Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » ma 25 nov 2019 21:48

Dat was de vraag niet. knipoog.gif
We zijn wat afgedwaald met zijn allen.
De vraag was of het verschil merkbaar is.
Dat is het alleen in de omstandigheden die ik schetste.
Ik rijd zelf al een eeuwigheid met 4WD.
Daarbij kan ik zelf kiezen.
In principe rij ik altijd alleen met aangedreven achterwielen. Bijna altijd voldoet dat .
4WD Auto doe ik alleen met nat weer en gladheid, met aanhanger. De 4WD schakelt dan praktisch alleen bij (te) snel optrekken eventjes in.
4WD high gebruik ik alleen in los zand, modder of sneeuw.
4WD low alleen om bomen uit de grond te trekken of om vrachtwagens los te trekken.
Op de weg kan je daar alleen maar rechtdoor mee.
Alles is gesperd, je kunt geen bocht meer om.
Het komt er dus op neer, dat ik 95 % van de gereden kms in 2WD rij.
Met een ver bovengemiddeld gebruik van de trekhaak.
Als ik dit refereer aan de vraag van TS, is 4WD merkbaar?dan zeg ik nee.
Tenzij je in sneeuw, modder, los zand of andere ellende gaat rijden.
Of bomen en gebouwen om wilt trekken. mrgreen.gif

Btw..ik heb vaker vastgezeten in diepe modder of zand met een 4WD dan met een normale auto.
Om de doodeenvoudige reden dat ik het daarmee wel uit mijn hoofd laat om met een normale auto die troep in te rijden. Dat hoeft ook nooit echt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » ma 25 nov 2019 21:54

RE.gif

jij moet het inschakelen, vele anderen niet, ik blijf er bij, het is merkbaar mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » ma 25 nov 2019 21:59

Zelf keuzes kunnen maken prefereer ik boven automatisme. knipoog.gif
Permanente 4WD kost overigens meer brandstof. (onder andere)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Citrorob » di 26 nov 2019 10:48

Wanneer je van een voorwielaandrijver komt zal je de stap naar 4WD sneller merken dan dat je van achterwiel aandrijver komt.
Bij normale omstandigheden geeft ook op een steile (niet gladde) helling een achterwiel aandrijver meer dan voldoende grip.

Met mijn voorwielaandrijvers altijd gemerkt dat je wielspin of een ingrijpende ESP hebt als je wat stevig wegtrekt.
Met bijna 200pk en bijna 400Nm op alleen de achterwiel met de BMW nooit een centje pijn gehad.

Overtreffende trap is uiteraard een 4WD de vraag is alleen of je het gaat merken bij "normale" omstandigheden.

Op campings waar er een klei helling is, is het de vraag of je daar met je auto met wegbandjes omhoog moet willen ook al heb je 4WD.
Wellicht is het dan verstandiger om zoals ik gedaan heb om de campingeigenaar te vragen om de tractor van de camping even te gebruiken die hiervoor nog veel beter geschikt is. In bijna 30 jaar caravan rijden tijd is dat één keer voorgekomen en is het de vraag of je daarvoor een auto moet kopen.

Woon je langs een dijk met een steile oprit dan heb je er waarschijnlijk iedere winter nog wel plezier van.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » di 26 nov 2019 23:05

Micky schreef:
zo 24 nov 2019 22:47
Kunnen we dan nu weer gewoon opbouwend verder met dit draadje? zucht.gif
Dat kun je nou wel gauw zeggen, maar ik zie niet hoe de topicstarter erbij geholpen is elkaars ervaringen of "ervaringen" in twijfel te trekken en vliegen af te vangen. Maar goed.

Inhoudelijk helemaal eens met Citrorob en AB hierboven. Dat is precies wat ik bedoelde. Ik prefereer zelf ook altijd AWD boven 2WD, maar vanuit rationele overwegingen is dat niet persé logisch. Tenzij je weet dat je in situaties komt waarin het voelbaar meerwaarde heeft.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » wo 27 nov 2019 01:27

RE.gif
jammer dat je de essentie van mijn reactie weghaalt en alleen de laatste zin herhaald om vervolgens op te reageren :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door VIP » wo 27 nov 2019 09:56

RE.gif

Tel tot 10 knipoog.gif hier ook een AWD liefhebber.


Algemeen: er wordt altijd maar over hogere kosten gesproken en nooit over de extra veiligheid en comfort die je koopt/krijgt.

Als het aan Den Haag ligt moeten auto's in het algemeen altijd kleiner/compacter (waar de achterpassagiers hoofdverwarming hebben en zelf de kreukelzone zijn) tot dat er wat gebeurt en weg zijn de inzittenden, nee doe hier maar een normale auto en bij voorkeur AWD.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Michel1975 » wo 27 nov 2019 13:12

Het is een beetje dezelfde discussie als heb ik een auto met meer dan 300pk nodig om een caravan te trekken? Nee. Maar het rijdt wel prettiger [sintfluit.gif]

Hier zowel ervaring met achterwiel en 4wd. Op de camping waar we voor vast staan stonden we in eerste instantie in het mulle zand. Dat was echt perfect. Ik had een priveplek met de RaRo. Want geen personenauto kwam er weer uit. 4WD heeft zeker zijn voordelen maar zal in de regel meer verbruiken. Als het je dat waard is waarom niet?
3f30b0d1-ffdb-406f-8b0d-e2fb62c7870a.JPG
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Autodriver » za 30 nov 2019 00:20

Mijn ideaal:
Diesel
Automaat ((nu wel)
4WD
Cruise control

En dan ga je op wintersport met caravan, en doe ik er ongeveer twee uur langer over dan met de auto solo, alleen op zondag zonder files dan .. :-)
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » za 30 nov 2019 10:18

Ach, ik rij zelf al 40 jaar en nu nog steeds 4WD.
Om de doodeenvoudige reden dat er geen personenwagens zijn die overweg kunnen met aanhangers van 3500 kg en soms nog beduidend meer.
De caravan van tegen de 2000 kg trekken was een lachertje. De 4WD gebruik ik bijna niet.
Met 3500 kg op de aanhanger of met 3600 kg hoogwerker achteruit door het zand een bouwplaats op is het wel noodzakelijk.
Sportief rijden met veel vermogen is ook iets waarbij 4WD voordelen heeft.
Stoplicht sprintjes bijv. awhoea.gif
Dat voorkomt strepen trekken en veel rook...

Maar de vraag was, is het merkbaar bij caravantrekken.
Dat is het niet als je gewoon uit de straat wegrijdt, 150 of 1500 km over de snelweg rijdt bij 90 kmu en vervolgens door een dorpje een camping op rijdt.
En dat is nu exact wat de meeste caravanners doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door deusjevo » za 30 nov 2019 10:22

Yep precies. [sintduim.gif]

En mocht je onverhoopt op een camping terechtkomen met “onbereikbare plaatsen” dan ben je waarschijnlijk niet de eerste die daar tegenaan loopt en heeft de campingbaas daar vast een oplossing voor in de vorm van een geschikt trekkertje.

Als ik naar de wintersport zou gaan met caravan zou ik er trouwens wel erg blij mee zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » za 30 nov 2019 10:55

Dat is inderdaad weer een heel ander verhaal. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 30 nov 2019 12:43

Het is het hele jaar ook veiliger, maar idd zonder kun je ook perfect op vakantie het is echt een extraatje


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door cees2 » za 30 nov 2019 14:59

Ik rijd nu met een Mazda 6 diesel 2.2 en een caravan ( LMC Musica 470e) gewicht plm 1750 kg.
De Mazda is nu bijna 5 jaar ( 120.000 km.) en het is de bedoeling om hem straks in te ruilen, maar de Mazda is aardig in waarde gezakt, maar dit zijn de meeste diesels!
Dus voor mijn geen diesels meer ondanks ik dik tevreden over de Mazda ben met deze combinatie door heel Europa getrokken zonder problemen.
Ook wil ik in de toekomst wat hoger zitten, dus ga ik voor een Mazda CX5, 4 wieldrive automaat, of een Subaru Forester zijn er leden onder ons die ervaringen hebben met de Subaru ? Nu geen diesel meer maar een benzine motor en de Subaru is nu in een hybride uitvoering te leveren .....
Cees

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 30 nov 2019 15:50

RE.gif

Iets zegt me dan de Subaru waardevaster is en de onovertroffen maken van 4WD
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » za 30 nov 2019 16:32

heeft iemand ervaring met subaru en een zware caravan 1900 aan de haak
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door DanielW » za 30 nov 2019 17:03

Micky schreef:Het is het hele jaar ook veiliger, maar idd zonder kun je ook perfect op vakantie het is echt een extraatje


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Je eigen keuzes moet je niet verdedigen en dat vraag ik dan ook niet, maar waar merk je dat in? Mijn ratio zegt me dat het onderbuikgevoel is, maar ik heb nog nooit een awd/4wd gereden als dagelijkse auto dus ik zou voor mn beurt kunnen praten. Sommige auto's die hier op de korrel zitten als opvolger zijn er alleen als 4wd/awd, maar dag is dan pure luxe en niet persee een bewuste keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Bart » za 30 nov 2019 17:09

Geen ervaring Subaru, ze mogen wel veel trekken maar als ik mijn caravan van 1850 kg invoer op caravantrekker dan is een Subaru rijklaar gewicht toch wel aan de lage kant voor mijn combinatie. Mijn trekauto heeft nu een rijklaar gewicht van 1710 kg en dat is met aangepaste snelheid goed te doen.
Maar ik wil zelf niet lager in gewicht gaan met nieuwe trekauto.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 30 nov 2019 18:59

RE.gif scratch.gif

de Forrester is rijklaar dus zwaarder dan jouw auto, dus ik begrijp je punt niet helemaal om eerlijk te zijn.
Rijklaar 1764 KG, het trekgewicht is eerder een puntje.

https://www.autoweek.nl/auto/98545/suba ... r-premium/

Ik denk ook niet dat het handig is als we in automerken spreken, beter lijkt me dan om ook het type te vermelden, dat voorkomt veel zoekwerk en onduidelijkheid mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 30 nov 2019 19:04

DanielW schreef:
za 30 nov 2019 17:03
Micky schreef:Het is het hele jaar ook veiliger, maar idd zonder kun je ook perfect op vakantie het is echt een extraatje


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Je eigen keuzes moet je niet verdedigen en dat vraag ik dan ook niet, maar waar merk je dat in? Mijn ratio zegt me dat het onderbuikgevoel is, maar ik heb nog nooit een awd/4wd gereden als dagelijkse auto dus ik zou voor mn beurt kunnen praten. Sommige auto's die hier op de korrel zitten als opvolger zijn er alleen als 4wd/awd, maar dag is dan pure luxe en niet persee een bewuste keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
dat is net als verschil voor en achterwiel aandrijving, rij er maar een tijdje in dan voel je het wel thumbup.gif
minder/geen trekken aan het stuur, rustiger in het stuur, geen doorslaande wielen bij het verlaten van een rotonde of bij nat wegdek scherpe bocht maken, geen grassprieten op je deur bij het verlaten van de berm, geen doorslaande wielen bij scherpe bochten op klinkers.
het is een gevoel, maar zoals ik schreef, zonder kun je ook perfect op vakantie..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Bart » za 30 nov 2019 19:29

Reactie op mijn vorig bericht.
Foutje leeg gewicht is 1710 kg en rijklaar gewicht is 1810 kg.
Ik kom ook niet in de buurt van 75%.
Met mijn combinatie wordt 90 km/u geadviseerd.
Weinig overwicht op caravan.
Een Subaru is nog lichter,ook Mercedes glc benzine is lichter.
Met hoog trekgewicht heb je maar weinig keus in een zware trekauto.
Dan moet je kijken bij Volvo xd 60 of BMW x3 3,0
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door 4Motion » za 30 nov 2019 20:20

ivm eigengewicht auto vs caravan: super jammer dat automerken niet meer moeite doen om plugin hybrides in te schalen met hoger max gewicht aanhanger. Veel van deze modellen zijn (elek) awds, de wagens zijn zwaarder door de accu en zouden dus potentieel goede trekkers zijn, het trekgewicht blijft echter ver onder de verwachtingen: peugeot 508/3008 hybrid 4 (1200-1300), de rav 4 hybrid (1600 vs 2000 met standaard motorisatie), de bmw x5 45e met beperking tot 2700 ipv de gebruikelijke 3500 kg...

Als er een voldoende krachtige (benzine/diesel) motor aan boord is zie ik het probleem niet, wellicht met co2 te maken? Laat ons hopen dat dit in de nabije toekomst beter wordt.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Blackboxer » za 30 nov 2019 22:38

Mijn caravan mag bij elkaar 1700 wegen en heb er een Subaru uit 2014 voor als trekker. Gaat uitstekend, de auto mag 2000 trekken maar dat zou ik, gezien de wens voldoende marge te hebben, niet doen.
Ik ben overigens ontzettend tevreden over de betrouwbaarheid, stabiliteit en vermogen van de auto. Wij hebben de benzine uitvoering met een obd tuning.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Herr » za 30 nov 2019 23:28

bartG schreef:
za 30 nov 2019 20:20
ivm eigengewicht auto vs caravan: super jammer dat automerken niet meer moeite doen om plugin hybrides in te schalen met hoger max gewicht aanhanger. Veel van deze modellen zijn (elek) awds, de wagens zijn zwaarder door de accu en zouden dus potentieel goede trekkers zijn, het trekgewicht blijft echter ver onder de verwachtingen: peugeot 508/3008 hybrid 4 (1200-1300), de rav 4 hybrid (1600 vs 2000 met standaard motorisatie), de bmw x5 45e met beperking tot 2700 ipv de gebruikelijke 3500 kg...

Als er een voldoende krachtige (benzine/diesel) motor aan boord is zie ik het probleem niet, wellicht met co2 te maken? Laat ons hopen dat dit in de nabije toekomst beter wordt.
Bij de BMW X5 45e wordt het ledig gewicht en het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto behoorlijk hoger dan van de andere modellen. Waarschijnlijk zou de structurele belasting op de auto met een aanhanger van 3500kg te hoog uitkomen.
De BMW X5 45e mag van BMW in ieder geval niet op 22 inch velgen rijden in combinatie met een trekhaak 2700kg, omdat de velgen hierdoor over hun maximale belasting gaan.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Conradi » zo 1 dec 2019 07:51

RE.gif
Yep, dat is bij mijn T8 ook zo. De gemiddelde autovelg is voor 750 kg uitgelegd, dus 3T totaal gewicht. Volvo heeft een paar velgen die meer aan kunnen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”