Kopen...huren...of niks

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Kopen...huren...of niks

Bericht door Joppnl » zo 24 nov 2019 10:21

Goedendag...

nou...nog steeds wel erg verdrietig om het totale verlies van caravan en spullen van afgelopen vrijdag in Oeffelt...misschien dat t slijt ..maar nu nog niet.

Toch deze afgelopen dagen eens wat dingen berekend en dat wil ik met jullie eens delen, kijken of ik iets over het hoofd zie of andere gedachten...of om t gewoon even van me af te schrijven.

Ik wil eens kijken : wat kost me een caravan nou daadwerkelijk per jaar.

Geen nieuwe maar wel een echt minimum en een gemiddelde.

Volgende posten en kosten:

Minimum: caravan 2000 euro, afschrijving 5 jaar
gemiddeld type caravan 6000 afschrijving 10 jaar, misschien restwaarde 1500.
Stalling: kleinere caravan 350/jaar, middelmaat 400
Onderhoud: ééns/2 jaar beurt en misschien wat andere dingetjes.
Verzekering: minimum niks, middelmaat wel, ik schat met een nieuwwaarde van 14.000 en 2000 voor opties & inboedel dit op 275

Kom ik ruwweg per jaar uit op:

Minimum:
Afschrijving 400
Stalling 350
Onderhoud 200
Verzekering 0

Totaal 950

Gemiddeld:
Afschrijving 450
Stalling 400
Onderhoud 300
Verzekering 275

Totaal 1425

Ruwweg: caravan kost je tussen de 1000 en 1500 per jaar, moet je geen gekke dingen (schade) of extra en duurdere opties (airco..mover) willen installeren.


De praktijk van afgelopen jaren leert dat ik de caravan een ruime 30 nachten per jaar gebruik dus caravan per nacht kost dan ong 30..50 euro excl sta geld.

nou ja....dat vind ik als het nu op papier/beeldscherm sta best wel veel voor de 4 weken...daarbij: alles moet ik weer kopen...van bestek tot verlengsnoer.....

Maar de vraag is .. wat dan.

Huren?

Iemand daar ervaring mee? Als ik wat sites bekijk kom ik op zo'n 300/week (midden-seizoen) en ik meende ergens een aanbieder gezien te hebben met een 4=3 aanbieding..dus 4 weken weg = 3 betalen, zou je dus voor 900 a 1000 euro klaar zijn.


Maar goed..aan de andere kant...je eigen "hut" , naar wens..... Of 'niks' en auto/vliegtuig pakken en ergens (op camping?) iets huren...

Nou ja..dat wou ik maar eens even schrijven...kijken of alles 'bezinkt'....
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Conradi » zo 24 nov 2019 10:41

Er is al vaker zo'n berekening voorbij gekomen. Je kunt het nog verder uitwerken door - afhankelijk van je bestemming - de extra benzine en tol mee te nemen. Zeker als je de caravan alleen in het hoogseizoen gebruikt, lijken alternatieven even interessant.

Maar, een caravanvakantie is veel meer dan alleen de kosten. Het geeft je de vrijheid - als je dat wilt - plus de mogelijkheid je eigen spullen mee te nemen en te gebruiken bijvoorbeeld. Als je voor veel geld een accommodatie huurt, en die valt tegen, wat doe je dan?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door PD » zo 24 nov 2019 10:47

Ook ik ben van mening dat je deze vergelijkende berekening nauwelijks kunt maken, al is het maar omdat beide vakantievormen niet gelijk zijn.

Er zijn bovendien zoveel variabelen waardoor je naar elke (gewenste) uitkomst kunt toerekenen.....

Kamperen met je eigen kampeermiddel is tenminste flexibeler en je ligt in je eigen bedje aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door dieseltijger » zo 24 nov 2019 10:53

Voor sec de pegels moet je gewoon een huisje huren. Kom maar op met jouw berekening die het tegendeel bewijst.

Oeps.

PremiumDiscovery geeft in feite ook aan dat vakantie vieren / caravannen meer inhoudt dan sec de financiele dimensie, en dat is de waarheid als een koe.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door RDDR » zo 24 nov 2019 10:59

Ik heb deze berekening tot in detail gemaakt. Niet omdat de kosten me heel veel interesseren, maar gewoon omdat ik het leuk vind om dit soort zaken uit te rekenen.
Ik heb ook een na-calculatie gemaakt op basis van onze vorige caravan en die kwam heel gunstig uit juist.

Het punt wat de doorslag geeft (puur financieel) is welke accommodatie je genoegen mee neemt als je niet met je eigen hut onderweg bent. Wij zijn nogal kritisch op hotels. Zo zijn we afgelopen september een weekje naar hotels in Duitsland geweest en betaalden daar gemiddeld 203 Euro per nacht per kamer. Een caravan is dan al snel aantrekkelijk. Ben jij iemand die nagenoeg geen eisen stelt aan het hotel dan kan het goedkoop.

Ook bij de aanbieders van verhuur accommodaties geldt hetzelfde. Vind je het OK om in een 10 jaar oud sta-caravan te verblijven die ooit van Eurocamp was en later door de camping overgenomen? Dan kan het goedkoop.

Al met al komt in ons geval de caravan zo'n 1500 Euro per jaar goedkoper uit dan hotels, maar zoals gezegd: gedreven door onze hotel keuze.

Overigens is onze keuze voor een caravan gebaseerd op de vrijheid in het voor- en naseizoen, niet boeken, altijd een goed bed bij je, gaan en staan waar je wil, vertrekken en thuis komen hoe het uit komt. Met mijn chronische rugklachten is dat heerlijk (zonder klachten ook overigens). En de sfeer op de campings vinden we leuk. Zijn niet zo'n stadsmensen. Daarnaast doen we ook nog wel wat andere vakanties (vorig jaar een cruise naar de Noordkaap), dus ondanks dat het financieel aantrekkelijk is was dat absoluut niet de doorslaggevende reden. Vakantie vinden wij belangrijk en de kosten zijn van ondergeschikt belang.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Diny » zo 24 nov 2019 11:08

Een caravan is niet uitsluitend een kostenpost.
Er zit meer omheen.

Gevoelswaarde speelt ook mee.

Hoe belangrijk is het, dat je hem gemakkelijk kan pakken, zonder directe kosten, voor een weekendje buiten de langere vakantie?
Met hoeveel plezier maak je hem schoon na gebruik en richt je hem weer in voordat je weggaat.

Hoe ontzorgd voel je je als hij in de stalling staat ?

Nu je helaas voor de keus staat te kopen, huren of andere manier van uitgaan, kun je het een jaar zonder caravan proberen.

Mogelijk speelt de leeftijd en gezinssamenstelling mee.

Keuzes........... gelukkig hoeft het niet vandaag thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kopen...huren...of niks

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 nov 2019 11:15

Leven, vakantie, hobby’s, alles kost geld en niets van dit alles rendeert.
Vakantie vieren is met stip de meest onrendabele manier van kapitaal vernietiging, maar wel één van de leukste :-)
Hoeveel je er aan wilt besteden ligt geheel aan je zelf en je budget, zolang het kan wil ik graag een nieuwe hut bewonen hoewel ik best weet dat een 2e hands veel voordeliger is en het zelfde bied, namelijk: een mobiele slaapplaats!
Vliegen ga ik niet meenemen in het vergelijk omdat ik dat een heel andere manier van vakantie vieren vind, maar wie ben ik?
Dus wat is slim?
- thuis blijven is het goedkoopst.
- een zeer oude kopen en na het seizoen weer verkopen komt op twee of met een beetje geluk zelfs boven thuisblijven ;-)
- een goede 2e hands komt op drie.
- een nieuwe is het leukst, maar is dit het waard?
Voor mij is het bezit ook een deel van het plezier, door omstandigheden hebben we dit jaar maar 200 km gesleurd maar wat hebben we er een plezier van gehad, ondanks de korte ritten denk ik er nog steeds niet aan om goedkoper te gaan sleuren.
Ik heb net vier dagen cursus in Vlissingen gedaan (op kosten van de werkgever) omdat mijn vrouw meeging hebben we een luxere kamer genomen en het er dus echt van genomen, voor de extra rekening die ik zelf moest betalen hadden we ook twee weken naar Griekenland kunnen vliegen, ons was dit het waard... voor een ander zou het zonde zijn!

In het kort: er is geen goed advies te geven, tis jou geld en hoeveel is jullie plezier je waard?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door mrbullmastiff » zo 24 nov 2019 11:31

Ik had de afgelopen vier jaar geen caravan meer en heb behalve vliegvakanties ook ieder jaar met de auto rondgetrokken van hotel naar hotel. De camping bleef al die tijd in mijn gedachten. Vooral het afgelopen jaar heb ik een aantal dure hotels gehad die me vreselijk tegen stonden, waardoor ik tijdens die vakantie heb besloten om terug een caravan aan te schaffen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door DanielW » zo 24 nov 2019 12:18

Allereerst vervelend wat er gebeurd is! Sterkte!

Zonder open deuren in te willen trappen als "leven kost geld" en "thuis blijven is goedkoper", want in zeker zin is dit zo, heb ook ik die afweging gemaakt.

Aanschaf caravan 6500 euro, mover 1000 euro, uitrusting 1000 euro, trekhaak 650 euro, stalling 350 euro, verzekering 210 euro, 1 x huren 400 euro, 1 x week 300 euro, 1 x midweek 300 euro, 3 weken 1100 euro, benzine 130literx1.60=200 euro. Totaal 12000 euro inclusief investering in de caravan.

Alles huren 2 x 650 per (mid)week, 3 x 1000 per week, benzine 100liter 160 euro. Komt neer op 4500 euro.

Ik schiet er dus het eerste jaar 7500 euro bij in. Het tweede jaar is de investering niet meer van toepassing, misschien word er nog geld gestoken in wat grut, dus laten we zeggen dat het tweede jaar 8500 euro minder word geïnvesteerd, totaal 4000 euro, ongeveer zelfde aantal kilometers. Met gelijkblijvende kosten van verblijf scheelt het dus 500 euro, marginaal met ons gebruik. En dan reken ik geen afschrijving, een mogelijk grotere trekker die zonder caravan onzin is, investering in een nieuwe caravan, dus technisch gezien schiet ik er bij in.

Maar de herinneringen eraan zijn priceless, flexibiliteit is priceless, je eigen toko met slapen, eten en verblijf is priceless. Dus ik zou niet anders meer willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door erichendri » zo 24 nov 2019 14:10

Hier dan een reactie van en huurder, gaan ook alleen de laatste 3 weken voor het hoogseizoen.
Meer niet dus dan is bezit niet goedkoop vind ik.
Hadden we wel een caravan gehad dan.....
-Week in maart op wintersport.
-Weekje begin mei.
-Week eind oktober.
Maar dat denk ik dan, naar landal gaan is wel gemakkelijk dan, tot nu toe bij nijsink in Epe gehuurd, veel keuze.
In 2020 hebben we een caravan via camptoo gehuurd, grote vraag is dan wel waar moet ik hem ophalen.
De lmc moeten we in Raalte halen, een kleine 5 kwartier rijden vanuit mijn woonplaats.
Na nijsink hebben we 4 jaar een boerderijtje of gite in zuid-Frankrijk gehuurd, ook niet
goedkoop met al gauw 1500+ voor 3 weken.
Eén keer dus in de 2de week erg slecht weer gehad, zaten onder Clermont ferrand, was
regenachtig en met 5 graden overdag best wel koud.
De laatste week daardoor in Fréjus gevierd op de RCN camping daar, ben je 700 euro extra kwijt, wel lekker
warm daar en gelukkig een airco in de stacaravan.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Jo VdB » zo 24 nov 2019 15:20

Als ik voor mezelf even reken, kom ik toch relatief goedkoop uit met mijn caravan.

Let op, ik hoef niet het laatste nieuwe en onderhoud en herstellingen doe ik zo veel als mogelijk zelf.
Ik heb me dan ook 15 jaar geleden een Hobby 495 Classic aangeschaft uit 1992 (voor 5000 €, inclusief Isabelle Ambassador voortent)

En nu heb ik nog steeds veel genot van mijn intussen reeds 27 jaar oudje...

Daarvoor huurde ik telkens iets voor 3 weken, en reeds 20 jaar geleden was ik nergens goedkoper dan 1.500 € voor 3 weken.

Toen dus caravan aangeschaft voor 5000 €

Kosten per jaar :

35€ aan banden (want na 6 jaar worden die vervangen)
50 € verzekering BA
50 € wegentaks
150 € onderhoud (oplooprem, trommels, nieuwe remkabels, vernieuwing rubbers, ...) ik schat zo'n 1800 € op 15 jaar
110 € mover/batterij. (aanschaf mover, 2 batterijen). plaatsing zelf gedaan (totale kost rond de 1600 €)
120 € trekhaak. (elke 3 jaar plaats ik zelf een trekhaak onder mijn lease wagen) zit rond de 300 - 350 € qua kosten maximaal
20 € keuring. (in Belgie om de 2 jaar - kost 40 €)

Dat maakt globaal gezien zo'n 535 € per jaar dat de caravan me kost voor deze posten.

Schrijf ik ze volledig af --> dan heeft die mij 5.000 € / 15 jaar. nog eens extra 333 € per jaar gekost...

Met de wagen rij ik normaal 100 km met 6 l diesel
Met de caravan erachter 100 km met maximum 10 l = 4 l meerverbruik @ 1,60 = 6,40 € per 100 km extra meerkost

Bij een trip van 1300 km kost me dat dus 6,40 € x 13 x 2 (terugreis) : 166,4 €. voor de extra verbruikskosten van de wagen.

Dus de caravan kostte me dus 535 € + 166,4 € = 702 €/jaar gemiddeld. (en zeker maximaal, gezien mijn dieselkost minder is dankzij tankkaart)

3 weken Oostenrijk : 550 €
3 weken Elzas : 470 €
3 weken Bourgogne : 400 €
3 weken Dordogne : 540 €

U ziet het, mijn rekening is snel gemaakt intussen, na al die jaren .

Met een eigen caravan op pad gaan is een goedkope vakantieoplossing gebleken.

En zoals reeds gezegd, niets boven je eigen plek. Je eigen bed, je eigen toilet, en vooral ... je eigen vrijheid.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 nov 2019 15:32

RE.gif
Even voor de nederlanders onder ons, deze keurige berekening komt voor ons dan 100 E goedkoper uit.
WA (BA) verzekering, keuren en wegenbelasting doen wij niet aan mee. Dit ter info.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door r.obbink » zo 24 nov 2019 16:20

De conclusie in deze is moeilijk te maken denk ik...

Je kunt het keurig berekenen maar persoonlijk denk ik dat bij een ieder de manier van vakantiebeleving ook meespeelt.

Wij gebruiken de Ventana (nu nog) 4 weken per jaar, 3 weken zomer, en een week voor of najaar. Dat is dan relatief weinig en is de investering als je het uit zou rekenen inderdaad 'duur' (6900,-- aanschaf, 1800.-- mover, 1800,-- dakairco en 1300,-- automatische schotel)

Daarentegen hebben wij bewust gekozen voor onze eigen hut omdat je dan de spullen hebt die van jezelf zijn en inderdaad er slaapt wat ons betreft niets lekkerders dan je eigen bed.

Maar zoals in de reacties te lezen is heeft ieder zijn voorkeuren en afwegingen. Gelukkig wel!

haphop.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Chris » zo 24 nov 2019 16:32

Ik wil niet rekenen..
Want ik wil niet in een hotelbed liggen.
Kijk... ik denk vaak in plaatjes, wat is er dan allemaal gebeurt in dat hotelbed... ik moet er niet aan denken.
en..
Wie woont er nog meer in datzelfde hotelbed, ik krijg al de kriebels.
En wie zat er nog meer op die poepdoos.... bahhhh...

In onze eigen caravan was ik dat alleen... mijn gezinnetje valt automatisch onder "IK".
En in onze caravan zitten onze spulletjes, onze eigen dingen, zelfs ons eigen meegenomen zand van het strand.
Die waarde is voor mij onbetaalbaar...

Ik weet nog een tekening van mijn dochter.
Die is door haar op 4 jarige leeftijd gemaakt, met de opmerking: Ik weet niet wat het is maar het is wel heel mooi...
Die tekening hangt nog aan de wand, meegenomen naar de nieuwe caravan.
Sentimentele waarde, onbetaalbaar gewoon...
Je eigen........
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door mri » zo 24 nov 2019 16:40

Wij zitten in dezelfde situatie als topic starter, en hebben besloten om volgend jaar eens op vliegvakantie te gaan. Gewoon eens kijken hoe dat bevalt. Is het niks, kopen we het jaar daarop weer een caravan + inventaris.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door sailor wim » zo 24 nov 2019 16:44

Chris schreef:
zo 24 nov 2019 16:32
En wie zat er nog meer op die poepdoos.... bahhhh...
Je eigen........
Chris ik weet nog campings met een hurktoilet hoor.
Hoef je ook niet met die volle tank te zeulen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Chris » zo 24 nov 2019 16:50

RE.gif

[sint1.gif] [sint1.gif]
Ik ook Wim....
Maar denk jij in plaatjes ???

O jee..
Back on topic...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door dieseltijger » zo 24 nov 2019 17:15

Hoi, ik lees nu pas jouw bericht goed door. Sterkte kerel!

Je zit ongeveer goed qua vaste lasten - je zou alleen nog de extra brandstofkosten voorde caravanvakantie moeten meenemen en de lagere kosten van kamperen moeten verrekenen met het huren van een alternatief in het hoogseizoen.

Verder zou ik ook denken als Johan Cruijff: "Alle nadeel heeft z'n voordeel". Wellicht wou je iets soberder of kleiner, of juist iets luxer en groters qua caravan (of wie weet wou je er van af).Wel: Nu is jouw kans!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door DanielW » zo 24 nov 2019 17:26

mri schreef:
zo 24 nov 2019 16:40
Wij zitten in dezelfde situatie als topic starter, en hebben besloten om volgend jaar eens op vliegvakantie te gaan. Gewoon eens kijken hoe dat bevalt. Is het niks, kopen we het jaar daarop weer een caravan + inventaris.
Ik zie nu het onderschrift, stond de caravan in Oeffelt?
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

workel

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door workel » zo 24 nov 2019 17:34

RE.gif
@Joppnl, uiteraard heel vervelend dat jullie caravan verloren is gegaan. Snap dat jullie nadenken over iets anders.

Blijft altijd lastig dergelijke afwegingen maar dat is met alles, huis kopen of huren, schoener laten verzolen of nieuwe, kortom het kost altijd geld, afhankelijk van je eigen portemonnee maak je de (juiste) afweging.

Kijkende naar je reken model ben ik van mening dat caravans van 15 jaar meer opleveren dan € 1.500,-. Tevens denk ik dat huren voor € 300 aan de lage kant is en onderhoud om het jaar reëel is. Kortom reken model is in mijn ogen te rooskleurig en aan de hoge kant.

Wij zijn in de positie dat wij beiden werken een goed betaalde job hebben en genieten van ons geld, lees uitgeven, uiteraard wel verstandige keuzes maken in onze ogen.

Om die reden ook een nieuwe caravan gekocht in 2014 en deze in 2017 ingeruild op de huidige caravan. Eigen hutje, eigen bed, eigen WC alle gemakken aanboord incl. over en airco. Tja het kost zeker wat maar de vrijheid om te gaan en te staan waar wij willen en wanneer wij willen bevalt ons dikke prima.

Het blijft een lastige keuze en iedereen zal zijn eigen afweging hier maken, kopen, huren of met vliegtuig richting de zon.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Cara-Fan » zo 24 nov 2019 17:45

Kamperen met een eigen caravan geeft zoveel vrijheid. Mooie herinneringen maken met ons gezin. Altijd je eigen spullen mee. Het kost een paar centen inderdaad, maar passen alles aan binnen ons budget. Elke hobby of vrijetijdsbesteding kost geld. Wij hebben het er gewoonweg voor over.

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door kea » zo 24 nov 2019 18:30

Je denkt nu na over jullie vakanties en wat een wijs besluit is. Alle goede adviezen ten spijt, jullie zullen zelf moeten beslissen.
Je kunt je besluit ook nog een jaar uitstellen en kijken hoe het bevalt zonder caravan en dan huren bij campings of airbnb of anders.
Succes met de beslissing.
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Ab » zo 24 nov 2019 18:45

Het gaat er niet om wat het kost.
Het gaat er alleen maar om wat kan je jezelf goed veroorloven en wat vind je het leukst.
Kan je de laatste 2 dingen bij elkaar passend maken dan wordt je daar vanzelf het gelukkigst van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door Chris » zo 24 nov 2019 19:52

DanielW schreef:
zo 24 nov 2019 17:26
mri schreef:
zo 24 nov 2019 16:40
Wij zitten in dezelfde situatie als topic starter, en hebben besloten om volgend jaar eens op vliegvakantie te gaan. Gewoon eens kijken hoe dat bevalt. Is het niks, kopen we het jaar daarop weer een caravan + inventaris.
Ik zie nu het onderschrift, stond de caravan in Oeffelt?
Nee hoor... MRI 's caravan stond bij Caravan Inn in Spanje, daar is ook een mega fik geweest na een onweersbui...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kopen...huren...of niks

Bericht door DanielW » zo 24 nov 2019 20:00

RE.gif aha
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”