Wie heeft de Gouden tip...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door PatjeOost » za 31 aug 2019 12:28

Hallo,

Samen met mijn vriendin (zwanger) mijn zoontje van 8 zijn wij op zoek naar een caravan.
Afgelopen zomer een weekend op pas geweest met een leencaravan en wij zijn om....

Hier al veel leuke info gelezen..
Op dit moment twijfelen wij tussen een Hobby de Luxe 500 2007 met stapelbed, tent, mover enz enz.. en een Knaus Sudwind 500 FSK, met stapelbed, airco, mover enz....de Hobby is iets voordeliger.

Beide al gezien en beide zien er gewoon netjes uit.
Wie heeft er advies waarmee wij onze knoop kunnen doorhakken en nog kunnen gaan genieten van een mooie nazomer met onze eerste caravan blij.gif blij.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door VIP » za 31 aug 2019 12:34

Er is maar 1 antwoord:

Kies de caravan waar je je het beste bij voelt.

En dan bedoel ik qua interieur en exterieur

Succes met de keuze. thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Conradi » za 31 aug 2019 13:56

Waar ik in ieder geval op zou letten is het vermoedelijke leeggewicht - altijd lastig bij een gebruikte caravan - en het maximale toegestane gewicht. Kortom, hoeveel bagage kun je nog meenemen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door PatjeOost » za 31 aug 2019 14:37

De Knaus heeft op papier een laadvermogen van 500 kilo, tegen 380 voor de Hobby.....
Is idd een pluspuntje. blij.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door VIP » za 31 aug 2019 14:38

Let er ook op of je eventueel BE rijbewijs nodig hebt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Mstuniek » za 31 aug 2019 14:39

Zit wel een heel verschil in oke maar een bezoek aan een weegbrug geeft je denk ik meer zekerheid, meten=weten.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Pakkie » za 31 aug 2019 14:41

Da's best een lastige vergelijking op basis van zo'n summiere omschrijving. Linkjes naar beide caravans zouden het vergelijk wel wat makkelijker maken. Qua looks buiten en binnen is het natuurlijk een kwestie van smaak. Zaken waar ik naar zou kijken:
- staat van onderhoud: hoe oud zijn de banden en is er aantoonbaar onderhoud gepleegd de afgelopen jaren?
- leeftijd mover & accu: zijn beide exemplaren even oud of is er eentje jonger?
- laadvermogen: hoeveel kg mag je meenemen?
- staat van de voortenten
- krijg je bij één van de exemplaren nog extra's bij zoals bv een gasfles, grondzeil, stoelen, wielslot etc.
- indien er eentje bij een dealer staat kan garantie een pré zijn
- uiteraard de algehele staat qua in- en exterieur: deukjes, krassen (zowel binnen en buiten), hardheid kussens & matras; heeft de caravan bv op een jaarplaats gestaan en is dus intensiever gebruikt etc.
Laatst gewijzigd door Pakkie op za 31 aug 2019 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door PatjeOost » za 31 aug 2019 14:42

Met onze auto, Volvo V60 mtm 2505 zal met beide caravans het BE rijbewijs nodig zijn.. is inmiddels in gang gezet.
Hieronder de linkjes naar de caravans.

https://www.caravans.nl/knaus/knaus-sud ... 55580.html
De Knaus is dus 2009 ipv 2007

https://www.caravans.nl/hobby/hobby-de- ... 55344.html

Volvodriver

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Volvodriver » za 31 aug 2019 15:46

RE.gif
Voor mij is dit een No Brainer. Vanwege het in mijn ogen mooiere exterieur en interieur absoluut de Knaus.
Daarnaast heb je daar ook meer laadvermogen, niet alleen op papier maar ook daadwerkelijk.
Maar het is zoals VIP al aangeeft: waar voelen jullie je goed bij.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Daphne » za 31 aug 2019 16:31

VIP Premium schreef:
za 31 aug 2019 12:34
Er is maar 1 antwoord:

Kies de caravan waar je je het beste bij voelt.

En dan bedoel ik qua interieur en exterieur

Succes met de keuze. thumbup.gif
Sluit ik me bij aan thumbup.gif
PatjeOost schreef:
za 31 aug 2019 14:37
De Knaus heeft op papier een laadvermogen van 500 kilo, tegen 380 voor de Hobby.....
Is idd een pluspuntje. blij.gif
Op papier wel maar ik geloof er niets van dat dit ook in werkelijkheid zo is. Wegen is weten knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Davendre » za 31 aug 2019 17:11

Ben erg gecharmeerd van het merk Hobby maar in dit geval zou ik kiezen voor de Knaus. En wel omdat de Hobby een treinzit heeft en de Knaus een semi rondzit. Daar kun je met slecht weer nog lekker op de bank hangen. De treinzit van een Hobby (en ik denk elke treinzit) zit gewoon niet lekker.

Daarnaast is de Knaus voorzien van een airco, ook lekker.

Ga ze allebei bekijken, zitten, ruiken en voelen. Succes met het kiezen van de voor jullie ideale caravan!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Cara-Fan » za 31 aug 2019 17:26

Smaken verschillen! Want ik vind de Hobby er zowel van binnen en buiten mooier uitzien. mrgreen.gif

De mover onder de Hobby is kwalitatief volgens mij beter dan de Enduro onder de Knaus. Wij hebben de Enduro ook en zijn er niet zo heel tevreden over. Staat op ons verlanglijstje om te vervangen.

Succes met je keuze! Het is inderdaad hoofdzakelijk een gevoel. Niks mis met beide caravans inderdaad.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Pakkie » za 31 aug 2019 17:31

920 leeg gewicht voor die Knaus zal inderdaad wel op papier zijn, want kan me een dermate laag gewicht eerlijk gezegd niet voorstellen bij zo'n flinke caravan. Meeste 500-Knausjes uit die jaren zitten namelijk rond de 1100 a 1200 kg.

Naast de schuine rondzit zoals hierboven al genoemd vind ik de grote ramen bij het stapelbed in de Knaus een voordeel. Daarmee heb je een stuk meer ventilatiemnogelijkheden dan met de twee kleie raampjes aan de zijkant bij de Hobby. Verder spreekt mij het "open karakter" van de Knaus meer aan in plaats van de draaikast die op die plek in de Hobby zit. De Knaus is twee jaar jonger en is ook nog eens voorzien van een airco wat ook wel een pré is.
En detail, maar het zou mij wel storen: die mover onder de Hobby is wel heel lelijk doordat hij oa door zijn kleur zo opvalt.
Fietsendrager en dissel met disselafdekking pleit dan weer voor de Hobby.

Eea afwegenden op basis van de plaatjes en info die erbij zit zou ik voor de Knaus gaan en da's niet omdat ik per sé een Knaus-man ben. Dikke kans dat onze volgende caravan namelijk een Hobby wordt mede omdat een Knaus er niet is in de door ons gewenste setup.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door RichTrip » za 31 aug 2019 18:30

Voor mij ook niet zo moeilijk. Ben al jaren een fan van dat model Knaus, erg mooi, vooral van voren.
Interieur is ook mooier. Alleen dat leeg gewicht van de Knaus is een fout, dat kan nooit.
Dus bij deze: Knaus!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 19:28

Hm...een bankairco is niet te versmaden. Voor de rest maken alle blows & whistles in de praktijk niet zoveel uit - daar wen je aan, evenals het marginale prijsverschil: dat ben je volgend jaar - of eerder - vergeten. Wat je niet vergeet- en altijd als hinder kan ervaren:

1. Het verblijf in een caravan - mn het zitten qua mogelijkheden en qua comfort. Zilveren biesjes en mooie verlichting went, klote zitten niet. Wij hebben een treinzit met schuin gesneden rugkussens. Dat zit niet lekker. Ik heb begrepen dat rondzitten gerieflijker zijn. Pluspuntje Knaus. Zijn de kussens stevig of hebben ze een dichtheid van een suikerspin? Bij ons zijn de kussens lekker stevig - zodat je niet met je derriere op de planken zit.
2. Kwaliteit:
- Is de stoffen bekleding goed (kind- en slijtage proof. Je wil niet dat de caravan er binnen een paar jaar uitziet als een uitdragerij),
- is het meubilair stevig (dragende delen multiplex). Geloof me, je baalt er van als er van alles stuk gaat, en schroefjes doldraaien in het materiaal, of verlichtingsarmaturen gammel zijn - enzovoorts.
- Is de bekabeling, de ventilatiebuizen en aan- en afvoerleidingen keurig weggewerkt en bevestigd?
- Kijk eens onder de caravan: stikt het van de leidingen en luchtslangen? Dat is kwetsbaar, waterafvoeren bevriezen in de winter, en de bouwer heeft zich er met een jantje van leiden van af gemaakt.
3. Gebruiksmogelijkheden: Ik noem:
- kan je jouw voortent en tuinstoelen goed kwijt? De hobby heeft een zijluik zodat je de spullen onder het bed kwijt kunt, ik neem aan dat de knaus het ook heeft.
-Kan je ook van binnen goed onder het bed komen?
- Veel mensen = veel spullen en veel kleding. Onze eerste Kip was minder luxe dan de huidige maar daar zat een smal kastje in met veel plankjes. Ideaal! konden we per persoon keurig ondergoed en sokken in kwijt.
- Zijn de kasten ook geventileerd? Dat is belangrijk als je ook gaat wintersporten en condens wil voorkomen:
- Heb je veel stopcontacten - vooral bij de zit? Zo nee dan mag je verlengsnoeren meenemen als je met jouw laptop wil werken, enzovoorts.
- Heb je een vaste watertank: Dan mag je ook een gieter meenemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door PatjeOost » za 31 aug 2019 19:39

Woow, wat een hoop tips en bruikbare reacties! Dank!

Wij gaan een paar nachtjes slapen en bij beide nog eens kijken, voelen en “proeven”

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Den Adriaan » za 31 aug 2019 20:08

Ik heb de gouden tip!

Ga voor een Engelse caravan.
Onovertroffen in kwaliteit.
Alles er op en er aan.

U krijgt er geen spijt van.

Geen dank voor de gouden tip.
Benut hem!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door VIP » za 31 aug 2019 20:11

RE.gif

PatjeOost vraagt om tips over de 2 genoemde caravans en niet om de persoonlijke keuze van “Den Adriaan”
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Ab » za 31 aug 2019 20:33

Inderdaad..en een persoonlijke mening waar over te discussiëren valt.
Alleen hoort dat niet thuis in dit draadje dus ik verzoek een ieder om deze discussie elders te voeren. Niet hier.
Verdere reacties worden verwijderd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door mrbullmastiff » za 31 aug 2019 22:20

Ik denk dat de kwaliteit niet veel verschil maakt tussen de Knaus en de Hobby, de keus is puur persoonlijk.
Bij je keuze zou ik behalve de leeftijd en eventuele schades ook kijken naar andere onderhoudszaken zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de banden maar ook wanneer voor het laatst een vochtcontrole heeft plaatsgevonden. Veel plezier met je zoektocht en keuze.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Paul » za 31 aug 2019 22:33

Volgens mij is de Knaus 2.5 meter breed en de Hobby 2.30 meter.
Dat is ook een ding om rekening mee te houden hoewel het verschil met rijden nihil is.
Het 2010 model heeft een leeggewicht van 1213 kilo dus met een 1500kg as heb je niet veel laadgewicht over met de opties die erop zitten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Chris » zo 1 sep 2019 10:24

RE.gif

Ik denk niet dat de Knaus 2.50 breed is hoor Paul...
500 Knauzen zijn 2.30 jou en mijne ook.

Ik zie 2 dikke plussen in de Knaus... AIRCO en leeftijd.
Afgelopen zomer weer zo blij geweest met onze airco in Spanje... dat is echt een heel grote stap meer feest in een caravan. thumbup.gif

Daarnaast...
Wij hadden een Hobby met stapelbed en exact dezelfde raampjes daarbij.
Is niet echt ruim voldoende om te ventileren, t'arme kind bovenin lag te zweten als een otter.
De Knaus heeft veel "ruimere" ramen bij het stapelbed...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Niels83 » zo 1 sep 2019 10:59

zit er een tent bij en is die nog in bruikbare staat. dat wil je niet later nog kopen.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Paul » zo 1 sep 2019 11:11

RE.gif RE.gif

De 500 is er destijds ook in 2.5 meter breed gemaakt.
Mijn vorige sudwind 550 QSK (2.5m breed) had dezelfde rondzit en dat past niet tegenover de keuken in een 2.3 meter.

https://www.witoma.nl/voorraad/755039/k ... ent-luifel

Wittoma heeft er ook een staan, staat ook 2.5 meter bij de specificaties.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wie heeft de Gouden tip...

Bericht door Conradi » zo 1 sep 2019 11:53

Voor zo'n Knaus - met airco en mover - een rijklaargewicht van 1010 kg én nog 580 kg voor baggage?
In Oirschot - waar 'ie staat - zeggen ze dan "en gij geleuve dah?" :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”