Thuisloos of dakloos.???

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Thuisloos of dakloos.???

Bericht door kok36935 » vr 25 okt 2019 20:37

Wij zijn van plan om onze woning te verkopen om vervolgens met onze caravan een “wereldreis” door Europa te maken. Het zou zo maar kunnen dan we meer dan een jaar onderweg zullen zijn. Dus gedurende deze periode geen “thuis”.
Het is ook niet de bedoeling om in deze periode een ander huis te kopen, waarschijnlijk daarna wel.
Nu zijn we ons aan het oriënteren hoe e.e.a. geregeld moet worden. Een tijdelijk briefadres bij familie is een mogelijkheid echter daar zit een max aan. Zelfs de gemeente moet hiervoor toestemming verlenen.
Zoals ik het begrijp mag je max 8 maanden weg uit Nederland, daarna moet je weer een woonadres in Nederland hebben. Anders wordt je uitgeschreven. Of als geëmigreerd beschouwd.
We kunnen ons ook als dakloze en/of thuisloze melden en bij het Leger des Heils een briefadres aanvragen.
Wie kan ons tips aan de hand doen om dit om een goede manier te regelen? Wie heeft hier ervaring mee.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Leentje » vr 25 okt 2019 21:35

In een ander forum waar ik aan deelneem, is een echtpaar dat een grote truck had verbouwd tot camper en daar een fikse tijd in hebben gewoond. Sinds heel kort wonen ze in Hongarije. Zij zullen je vast alle ins en outs kunnen vertellen. Ik was onder de indruk van hun "camper". Mocht je interesse hebben, dan kan ik je per PB introduceren bij mw van het echtpaar.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door kok36935 » vr 25 okt 2019 21:53

RE.gif Houdt ik even in gedachten, thanx
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Daphne » vr 25 okt 2019 23:56

Wij hebben ons als inwonend bij mijn ouders ingeschreven terwijl we een jaar in de caravan woonden. Mijn ouders krijgen geen toeslagen of iets dergelijks en werden niet op hun inkomen gekort. Dus als je iemand kunt vinden waar je “in kunt trekken” ipv briefadres dan is dat misschien afgedekt.

Enige probleem dat ik bij jullie wel zie is verzekeren. Want als je in het buitenland rondtrekt, wil je graag verzekerd zijn. Misschien kun je je licht opsteken op een forum voor expats.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door WillyL » za 26 okt 2019 10:22

En dan vooral (extra) ziekteverzekering en indien je die hebt een repatriëringsverzekering. Vooral die laatste zijn in België dikwijls beperkt tot 6 maanden verblijf in het buitenland.
Hoe dat in NL geregeld is weet ik niet.
Hoe zit het met je belastingen? Waar moet je die gaan betalen zonder woonst, maw, waar is je fiscale woonadres?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Knaus440 » za 26 okt 2019 10:33

Ik las op een site van mensen die lang reizen iets van "nomaden" verzekering of vorm. Zal kijken waar dat was. Er zijn ziekte kosten verzekeringen die door lopen, hangt van verzekeraar af. Lastiger is een reisverzekering die wel als noodzakelijk wordt ervaren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Knaus440 » za 26 okt 2019 10:37

Was de site van backpackerscentrale.nl
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Nimma » za 26 okt 2019 10:57

TS, je hebt een PB,
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Thuisloos of dakloos.???

Bericht door appellover » za 26 okt 2019 11:13

Je zal wel ziektekostenverzekering moeten blijven betalen,je kan dan een EHIC kaartje aanvragen bij de verzekering of CAK .
Je bent daarmee verzekerd voor ziekenhuis opname in buitenland .
Is voor noodgevallen ,als het langer duurt brengen ze je naar Nederlands ziekenhuis als je dat wil ,gebeurt niet zo snel hoor is heel dure grap.
Als je naar dokter wil moet je gewoon betalen ( hier in Spanje 40€) en geneesmiddel betalen .
Natuurlijk kun je reisverzekering afsluiten ,maar die brengen je naar je huis in Nederland en die heb je niet meer.
Je zal toch adres in Nederland moeten hebben om auto en caravan kenteken en verzekering op te zetten.
Wij zijn in 2002 vertrokken uit Nederland ,was 55 jaar,en bij gemeente laten uitschrijven naar “ een zonnige camping in Spanje”
Niks meer van me laten horen ,uitgeschreven bij belasting ,en pas weer kontakt opgenomen in 2012 toen ik aow kreeg.
Zelf huis gebouwd in zuid France en wonen nu sinds 5 jaar aan de costa blanca in Spanje
Als je ingezetene bent in bv Spanje en aow krijgt ben je voor 43€ per maand verzekerd voor alle ziekte kosten en geen eigen risico.
Wens jullie een mooie tijd en petje af voor de lef ,meeste mensen willen het ook maar durven niet denken alleen maar in problemen ,als dit en als dat .
Ons motto : droom niet over het leven maar beleef die droom.


Met vriendelijke groet
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door kok36935 » za 26 okt 2019 21:22

Nimma schreef:
za 26 okt 2019 10:57
TS, je hebt een PB,
@Nimma, volgens mij is het niet helemaal goed gegaan, (nog) geen PB ontvangen.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door kok36935 » za 26 okt 2019 21:44

Daphne schreef:
vr 25 okt 2019 23:56
Wij hebben ons als inwonend bij mijn ouders ingeschreven terwijl we een jaar in de caravan woonden. Mijn ouders krijgen geen toeslagen of iets dergelijks en werden niet op hun inkomen gekort. Dus als je iemand kunt vinden waar je “in kunt trekken” ipv briefadres dan is dat misschien afgedekt.

Enige probleem dat ik bij jullie wel zie is verzekeren. Want als je in het buitenland rondtrekt, wil je graag verzekerd zijn. Misschien kun je je licht opsteken op een forum voor expats.
@Daphne, ook voor ons is het geen probleem, we kunnen zo, zonder problemen, bij onze dochter een briefadres instellen. Verzekering is nog wel een puntje. Wellicht zijn we te braaf. Wij willen natuurlijk niet in de illegaliteit duiken en alles netjes achterlaten. Maar het is wel vreemd, je mag 8 maanden weg zijn en dan.......
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door erichendri » za 26 okt 2019 21:58

Oom van mij is ook met pensioen.
Heeft een goedkoop appartement.
Woont van half aprl tot half oktober in een luxe stacaravan in de Ardennen.
Van november tot begin april in zijn eriba op decamping in Benidorm.
Komt nog maar heel af en toe in zijn huis in Nederland.
Familielid checkt elke 2 weken de post.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Gerrie » za 26 okt 2019 22:11

Als je, je laat uitschrijven bij de gemeente gaat dit wel opbouw van je AOW kosten.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door appellover » za 26 okt 2019 22:23

Ben dus 10 jaar voor mijn 65 ste vertrokken en 10x 2% =20% korting op aow.
Je kunt ook premie doorbetalen dan vervalt de korting natuurlijk.
Heb er uitgerekend maar brake even punt lag bij 93 jaar.
Omdat het leven in Spanje veel goedkoper is kunnen we ons prima redden.
Ook als je maar paar jaar niet in Nederland woont of werkt of geen premie betaald betekent korting op aow.
Dat wordt zeer goed nagezocht heb ik ondervonden.


Met vriendelijke groet
Ron

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Michel1975 » za 26 okt 2019 22:36

Alleen een volledig jaar wordt als korting gezien. Als je je 1 januari 2020 uit laat schrijven en je schrijft je 31 december 2022 weer in heb je maar 1 kortingsjaar.

Houd je ook rekening met de huidige hypotheekregels. Als je je huis nu verkoopt en je hebt nu nog aflosvrij heb je recht op overgangsrecht. Dat wil zeggen het jaar van levering plus 1 kalenderjaar. Dus passeren op 1 januari 2020 betekend dat je tot 31-12-2021 nog gebruik hier van kan maken.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Nimma » zo 27 okt 2019 01:02

kok36935 schreef:
za 26 okt 2019 21:22
Nimma schreef:
za 26 okt 2019 10:57
TS, je hebt een PB,
@Nimma, volgens mij is het niet helemaal goed gegaan, (nog) geen PB ontvangen.
Beetje laat nu, morgen opnieuw (•‿•)
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door Nimma » zo 27 okt 2019 11:26

Hierbij de reactie van mijn vrienden in Frankrijk:

Vwb je kennis: een eenduidig advies kan ik niet geven. De regelgeving is complex en mede afhankelijk van het land waarin je verblijft / reist.
Ook of je al met (vervroegd)pensioen en/of AOW bent of niet.
De basisregistratie "bemoeit" zich ermee, de SVB, pensioenfondsen, de ziektenkostenverzekering!!!!, de bank ivm verzekeringen etc.
Met elk moet je overleggen, tenzij.......
Voor een duurzaam verblijf of een trektocht zijn de wettelijke bepalingen trouwens ook verschillend.
Het makkelijkst is natuurlijk in mei te vertrekken en het jaar daarop voor september weer terug te zijn en een NL postadres te hebben.
Het allerbeste is dat je kennis contact heeft met zijn/haar belastingconsulent. Als dat contact niet verder gaat dan een eenvoudige
belastingaangifte, dan kan men beter een goeie fiscalist zoeken.
Natuurlijk kan men eerst contact leggen met de ANWB en/of hun bank
Of je wel of niet nederlander kan blijven wordt juridisch niet alleen bepaald doordat je minimaal 4 maanden in NL bent; de rechter zal de gehele context bekijken.
Of je gezien wordt als emigrant of als reiziger is dus situationeel.
Een jaar achtereen wegblijven heeft consequenties voor de opbouw van je pensioen en AOW, je ziektenkosten ed.

Wens ze veel plezier; als je iets wilt overwin je de hobbels, toch?

Ik wens jullie ook een fijne reis, groet, Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Thuisloos of dakloos.???

Bericht door appellover » zo 27 okt 2019 13:44

Je hoeft het niet overal te melden hoor ,wij vertrokken van nederland naar Frankrijk zonder adres achter te laten .
Alles verkocht en opgezegd in NL.
Lijfrente laten uitkeren en vertrokken .
Moet je 10 jaar wegblijven anders moet je er belasting over betalen ,conserverend vermogen .
Buiten Nederland heb je geen inkomen want je ontvangt geen rente meer .
Zorgverzekering in Frankrijk (carte vital) voor 7€ per maand.
Betaal al sinds 2002 ( was 55 jaar) geen belasting meer in NL.
Toen ik 64 werd weer wat van me laten horen omdat ik aow en pensioen krijg.
Heb in NL,FR,ES en PT een social nummer.
Heb nu Spaans en Frans rijbewijs.
Iedere 10 jaar naar ambassade voor nieuw paspoort ,je blijft altijd Nederlander als je dat wilt.De laatste keer in Lissabon en paspoort wordt verstuurd naar camping in Algarve.
Nederland is heel goed land als je moet werken maar als dat klaar is ,vertrekken naar zonnige en goedkopere oorden.
Maar als je last hebt van heimee of graag dichtbij familie bent ,nooit aan beginnen.

Ons bevalt het prima ,vooral het heerlijk weer ,deze week weer 30 graden.
Gaan nu met Nederlandse buren naar terras voor zondaglunch,onbeperkt tapas eten incl.drank voor 9,90€ pp.

Met vriendelijke groet
Ron

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door kok36935 » zo 27 okt 2019 14:25

Sodejuu, ik heb met mijn vraag nogal wat los gemaakt. Dat het niet gemakkelijk zou worden had ik wel gedacht maar dat je aan zoveel zaken moet nadenken is voor mij een verrassing.
Het lijkt erop dat je sneller vanuit de illegaliteit Nederlander kan worden dan andersom mrgreen.gif .
@Nimma, bedankt voor je bericht, bedank je kennis ook voor de moeite hiervoor.
@Applelover, bedankt voor je relaas. Wellicht zijn we veel te bang. Ook hier voldoende stof tot nadenken.
@Michel1975, bedankt voor je waarschuwing.
@Daphne, @Leentje ook bedankt voor jullie bijdrage en uiteraard allen die ik nu vergeet.
Maar eens rustig nadenken, overleggen en eventueel maar meer info hierover aanvragen bij gemeente, zorg en autoverzekering, belasting enz.
Jullie alvast bedankt en hoop dat er nog meer reacties komen, volgens mij leeft dit onderwerp wel. thumbup.gif thumbup.gif
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Thuisloos of dakloos.???

Bericht door janoniem » zo 27 okt 2019 15:07

Wij hebben heel wat mensen ontmoet tijdens vakanties die langdurig in het buitenland “woonden” maar gedurende het jaar af en toe hun neus een korte periode in Nederland lieten zien. Nooit doorgevraagd naar de reden maar langzamerhand begrijp ik dat men alle “voorzieningen” liever niet wil missen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Thuisloos of dakloos.???

Bericht door appellover » zo 27 okt 2019 15:14

Wij gaan regelmatig naar Nederland maar alleen om de kinderen ,kleinkinderen en familie te bezoeken .
Zou echt niet weten wat voor “voorzieningen” ik mis in Spanje
Aow en pensioen wordt naar elke bankrekening die je wilt overgemaakt ,CAK betaald de zorgkostenverzekering aan Spanje 43€ per maand en geen eigen risico
De ziekenzorg van Nederland staat op de negende plaats in de EU.Er zijn dus 8 landen in de EU waar de zorg beter is .


Met vriendelijke groet
Ron

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”