 2020 14:42

Ik heb een vw caddy uit 2011. Deze heeft een niet af-fabriek trekhaak met 7-polige aansluiting, bij achteruit rijden blijven de parkeersensoren signaal geven.

Nu overweeg ik om er een 13-polige op te plaatsen. Een ECS set kost 139,88€ en heeft een duidelijke inbouwhandleiding.
Moest ik dit in de garage zelf laten doen kost het mij 360,58€

Stel als ik het zelf doe, kan ik dan gewoon naar de garage om deze in te leren, of zeggen zij 'wij hebben het niet gemonteerd ... wij trekken ons er niks van aan'.
Enig idee hoeveel ze aanrekenen om het in te leren? (originele volkswagengarage)
Ik durf het er niet zo rechtstreeks gaan vragen zonder mij vooraf wat geïnformeerd te hebben ...
Home-Car racer jive 43 (2001) + VW Caddy 2.0TDI 140pk (2011)

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Hermanus » ma 20 jan 2020 15:32

Bij mijn vorige auto heb ik de trekhaak aansluiting ook veranderd van 7 naar 13 polig. Ik ben toen bij de dealer geweest om de aansluiting in te lezen, en betaalde daar iets van € 100,-- voor.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door VIP » ma 20 jan 2020 15:46

Iemand die VCDS heeft (er zitten er ook hier op het forum) doen het voor een vriendenprijs, is iets van 5-10 minuten werk.
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Knaus440 » ma 20 jan 2020 16:51

Ik heb zelf de voertuig specifieke kabelset bij de dealer gekocht, en hem zelf gemonteerd.
Daarna heeft de dealer hem aangemeld.
Was een klusje van 5-10 minuten inderdaad, kostte niks.
Maar ik heb het wel van te voren gevraagd, EN de voertuig specifieke kabelset bij de dealer gekocht.
Voertuig specifiek, want daarin zat ook het "blokje" om de sensoren uit te schakelen.
Je zult het vast wel weten, maar gebruik niet van de zgn blauwe blokjes om de kabels te verbinden.
Dit vraagt om problemen.
De dealer gaf ook aan als ik die zou gebruiken, zij niet wilden aanmelden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Chris » ma 20 jan 2020 19:16

Ook ik heb mijn auto van 7 naar 13 polig "omgebouwd".
Daarvoor moest er een nieuwe TRM unit (Volvo Trailer Module) en een speciaal daarvoor gemaakte aangegoten kabelset komen.
Die twee delen heb ik bij de Volvo dealer gekocht, even los-vast de connectors er in gestoken met de 13 polige kabel ( ligt allemaal voor gemonteerd in de kofferbak) en de dealer heeft direct de software geladen.
Inleren noemden ze dat.
Ook parkeersensoren, mistlicht, canbus verlichtingscontrole etc. aanpassen.
Thuis heb ik alles weer los gehaald en netjes gemonteerd, en weer aangesloten natuurlijk.
Met de originele software ben je gewoon in 1 keer klaar, maar je moet ook wel de originele bekabeling erbij kopen.
Hele verhaal gewoon afgesproken met de dealer... was geen enkel probleem.

Een kennis zou het ook wel even zelf doen en kocht een aftermarket set...
Daar wilde zijn dealer niet eens naar kijken, laat staan inleren..hij heeft nog steeds parkeersensor problemen.
Dus mijn advies..
Koop origineel... dan is het vaak geen probleem.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door VIP » ma 20 jan 2020 19:26

RE.gif

Bij VW / VAG hoef je geen software te laden, je moet na het aansluiten van de ECS kabelset alleen een paar instellingen aanpassen met de VCDS kast, b.v. die van de Parkeersensoren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Chris » ma 20 jan 2020 19:33

RE.gif
Kan ook, weet ik, dan zitten vermoedelijk al de complete digitale stuursignalen in de auto computer..
Bij Volvo vind ik het wel grappig, komen 3 dunne draadjes + 1 dikke constante 12volt die TRM unit binnen en er gaan er 13 uit naar de Jaeger..
Dat is nou leuke digitale stuurtechniek.
En volgens mij bij de allernieuwste heb je die TRM unit ook niet meer nodig.... wel de kabelset en software...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Morgoth » di 21 jan 2020 21:24

Ik kocht hier mijn trekhaak en voertuig specifieke kabelset voor mijn Mercedes C220 CDI.

https://www.ahk-onlineshop.eu/anhaengerkupplungen/

Daar zat een geprogrammeerde canbus module bij. Er hoefde niets te worden ingeregeld. Alles werkte direct.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door RonvA » di 5 mei 2020 23:04

Ik heb dit laatst laten doen door hetzelfde bedrijf wat mijn nieuwe radio heeft geplaatst in 2017. Die doen ook trekhaken. Een merk/type specifieke kabelset van Brink is eronder gegaan (trekhaak is ook van Brink). Inclusief uren etc. was ik 210 euro kwijt. Had het misschien zelf kunnen doen maar ze hebben nog een losse stroom naar achteren getrokken incl. zekering etc. materiaal was misschien niet alles maar zat uren werk in. Uiteindelijk is het eigenlijk nog te goedkoop geweest maar hadden prijsafspraak gemaakt.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: 7-polig naar 13-polig

Bericht door Luud » wo 6 mei 2020 09:26

Ooit een nieuwe volkswagen gekocht. De prijs bij de dealer voor monteren trekhaak lag 450 euro boven de prijs wat een gerenomeerd trekhaakbedrijf in Belgie vroeg.
Daar, zelfs op advies van de verkoper, de trekhaak laten monteren. Ongeveer drie maanden later deed het knipperlicht in de linker buitenspiegel het niet meer. Gevalletje garantie dus, auto was nog geen 5 maanden oud. Volgens de dealer was de aansluiting op de centrale verlichtingsunit niet goed gemonteerd en zij hadden dit niet aangepast of veranderd, dus geen garantie. Koste alsnog een aardige spreekwoordelijke rib uit mijn lijf. Mijn advies, zeker als je auto binnen de garantietermijn valt, kies voor de dealer.
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”