Van de tent in de caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
reynoldino
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 aug 2019 18:11

Van de tent in de caravan

Bericht door reynoldino » vr 2 aug 2019 19:20

We zijn echte tentkampeerders, maar ik heb het gevoel dat de overstap naar een caravan nu wel bijna op zijn plaats is. Waarom:
* We willen wel wat vaker van camping verkassen om meer op vakantie te kunnen zien, en onze tent (een vliegtuig hangar) is daar niet geschikt voor. Ik wil mijn kinderen wel wat meer van Europa laten zien dan 1 camping en zijn omgeving.
* Ik vind het steeds minder belangrijk om hard te kunnen rijden, auto is inmiddels een familie MPV geworden (Peugeot 5008) en met de auto volgeladen rijden we ook al niet hard
* We willen ook wel eens een weekendje weg met het gezin of met z'n tweeën, bijvoorbeeld een weekendje mountainbiken


De eisen aan een caravan:
* Hij moet licht zijn, zodat ik geen extra rijbewijs nodig heb, en onze niet-zo-bijzondere auto hem probleemloos trekt. Ik denk aan maximaal 850kg beladen gewicht.
* 4 slaapplekken, 2 volwassenen en 2 kinderen. De kleinsten zijn 4 en 5 jaar, die willen nog in de buurt slapen. De oudste is 16, die slaapt in haar eigen tent
* Geen wc of natte cel, we plassen gewoon op de camping wc. En ik vind het gesleep met een poepdoos met chemicaliën niet echt de bedoeling van kamperen. En niet duurzaam. En ook weer onderhoudsgevoelig.
* We leven met een tent altijd buiten, dat zien we met een tent niet echt anders, luifel is dus voldoende.
* Plek voor een paar lichte mountainbikes op de dissel of achterop, of evt op de auto, maar dat kan alleen als de dakkoffer niet mee gaat.
* Mooie retro caravan vind ik super, maar ben een beetje bang voor de levensduur van een caravan die 40 jaar oud is. Kan die nog wel door heel Europa tuffen?


Ik ben altijd met mijn ouders op vakantie met de caravan geweest, dus weet nog wel een beetje wat het is.


Ik zie op caravans.nl en Marktplaats wel leuke caravans staan, prijs tussen de €1000,- en €1500,-. Maar of ik daar iets goed genoegs voor krijg kan ik zo niet inschatten.


Vragen:
* Iemand nog tips voor een leuke caravan, merk, bedrijf, zoekmachine?
* Kun je met een 40 jaar oude caravan nog wel heel Europa door tuffen?
* Kun je het beste een tweedehands caravan net na de zomervakantie aanschaffen of ervoor? Ik besef dat erna aanschaffen wel €200,- stallingsgeld gast betekenen.
* Wat is een redelijke prijs voor de caravan die we zoeken? Kun je voor €1000,- iets goeds verwachten (wel bij en caravan handelaar vandaan)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent in de caravan

Bericht door Chris » vr 2 aug 2019 19:56

Mijn eerste opwelling is:
Van een vliegtuig hangar naar een caravan van max 850 kg beladen.... dat is van een voetbalveld naar een WC hokje qua maat.
Voor 850 Kg beladen moet je aan werkelijk mini caravannetjes gaan denken.... en daar passen geen 4 personen in vrees ik.
Wat erg lichte caravans zijn is b.v. Caravelair en Streckeman.... maar dan nog.
Een Eriba is wel licht als je de allerkleinste neemt...
Dus..
Waarom zo ineminie ???? daar kan je niet in wonen als het eens regent....Denk toch maar wat groter...
Welke Peugeot 5008 heb je... wat mag je trekken daarmee..
Kan je mooie gegevens over vinden op www.caravantrekker.nl

Maar... over Retro...
Mijn collega heeft een Wawa van 1964 helemaal gerestaureerd en tuft er nu mee naar Spanje..kan dus wel..maar wel volledig gerestaureerd.

Succes... veel succes... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

reynoldino
Berichten: 6
Lid geworden op: do 1 aug 2019 18:11

Re: Van de tent in de caravan

Bericht door reynoldino » za 3 aug 2019 14:03

RE.gif
Bedankt voor je reactie. Qua voetbalveld en wc hokje: we gebruiken de tent alleen om onze reistassen, koelkastje en kastje in te zetten en om in te slapen. We zitten altijd buiten, ook als het regent onder de tarp. Uiteraard is omkleden in een hangar makkelijker dan in een wc hokje, maar wel doenbaar denk ik.

De link naar de site is wel nuttig. Onze auto kan met 5 mensen in de auto nog net 850 kg trekken, met maximaal 12% helling. Nu ben ik wel een Alpen liefhebber, dus ik vind het echt prima om niet veel meer gewicht mee te dragen.

Op Marktplaats staan een paar caravans te koop met volgens de beschrijving 4 slaapplaatsen, waarvan 2 kinderen. Bijvoorbeeld een Knaus Mustang 380. Dat soort lijkt wel geschikt.

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Van de tent in de caravan

Bericht door annevdsande » za 3 aug 2019 14:11

Ik zou eens naar Caravelairs kijken. Die zijn licht. De Antares 426 heeft een stapelbed, handig met de kids.

Heb zelf een 476 want wil wel iets meer ruimte dan een wc hokje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Van de tent in de caravan

Bericht door Chris » za 3 aug 2019 14:40

@ TS.

Een Knaus Mustang is wel een leukertje natuurlijk... heerlijk retro al.
Mijn dochter heeft helemaal een leuke, een Knaus Swalbennest... DE oer Knaus..
Maar, let wel op bij deze leeftijd caravans, er kan lekkage op de loer liggen, of al zijn.
En dan is het veel werk om weer een solide caravan op de weg te krijgen.
Dus... een aankoopkeuring, MET VOCHTCONTROLE , juist bij deze leeftijd is nog niet zo'n slecht idee.
Er zal zeker wat aan mankeren, maar is dat te overzien en te verhelpen.

Nog een paar echt leuke merken... Constructam, SMV, Kipjes van welleer, altijd bliktrekkers.

Succes met zoeken... zo leuk he.. thumbup.gif thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”