Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Morgoth » do 10 okt 2019 16:18

dieseltijger schreef:
ma 30 sep 2019 11:12
Volgens mij zijn er beugels die je op de wand kan zetten en die dan over de deur heenvouwen? Daar ga ik naar informeren.
Kom op zeg! Meen je dat nou ècht? Heb je de caravan nu voor jouw plezier of heb je 'm om de zenuwen te krijgen? Alsof er hordes zwervers in Sauerland staan rond te trekken die helemaal gaan trekken naar een godverlaten afgelegen plek.

Preventie is meer dan prima, maar een slot en een bal lijkt mij meer dan voldoende: Er zijn weinig jatmozen die interesse hebben in een twintig jaar oude caravan, en het gedoe (en het risico) om de bal eruit te slopen zodat de caravan op een afgeslepen trekhaak kan worden gehaakt (om het slot te bypassen) staat niet in verhouding.
Als je het hele ding in de kettingen legt, denkt men eerder dat er wellicht iets te stelen valt. Gaat opvallen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Almenaar » ma 21 okt 2019 22:04

Dank voor al jullie reacties, opmerkingen en tips.

In de afgelopen twee weken hebben we gewikt en gewogen over veiligheid, comfort en ons/mijn wellicht overdreven gevoel van (on)veiligheid op stille seizoensplekken. We hebben een aantal grotere campings bezocht om te ontdekken of dat wat voor ons zou zijn. Uiteindelijk hebben we besloten op een kleinere camping te gaan staan en er het beste van te hopen.

De voorgestelde paal in de grond vind ik een superidee maar is voor mij qua uitvoering te lastig.

Naar een mogelijke verzekering heb ik onderzoek gedaan. Meestal is verzekeren vrij zinloos. De premie valt meestal nog wel mee met een € 200-300 per jaar maar de dekking is het probleem. Sommige verzekeringen stellen dat het achterlaten van de caravan op een niet-overdekt terrein/plaats voor hen inhoudt dat je geen goed eigenaar/huisvader o.i.d. bent. En als dat je verweten kan worden dan is de eventuele uitkering in het geval van leed nihil. Daarnaast is überhaupt de uitkering van een verzekering voor een caravan van meer dan 20 jaar uitermate gering. In ons geval betekent dat meestal dat als we verzekerd zouden zijn, en als er iets zou gebeuren waarvoor we de hulp van de verzekeraar zouden moeten inroepen, en als ze dan inderdaad zouden overgaan tot betaling, wij hooguit op een soort coulance mogen hopen. Ergo, verzekeren is voor ons niet nuttig.

Ik heb overwogen de wielen eraf te halen en mee te nemen naar huis. Ik kan de spullen hiervoor lenen van de buurman maar ik vind het toch teveel gedoe. De wielen blijven er dus op maar worden wel voorzien van een SCM gekeurde wielklem. Ook heb ik een disselslot (ook SCM goedgekeurd) aangeschaft dat over een paar dagen door het aanhangwagen bedrijf erop gezet wordt.

De tip van het extra slot om het zwervers moeilijker te maken vind ik wel een goede. Ik heb echter ook gelezen dat als een inbreker of zwerver graag naar binnen wil, hij vrij simpel het raam uit zijn vergrendeling kan trekken en naar binnen kan klimmen. Of het allemaal zo'n vaart loopt, ik weet het niet; makkelijk in deze is dat een extra slot niet 1,2,3 naast de deur is te plaatsen dus dit laat ik omwille van de eenvoud gaan. En inderdaad zoals sommigen schreven, een extra slot kan ook ongewenste aandacht trekken.

Volgend weekend zetten we hem op onze eerste wintercamping!
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » di 22 okt 2019 19:39

RE.gif

het beste hopen scratch.gif ik heb het in de 46 jaar op de camping nog nooit meegemaakt dat er een zwerver in een caravan was gaan zitten, volgens mij zie je zwervers alleen op plekken waar ze eten kunnen vinden, dus bij een stad, die gaan geen 8km naar een dorpje lopen waar een camping is, al zouden ze dat wel doen, hebben ze keus uit heel veel caravans mrgreen.gif ik denk dat de kans groter is dat er bij je thuis wordt ingebroken tijdens de vakantie.
heb mijn ouders gevraagd die werken voor een groot park (hebben er een chalet en doen de promotie op alle beurzen enz.) dit probleem is niet bekend bij hun.

Pas wel op in Lelystad, als je daar de caravan in je eigen tuin zet, kan er maar zo een zwerver in zitten, maar ja, dat is in de stad en 13 jaar geleden mrgreen.gif awhoea.gif

https://www.destentor.nl/noordoostpolde ... ~af299682/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Reisben » di 22 okt 2019 23:10

Als men je caravan wil stelen dat zal dat gebeuren. Zoals hier al is opgemerkt: beveiligen is vertragen, niet verhinderen.

Als wij onze caravan in Spanje op de camping lieten staan en even met het vliegtuig naar huis gingen haalde ik de kentekenplaat eraf. Zoals gezegd: als ze je caravan willen hebben dan gebeurt dat. Maar het risico van bekeuringen als hij op de weg is zal op jouw adres dan niet kunnen gebeuren.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Hobby Linka » wo 23 okt 2019 16:59

RE.gif

Als jij met het vliegtuig naar huis bent gegaan kan je dat toch aantonen. Ik vind dat een beetje doemdenken hoor.

Het stelen van je caravan vindt ik een groter probleem dan een snelheidsbekeuring. En mocht dat dan gebeuren weet je meteen welke richting ze met de caravan zijn opgegaan. Dus…..

Kentekenplaat laten zitten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » wo 23 okt 2019 17:09

Dat verwijderen van die plaat heb ik ook nooit begrepen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”