Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door petronella » wo 15 jan 2020 17:10

Manlief is vervroegd gestopt met werken dus kunnen wij langer dan 4 weken achterelkaar gaan kamperen.
Nu heb ik een vraag: wat doen jullie met de koelkast thuis, uitzetten of gewoon aan laten?

Ook een vraag over de afvoerput in de keuken, afgelopen zomer kwamen we thuis na 4 weken en hing er een soort azijn lucht in huis. Volgens een loodgieter was het water in de sifon verdampt....
Hoe voorkom je zoiets als je langer dan 4 weken weg bent?
Ik hoop dat jullie ons wat tips kunnen geven.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 17:16

Over de watersloten in wastafels, douchebakken, badkuipen, wasmachineafvoeren en toiletten is er één goedkoop en effectief middel: slaolie ingieten totdat het wateroppervlak geheel is afgedekt - zo ga je verdamping tegen.

De koelkast en de vriezer laten wij altijd aan staan, we laten alleen de redelijk houdbare inhoud er in: dus potjes met jam, sambal, sauzen e.d. Euhhh pakjes boter ook. Geen centje pijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 17:23

Wat is langer dan vier weken? Voor vijf weken zou ik alles aanlaten voor meerdere maanden is het onzin om de boel aan te laten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door janoniem » wo 15 jan 2020 17:36

Wij zijn meestal dik 6 weken op stap.
Koelkast en vriezer blijven gewoon doorkoelen/-vriezen.
CV installatie gaat naar vakantieprogramma.
Van TV's en Pc gaat de stekker uit het stopcontact.
Vreemde lucht nooit geroken maar dat kan aan onze neusleeftijd liggen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door VAM » wo 15 jan 2020 17:47

dieseltijger schreef:
wo 15 jan 2020 17:16
Over de watersloten in wastafels, douchebakken, badkuipen, wasmachineafvoeren en toiletten is er één goedkoop en effectief middel: slaolie ingieten totdat het wateroppervlak geheel is afgedekt - zo ga je verdamping tegen.
Daar is het waterschap in ieder geval niet blij mee!
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Sofie64 » wo 15 jan 2020 17:53

Koelkast en vriezer blijven aan.
Degene die voor de plantjes zorgt kun je vragen de kraan even aan te zetten zodat de Sifon even doorspoelt.
Geldt ook voor de wc en het fonteintje in de wc.
Laatst gewijzigd door Sofie64 op wo 15 jan 2020 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 jan 2020 17:54

@VAM

Die paar druppels op jaarbasis zal weinig verschil maken, er gaat veel meer rommel aan etensresten en vethoudend spul door als je thuis bent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 18:30

VAM schreef:
wo 15 jan 2020 17:47
dieseltijger schreef:
wo 15 jan 2020 17:16
Over de watersloten in wastafels, douchebakken, badkuipen, wasmachineafvoeren en toiletten is er één goedkoop en effectief middel: slaolie ingieten totdat het wateroppervlak geheel is afgedekt - zo ga je verdamping tegen.
Daar is het waterschap in ieder geval niet blij mee!
We zijn niet voor één gat te vangen, kijk maar:

Variant 2: Je laat de kranen tig weken lopen en zet de knop van het spoelreservoirs vast met een lucifertje

Variant 3: Je zet stoppen op de afvoeropeningen, en pakt de wc in met krimpfolie die je vervolgens lichtjes gaat verwarmen. Bij thuiskomst niet vergeten om de folie te verwijderen alvorens de sluitspieren te ontspannen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door kea » wo 15 jan 2020 18:33

Wij zijn langer dan 5 weken weg en de koelkast en vriezer gaan uit.
Van vreemde luchtjes nog nooit last gehad.
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Henny » wo 15 jan 2020 18:36

Ook wij gaan meestal 4 weken weg, de krant blijft gewoon komen , de buren of degene die voor de plantjes / tuin zorgt neemt hem mee.
Er komt elke dag iemand even hier in huis ! Doen wij óók voor die persoon als die op vakantie gaat, prima controle !
Ze spoelen ook 1 x per week de toiletten door en gootsteen is geen probleem ivm water pakken voor de planten.

Koelkast/vriezer blijven aan, gewoon met houdbare spullen en vriesspullen erin.


Lichten springen om en om aan en s. nachts nog eens een keer .....wisselen af dus niet elke dag dezelfde tijd !
Containers worden door een andere buur aan de straat gezet, die gebruikt die groencontainer dan meteen voor zijn eigen tuin ivm snoeien.
Een kleine moeite om elkaar als buren zo te helpen .

Wij gaan nooit in het hoogseizoen ...dan "druk" met toeziend oog voor de buren die ons in juni / sept helpen ! whistle.gif

De douche laten wij bij thuiskomst zelf even lopen zónder dat we erbij zijn en met de deur open en de ventilator aan zodat de damp weg kan !
Avento 420 / XC70....

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door de reiziger » wo 15 jan 2020 19:01

Wij zijn 8 weken weg.
Diepvries en ijskast worden gepland niet aangevuld zodat er niets meer in achter moet blijven.
Van slechte lucht uit afvoerputjes en zo, hebben we nog geen last gehad. Mocht het toch voorvallen: even goed luchten.
De hoofdkraan van het water gaat dicht. Er mocht maar eens een lek ontstaan.

Omdat we jaarlijks die 8 weken overwinteren, hebben we bijna geen levende planten meer. Die enkele die er wel zijn, gaan op vakantie bij de kinderen.

Bij de post betalen we een forfait (30 euro ongeveer) om alle post na te sturen naar het adres van een van de kinderen. Die zijn zo vriendelijk om (vroeger de facturen te betalen) een foto te nemen van de weinige facturen die niet per domiciliëring gaan, en deze te whatsappen, zodat ik die met de smartphone kan betalen.
De buurvrouw haalt toch de reclame die in de bus belandt, in weerwil van de boodschap 'geen publiciteit', uit en smijt ze bij het oud papier.
Buren houden ook een oogje in het zeil. Zij hebben de gsm-nrs van de kinderen. (eenmaal wat stormschade aan het tuinhuis; gerepareerd door de zoon, nog voor we thuis waren, als dat niet gemakkelijk is)
De lokale politie mag verwittigd worden, zodat ook zij een oogje in het zeil kunnen houden. Maar dat doen we toch niet. De buren kijken quasi altijd, de politie komt één keer per 14 d of zo.
De buren parkeren af en toe hun auto op onze oprit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020 20:04

Ik moest even gniffelen toen ik van de slaolie in de afvoer / shifon las..ter voorkomen van droogtrekken en dan een open riool lucht in huis.
Da's een hele ouwe truuk, heb ik nog van mijn opa geleerd, en die was van 1900 precies..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 23:48

Ja, zo simpel als wat - en hufterproof.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Michel1975 » wo 15 jan 2020 23:54

Nooit geweten en ik ga hem vandeweek even voor het afvoerputje in de garage uitproberen. Deze wordt niet gebruikt dus zo af en toe begint die te ruiken thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door graaf » do 16 jan 2020 02:09

Chris schreef:
wo 15 jan 2020 20:04
Ik moest even gniffelen toen ik van de slaolie in de afvoer / shifon las..ter voorkomen van droogtrekken en dan een open riool lucht in huis. Da's een hele ouwe truuk, heb ik nog van mijn opa geleerd, en die was van 1900 precies..
De sla-olie truc was bij woningcorporaties altijd standaard in de mutatieprocedure. Deze kon soms bij woningherstel wel eens een paar weken zijn. Inmiddels is daar een speciaal product van de "groene olifant" voor gekomen dat ook een frisse geur verspreid.[aanrecht; fonteintje; wastafel(s); doucheputje; toilet(ten)]
Maar oorspronkelijk wordt de sla-olie truc gebruikt om muggen tegen te gaan (larven in stilstaand water) In een regenton, water in kruipruimtes e.d. Een paar druppels is voldoende.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door sprite » do 16 jan 2020 10:11

Ik denk dat je koelkast en luchtjes het kleinste probleem zijn. Wij zijn een aantal jaren terug ruim 3 maanden eind van het jaar door Spanje getrokken, en ik moest de volgende zaken regelen.
Reisverzekering controleren of deze de periode dekt, anders reisverzekering aanpassen op 6 maanden.
Inboedel en als je een eigen huis hebt, beide verzekeringen benaderen en deze schriftelijk laten verklaren dat dit geen probleem is.
Zorgverzekering benaderen of dit geen probleem is.
Controleren of je maandelijkse kosten via automatische incasso gaan anders krijg je incassobureaus op je dak.
Bij tandarts kosten of eigen risico zorgverzekering van medicijnen en geen automatische incasso deze tussen personen die dit voor deze verzekering incasseren waarschuwen en ze met een oplossing laten komen, want na 30 dagen schakelen ze een incasso bureau in.
Een prettige langere vakantie gewenst.
Groet,
Hans

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door petronella » do 16 jan 2020 13:00

Dank voor alle reacties, we gaan geen maanden weg hoor, maar misschien wel 6 max 8 weken achter een. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Chris » do 16 jan 2020 16:57

graaf schreef:
do 16 jan 2020 02:09
Chris schreef:
wo 15 jan 2020 20:04
Ik moest even gniffelen toen ik van de slaolie in de afvoer / shifon las..ter voorkomen van droogtrekken en dan een open riool lucht in huis. Da's een hele ouwe truuk, heb ik nog van mijn opa geleerd, en die was van 1900 precies..
De sla-olie truc was bij woningcorporaties altijd standaard in de mutatieprocedure. Deze kon soms bij woningherstel wel eens een paar weken zijn. Inmiddels is daar een speciaal product van de "groene olifant" voor gekomen dat ook een frisse geur verspreid.[aanrecht; fonteintje; wastafel(s); doucheputje; toilet(ten)]
Maar oorspronkelijk wordt de sla-olie truc gebruikt om muggen tegen te gaan (larven in stilstaand water) In een regenton, water in kruipruimtes e.d. Een paar druppels is voldoende.
Die zal ik ff onthouden Graaf... thumbup.gif
Thanx..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Morgoth » vr 17 jan 2020 20:50

Wij hebben vanaf dag 1 oppas is huis voor de paarden, ezels, hond, katten, kippen en ganzen. Ons huis wordt dus gewoon gebruikt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door WillyL » za 18 jan 2020 10:49

Indien je heel veel langer op voyage bent kan je overwegen aan de plantjeswatergever of -ster ook even zijn of haar gevoeg te doen en natuurlijk door te spoelen.
Ik heb ooit een uitzending gezien waar in Frankrijk iemand dit af en toe deed bij de zomerverblijven, maar dan tijdens de winter. Het zou goed zijn voor de septische put, kwestie van de bacterieën leeftig te houden .
Of dit fake-news avant-la-lettre was weet ik niet.

Tot nu heb ik dat nog niet nodig gehad.
Wat we wel doen is regenwaterpomp afsluiten. Het water laten we aan, net voor de plantjeswateergever. Chauffage op winterstand. Koelkast laten we meestal aan en zeker de diepvries.
Wifi-dingen, Tv's ed. ook van de stroom (uitgetrokken).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

workel

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door workel » za 18 jan 2020 11:02

Wij hebben 2 koelkasten, die zijn zo goed als leeg en gaan een standje lager.

Schoonouders kijken 1 keer in de week achter de deur, laten de kraan ff lopen en trekken de wc door.

Afgelopen zomer 5,5 week weg geweest niets van nare geurtje gemerkt in huis.

Ben van mening dat je geen zorgen moet maken met 4 weken vakantie. Wel handig als je contact hebt met de buren ivm noodweer in je woonplaats tijdens je vakantie. Afgelopen zomer hoosbui met hagelstenen over onze woonplaats was volgens de plaatselijke krant heftig meer via app contact met de buurtjes viel het wel mee.

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door kok36935 » za 18 jan 2020 14:45

Wanneer we langer dan 3 weken weggaan(en dat gebeurt ons regelmatig) dan eten we voor die tijd de diepvries en de koelkast leeg en schakelen we beiden uit. Ook de keukenboiler, CV (afhankelijk van seizoen) uit of op vakantiestand. De Tv allemaal de stekkers eruit, stekkers van droger en wasmachine eruit en ook de computer afgesloten. Planten zijn van plastic en hebben dus geen verzorging nodig
Alleen een aantal Led lampen schakelen beurtelings aan, camerasysteem draait 24 uur. In de zomer de besproeingscomputer aangesloten en zo verlaten wij de woning. Kinderen wonen in de buurt voor calamiteiten.
Ook bij 3 maanden weggeweest te zijn geen rare luchtjes in huis, doen wel vaak wat olie in de syphons.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Den Adriaan » za 18 jan 2020 17:51

Jezus, jongens en meisjes, ik kijk er van op wat jullie allemaal doen.
Wij trekken gewoon de deur achter ons dicht.
Niks geen camerasysteem, of zo iets als sprite zegt en doet.
Gewoon de pleiterik maken, wegwezen zonder zorgen.
Als plant een cactus nemen, gaat voortreffelijk.
Oh ja, natuurlijk zijn de vriezer en koelkast leeg.
Je bent toch mesjokke als je deze niet uitzet.
Wij zijn wel hele lange periodes weg maar om je nou zorgen te maken, nee.
Anders gewoon thuis blijven.

Een mooi weekend toegewenst.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2020 18:59

Den Adriaan schreef:
za 18 jan 2020 17:51

Oh ja, natuurlijk zijn de vriezer en koelkast leeg.
Je bent toch mesjokke als je deze niet uitzet.
Als we alles vooraf op moeten maken dan moeten we heel lang van tevoren beginnen. Teveel gedoe, dus die blijven gewoon aan. Hoef je bij thuiskomst niet meteen naar de winkel om weer aan te vullen.
Voor de rest hebben wij goede buren die de boel in orde houden. Wij trekken met een gerust hart de deur dicht. Bij onze laatste trip waren we vergeten de deur van de bijkeuken op slot te doen, dus iedereen had binnen gekund stom.gif Gelukkig was dat maar een tripje van 5 dagen en wonen we in een klein dorpje waar de sociale controle groot is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Langer dan 4 weken weg, wat te doen met de koelkast thuis?

Bericht door Den Adriaan » za 18 jan 2020 20:45

Ik vermoedde het al dat het de dorpelingen zijn die de vriezer aan laten staan.
Wij wonen in de stad, nabij winkelcentra.
Dus voor ons geen vrieskisten.
Maar ieder zijn ding.
Zelfs als ik in een dorp woonde en voor langere tijd wegging dan zou ik de kist leegeten en dus de stroom er af.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”