Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Goedendag, wij zijn nieuw hier. We hebben wel meteen een vraag. We lopen richting de 50 en willen voor het eerst een caravan gaan kopen. Voor welke valkuilen willen jullie ons behoeden? Tips en adviezen? Waar moeten we op letten? We denken aan een Hobby van max 6 meter, dwarsbed en treinzit linksachter maar het gaat ons meer om het algemeen: waar let je op bij de aanschaf (ja we kopen bij een dealer met garantie en afleveringsbeurt) wat moet je niet doen, wat juist wel, waar zijn jullie ooit ingetrapt?
BVD EUD
BVD EUD
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Hallo en welkom hier.
Gebruik de zoekfunctie eens en er zal een wereld voor je open gaan.]
Er is namelijk al heel veel hierover geschreven, er bestaat hier op het forum ook een lijst met aandachts punten om een caravan te beoordelen, hoe je zwakken punten op kunt sporen enz.
Gebruik de zoekfunctie eens en er zal een wereld voor je open gaan.]
Er is namelijk al heel veel hierover geschreven, er bestaat hier op het forum ook een lijst met aandachts punten om een caravan te beoordelen, hoe je zwakken punten op kunt sporen enz.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Kijk goed naar het gewicht van de caravan en het uiteindelijke laadvermogen dat over is na toevoegen van accessoires. Erachter komen dat je alleen nog net een onderbroek en een tandenborstel mag meenemen verhoogt het gemak en genot van een caravan niet.
Tip: laat een caravan vooraf wegen en neem een voorbehoud dat wanneer de caravan in werkelijkheid veel meer weegt je van de koop af kunt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Och, er zijn geen valkuilen als je een beetje normaal nadenkt en je ogen de kost geeft. Ik zou er niet te moeilijk over doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Een dwarsbed nemen is een valkuil in mijn ogen.
En idd zorg echt dat alles mbt de gewichten 100% in orde is
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
En idd zorg echt dat alles mbt de gewichten 100% in orde is
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Valkuilen zou ik het niet willen noemen, maar wellicht toch wat ervaringen van ons. We zijn ruim 5 jaar geleden begonnen met kamperen en hebben toen een caravan gekocht. Daarvoor gingen we meestal naar hotels en vaak buiten Europa op vakantie. We zijn weliswaar een jaartje of 10 jonger dan jullie, maar dat maakt denk ik verder weinig uit. Onze eerste caravan was een 6 jaar oude Eribe Feeling 430, waarbij de rondzit vervangen was door vast, dwars bed van 160 cm breed. Lijkt daarmee erg op de door jullie beschreven indeling.
Paar hints op basis van onze ervaringen in een willekeurige volgorde. Let wel, deels is persoonlijk, dus zal niet iedereen het mee eens zijn:
1) mover
Als je in voor en naseizoen gaat kan je op best lege campings aan komen. Een caravan is dan behoorlijk zwaar om te duwen, dus moet je vaak plekken nemen die je niet wil. De oplossing: een mover. We zijn begonnen met een 2de hands half automaat en dat deed al alles wat we wilden. Nu we een nieuwe caravan met mover hebben gekocht is het een volautomaat geworden. Nog net wat makkelijker.
2) ruimte / indeling
Zoals bij zoveel dingen in het leven is het compromissen sluiten. In onze eerste caravan zijn we voor te krappe indeling gegaan. Hierdoor stond je elkaar vaak in de weg. Voorbeeld: aankleding ging alleen in het 'gangetje' tussen de toilet en de keuken in. Maar de keuken was ook de enige bruikbare kraan, dus tanden poetsen moest ook daar gebeuren of in het sanitair gebouw. Denk dus goed na over of de indeling functioneel is. Vaak kom je daar pas echt achter nadat je een jaartje of 2 op pad bent geweest ermee.
3) bed
Veel caravans hebben een zeer smal (140 lijkt de norm, bij een frans bed nog krapper bij de voeten) 2 persoonsbed. Wij zien dat niet zitten en dan vallen er al veel kleine caravans af. Mocht je 's nachts vaker naar de toilet moeten, let dan op een indeling waarbij je niet over elkaar heen hoeft te kruipen om eruit te komen.
4) afschrijving
Het is bepaald geen auto. We hebben op onze eerste caravan net iets meer dan 2.000 Euro afgeschreven..... in 4 jaar tijd!!! Dan is het dus ook geen ramp als je een caravan koopt die achteraf gezien minder bij je vernieuwde wensen past. Bij een nieuwe caravan is de afschrijving uiteraard hoger.
5) zitcomfort
We hadden een caravan met een klein zitje. Echter, zijn er een aantal merken, waaronder Eriba (maar het zijn er echt veel meer) waarbij de zitjes in de smallere series een 90 graden hoek hebben waardoor men een ruimere tafel kwijt kan. Voor te eten prima, maar het zit voor geen meter als je er een avond aan moet zitten. Hierop letten of dit voor jullie een probleem is bij de caravan die je wenst te kopen
6) voortent / luifel
Let op dat een voortent een aardig werkje is om op te bouwen. Je krijgt er veel ruimte voor terug, maar het gros van de voortenten wil je echt niet gaan opzetten voor een paar dagen. Als je wil rondtrekken zal je dus een caravan moeten vinden met voldoende binnenruimten en alleen een luifel gebruiken. Mocht je van plan zijn 3 weken op 1 plek te staan, dan is een voortent uiteraard wel een optie.
7 Auto-caravan combinatie
Voor mij zit er een groot verschil tussen wat wettelijk kan en wat ik zelf wil. Ik heb mensen in Oostenrijk ontmoet die, in verband met een afsluiting van een tunnel, over een pas heen moesten (Arlbergpas) en hele stukken in de 1ste versnelling met lage snelheid naar boven zijn gereden. Je kan zeggen: ze zijn er gekomen, maar niet mijn voorkeur. Dus hou gewichten (auto vs caravan) en pk/koppel verhouding met het totaal gewicht in de gaten. Ook hier weer: wij gaan graag de bergen in, mocht in ons vlakke landje willen blijven zal het allemaal wel los lopen.
Paar hints op basis van onze ervaringen in een willekeurige volgorde. Let wel, deels is persoonlijk, dus zal niet iedereen het mee eens zijn:
1) mover
Als je in voor en naseizoen gaat kan je op best lege campings aan komen. Een caravan is dan behoorlijk zwaar om te duwen, dus moet je vaak plekken nemen die je niet wil. De oplossing: een mover. We zijn begonnen met een 2de hands half automaat en dat deed al alles wat we wilden. Nu we een nieuwe caravan met mover hebben gekocht is het een volautomaat geworden. Nog net wat makkelijker.
2) ruimte / indeling
Zoals bij zoveel dingen in het leven is het compromissen sluiten. In onze eerste caravan zijn we voor te krappe indeling gegaan. Hierdoor stond je elkaar vaak in de weg. Voorbeeld: aankleding ging alleen in het 'gangetje' tussen de toilet en de keuken in. Maar de keuken was ook de enige bruikbare kraan, dus tanden poetsen moest ook daar gebeuren of in het sanitair gebouw. Denk dus goed na over of de indeling functioneel is. Vaak kom je daar pas echt achter nadat je een jaartje of 2 op pad bent geweest ermee.
3) bed
Veel caravans hebben een zeer smal (140 lijkt de norm, bij een frans bed nog krapper bij de voeten) 2 persoonsbed. Wij zien dat niet zitten en dan vallen er al veel kleine caravans af. Mocht je 's nachts vaker naar de toilet moeten, let dan op een indeling waarbij je niet over elkaar heen hoeft te kruipen om eruit te komen.
4) afschrijving
Het is bepaald geen auto. We hebben op onze eerste caravan net iets meer dan 2.000 Euro afgeschreven..... in 4 jaar tijd!!! Dan is het dus ook geen ramp als je een caravan koopt die achteraf gezien minder bij je vernieuwde wensen past. Bij een nieuwe caravan is de afschrijving uiteraard hoger.
5) zitcomfort
We hadden een caravan met een klein zitje. Echter, zijn er een aantal merken, waaronder Eriba (maar het zijn er echt veel meer) waarbij de zitjes in de smallere series een 90 graden hoek hebben waardoor men een ruimere tafel kwijt kan. Voor te eten prima, maar het zit voor geen meter als je er een avond aan moet zitten. Hierop letten of dit voor jullie een probleem is bij de caravan die je wenst te kopen
6) voortent / luifel
Let op dat een voortent een aardig werkje is om op te bouwen. Je krijgt er veel ruimte voor terug, maar het gros van de voortenten wil je echt niet gaan opzetten voor een paar dagen. Als je wil rondtrekken zal je dus een caravan moeten vinden met voldoende binnenruimten en alleen een luifel gebruiken. Mocht je van plan zijn 3 weken op 1 plek te staan, dan is een voortent uiteraard wel een optie.
7 Auto-caravan combinatie
Voor mij zit er een groot verschil tussen wat wettelijk kan en wat ik zelf wil. Ik heb mensen in Oostenrijk ontmoet die, in verband met een afsluiting van een tunnel, over een pas heen moesten (Arlbergpas) en hele stukken in de 1ste versnelling met lage snelheid naar boven zijn gereden. Je kan zeggen: ze zijn er gekomen, maar niet mijn voorkeur. Dus hou gewichten (auto vs caravan) en pk/koppel verhouding met het totaal gewicht in de gaten. Ook hier weer: wij gaan graag de bergen in, mocht in ons vlakke landje willen blijven zal het allemaal wel los lopen.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 31 okt 2019 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Een dwars bed is lastig in en uit stappen als je wat ouder wordt en niet meer zo soepel. En je moet over elkaar heen klimmen. Is zo nu en dan misschien leuk maar dikwijls lastig voor 1 van beide
De doorgang van het bed op en af is dan ook een beperkende factor.
Een hobby 400 heeft een toilet achterin langs de deur, maar is krap waardoor je de deur open wil laten staan bij zittend gebruik om je knieen de ruimte te geven.
Een treinzit geeft ook beperkte ruimte
Mijn idee ga proeven bij de diverse merken en uitvoeringen en houdt daarbij het maximale trekgewicht van je auto als richting
De doorgang van het bed op en af is dan ook een beperkende factor.
Een hobby 400 heeft een toilet achterin langs de deur, maar is krap waardoor je de deur open wil laten staan bij zittend gebruik om je knieen de ruimte te geven.
Een treinzit geeft ook beperkte ruimte
Mijn idee ga proeven bij de diverse merken en uitvoeringen en houdt daarbij het maximale trekgewicht van je auto als richting
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Helemaal mee eens en was ik vergeten: er zijn genoeg caravans waarbij de toiletruimte zo klein is dat deze vrijwel niet gebruikt kan worden met gesloten deur. Op de beurs in eentje gestaan (een Dethleffs) waarbij ik staand de deur niet dicht kreeg. En ik ben niet bepaald groot, breed of dik.p_vingerhoets schreef: ↑do 31 okt 2019 14:27Een hobby 400 heeft een toilet achterin langs de deur, maar is krap waardoor je de deur open wil laten staan bij zittend gebruik om je knieen de ruimte te geven.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Het verhaal van RDDR onderschrijf ik nagenoeg helemaal.
Het stukje over de mover: super handig! Onze eerste caravan hebben we een half automaat onder gezet, de huidige heeft een volautomaat. Een volgende caravan krijgt weer een halfautomaat. We wisten met de halfautomaat dat met 1 beweging de rollen goed op de banden zaten. Nu duurt het lang, moeten we een extra knopje induwen om de accu te activeren. Duurt het te lang voor je vervolgens de rollen op de wielen zet dan moet dat nogmaals. De handbeweging was sneller en je ziet wat je doet.
Let ook goed op je trekauto. Wat mag en kan hij trekken. Ga je de bergen in of rij je vooral vlak (Nl)
Neem evt iemand mee die met jullie meekijkt. Op dit forum zijn volop lijstjes te vinden met punten waar op te letten.
Ga bij een dealer eens op het bed liggen. Klim je er makkelijk uit om naar toilet te gaan?
Evenzo de rondzit: ronde kussen in de hoeken zitten voor ons niet fijn als je met de benen languit wil zitten.
Heb je ergens ruimte voor een paar stoelen om mee te nemen?
Succes maar vooral veel plezier met jullie zoektocht!
Het stukje over de mover: super handig! Onze eerste caravan hebben we een half automaat onder gezet, de huidige heeft een volautomaat. Een volgende caravan krijgt weer een halfautomaat. We wisten met de halfautomaat dat met 1 beweging de rollen goed op de banden zaten. Nu duurt het lang, moeten we een extra knopje induwen om de accu te activeren. Duurt het te lang voor je vervolgens de rollen op de wielen zet dan moet dat nogmaals. De handbeweging was sneller en je ziet wat je doet.
Let ook goed op je trekauto. Wat mag en kan hij trekken. Ga je de bergen in of rij je vooral vlak (Nl)
Neem evt iemand mee die met jullie meekijkt. Op dit forum zijn volop lijstjes te vinden met punten waar op te letten.
Ga bij een dealer eens op het bed liggen. Klim je er makkelijk uit om naar toilet te gaan?
Evenzo de rondzit: ronde kussen in de hoeken zitten voor ons niet fijn als je met de benen languit wil zitten.
Heb je ergens ruimte voor een paar stoelen om mee te nemen?
Succes maar vooral veel plezier met jullie zoektocht!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Je mag het van bepaalde forummers niet vragen omdat het aanmatigend zou zijn maar hebben jullie een geschikte trekauto cq. rijbewijs (wellicht E achter B benodigd?) voor de caravan cq. combi die jullie op het oog hebben.
Is de caravan voor 2 volwassenen of gaan er ook nog kinderen mee?
Is de caravan voor 2 volwassenen of gaan er ook nog kinderen mee?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Heel veel ervaring - ook wat hierboven al genoemd is - is persoonlijk. Als je lang bent, is een bed dwars vaak een beperking. Als je minder goed ter been bent, kan het lastig zijn om over elkaar heen te kruipen als je 's nachts naar toilet wilt. Allemaal waar, maar ook heel persoonlijk.
Als je echt geen ervaring hebt, ga een caravan huren met de indeling die je het beste lijkt. Dan ontdek je hoe dat in de praktijk bevalt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
RE.gif
Ik ben zelf lang maar mijn ervaring is dat dwars geplaatste bedden vaak net langer zijn dan lengte- of Franse bedden. Bij deze laatsten moet je vooral goed opletten of de voeten nog extra speelruimte hebben of juist tegen een wand aan moeten liggen. Met mijn lengte is over de bazin klimmen dan ook wel te doen maar ik ben het er wel mee eens dat het niet ideaal is, zeker niet als je slecht ter been bent/wordt. Ideaal zou in mijn ogen een queensbed zijn van minstens 1,6x2,0m.
Ik ben zelf lang maar mijn ervaring is dat dwars geplaatste bedden vaak net langer zijn dan lengte- of Franse bedden. Bij deze laatsten moet je vooral goed opletten of de voeten nog extra speelruimte hebben of juist tegen een wand aan moeten liggen. Met mijn lengte is over de bazin klimmen dan ook wel te doen maar ik ben het er wel mee eens dat het niet ideaal is, zeker niet als je slecht ter been bent/wordt. Ideaal zou in mijn ogen een queensbed zijn van minstens 1,6x2,0m.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Al veel neergezet door anderen maar misschien ook onze ervaringen.
Wij zijn beide rond de 50 en zijn vorig jaar overgestapt van een kleine caravan naar een relatief grote (5.10)
De reden daarvoor was:
1. Binnen erg weinig ruimte
2. onderweg lag de hele caravan vol (niet overbeladen) en als we ergens overnachten werd de auto als 'schuur'gebruikt om te kunnen slapen
3. het schoonmaken van de voortent werd voor mijn vrouw een issue, ze was daar helemaal klaar mee.
4. de leeftijd van de caravan (1994) Van binnen was hij prima, maar er zat bijvoorbeeld een scheur in het voorraam waardoor wij hem niet meer durfden te openen, en vervangen was 895 €)
Ik ben vorig jaar maart gaan zoeken bij verschillende dealers maar vooral de site van onze eigen dealer in de gaten gehouden.
In het voorjaar eigenlijk niets gevonden. Tot Oktober 2018.... Toen stond 'onze' Ventana ineens op de site. Een week laten gaan kijken en dat was hem gewoon.
Wat ik hiermee wil zeggen staar je niet blind op aanbiedingen etc maar ga zelf echt kijken. ik vind altijd dat je een goed gevoel moet krijgen als je in een caravan stapt bij de verkoper.
Door ervaringen met de kleine caravan maar ook door dingen geleerd te hebben van medekampeerders hebben wij bij de Ventana wel het volgende aangeschaft:
1. Een Thule etuiluifel van 4.50 (er zit een voortent bij maar die ligt op zolder.)
2. Een Reich mover (met zijn 2-en is het niet te doen deze caravan te verplaatsen als je wat ruiger terrein hebt én weinig manouvreerruimte)
3. Een Dometic dakairco (dit omdat we eigenlijk in de zomers altijd naar Italië)
Van het voorjaar komt er nog een automatische schotel op het dak.
Moraal: Ga veel kijken ruiken en proeven, en de ervaring leert dat je in het najaar op een groter aanbod kunt rekenen omdat mensen dan caravans inruilen vanwege kinderen die groot worden, etc etc etc.
succes met de zoektocht!
Wij zijn beide rond de 50 en zijn vorig jaar overgestapt van een kleine caravan naar een relatief grote (5.10)
De reden daarvoor was:
1. Binnen erg weinig ruimte
2. onderweg lag de hele caravan vol (niet overbeladen) en als we ergens overnachten werd de auto als 'schuur'gebruikt om te kunnen slapen
3. het schoonmaken van de voortent werd voor mijn vrouw een issue, ze was daar helemaal klaar mee.
4. de leeftijd van de caravan (1994) Van binnen was hij prima, maar er zat bijvoorbeeld een scheur in het voorraam waardoor wij hem niet meer durfden te openen, en vervangen was 895 €)
Ik ben vorig jaar maart gaan zoeken bij verschillende dealers maar vooral de site van onze eigen dealer in de gaten gehouden.
In het voorjaar eigenlijk niets gevonden. Tot Oktober 2018.... Toen stond 'onze' Ventana ineens op de site. Een week laten gaan kijken en dat was hem gewoon.
Wat ik hiermee wil zeggen staar je niet blind op aanbiedingen etc maar ga zelf echt kijken. ik vind altijd dat je een goed gevoel moet krijgen als je in een caravan stapt bij de verkoper.
Door ervaringen met de kleine caravan maar ook door dingen geleerd te hebben van medekampeerders hebben wij bij de Ventana wel het volgende aangeschaft:
1. Een Thule etuiluifel van 4.50 (er zit een voortent bij maar die ligt op zolder.)
2. Een Reich mover (met zijn 2-en is het niet te doen deze caravan te verplaatsen als je wat ruiger terrein hebt én weinig manouvreerruimte)
3. Een Dometic dakairco (dit omdat we eigenlijk in de zomers altijd naar Italië)
Van het voorjaar komt er nog een automatische schotel op het dak.
Moraal: Ga veel kijken ruiken en proeven, en de ervaring leert dat je in het najaar op een groter aanbod kunt rekenen omdat mensen dan caravans inruilen vanwege kinderen die groot worden, etc etc etc.
succes met de zoektocht!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Inderdaad ,zeer belangrijk.
DE gewichten onder F.2 op de kentekenbewijzen(of cards) van auto ,zowel als caravan bij elkaar optellen.
Indien deze boven de 3500 kg uitkomen is een E achter B vereist,ook al is het daadwerkelijk gewogen gewicht minder dan 3500 kg.
Indien zwaarder dan 3500 kg en géén E achter B beschik je voorde wet niet over het juiste rijbewijs en mag je je weg niet vervolgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
En dan ben je ook niet meer verzekerd.eurotrotter schreef: ↑do 31 okt 2019 17:05
Indien zwaarder dan 3500 kg en géén E achter B beschik je voorde wet niet over het juiste rijbewijs en mag je je weg niet vervolgen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Ik weet niet of jullie al wel eens gekampeerd hebben ?
Zo niet ...huur eens een weekje een caravan die volgens jullie de gewenste indeling heeft.
Zo kom je erachter of het inderdaad de gewenste indeling is, of dat je je stoort aan bepaalde dingen.
Wij hebben vorig jaar Onze eerste caravan gekocht . Hadden in ons hoofd twee losse bedden maar die waren eigenlijk altijd te kort voor mijn man die 1m96 is.
Wij hebben toen gehuurd en daarin zat een dwarsbed. Perfect voor mijn man want de dwarsbedden zijn wel lang genoeg en 140 cm is ook breed genoeg bleek ons.
Wij zijn halverwege de 50 en het over mij heen klimmen gaat prima voor mijn man.
Over een aantal jaar als dat te moeilijk wordt zien we wel wat we doen.
Succes met de voorpret
Zo niet ...huur eens een weekje een caravan die volgens jullie de gewenste indeling heeft.
Zo kom je erachter of het inderdaad de gewenste indeling is, of dat je je stoort aan bepaalde dingen.
Wij hebben vorig jaar Onze eerste caravan gekocht . Hadden in ons hoofd twee losse bedden maar die waren eigenlijk altijd te kort voor mijn man die 1m96 is.
Wij hebben toen gehuurd en daarin zat een dwarsbed. Perfect voor mijn man want de dwarsbedden zijn wel lang genoeg en 140 cm is ook breed genoeg bleek ons.
Wij zijn halverwege de 50 en het over mij heen klimmen gaat prima voor mijn man.
Over een aantal jaar als dat te moeilijk wordt zien we wel wat we doen.
Succes met de voorpret
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Bij vele Franse bedden moet je ook over elkaar heen kruipen .
Ik vind de tip om eerst een te huren wel erg goed.
Zoek een caravan waar ook het exterieur bij je past. Ik hou van aparte niet dagelijkse caravans. Ik heb zelf een t@b off road .
Ik vind de tip om eerst een te huren wel erg goed.
Zoek een caravan waar ook het exterieur bij je past. Ik hou van aparte niet dagelijkse caravans. Ik heb zelf een t@b off road .
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Dank jullie wel voor alle reacties, vanwege omstandigheden niet eerder kunnen reageren. Fijn om te zien dat we al heel wat valkuilen hebben weten te omzeilen.
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Wat ons bijna de das om heeft gedaan was het laadvermogen. Wat de caravan leeg op papier woog klopte niet met de werkelijkheid. En dus erg snel te zwaar beladen.
Gelukkig konden we het laadvermogen uitbreiden van 1200 naar 1350 kg ivm de juiste as en typegoedkeuring. Ik heb inmiddels begrepen dat dit in veel gevallen niet mogelijk is.
En zorg van te voren dat je weet wat je auto veilig kan trekken. Scheelt ook veel gedoe
Gelukkig konden we het laadvermogen uitbreiden van 1200 naar 1350 kg ivm de juiste as en typegoedkeuring. Ik heb inmiddels begrepen dat dit in veel gevallen niet mogelijk is.
En zorg van te voren dat je weet wat je auto veilig kan trekken. Scheelt ook veel gedoe
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Er is al erg veel benoemd.
Voor ons is het ontbreken van een raam aan de voorkant van de caravan een valkuil gebleken.
Omdat ons Frans bed aan de voorkant was, voelde we ons opgesloten.
Aan de voorkant dicht, een zijkant dicht ivm toiletruimte, het voeteneind grotendeels dicht vanwege een opklapbaar aanrechtblad en tv kast.
Een zijraam was het enige voor ventilatie.
Door omstandigheden een andere caravan moeten kopen en hebben we daar op gelet !
Twee ramen aansluitend het Frans bed.
Voor ons is het ontbreken van een raam aan de voorkant van de caravan een valkuil gebleken.
Omdat ons Frans bed aan de voorkant was, voelde we ons opgesloten.
Aan de voorkant dicht, een zijkant dicht ivm toiletruimte, het voeteneind grotendeels dicht vanwege een opklapbaar aanrechtblad en tv kast.
Een zijraam was het enige voor ventilatie.
Door omstandigheden een andere caravan moeten kopen en hebben we daar op gelet !
Twee ramen aansluitend het Frans bed.
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Valkuilen voor nieuwe caravanbezitters?
Toch wel een leuk draadje geworden!
Twee aspecten die mij opvielen toen ik 20 jaar geleden met mijn eerste kipje en een Toyota Carina op pad ging:
Lager daggemiddelde
Altijd gewend om met de tent in de kofferbak of in een klein karretje gepropt te rijden: Mijn hemel.... Wat gaat het met een caravan langzaam! Met pauzes en al haalbje een uurgemiddelde van 70 km/u.
Voorbij was het plan om in 1 dag op de camping in Zuid Frankrijk te rijden.
Doodlopende en te smal wordende weggetjes
Je rijdt de camping op, slaat het smalle boslaantje in en... Deze loopt dood. Keren: no way. Caravan loskoppelen: dat kan... Maar hoe krijg je de auto weer voor de caravan... Want er zit 1 ding in de weg: de caravan.
Of je rijdt in de uk in een schattig dorpje op een weggetje met links een muur van een tuin die vervaarlijk schuin staat en rechts geparkeerde auto's en de weg wordt smaller totdat je er niet meer door kan. Oeps.
In het eerste geval is een van de tegenmaatregelen dat de bijrijder bij aankomst op de camping uitstapt en voor de auto uit loopt om de laantje te verkennen.
In het tweede geval is de remedie om ver vooruit te kijken en bij enige twijfel gewoon te stoppen en een plan te maken: is er een zijstraat, of laten we achteruit rijden.
Hihihi grappig.
Twee aspecten die mij opvielen toen ik 20 jaar geleden met mijn eerste kipje en een Toyota Carina op pad ging:
Lager daggemiddelde
Altijd gewend om met de tent in de kofferbak of in een klein karretje gepropt te rijden: Mijn hemel.... Wat gaat het met een caravan langzaam! Met pauzes en al haalbje een uurgemiddelde van 70 km/u.
Voorbij was het plan om in 1 dag op de camping in Zuid Frankrijk te rijden.
Doodlopende en te smal wordende weggetjes
Je rijdt de camping op, slaat het smalle boslaantje in en... Deze loopt dood. Keren: no way. Caravan loskoppelen: dat kan... Maar hoe krijg je de auto weer voor de caravan... Want er zit 1 ding in de weg: de caravan.
Of je rijdt in de uk in een schattig dorpje op een weggetje met links een muur van een tuin die vervaarlijk schuin staat en rechts geparkeerde auto's en de weg wordt smaller totdat je er niet meer door kan. Oeps.
In het eerste geval is een van de tegenmaatregelen dat de bijrijder bij aankomst op de camping uitstapt en voor de auto uit loopt om de laantje te verkennen.
In het tweede geval is de remedie om ver vooruit te kijken en bij enige twijfel gewoon te stoppen en een plan te maken: is er een zijstraat, of laten we achteruit rijden.
Hihihi grappig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje