Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door deusjevo » vr 22 nov 2019 11:57

Nadeel is wellicht wel dat de verzekering, houderschapsbelasting, onderhoudskosten en het verbruik hoger zijn?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door PD » vr 22 nov 2019 12:00

RE.gif
Dat lijkt me bij hetzelfde type auto en motorisering verwaarloosbaar in de vergelijking 2WD/4WD, maar alles heeft vanzelfsprekend zijn prijs aflower.gif
Aanschafwaarde ligt wat hoger maar dat vertaalt zich later ook weer in de inruil thumbup.gif

Maar ja, wij zijn door ervaring bevooroordeeld, haha.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Mister Q » vr 22 nov 2019 12:04

AWD: veel plezier van:

Afbeelding

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » vr 22 nov 2019 15:00

Dacht zelf dat de mercedes ook geen permanente 4wd heeft en dat het automatisch wordt ingechakeld
zodra er een wiel doorslipt, dat gaat heel snel en zelf heb je het idee dat hij wel permanent is.
Ook bij optrekken bij een bepaalde gaspedaalstand wordt hij 4wd en dat is bij meerdere merken zo.
Vroeger duurde dat inschakelen veel langer, soms wel tot 1 seconde, de visco modellen nog langer.
Helaas door milieu perikelen en zuinige verbruikscijfers is dit bij veel auto's zo tegenwoordig.
Zelfs bij de audi quattro modellen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 22 nov 2019 15:18

RE.gif

Quattro gebruikt toch nog steeds een torsen midden diff?
overigens maakt het niets uit, want je hebt die 2 wielen extra nodig wanneer de anderen grip dreigen te verliezen, zelfd bij het snel verlaten van een rotonde springt achter bij. ik had op de Passat weinig verschil tussen de slijtage voor en achter, wat betekend dat achter ook veel aangedreven wordt heel de tijd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Citrorob » vr 22 nov 2019 17:07

RE.gif

Of veel gummen met een auto met een zware kont zoals veel stations of MPV.
Ondanks voorwielaandrijving sleten de achterwielen bij mijn Grand Espace altijd harder dan de voorwielen.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Blackboxer » vr 22 nov 2019 17:34

Afbeelding

Geen situaties die je opzoekt maar wel fijn dat een vierwielaandrijving toch meer aan kan dan voor of achterwielaandrijving.
Voor mij een bewust gekozen trekkerAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 22 nov 2019 18:05

RE.gif

Heerlijk, iets droger hier Afbeelding

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door VIP » vr 22 nov 2019 20:00

Je mist je AWD / 4WD pas als je het niet meer hebt.
Porsche + Tabbert

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » vr 22 nov 2019 23:05

Micky schreef:
vr 22 nov 2019 11:16
Cdebruin schreef:
vr 22 nov 2019 10:41
als dat weinig verschil maakt zoals in het verhaal hier boven .van( lucas ) met een tweewiel aangedreven auto. hoop van niet
kan ik net zo goed blijven rijden wat ik heb .
Ik ben het met dat verhaal niet eens en spreek ook uit ervaring, ben al wel met de caravan van de plek gereden met tapijt onder de voorwielen van de A4 omdat ik de caravan gewoon niet van de plek kreeg aangezien er 2 cm water op het gras stond.
Ik beschrijf juist zelf persoonlijke ervaringen waarin 4x4 juist wel degelijk het verschil maakte. Je kunt je alleen afvragen hoe vaak dat nou is en of dat de extra kosten waard is. Zou ik met de caravan op wintersport gaan, was ik daar heel snel uit. Dat is één.
Twee is dat er verschillende aandrijfsystemen bestaan. En dan bestaan er goede en slechte. Onze Volvo heeft bv. reactieve Haldex en stuurt vrolijk nagenoeg alle kracht naar net dat ene wiel dat geen grip heeft. Net als een tweewielaandrijver zou doen. Daar sta je dan mooi stoer te wezen met je Suf. Maar onze Subaru en Jeep hebben de caravan al eens met groot gemak uit situaties gekregen waar ik dacht dat we een serieus probleem hadden. Alleen al vanwege permanent 50/50-verdeling tussen voor- en achteras. Als je dan kiest voor een systeem dat je redt in lastige situaties en voor die extra investering, kies dan bewust.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » vr 22 nov 2019 23:23

RE.gif

Ik weet wat je beschreef ;)

wat je hier schrijft is echter twijfelachtig en wellicht moet je even de boel na laten kijken:" Onze Volvo heeft bv. reactieve Haldex en stuurt vrolijk nagenoeg alle kracht naar net dat ene wiel dat geen grip heeft."

je doet namelijk alsof dit systeem niets voorstelt, waarom je dit zo schrijft is me niet duidelijk, maar bij een normaal werkende Haldex/ 4wd is dit ondenkbaar en grijpt het systeem in zoals gepland, ik heb ook in natte omstandigheden en sneeuw mijn auto met haldex nooit kunnen betrappen op het sturen van alle kracht naar het wiel dat geen grip heeft.... zelfs bij een 2 wiel aangedreven auto zorgt het elektronische ASR al dat de kracht gaat naar het wiel wat juist wel grip heeft.

mijn constatering is dan ook dat helaas jouw Volvo wel defect moet zijn..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » za 23 nov 2019 00:02

RE.gif
Defecten kun je nooit uitsluiten, maar aangezien het griploze achterwiel spinde was de power wel netjes door de Haldex naar de achteras getransfereerd. En is een defecte Haldex niet waarschijnlijk (maar die kunnen zeker kapot). In theorie kan het allemaal elektronisch worden opgelost, de praktijk is vaak weerbarstiger. Hier een XC90 in een Duitse duurtest: https://www.youtube.com/watch?v=rxlBS8iDj78 Skip even naar 1:55. Ook hier waarschijnlijk onvoldoende power naar de achteras met grip, maar waarschijnlijk bijna alles naar rechtervoorwiel zonder grip. Helaas dus iets wat bij die eerste generatie XC90 een bekend probleem is en voor meer auto's met AWD opgaat. Een 4x4 had zich zeker uit die situatie in dat filmpje gered en sommige AWD's vast ook.

Maar goed, de essentie van mijn verhaal is dat de kwaliteit van de verschillende aandrijfsystemen sterk kan verschillen. Ik denk dat we het daar wel over eens zullen zijn.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » za 23 nov 2019 17:10

Hoe zit dat bij Mercedes .?
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » za 23 nov 2019 22:13

Nou, als je goed hebt gekeken staat RA ook in de sneeuw en dan wordt het
best wel lastig om eruit te komen.
Ook zag ik dat hij bij 0:46 en verder een hele steile zanderige helling op rijdt.
Ga je met een fwd niet lukken, dus kracht genoeg naar achteren.
In de basis is deze XC90 een fwd, bij slip wordt de haldex gesperd en gaan er ook
aandrijfkrachten naar de achterwielen.
Tegenwoordig zijn de antislipregelsytemen veel beter als toen en vraag mij
ook af wat voor banden op de volvo zaten.
Een subaru en veel merken tegenwoordig kan met 2 rechterwielen van de grond gewoon wegrijden, automaat is wel een vereiste daar er simpel gezegd 1 (fwd) of 2 (4wd) doordraaiende wielen afgeremd wordt tot stilstand.
Auto met handbak slaat dan af.
Vroeger werdt bij een spinnend wiel gewoon de motor gesmoord.

Mercedes is 4-matic, wordt bij 1 spinnend achterwiel 4wd, gaat zo snel
dat je dat niet merkt.
Staat mij bij dat bij erg vlot wegrijden of bij aanzetten ruitenwisser de voorwielen ook er bij geschakeld worden.
Op zich een heel goed systeem en daardoor zuiniger dan een continu 4wd.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » za 23 nov 2019 23:08

[youtube][/youtube]
Lucas schreef:
za 23 nov 2019 00:02
RE.gif
Defecten kun je nooit uitsluiten, maar aangezien het griploze achterwiel spinde was de power wel netjes door de Haldex naar de achteras getransfereerd. En is een defecte Haldex niet waarschijnlijk (maar die kunnen zeker kapot). In theorie kan het allemaal elektronisch worden opgelost, de praktijk is vaak weerbarstiger. Hier een XC90 in een Duitse duurtest: https://www.youtube.com/watch?v=rxlBS8iDj78 Skip even naar 1:55. Ook hier waarschijnlijk onvoldoende power naar de achteras met grip, maar waarschijnlijk bijna alles naar rechtervoorwiel zonder grip. Helaas dus iets wat bij die eerste generatie XC90 een bekend probleem is en voor meer auto's met AWD opgaat. Een 4x4 had zich zeker uit die situatie in dat filmpje gered en sommige AWD's vast ook.

Maar goed, de essentie van mijn verhaal is dat de kwaliteit van de verschillende aandrijfsystemen sterk kan verschillen. Ik denk dat we het daar wel over eens zullen zijn.
Dat wat in dit filmpje gebeurd is onbegrijpelijk, maar volvo heeft dit verbetert zeiden ze. als 1 wiel doorslaat, wordt dat geremd en gaat de kracht naar de overgebleven wielen.
Als je negatieve bericht over de moderne "elektronisch" geregelde 4x4 alleen betrekking heeft op dit ene filmpje dan is dat ronduit onterecht en zeker niet representatief voor de moderne 4x4.... :roll:

als je dit filmpje helemaal uitkijkt, zie je hoe het hoort te werken, 1 of meer wielen slaan door en worden dan afgeremd zodat de kracht naar de andere wielen gaat...

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Jan Krukas » zo 24 nov 2019 11:53

Hoi allemaal rijd sinds 3 jaar met een Subaru Outback 2.5 automaat,en het bevalt priema sleept de caravan
Overal door heen ook als de boot uit het water moet geen doorslaande wielen op de helling [sintduim.gif]
Dus gewoon gaan voor een Subaru deze gaan gewoon zonder probleem 400.000 KM mee caravan.gif

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Fred G » zo 24 nov 2019 18:25

Hier een gebruiker van een Subaru Forester SG 2.0X AWD

Tijdens het rijden merk ik er niks van. Een keer op een zompig boerenland gestaan met Pasen. Tokkel rustig in lowgear met de caravan en zonder wielspin rustig het zompige land af. Dan merk je de AWD wel. Maar op 90% van de campings gaat dat met de meeste autoś prima hoor thumbup.gif

grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » zo 24 nov 2019 20:57

Micky schreef:
za 23 nov 2019 23:08
Als je negatieve bericht over de moderne "elektronisch" geregelde 4x4 alleen betrekking heeft op dit ene filmpje dan is dat ronduit onterecht en zeker niet representatief voor de moderne 4x4
Negatief bericht over elektronische AWD? In mijn eerste reactie schrijf ik notabene dat sommige elektronische AWD’s beter zijn dan traditioneel 4x4. Dus dat volg ik niet.

Dat filmpje van de Volvo heb ik daarnaast enkel gebruikt, om te onderbouwen dat de zwakke AWD exemplarisch is voor de XC90 van die generatie. Die wij dus ook hebben.

En ja, helaas geldt dat voor meerdere AWD’s maar gelukkig niet voor alle. Dat schrijf ik volgens mij ook letterlijk. Wat de Tiguan laat zien daar is zeker niet verkeerd. Maar er zijn ook tal van voorbeelden te vinden (op youtube bv) van falende AWD-systemen. Die Tiguan is misschien wel net zo min typerend voor AWD als de XC90.

Maar goed, ik lees in je reactie terug dat je het ermee eens bent dat er verschillen zijn tussen de werking van de verschillende AWD-systemen. Dan is mijn punt gemaakt en kan de starter van dit topic die informatie meenemen in zijn afweging.

Ps. een AWD zonder tussenbak en low gear aanduiden als 4x4, dat is volgens sommige 4x4-liefhebbers een onmiskenbare belediging ;-)

@erichendri Ik denk dat je gelijk hebt dat RA in de sneeuw of smurrie staat, maar dan nog inderdaad. Banden bij een Duitse duurtest in winterse omstandigheden kunnen eigenlijk alleen deugdelijke winterbanden zijn. Zou je denken...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 24 nov 2019 21:03

RE.gif

dat was alleen maar een verwijzing naar deze negatieve "ervaring" reactie van je
Lucas schreef:
vr 22 nov 2019 23:05
En dan bestaan er goede en slechte. Onze Volvo heeft bv. reactieve Haldex en stuurt vrolijk nagenoeg alle kracht naar net dat ene wiel dat geen grip heeft. Net als een tweewielaandrijver zou doen. Daar sta je dan mooi stoer te wezen met je Suf. Maar onze Subaru en Jeep hebben de caravan al eens met groot gemak uit situaties gekregen waar ik dacht dat we een serieus probleem hadden. Alleen al vanwege permanent 50/50-verdeling tussen voor- en achteras. Als je dan kiest voor een systeem dat je redt in lastige situaties en voor die extra investering, kies dan bewust.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » zo 24 nov 2019 22:08

RE.gif
Doordat je "ervaring" schrijft suggereer je dat ik iets wat ik in een filmpje heb gezien opvoer als persoonlijke ervaring. Wat naar. En wat vind ik het oprecht jammer voor je dat je deze manier van communiceren kennelijk ergens voor nodig hebt.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Conradi » zo 24 nov 2019 22:24

Hoewel ik de discussie wel begrijp, gaat dat allemaal veel de ver voor de vraag die de TS gesteld heeft.

Ik vind 4x4 gewoon heel praktisch in combinatie met een caravan op bijvoorbeeld een nat grasveld of op de wintersport.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 24 nov 2019 22:47

Lucas schreef:
zo 24 nov 2019 22:08
RE.gif
Doordat je "ervaring" schrijft suggereer je dat ik iets wat ik in een filmpje heb gezien opvoer als persoonlijke ervaring. Wat naar. En wat vind ik het oprecht jammer voor je dat je deze manier van communiceren kennelijk ergens voor nodig hebt.
Ik suggereer helemaal niets, ik haal gewoon aan wat je zelf geschreven hebt, het stukje wat ik speciaal blauw heb gekleurd, dat lijkt me niet iets uit een filmpje, maar je eigen ervaring.
Ik begrijp dat ik van je het woord ervaring niet tussen aanhalingstekens had mogen plaatsen, omdat je er dan van van de leg raakt, ik zal dat niet weer doen.

Kunnen we dan nu weer gewoon opbouwend verder met dit draadje? zucht.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door witjesm » ma 25 nov 2019 17:04

Ik moet zeggen dat ik sinds 9 jaar onafgebroken met x-drive of 4x4 heb gereden zowel op de SUV als de cabrio. Nu wonen wij aan een steil landweggetje die beperkt gestrooit word. Zelfs met solo auto kwam ik daar s'ochtens soms moeizaam boven. AWD is echt een uitkomst. Ook met caravan biedt het naast betere grip ook meer stabieliteit. Als je het je kan veroorloven zou ik er zeker voor gaan.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » ma 25 nov 2019 18:32

Als ik in dezelfde situatie zat zou ik ook niet anders willen.
Voor ieder zal het verschillend zijn.
Als je nooit in de problemen bent gekomen, en de caravan staat in de wintermaanden altijd in de stalling, en je rijdt altijd alleen maar op asfalt of andere verharde wegen dan moet je jezelf afvragen of de meerprijs van 4x4 opweegt tegen de sporadische keren dat je het misschien ooit eens echt nodig hebt.
Wat tamelijk onwaarschijnlijk is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » ma 25 nov 2019 18:51

RE.gif

Gewoon omdat het kan, het is beter dan 2WD, dus waarom dan inleveren mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”