terug keuren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: terug keuren

Bericht door Cara-Fan » wo 25 sep 2019 21:55

Is de auto sowieso niet aan de lichte kant voor een stabiele combinatie? weenie.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: terug keuren

Bericht door erichendri » wo 25 sep 2019 22:21

RE.gif

Over welke auto heb je het?
Vergeet niet dat de auto nooit leeg is als je op vakantie gaat.
En stabiel hangt van veel factoren af.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Volvodriver

Re: terug keuren

Bericht door Volvodriver » wo 25 sep 2019 22:28

Cara-Fan schreef:
wo 25 sep 2019 21:55
Is de auto sowieso niet aan de lichte kant voor een stabiele combinatie? weenie.gif
De auto van TS is een betere caravantrekker dan menig andere auto. Mede omdat deze uit en treuren is getest MET caravans. En daarnaast is deze zwaar genoeg ook al omdat er inderdaad nooit met een lege auto getrokken wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 10:18

@ Trucker...

Welke versie V40 D2 heb je... en dan bouwjaar bedoel ik.
Een collega van mij heeft ook een V40, die is uit 2002 denk ik, een z.g. Europa uitvoering.
En ik denk dat die heel wat lichter is dan de huidige V40.
( het tussenmodel was S40 of V50, dus die is het niet)
We (ik) wil(len) dus eigenlijk het eigen gewicht van je auto opzoeken..
Maar..
De Hobby is max 1350 Kg, 50-75 kg op de kogel, dan heb je al je max trekgewicht verzorgt.


Ik ben een tijdje geleden bij een grote politieactie geweest waar alle "verdachte" combinatie's richting Zeeland gecontroleerd werden.
Daar zijn mijn ogen even flink open gegaan.
1e
De weegplaten die gebruikt worden tijdens zo'n controle hebben natuurlijk altijd een afwijking.
Daarom wordt er standaard per weegplaat 20 kg van de weging afgetrokken... dus dat is al 40 kg minder.
Dan is het tot 10% overgewicht ( na die 40KG aftrek dus) een gedoogbeleid, geen bon en gewoon door met je vakantie.
Boven 10% is het een prent, tenzij je het overgewicht in de auto kwijt kunt, en de auto daarmee niet over zijn max heengaat. ( da's meestal een probleem dan)
Pas bij 20% overgewicht is de boot aan.. dan is het uitpakken geblazen en een bekeuring.
Reken nu maar eens uit.
Jou auto mag 1300 Kg trekken.
Dan mag de caravan 1300 +10% = 1430 kg wegen, maar er is ook nog de 2x 20 Kg marge van de weegplaat afwijking, dus 1470 is nog steeds zonder problemen... net niet.
Wat niet mee gewogen wordt is de kogeldruk, die mag ook nog eens b.v. 75 Kg zijn...
1470 + 75 = 1545 kg op 3 wielen ...idioot maar waar..
Nu het trekgewicht van jou auto erbij betrekken.
Simpel 50 kg van het uiterste maximale gewicht eraf en je bent er al... dus 1545 - 50 kg.... 1495 kg is jou max grens..
Idioot toch???
Da's nou echt polderen bij de politie..

Nou is de politie trouwens niet aardig meer als je met zo'n combi aan zou komen, dan gaan er op alle slakken zout.
Het autogewicht met passagiers gaat dan ook nauwkeurig onder de loupe b.v., de verlichting, de spiegels, alle papieren etc...
Dus het eerste het beste andere dingetje erbij is gelijk kassa....

Wat ook opviel..
Spiegels.....
Als je spiegels niet breder zijn dan de caravan is het direct betalen.
Ze meten dan dwars door de auto heen van middenpunt spiegel L naar middenpunt spiegel R.
Minder dan caravanbreedte... gelijk een bon.
Maar dat is een ander onderwerp ..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: terug keuren

Bericht door 4Motion » do 26 sep 2019 10:48

RE.gif Chris goed dat je dit deelt. Nuttige info!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Volvodriver

Re: terug keuren

Bericht door Volvodriver » do 26 sep 2019 10:50

Chris een V40 D2 is van 2012 of 2013 en Trucker weet inmiddels meer (de zijne is overigens van 2012.)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 11:29

bartG schreef:
do 26 sep 2019 10:48
RE.gif Chris goed dat je dit deelt. Nuttige info!
Maar ook link... We moeten geen rekening gaan houden met deze polderende politie's natuurlijk.


@ Volvodriver...
Ok... heb je hem wat ingefluisterd ?? mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: terug keuren

Bericht door eurotrotter » do 26 sep 2019 11:48

Chris schreef:
do 26 sep 2019 11:29


Maar ook link... We moeten geen rekening gaan houden met deze polderende politie's natuurlijk.
Maar we hoeven ons ook niet heiliger dan de paus te gedragen.

mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terug keuren

Bericht door Daphne » do 26 sep 2019 12:28

Chris schreef:
do 26 sep 2019 10:18


Ik ben een tijdje geleden bij een grote politieactie geweest waar alle "verdachte" combinatie's richting Zeeland gecontroleerd werden.
Daar zijn mijn ogen even flink open gegaan.
1e
De weegplaten die gebruikt worden tijdens zo'n controle hebben natuurlijk altijd een afwijking.
Daarom wordt er standaard per weegplaat 20 kg van de weging afgetrokken... dus dat is al 40 kg minder.
Dan is het tot 10% overgewicht ( na die 40KG aftrek dus) een gedoogbeleid, geen bon en gewoon door met je vakantie.
Boven 10% is het een prent, tenzij je het overgewicht in de auto kwijt kunt, en de auto daarmee niet over zijn max heengaat. ( da's meestal een probleem dan)
Pas bij 20% overgewicht is de boot aan.. dan is het uitpakken geblazen en een bekeuring.
Reken nu maar eens uit.
Jou auto mag 1300 Kg trekken.
Dan mag de caravan 1300 +10% = 1430 kg wegen, maar er is ook nog de 2x 20 Kg marge van de weegplaat afwijking, dus 1470 is nog steeds zonder problemen... net niet.
Wat niet mee gewogen wordt is de kogeldruk, die mag ook nog eens b.v. 75 Kg zijn...
1470 + 75 = 1545 kg op 3 wielen ...idioot maar waar..
Nu het trekgewicht van jou auto erbij betrekken.
Simpel 50 kg van het uiterste maximale gewicht eraf en je bent er al... dus 1545 - 50 kg.... 1495 kg is jou max grens..

Idioot toch???
Da's nou echt polderen bij de politie..
Leuk verhaal Chris maar even een kleine correctie. Ik ben natuurlijk niet bij deze controle geweest, maar je telt nu van alles op wat je niet moet optellen.

Voor het trekgewicht begin je niet met het aftrekken van 50 kg van jouw "gepolderde" caravangewicht. Dat optelsommetje geldt voor het bepalen of de caravan niet overbeladen is, niet of het maximum trekgewicht wordt overschreden. Dat is en blijft 1300 kg en niet 1495 kg. Als daar een marge in zit, dan is dat de marge vanaf 1300 kg geteld en niet vanaf het gepolderde caravangewicht.

Jouw verhaal maakt trouwens duidelijk dat terugkeuren alleen maar ongunstig is, want een overbeladen caravan is dan minder snel van toepassing. Dan heb je alleen nog te maken met het overschrijden van het maximum trekgewicht. Dat is dan maar 1 bekeuring ipv 2 :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: terug keuren

Bericht door Sofie64 » do 26 sep 2019 12:29

Ik zou zo wie zo niet zwaarder maken als je auto kan trekken.
Als je in de heuvels of bergen rijdt moet je toch best regelmatig vanuit stilstand een steile weg oprijden....als de caravan dan (te )zwaar is tegenover de auto, word je er niet vrolijk van. [aschrik.gif]
Onze auto mag 1600 trekken en de caravan mag max 1500 wegen.......de auto moest soms best "hard werken" op sommige wegen in frankrijk.
Het gaat prima maar een lichtere auto lijkt mij niet bevorderlijk.
Zou hem daarom al zeker niet hoger als 1300 ( zelfs liever minder) beladen.
Of dat op papier ook moet scratch.gif ........
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 12:48

@ Daphne...

Idd... je hebt gelijk... even een verkeerde aanname..
Maar wat wel duidelijk is is dat er wel een hele ruime marge blijkt te bestaan....
De meesten hier zullen daar erg bewust mee omgaan denk ik, maar ik heb daar ook 1 geval gezien.... schande dat die man voor zijn gezin en vakantie zo'n risico nam.
Caravan en auto waren beide enorm overbeladen en van de verlichting klopte ook niet veel.


@ Sofie..
Vroeger kwam ik met mijn auto caravan combi met maar 75 PK ook boven, alleen niet zo vlot wellicht.
Toen waren de bulten in Luxemburg best een uitdaging.
M.a.w. We zijn tegenwoordig best verwend met zoveel power onder de kap.
En als je dan echt omhoog moet.... in de 1e versnelling kom je er ook...die motor kan dat best, alleen wij willen sneller, en dus doorschakelen naar de volgende versnellingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: terug keuren

Bericht door Jaap van Duijn » do 26 sep 2019 13:10

@Chris,

Juist ik met mijn Fiat Ritmo 65CL jaar later 75CL en op gas met een Burster 520TK van dacht 1050 kg de Brenner pas over naar Rimini en geen schaamte of gemis, we kwamen er. Ook nog vrouw en 2 kinderen mee.
Of het allemaal goed was, weet ik niet, natuurlijk zat er NOG heel veel onkunde bij mij maar ook vele anderen met zo een klein ding met weinig vermogen.
Wel denk ik soms dat er minder caravans, campers maar ook vracht verkeer was waardoor alles wat gemoedelijker verliep.
Immers toen salueerde de ANWB / WW mensen nog voor de passanten (niet meer toen ik op pas was) was gewoon anders - ik zeg niet beter hoor.

Rij voorzichtig en denk aan de buren Jaap van Duijn.

Oja, over die duiven, wel ik woon aan de Boulevard recht tegenover een ijsco tent, en dus geregeld meeuwen echt grote, die schijten dus ons hele terras vol met flatsen niet te kort en dat is echt zout zuur, dus auto moet in de garage wil je hem mooi houden.
We kochten een Uil en een Adelaar elk dacht 120 €, wat denk je ze lachen er om, maken een rondje of het te eten is en gaan gewoon verder. Maar we mogen niet afschieten, dat weer niet.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: terug keuren

Bericht door Sofie64 » do 26 sep 2019 13:32

RE.gif RE.gif Mijn man kan erg goed rijden , ook in de bergen, dus de juiste versnelling is geen probleem.
Maar je merkt echt wel dat de auto moet werken. knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: terug keuren

Bericht door E.T. » do 26 sep 2019 13:49

Wat is de maximale as last die op het kenteken staat van de caravan.

Ik weet dat wij ooit een Hobby 400 KB gehad hebben uit 2004, die had een maximale as last van 1100 kg en toegestane maximaal massa van 1150 kg
hobby2.JPG
Hobby1.JPG
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 14:28

Sofie64 schreef:
do 26 sep 2019 13:32
RE.gif RE.gif Mijn man kan erg goed rijden , ook in de bergen, dus de juiste versnelling is geen probleem.
Maar je merkt echt wel dat de auto moet werken. knipoog.gif
Tuurlijk, maar dat geeft toch niet, daar zijn ze op gemaakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: terug keuren

Bericht door Morgoth » do 26 sep 2019 17:05

Chris schreef:
do 26 sep 2019 10:18
Wat ook opviel..
Spiegels.....
Als je spiegels niet breder zijn dan de caravan is het direct betalen.
Ze meten dan dwars door de auto heen van middenpunt spiegel L naar middenpunt spiegel R.
Minder dan caravanbreedte... gelijk een bon.
Wacht ff. Dus als ik mijn spiegels helemaal inschuif zodat ze net naast de autospiegels komen te zitten, dan zou ik in principe al in overtreding kunnen zijn?
Ik dacht altijd dat je op minimaal x meter achter de caravan de weg moet kunnen zien.
Als de buitenste rand van de spiegels breder dan de caravan moeten zijn, zou het ook best eens kunnen zijn dat ik zonder caravanspiegels zou mogen rijden. Mijn Tucson is 183cm breed. De spiegels steken 29cm per kant uit. Totaal dus 235cm. De caravan is 220cm. Dus ben ik breder op de spiegels. Ik kan echter wel langs de caravan kijken maar niet er recht achter. Volgens mij mag dit zo niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 20:11

RE.gif
Wat ze doen:
Ze meten de breedte van de caravan... stel even voor het gemak 2.30 meter.
Dan meten ze met een meetlint dwars door de auto heen, geopende ramen dus, van de buiten kant spiegel aan de ene naar de binnenkant spiegel aan de andere kant.
Eigenlijk is dat dan van beide spiegels het midden dus.... ja...
Die maat moet minimaal 2.30 zijn ( als stelling genomen), er blijft dus van beide spiegels de helft minimaal over om naar achteren, en dus langs de caravan te kijken...
De heren gaan gewoon achter de auto staan en gluren dan langs de caravanwand naar de autospiegels.
Bij de geringste twijfel komt dat meetlint op de proppen...en het bonnenboekje als het niet klopt.... € 240,- ex adm. kosten....

Hoe jou situatie met de Tucson is... dat kan je dus meten..

Ik bracht vroeger de caravan wel eens zonder opzet spiegels naar de stalling.... na deze eyeopener echt niet meer...
En, ik heb ook een (prulding) reserve opzetspiegel in de caravan liggen...bij vrienden was er eentje gejat op een Franse Aire onderweg naar huis...
Je zal maar net een humeurige diender tegenkomen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: terug keuren

Bericht door erichendri » do 26 sep 2019 20:55

Bij overnachten onderweg haal ik ze er daarom altijd eraf.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terug keuren

Bericht door Daphne » do 26 sep 2019 21:55

Graag on topic blijven. Dit onderwerp gaat over terugkeuren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”