Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Almenaar » zo 29 sep 2019 09:25

Hallo allemaal,

Een vraag van een beginnende caravaner. Ik heb het forum doorzocht maar heb geen antwoord gevonden. Hoop dat dit bericht in de juiste rubriek staat.

Wij willen onze caravan de komende zes maanden op een seizoensplek zetten. Onze voorkeurscamping ligt in het Sauerland. Er zijn weinig voorzieningen. Wel een verwarmde douche- en droogruimte maar geen slagboom. Er zijn een aantal vaste kampeerders maar geen rijen dik.

Onze caravan (met eigen kenteken) is iets meer dan 20 jaar oud maar wel net gekocht en wordt gekoesterd. Ik maak me wat zorgen over het risico van diefstal. Er is een disselslot(je) en ik heb de rode bal gekocht. Maar dat is dan ook alles. De caravan staat feitelijk in een rustige omgeving (Sauerland) in een veredeld weiland. Haast te grijpen voor iedereen met een trekhaak.

Wat kan ik het beste doen om de kans op diefstal zoveel mogelijk te verkleinen?

Wielklem? Aan een kant of beide kanten? Wielen eraf halen en op blokken zetten?
Andere camping zoeken met wel een slagboom? Of meer vaste huurders?
Verzekeren?
Zijn er nog andere mogelijkheden?

Of moet ik me niet zo druk maken want deze oude caravans worden nooit gestolen?

Wat zouden jullie doen?
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Ivo » zo 29 sep 2019 09:30

Oude caravans worden niet gestolen? Het zal de jouwe maar zijn.
Om diefstal te voorkomen zou ik kiezen om de wielen te verwijderen en op blokken te zetten.
Dat lijkt mij de eenvoudigste manier.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Leentje » zo 29 sep 2019 10:40

Twee flinke wielklemmen erop. Of zoek een stalling daar in de omgeving.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Ab » zo 29 sep 2019 11:02

Een dikke stalen buis een meter of anderhalf in de grond rammen met een oog eraan.
Dan de caravan er recht boven zetten.
Dikke stalen strop om de as..en goed slot aan het oog.
Knappe dief die de paal eruit krijgt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door deusjevo » zo 29 sep 2019 11:06

Kom je op een weekend bij je caravan ligt alleen je as er nog maar en is de hele opbouw verdwenen. mrgreen.gif

Tja, lastig hoor, ik zou denk ik ervoor kiezen om de caravan op assteunen te zetten en dan de wielen te verwijderen.
En verzekeren tegen diefstal lijkt mij handig, wel even de voorwaarden bekijken of je in zo’n geval van 6 maanden winterplaats gedekt bent.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 sep 2019 11:19

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je bang voor diefstal van de caravan moet zijn, waar je wel kans op loopt is dat er een zwerver in jou caravan de ideale overnachtingsplek ziet. Dat gebeurd hier aan de kust regelmatig en zou ik ook niet echt gelukkig van worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door p_vingerhoets » zo 29 sep 2019 11:57

Dit laatste lijkt me erger dan diefstal.

Als er ilegaal in gehuist word blijft er waarschijnlijk alleen een wrak over van de binnenkant en niet meer te betreden zonder goede PBM's
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019 15:34

M.a.w.
Het lijkt niemand een goed idee.
Maar mijn vraag..
Waarom daar op die camping als je jezelf nu al zorgen maakt.
Zoek een meer bevolkte stek, dan heb je toch meer sociale controle.
En trouwens..
Verzekeren.... weeg het kosten - baten plaatje dan goed af.
En dan wel de event. schadevergoeding die max. uitgekeerd wordt als er een ramp gebeurt.
De caravan is 20 jaar oud, dan kan dat wel eens erg tegenvallen.
Voor een verzekering maakt de staat niets uit, alleen leeftijd geldt.... helaas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 sep 2019 16:50

Ook op een grote camping zal het in de winter maar een enkeling zijn die daar verblijft, waardoor het risico toeneemt. Ik ken meerdere gevallen van caravans waar een dakloze in heeft gezeten, daar wordt je niet vrolijk van. Ik zou mijn caravan persoonlijk niet achterlaten op een camping waar geen toezicht is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Fred G » ma 30 sep 2019 06:29

Inderdaad, lekker veilig ergens in een stalling zetten. Is ook beter voor je gemoedsrust.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Daphne » ma 30 sep 2019 07:29

Praat eens met de andere vaste kampeerders. Zij kunnen je beter informeren en hun ervaringen delen dan wij hier op afstand. Hier is iedereen zo aan zijn/haar caravan verknocht dat ze bij de gedachte alleen al nachtmerries hebben :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Daphne » ma 30 sep 2019 08:00

mrbullmastiff schreef:Ook op een grote camping zal het in de winter maar een enkeling zijn die daar verblijft, waardoor het risico toeneemt.
In Winterberg en omgeving zijn de campings continu drukbezet. Als je in de winter naar een Oostenrijkse camping wil moet je vaak al een jaar van tevoren reserveren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Almenaar » ma 30 sep 2019 08:13

Tsjonge! Gaaf al die reacties van jullie.

Wat betreft in stalling zetten, ja dat is behoorlijk veilig maar nou net niet de bedoeling van de aanschaf, de caravan is bedoeld om in de winter een mooi honk te hebben voor steeds een paar dagen verblijf in een mooie streek.

informeren bij andere caravaners is ook een goede tip maar komt voor ons wat aan de late kant. Of we moeten het "project" vertragen.

De verzekering zal ik eens bellen om uit te zoeken wat de kosten en voorwaarden zijn vs wat ik nog terug krijg in het geval hij inderdaad verdwijnt.

De tip over de zwerver vind ik bijzonder. Beslist niet aan gedacht. Het was me al wel opgevallen dat het slotje waarmee de deur afgesloten is nou niet direct super degelijk is/lijkt. Volgens mij zijn er beugels die je op de wand kan zetten en die dan over de deur heenvouwen? Daar ga ik naar informeren.

De tip van Ab over de paal in de grond had ik ook niet bedacht en ga ik uitzoeken of dat kan. Dan kunnen de wielen blijven zitten en dat is wel zo makkelijk. Maar anderhalve meter de grond in is best een stuk, mijn grondboor reikt tot ongeveer een meter. En hoe de grond er in het Sauerland uitziet…? En of de campingbaas daar ook juichend over is?

Een andere camping zoeken met meer bewoners en een slagboom is ook een optie. Temeer daar het rustige gevoel van mijn caravan moederziel alleen op een verder nagenoeg verlaten stuk grond, er nog niet echt is.

Wielklemmen eraan vind ik ook wel een goede optie maar die zijn volgens mij met wat grof geweld te verwijderen. Vraag is natuurlijk of een dief dat allemaal gaat doen. Wielklemmen zijn een stuk makkelijker dan opkrikken, wielen eraf (mee naar huis?) en blokken eronder.

Wielen eraf gaat wel door mijn gedachten als de meest rustgevende optie want dan moet je wel met erg groot materieel komen om hem mee te nemen. Dat kan natuurlijk nog steeds maar dan staan er links en rechts denk ik toch makkelijkere en minstens zo moderne kandidaten.

Genoeg om over na te denken de komende dagen. Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt allemaal.
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door p_vingerhoets » ma 30 sep 2019 10:46

Als ze je caravan willen hebben gaat die mee de vraag is meer hoelang gaan ze erover doen.
Je kunt de wielen eraf halen, maar die kunnen ze zelf wel mee brengen en erop zetten daar is geen zwaar materiaal voor nodig een enkele kruissleutel wielen en moeren is voldoende

Slijptollen op accu zijn ook al ruim te verkrijgen en er zal ook wel een stroompaal in de buurt staan dus das ook geen probleem
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 10:57

Maar..
Hoe lastiger en tijdrovender je de caravan achterlaat voor het "gilde"
Hoe langer ze er over doen om hem te ontvreemden.
Hoe kleiner de kans wordt dat ze juist de jouwe pikken.
Elke minuut werk, lawaai, aanwezigheid om de hut te jatten is ongewenst voor die gasten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » ma 30 sep 2019 11:01

mrbullmastiff schreef:
zo 29 sep 2019 16:50
Ook op een grote camping zal het in de winter maar een enkeling zijn die daar verblijft, waardoor het risico toeneemt. Ik ken meerdere gevallen van caravans waar een dakloze in heeft gezeten, daar wordt je niet vrolijk van. Ik zou mijn caravan persoonlijk niet achterlaten op een camping waar geen toezicht is.
Ik denk dat je je daar enorm op verkijkt knipoog.gif wel eens in de winter op een wintercamping geweest? het is er behoorlijk druk hoor ski.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door sailor wim » ma 30 sep 2019 11:05

Paal in de grond horizontaal in graven.
Dat geeft de meeste weerstand, en grootste kans op een kromme as.
Dat heeft een collega meegemaakt met een oude groen geverfde hut op zijn bos perceeltje .
Daar was de paal een blok beton met een zware ketting rond de as.
Ik zou voor de wielen gaan (moeren thuis) , maar ook voor een tochtstrook met wielkast afdekking rondom.
Staat verzorgd en scheelt stookkosten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » ma 30 sep 2019 11:08

@Almenaar, ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken, grootste gedeelte van de winter kunnen ze je ingesneeuwde caravan niet eens van de plek krijgen zonder een tractor, persoonlijk denk ik ook dat dieven die een caravan zoeken, deze gewoon gaan halen ergens waar hij voor het grijpen staat, ik zelf heb er eerlijk gezegd nog niet van gehoord in de winterperiode.
Als je er ook nog een Wintertent voorzet, moeten ze helemaal aan de slag gaan om hem weg te halen, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door dieseltijger » ma 30 sep 2019 11:12

Volgens mij zijn er beugels die je op de wand kan zetten en die dan over de deur heenvouwen? Daar ga ik naar informeren.
Kom op zeg! Meen je dat nou ècht? Heb je de caravan nu voor jouw plezier of heb je 'm om de zenuwen te krijgen? Alsof er hordes zwervers in Sauerland staan rond te trekken die helemaal gaan trekken naar een godverlaten afgelegen plek.

Preventie is meer dan prima, maar een slot en een bal lijkt mij meer dan voldoende: Er zijn weinig jatmozen die interesse hebben in een twintig jaar oude caravan, en het gedoe (en het risico) om de bal eruit te slopen zodat de caravan op een afgeslepen trekhaak kan worden gehaakt (om het slot te bypassen) staat niet in verhouding.

Weet je wat wèl helpt? Vriendjes worden met de omringende vast-kampeerders en beheerders. Geloof me: die zien werkelijk alles: kijk maar naar de rijdende rechter - aan alles wordt aanstoot genomen. Een vreemde die rondscharrelt of een lampje dat brandt terwijl jullie auto niet geparkeerd staat wekt achterdocht. En als ze jou hartstikke aardig vinden gaan ze ongetwijfeld piepen naar de beheerder, de politie, of naar jou. Deze benadering kost een paar biertjes, borrels, en wat vrolijke kout als je buuf tegenkomt - en het maakt het leven een stuk aangenamer toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Mstuniek » ma 30 sep 2019 11:55

Misschien ook nog een optie:
Iets van een elektronische beveiliging of een GPS tracker.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door mrbullmastiff » ma 30 sep 2019 12:53

Daphne schreef:
ma 30 sep 2019 08:00
mrbullmastiff schreef:Ook op een grote camping zal het in de winter maar een enkeling zijn die daar verblijft, waardoor het risico toeneemt.
In Winterberg en omgeving zijn de campings continu drukbezet. Als je in de winter naar een Oostenrijkse camping wil moet je vaak al een jaar van tevoren reserveren.
Ok, ik heb nooit in de winter gekampeerd.
Micky schreef:
ma 30 sep 2019 11:01
mrbullmastiff schreef:
zo 29 sep 2019 16:50
Ook op een grote camping zal het in de winter maar een enkeling zijn die daar verblijft, waardoor het risico toeneemt. Ik ken meerdere gevallen van caravans waar een dakloze in heeft gezeten, daar wordt je niet vrolijk van. Ik zou mijn caravan persoonlijk niet achterlaten op een camping waar geen toezicht is.
Ik denk dat je je daar enorm op verkijkt knipoog.gif wel eens in de winter op een wintercamping geweest? het is er behoorlijk druk hoor ski.gif
Nee, ik ben nooit op een wintercamping geweest. Ik denk niet dat ik mijn wederhelft daar mee naar toe ga krijgen ook eigenlijk.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Chris » ma 30 sep 2019 12:58

RE.gif
Die pech heb ik nou ook...
En de caravan is er toch best voor geschikt... jammer he... koukleumen...tja..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » ma 30 sep 2019 13:52

RE.gif

Mijn vrouw is ook een koukleum, maar als je met de caravan op wintersport gaat hoef je geen kou te lijden hoor knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door mrbullmastiff » ma 30 sep 2019 14:18

Het is niet dat mijn vrouw een koukleum is, ze is afkomstig uit Siberië dus ze is wat gewoon. Temperaturen van -40 en lager maar ook sneeuw heeft ze genoeg gezien.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan veilig op verlaten seizoensplek zetten, hoe doe ik dat?

Bericht door Micky » ma 30 sep 2019 14:19

RE.gif mrgreen.gif

dat geloof ik dan ook wel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”