Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Trapp » zo 29 sep 2019 19:41

Beste mensen,

Wij hebben sinds het voorjaar een nieuwe caravan en deze vast bij huis staan onder een ruime carport. Aanvullend bevestigen we daar in het vochtige en koude jaargetij aan een paar zijden nog netjes wat zeil aan voor meer afscherming. Ventilatie blijft goed mogelijk. We gaan het beslist niet geheel dichtzitten. Bij mooi en droog weer zullen we op gezette tijd de caravan open zetten voor frisse lucht.

Wat is jullie advies, matrassen in later najaar en winter in huis stallen om deze fris te laten ?

Graag verneem ik van jullie, vooral ervaring met deze situatie en materie is me zeer welkom.

Mijn dank is groot.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 sep 2019 19:54

Ik heb in de stalling altijd alles in de caravan gelaten en ik denk dat een carport misschien wel beter is als stalling omdat je altijd voldoende ventilatie heb. Kussens en matrassen er uithalen lijkt me geen toegevoegde waarde te hebben.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door graaf » zo 29 sep 2019 20:22

Caravan gaat naar een droge stalling
Het vaste bed heeft lattenbodems en zodoende voldoende beluchting van onder uit. De zitbanken en rug zittingen die ook tot bed kunnen worden omgebouwd komen in de stalling op een aantal latten 3-4 cm vrij te liggen zodat ze niet kunnen verstikken. Dit werkt afdoende 👍
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Micky » zo 29 sep 2019 20:30

Niets aan doen, de caravan blijft droog genoeg, gewoon de roosters open en de ramen eventueel op de tochtstand..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door WillyL » zo 29 sep 2019 22:34

RE.gif inderdaad, zo doe ik het reeds lang en mijn caravan staat zelfs niet onder een carport.

Meestal is bij vele moderne caravans een lattenbodem voorzien en ook verluchting onder het bed. Dan is het zeker niet nodig die matras extra te verluchten aan de onderkant.

Wat de zitkussens betreft, die liggen dikwijls gewoon op een plaat triplex of iets dergelijks. Die zou je wel rechtop kunne. Zetten, maar ook dat is niet nodig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Thunder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 21 nov 2008 16:35
Locatie: Friesland

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Thunder » do 3 okt 2019 17:56

Onze caravan staat al een paar jaar in een buitenstalling.
Zet de caravan altijd een beetje achterover, zodat het water er aan de achterkant afloopt.
Het meeste groen zit dan aan de achterkant ;-) , maar helaas toch even poetsen na de winter.
Binnen zet ik de matrassen altijd omhoog op de lattebodems.
De banken zet ik open en de bankkussens ook omhoog op de zijkant.
De kastjes zet ik allemaal op een kier met eventueel blokjes hout ertussen.
De toiletdeur en deur van de koelkast staan altijd open.
Na het uitblazen van de waterleidingen laat ik de vaste waterrankaan de bovenkant altijd open.
Verder staan alleen alle roosters open en heb 2 vochtvreters in de caravan staan.
Om de 1,5 maand ga ik altijd even kijken of er iets bijzonders is en vervang eventueelde vochtvreters.
Moet zeggen dat ik tot nu toe geen vochtige of muffen caravan heb gehad.
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door WillyL » do 3 okt 2019 18:02

Toch wel even een verwittiging ivm die vochtvreters. Dat is sinds lang niet meer gebeurd op dit forum...
Plaats die chemische bucht zeker in een grooooooote plastiek bak zodat die niet overloopt en op een heeeel stabiele plaats.
Je wilt die bucht echt niet op je inoxen (af)wasbak of de vloer. Het is een middel dat daar door kan wreten.

Beter helemaal geen vochtwreter maar goed verluchten

Terloops, de kastjes in de Dethleffs blijven toe. Er zit daar achterin en boven openingen zodat ze steeds natuurlijk ventileren. Ook in de bakken onder bed en zitbanken trouwens,
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Micky » do 3 okt 2019 18:08

Thunder schreef:
do 3 okt 2019 17:56
Onze caravan staat al een paar jaar in een buitenstalling.
Zet de caravan altijd een beetje achterover, zodat het water er aan de achterkant afloopt.
Het meeste groen zit dan aan de achterkant ;-) , maar helaas toch even poetsen na de winter.
Binnen zet ik de matrassen altijd omhoog op de lattebodems.
De banken zet ik open en de bankkussens ook omhoog op de zijkant.
De kastjes zet ik allemaal op een kier met eventueel blokjes hout ertussen.
De toiletdeur en deur van de koelkast staan altijd open.
Na het uitblazen van de waterleidingen laat ik de vaste waterrankaan de bovenkant altijd open.
Verder staan alleen alle roosters open en heb 2 vochtvreters in de caravan staan.
Om de 1,5 maand ga ik altijd even kijken of er iets bijzonders is en vervang eventueelde vochtvreters.
Moet zeggen dat ik tot nu toe geen vochtige of muffen caravan heb gehad.
hup hup, eruit met die vochtvreters, draagt niets bij als je caravan niet lek is, als hij wel lek is ook niet, ze raken alleen vol, dus water naar de zee dragen mrgreen.gif knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door PD » do 3 okt 2019 18:13

Beide matrassen van het Queensbed en de kussens van de rondzit blijven gewoon op hun plaats; daar veranderen we niets aan. De dekbedden leggen we meestal wel op zolder (als we er tijdig aan denken).

De caravan staat van februari tot november buiten op de oprit en de resterende maanden in een overdekte stalling. De caravan heeft voldoende luchtverversing; daarvoor zetten we geen ramen of luiken open of op een kiertje.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door dieseltijger » do 3 okt 2019 18:19

Wij laten alles lekker in de caravan - geen enkel probleem.

Welbeschouwd kan je de vochtvreters beter in de carport plaatsen. De caravan blijft even droog of vochtig en het risico qua schade gaat omlaag.

Wat je wel zou kunnen doen is de electrische verwarming op een zeer laag pitje aan zetten: dan daalt de relatieve luchtvochtigheid in de caravan. Maar ja...dan krijg je niet de Jessias-Klaver-duurzaamheids-prijs.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Chris » do 3 okt 2019 20:08

Thunder schreef:
do 3 okt 2019 17:56
Verder staan alleen alle roosters open en heb 2 vochtvreters in de caravan staan.
Om de 1,5 maand ga ik altijd even kijken of er iets bijzonders is en vervang eventueelde vochtvreters.
Moet zeggen dat ik tot nu toe geen vochtige of muffen caravan heb gehad.
Ooit ook eens gedacht dat die vochtvreters goed waren... wat een desillusie.
Idd overgelopen en een zeer nare corrosieplek in de wasbak overgehouden.
Met heel veel schuren gelukkig weer goed gekregen, dat wel.
Maar die vochtvreters trekken juist vocht naar binnen... echt water naar zee dragen.
Neem maar gerust aan dat je een caravan binnen niet droger kunt krijgen dan de relatieve vochtigheidsgraad buiten is.... ( als deze buiten staat tenminste.)
Andersom trouwens ook niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Willeme1

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Willeme1 » vr 4 okt 2019 02:36

Wij halen de caravan helemaal leeg en die gaat dan naar een droge stalling. Of het goed of slecht is weet ik niet maar voor ons voelt het beter en ook het schoonmaken voor de volgende trip vinden we dan makkelijker.
Ook al is ie dan ruim 20 jaar jong.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Micky » vr 4 okt 2019 08:59

RE.gif

kwaad kan het niet, maar het is echt compleet overbodig, onze caravan is in augustus 30 jaar oud geworden en in die 30 jaar nooit leeg gehaald in de winter, ook niet toen hij een paar jaar, het hele jaar in Winterberg buiten op de camping stond.
ik kan je vertellen dat alles er bijna als nieuw uit ziet, dus alleen gewone gebruikssporen. vochtvreters heeft hij ook nooit gezien, niet bij ons en niet bij mijn ouders, waar wij hem van over gekocht hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Hobby Linka » vr 4 okt 2019 13:31

Niet onder de carport maar naast het huis (tot twee jaar geleden) en nog nooit iets uit de caravan gehaald behalve de accu als de caravan naar de stalling gaat. Het bed is opgemaakt en alles gebruik gereed. Nog nooit sporen van vocht of schimmel gehad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door WillyL » za 5 okt 2019 10:39

RE.gif Bed opgemaakt... Hier dus ook, soms zeg ik, wanneer de zon de caravan opwarmt, dan eens tegen mijn vrouw " ik ga even naar het buitenverblijf een siesta doen..." en ben dan voor een uurtje naast het huis te vinden. Het geeft me een beetje een vakantiegevoelen tijdens het werkjaar.
De caravan staat daar steeds klaar, goed verlucht en tijdens de vorstdagen zelfs met de (ring)verwarming op de laagste stand. Ik hou de caravan dan op 3 a 5 graden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Daphne » zo 6 okt 2019 12:40

Bij ons blijft alles er in. Alle kasten en banken in een caravan zijn open zonder dat je daar iets aan hoeft te doen. Dus kussens omhoog is niet nodig. Leg maar eens in het donker een zaklamp in een bank- of bovenkast. Je zult zien hoeveel er open is.

Ik doe wel schoon beddengoed op bed voor de volgende kampeertrip en alle handdoeken liggen schoon en droog in de kast. Altijd startklaar thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 okt 2019 13:03

RE.gif
Idem....
Voor de winter halen we wel de Nespresso eruit, eentje is er kapot gevroren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 15:33

RE.gif

ik zet hem altijd nog even aan zonder watertank, dan pompt hij zich helemaal leeg thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door de reiziger » zo 6 okt 2019 18:44

De mijn stond 10 jaar buiten onder de blote hemel, en het enige dat ik deed, was als de zon eens langer dan een uur scheen en het niet geregend had, de deur volledig open.

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Fred » do 5 dec 2019 17:34

Dag,
Mijn caravan staat in de winter in de carport naast de garage. Ik maak de caravan winterklaar, dwz. Alle water uit tanks en slangen, koelkast en vriezer op tochtstand, alle ventilatie-openingen open, ventilatiesleuven van koelkast met de juiste plaat afgedekt zoals bij gebruik tijdens de wintersport, één raam op de tochtstand, maar matrassen en kussens laat ik in de caravan. Accu laat ik ook staan, omdat de caravan aan de stroom staat. Bij strenge vorst laat ik de elektrische kachel op een heel laag pitje draaien. Puur om eventueel achtergebleven water in slangen vorstvrij te houden. Uiteraard bederfelijke waar uit de caravan halen. Als de caravanas het toelaat (niet rond), bok ik de wagen op, zodat de banden net vrij van de grond zijn.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Fred » do 5 dec 2019 17:37

Oh ja, dakluik op de kleinste stand open.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Kipvriend » do 5 dec 2019 17:49

Lekker alles laten waar het is.
Geen vochtvreter plaatsen, er is genoeg ventilatie.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door Ab » do 5 dec 2019 20:44

Onze caravans hebben nooit een stalling gezien.
Altijd startklaar op de inrit achter ons huis. Gewoon buiten.
Alleen de Senseo (vroegah) en de Nespresso haalden we er bij verwachte strenge vorst effe uit. Die vriezen kapot als je pech hebt.
De boiler ook, maar die staat altijd leeg.
Nooit een spoor van vocht gehad, alles bleef erin.
Het gekke is, dat ik 1 keer de caravan een maand binnen gezet heb in een van mijn bedrijfshallen die toen even leeg stond.
Kon ik mooi klussen. Tot mijn verbazing voelde alles in de caravan vochtiger/ klammeriger aan dan op zijn plekje thuis! weenie.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door de reiziger » do 5 dec 2019 21:03

De mijne heeft tien jaar gewoon achteraan op een zij-terras gestaan. (op stenen vloer; op gras of op gewone grond, zou ik niet doen).
Niks geen ramen of luiken open. Alleen gerekend op de verluchtingsgaten.

Maar wel: als het droog weer was, de deur gedurende minstens een half uur open. Eens per twee drie weken is het toch wel een volle dag droog weer ...
Geen vochtvreters. Als die 1 cl water uit de binnenlucht trekken, dan wordt er 1 cl water uit de buitenlucht, door de verluchtignsgaten, naar binnen getrokken.

Nooit vocht-gerelateerde problemen gehad.

Wel veel moeten poetsen aab de buitenkant, door vallende bladeren, stof ...

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Caravan onder carport - in winter matrassen eruit ?

Bericht door r.obbink » do 5 dec 2019 21:29

De onze staat wel in de stalling, ik kan hem bij huis niet kwijt.

Maar alles zit er gewoon in, dekbedden, handdoeken e.d.

De Koelkast op kierstand, géén vochtvreters! en de leidingen afgetapt. De accu staat in de schuur onder een druppellader.

Met al mijn caravans zo gedaan en nog nooit vocht o.i.d. binnen gehad.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”