Remis dakluik niet te openen
Remis dakluik niet te openen
In het toilet van onzeTec zit een Remis dakluik met afmetingen van iets meer dan 40x40. Het was tot gisteren simpel open te drukken, uiteraard na openen van de vergrendeling. Maar dat lukte gisteren na aankomst op de camping ineens niet meer, alsof de kap vastgelijmd was.
Ik heb hier van de campingbaas een trap gekregen om van boven de zaak te inspecteren. Niets bijzonders te ontdekken. Ik pakte boven op het dak het luik aan de randen vast en probeerde het omhoog te trekken en zie... dat ging vrij eenvoudig. Ik sta voor een raadsel, wat kan de oorzaak geweest zijn?
Ik heb hier van de campingbaas een trap gekregen om van boven de zaak te inspecteren. Niets bijzonders te ontdekken. Ik pakte boven op het dak het luik aan de randen vast en probeerde het omhoog te trekken en zie... dat ging vrij eenvoudig. Ik sta voor een raadsel, wat kan de oorzaak geweest zijn?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Remis dakluik niet te openen
Misschien de tochtrubbers vastgeplakt door de warmte of zo?
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Remis dakluik niet te openen
Vermoedelijk heeft u vrouw op het luik gezeten?
Om u een loer te draaien.
Denk ik zo.
Om u een loer te draaien.
Denk ik zo.
Re: Remis dakluik niet te openen
Kun je nadat je hem van boven open hebt gemaakt, wel van binnen openen?
Dan denk ik ook aan de rubbers. Herkenbaar, na lang geen gebruik van ons dakkuik "kleeft" deze soms.
In de handgrepen om het luik te ontgrendelen en daarna omhoog te kunnen duwen, zitten, dacht ik, veertjes/ blokkeer stiften.
Zitten deze vast?
Den Adriaan: ons denken, en oa daaraan gekoppeld ons handelen, is een instrument die we kunnen beheersen. En beheren ook!
Dan denk ik ook aan de rubbers. Herkenbaar, na lang geen gebruik van ons dakkuik "kleeft" deze soms.
In de handgrepen om het luik te ontgrendelen en daarna omhoog te kunnen duwen, zitten, dacht ik, veertjes/ blokkeer stiften.
Zitten deze vast?
Den Adriaan: ons denken, en oa daaraan gekoppeld ons handelen, is een instrument die we kunnen beheersen. En beheren ook!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46
Re: Remis dakluik niet te openen
Is normaal ,rubbers gaan kleven ,uv stralen.
Ik sluit luiken niet helemaal dicht maar paar mm open.Niet strak aandraaien.
En 2 keer per jaar insmeren met vaseline .
Met vriendelijke groet
Ron
Ik sluit luiken niet helemaal dicht maar paar mm open.Niet strak aandraaien.
En 2 keer per jaar insmeren met vaseline .
Met vriendelijke groet
Ron
Re: Remis dakluik niet te openen
Bedoel je de remis die aan twee zijden omhoog te duwen zijn? Is de vergrendeling wellicht even geblokkeerd door?????????? Wij vonden het een eenvoudig en prettig werkend luik. Goed schoon te houden doordat de hor naar beneden te halen is omdat het scharniert. Het harde plastic was wat kwetsbaar, maar heeft het keurig gehouden.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Remis dakluik niet te openen
Heeft dat dakluik geen permanente ventilatie?
Kunnen er dan wel rubbers vastplakken?
Kunnen er dan wel rubbers vastplakken?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Remis dakluik niet te openen
@Knaus440
Ja, na openen van buiten functioneerde het van binnenuit weer als vanouds.
En dit “kleven” heeft zich gedurende 4 weken hierna, niet meer voorgedaan.
@deusjevo
Volgens mij werkt de permanente ventilatie niet via opening rubber/raam maar via een opening elders in het frame.
Ik herinner mij dat voor permanente ventilatie bij montage een schuifje weggelaten moest worden.
Hier nog een schets uit de montage handleiding van het betreffende luik.
Ja, na openen van buiten functioneerde het van binnenuit weer als vanouds.
En dit “kleven” heeft zich gedurende 4 weken hierna, niet meer voorgedaan.
@deusjevo
Volgens mij werkt de permanente ventilatie niet via opening rubber/raam maar via een opening elders in het frame.
Ik herinner mij dat voor permanente ventilatie bij montage een schuifje weggelaten moest worden.
Hier nog een schets uit de montage handleiding van het betreffende luik.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Remis dakluik niet te openen
Vandaag, tijdens de voorbereiding voor de winterstalling, opnieuw hetzelfde dakluik niet te openen.
Huishoudtrap naast de caravan en van bovenaf geprobeerd, geen resultaat, alsof iets het luik blokkeert.
Na wat "gefriemel" (luik heen en weer en nog wat bewegingen) is het plotseling weer te openen.
Ik verdenk nu de scharnierpunten aan weerszijde. Zou daarin iets de zaak tijdelijk blokkeren?
Zie de tekening bij het voorgaande bericht.
Het luik kent drie open standen, vastgezet met palletjes in het scharnierende deel.
Op de tekening zie je 2 x drie gaatjes tegenover elkaar.
Bij het openen springt boven en beneden een palletje in een gat waarmee het luik in de eerste stand vaststaat.
Door het luik verder te openen springen de palletjes even naar binnen en komen weer naar buiten bij de volgende stand.
Wanneer het luik volledig of bijna volledig (ventilatiestand) is gesloten zijn de palletjes niet zichtbaar.
Nu vermoed ik dat in bepaalde situaties een palletje ook bij gesloten luik het scharnier blokkeert.
Tot nu toe voor mij de enige diagnose.
Huishoudtrap naast de caravan en van bovenaf geprobeerd, geen resultaat, alsof iets het luik blokkeert.
Na wat "gefriemel" (luik heen en weer en nog wat bewegingen) is het plotseling weer te openen.
Ik verdenk nu de scharnierpunten aan weerszijde. Zou daarin iets de zaak tijdelijk blokkeren?
Zie de tekening bij het voorgaande bericht.
Het luik kent drie open standen, vastgezet met palletjes in het scharnierende deel.
Op de tekening zie je 2 x drie gaatjes tegenover elkaar.
Bij het openen springt boven en beneden een palletje in een gat waarmee het luik in de eerste stand vaststaat.
Door het luik verder te openen springen de palletjes even naar binnen en komen weer naar buiten bij de volgende stand.
Wanneer het luik volledig of bijna volledig (ventilatiestand) is gesloten zijn de palletjes niet zichtbaar.
Nu vermoed ik dat in bepaalde situaties een palletje ook bij gesloten luik het scharnier blokkeert.
Tot nu toe voor mij de enige diagnose.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Remis dakluik niet te openen
Dat blokkerende palletje zou ik dus ook verdenken.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Remis dakluik niet te openen
Moet er misschien iets ingedrukt worden om te openen, als soort van beveiliging?
Re: Remis dakluik niet te openen
RE.gif
Nee, het raam is in gesloten toestand vergrendeld met een "Drehgriff", maar die draaien we uiteraard open vóór we het luik omhoog drukken.
Nee, het raam is in gesloten toestand vergrendeld met een "Drehgriff", maar die draaien we uiteraard open vóór we het luik omhoog drukken.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Remis dakluik niet te openen
Misschien is het luik iets uit z’n model gegaan door het aandraaien van de schroeven, waardoor het scharnier iets getwist is en daardoor in die palletjes blijft hangen?
Kun je de schroeven iets los draaien en dan proberen?
Ik probeer mee te denken ...
Kun je de schroeven iets los draaien en dan proberen?
Ik probeer mee te denken ...
Re: Remis dakluik niet te openen
RE.gif
Dank voor het meedenken maar losdraaien van schroeven waarmee boven- en beneden deel van het luik inclusief de kit, naar elkaar toegetrokken zijn?
Ben blij dat het waterdicht is, één lekkend luik (inmiddels door reparateur opnieuw geplaatst met kitband) is meer dan genoeg.
Dank voor het meedenken maar losdraaien van schroeven waarmee boven- en beneden deel van het luik inclusief de kit, naar elkaar toegetrokken zijn?
Ben blij dat het waterdicht is, één lekkend luik (inmiddels door reparateur opnieuw geplaatst met kitband) is meer dan genoeg.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Remis dakluik niet te openen
Mja, is ook weer zo... dan weet ik het ook niet.