Welke caravan voor beginnend gezin?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 11:25

Het is voor doorreis wel echt handig als iedereen in de caravan kan, desnoods op een matje op de vloer (deden wij vroeger ook wel soms). Wat ook kan is dat je bv een klein quechua werptentje meeneemt voor onderweg. Voortent voor 1 nacht zou ik persoonlijk niet doen. Een indeling met bv een vastbed en een dinette is ideaal en maximaal flexibel.

We hebben nu een home car 49. 230 breed (meeste kleinere caravans zijn 210-220 ongeveer) Het rijden ermee hoef je het niet om te laten hoor, desnoods haal je nog je BE rijbewijs. Is voor onze caravan niet noodzakelijk, maar wel prettig om te hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 11:33

Trouwens; continu bedden opnieuw opmaken deden wij in de vorige caravan ook nauwelijks. Bleef in de hele vakantie gewoon een bed. Tenzij het een dag echt slecht weer was, dan maakte ik van de achterste dinette even een tafel, dan hadden de kids even ruimte. Voor de rest niet nodig; tafel en stoelen staan immers in de voortent. Vandaar nu ook gekozen voor een indeling met een vast bed; slaapt veel lekkerder, meer bergruimte, en in de andere caravan de tafel toch nooit gebruikt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » do 1 aug 2019 11:41

4 slaapplekken kunnen we eventueel ook creëren met een stapelbedje. Hoeven de kinderen ook niet naast elkaar te liggen en slapen ze wat beter. Het bedden opmaken en betere bedden is nog wel een dingetje. Ik zou best graag een vast bed hebben met een enorm goed matras maar als ik het licht wil houden zie ik daar nu even geen mogelijkheid toe...

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Aviva » do 1 aug 2019 11:51

WPT schreef:
wo 31 jul 2019 19:26
Een boel handige tips weer. Nog even terugkomend op mijn eerdere suggestie. Wat vinden jullie van de Adria Aviva 370?
Zelf zou ik dan toch eerder gaan voor een Aviva 390, waarom? Omdat ik hem zelf ook heb haha… awhoea.gif

Waarom de voordelen zie in de 390 PS i.p.v. een 370 DD:
- Een vast bed voorin, een vast bed ligt een stuk comfortabeler vind ik dat bankkussens
- De 390 PS heeft ook een laag eigen gewicht dus je kan prima binnen de 1.100 kg grens blijven.
- Je hebt een grotere zichthoek achterin en net wat meer binnenruimte.
- In de 370DD vindt ik de toiletruimte heel groot in vergelijking met de opbouwmaat van de caravan. De 390 heeft een klapwastafel wat ruimte scheelt.
- De 390 is 207 cm breed dus makkelijk mee te rijden

Nadeel van de 390 is dat je geen stapelbed hebt als er twee kinderen meegaan en moeten slapen op de zithoek komt het bed in het gangpad van de caravan.

Succes met je keuze, gewoon een paar dagen er op uit naar caravan dealers en ervaren.
En via caravans.nl even goed op de prijzen letten, sommige zeggen ‘scherpe prijzen’ te hebben maar blijken werkelijk heel duur. scratch.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 11:56

Tja zoveel mensen zoveel wensen Haha. Voordeel van een stapelbed is dat je meer slaapplekken creeert per meter opbouw. Nadeel is dat je hem doorgaans ook alleen als stapelbed kunt gebruiken en dat gewicht wat er op mag slapen vaak beperkt is. Succes met je afweging!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1201
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door fortissimo » do 1 aug 2019 22:05

dieseltijger schreef:
wo 31 jul 2019 21:05
Hmmm...qua specificaties prima: licht, complete uitrusting, en niet te groot en niet te klein en slim ingedeeld...Ooit in de winter mee gekampeerd, en hoe beviel dat?
Als je het over mijn caravan hebt, dan heb ik er ooit in de winter mee gekampeerd. Maar dat was alleen rond oud en nieuw.
Wel ook in het vroege voorjaar gebruikt.
I.p.v. de normale voortent hadden we er een wintertentje voor staan.
Verder was het niet extreem koud in de caravan.
's avonds voor het slapen gaan even de kachel aanzetten en toen de caravan warm was weer uitgezet.
Wij slapen sowieso niet in een te warme ruimte.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik 's morgens ook even de kachel aanzette als ik eerder wakker was.
Werd de rest in een iets warmere omgeving wakker ;)

De caravan uitstappen is dan weer wel een ander verhaal :O
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » do 1 aug 2019 23:16

Over kachels gesproken, de caravan die ik op het oog heb heeft geen kachel ingebouwd. Is dat een groot probleem of kan ik dat wanneer nodig ook prima opvangen met een elektrisch kacheltje?

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1201
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door fortissimo » do 1 aug 2019 23:26

Hangt denk ik van het kacheltje af én van de amperage die je op de camping krijgt.
Wij hebben twee electrische verwarmertjes bij ons. 1 halogeen en 1 gloeispiraal met ventilator (die ook zonder warmte kan draaien ;)).
Maar daar ben ik wel langer mee bezig om te verwarmen.

Onze gaskachel heeft ook ringverwarming met aanjager. Dus de warmte wordt snel rondgeblazen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

annevdsande
Berichten: 17
Lid geworden op: di 7 mei 2019 22:48

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door annevdsande » vr 2 aug 2019 07:23

Zo leuk dit! Wij dit voorjaar na 3 jaar vouwwagen ook overgestapt op een caravan. Onze auto kan niet veel trekken (Nissan quasquai met lichte motor) dus kwamen ook bij dezelfde zoektocht uit. Wij wilden wel een vast bed voor onszelf (rugklachten) een wc (niet snachts de camping ocer) en een vaste zitplek zodat de kleine sochtends alvast aan tafel kan puzzelen voordat wij opstaan en omdat we ook in voorjaar en najaar willen kamperen dus wel eens binnen willen zitten. Oftewel; een stapelbed leek ons wel wat.

Wat hebben wij bekeken: dethleffs c’joy. Viel af. Toch wel heel lang.
Caravelair! Getwijfeld tussen de Antares 426 en 476. Uiteindelijk voor de 476 gekozen omdat we niet perse een super kleine caravan willen. Heeeerlijke vakantie gehad! Stapelbed ideaal! Zoontje van 2 onderin, bovenste bed niet in gebruik maar ideaal voor wat spulletjes op te leggen etc.

Voor jullie zou de 426 wellicht interessant zijn. Alles aanwezig maar wel compact in afmeting.

Ben zeer tevreden over caravelair. T is niet zo luxe als de meeste caravans maae voor ons genoeg.

Succes met zoeken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » vr 2 aug 2019 10:57

Aanvulling: de echte luxe zit m vooral in de ruimte, de indeling, gemak en gebruiksmogelijkheden en - niet zozeer in de blows and whistles denk ik.
In het kader van gemak: ik zou wel een uitvoering nemen met kachel en ringverwarming. Een kachel heeft (zo dacht ik) 2400..3000W vermogen, meer dan een los kacheltje, de ringverwarming zorgt voor de broodnodige lucht- en warmteverdeling en: met een gezin heb je toch al veel zooi mee, je zit niet te wachten op losse kachels en tig andere zaken.

En Adria lijkt me een goed te overwegen optie: betaalbaar, ruim en flexibel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Gemineye » vr 2 aug 2019 11:24

Ja een kachel is echt fijn hoor! In voor en naseizoen ontkom je bijna niet aan een gaskachel, elektrisch heeft meestal te weinig vermogen!

We hebben hem in de zomer ook wel eens gebruikt, maar dat had ws met elektrisch ook nog wel gekund.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Chris » vr 2 aug 2019 16:00

WPT schreef:
wo 31 jul 2019 09:51
Bedankt voor je reactie en tips!

Het beperkte gewicht en formaat is vooral voor ons zelf omdat het ons een fijner gevoel geeft om als beginner mee te rijden. De auto mag 1500 trekken en heeft voldoende pk. Dus dat gaat denk ik wel goed komen.

We gaan zo om te beginnen eens kijken bij de Klerk Caravans en Den Dolder caravans.
Ik was even verbaast over de 2 caravan bedrijven die je noemt..
De Klerk in Hillegom en Den Dolder in Den Dolder???
Er zijn nog heel veel meer verkopende caravandealers hoor...

Wat ik alleen nog effe kwijt wil..
Bedenk de waarde van een vast bed.
Dat ligt echt vele malen beter dan op de zitkussens op de tafel hoor..
Andersom... t'is wel ruimte...
Maar gebroken uit je bed komen is echt niet fijn...de zitkussens zijn vaak zachter en het tafelblad juist harder...
In onze vorige caravan hadden we die keuze ook gemaakt, maar dat was ook 1 van de redenen om een ander te kopen... ik was gebroken s'morgens.

(p.s. De Klerk is mijn eigen dealer in mijn eigen dorp... daarom viel het op natuurlijk.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » vr 2 aug 2019 18:39

Ruimte (oftewel een bank) vs minder ruimte met een vast bed is inderdaad het enige waar we nog niet uit zijn. Tips en meningen zijn welkom!!

Deze twee dealers hadden we even bezocht om caravans in het echt te bekijken. Inmiddels al meerdere dealers bezocht en heel internet afgestruind.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Bospaadje » vr 2 aug 2019 20:12

Ik kan werekelijk overal slapen, dat lijkt misschien een groot voordeel, maar lichamelijk is dat ook wel eens nadelig. Ik val op de bijrijdersstoel in slaap om na uren e rijden gebroken uit te stappen. Een ombouwzithoekbed is dus als slaapvoorziening voldoende. Moe ben ik niet, helaas kan ik na 3 nachten niet meer overeind komen. Dus wat mij betreft, kies een caravan met een vast bed en leg er een deftige matras op.... maarja das mijn adbies
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door VIP » vr 2 aug 2019 21:11

WPT schreef:
vr 2 aug 2019 18:39
Ruimte (oftewel een bank) vs minder ruimte met een vast bed is inderdaad het enige waar we nog niet uit zijn. Tips en meningen zijn welkom!!

Deze twee dealers hadden we even bezocht om caravans in het echt te bekijken. Inmiddels al meerdere dealers bezocht en heel internet afgestruind.
Onder een vast bed heb je meer bergmogelijkheden dan in 2 losse banken. Vooral makkelijk voor campingstoelen/tafel en andere volume items.
Porsche + Tabbert

volvop31
Berichten: 13
Lid geworden op: za 18 aug 2018 17:07

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door volvop31 » zo 4 aug 2019 15:01

Wij hebben een Adria Aviva 472. We zijn echt heel tevreden van de kwaliteit, de ruimte, de wegligging en de indeling, ook van de twee gescheiden bedden die je kan omzetten naar een 3-persoons bed. we komen van een Eriiba/Hymer, dus we waren wl iets gewoon. De kwaliteit vinden we zelfs even hoog als van de camper (weliswaar van 2002)
Volvo V50/2012/60000km met Adria Aviva 472LU/2019/0km.
Kamperen sinds 1985 eerst 2xAdria caravans dan 2002 met Eriba-camper tot 2018 en binnenkort mat Adria caravan. Steeds met onze honden Bessy(Franse Bulldog) en Happy(Golden Retriever)

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » ma 5 aug 2019 14:35

We zijn eruit en hebben onze aankoop gedaan. Afgelopen weekend al een fijn test weekendje achter de rug!

Zie: https://www.ovis.nl/partners/partnerlin ... 8d/default
Bijlagen
altea.jpeg

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Hans 555 » ma 5 aug 2019 14:59

Ohhhh, teerd met de aanschaf. Ennuh al het weekend geprobeerd? Had je deze caravan dan al voor het weekend gekocht. Maar fijne vakantie gewenst.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » ma 5 aug 2019 15:11

Het is allemaal een beetje snel gegaan. Zaterdagochtend hebben we onze vouwwagen verkocht, die middag de caravan gekocht en daarvandaan doorgereden naar de camping. Gisteravond weer thuis.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Conradi » ma 5 aug 2019 15:20

Wowww, dan heb je ‘r geen gras over laten groeien zogezegd :wink:
Succes met jullie caravan!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

WPT
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 jul 2019 23:01

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door WPT » ma 5 aug 2019 15:22

Conradi schreef:
ma 5 aug 2019 15:20
Wowww, dan heb je ‘r geen gras over laten groeien zogezegd :wink:
Succes met jullie caravan!
Klopt. We willen er graag deze week mee op vakantie dus dan heb ik hem liever al zo lang mogelijk van te voren in huis...

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door Sofie64 » ma 5 aug 2019 18:36

Gefeliciteerd proost.gif de caravan ziet er prachtig uit thumbup.gif haphop.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door DanielW » ma 5 aug 2019 19:54

Zo das geen gras erover laten groeien! Veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door dieseltijger » ma 5 aug 2019 20:29

Ha! wat een slimme caravan qua indeling, van (meer dan) alle gemakken voorzien, en je hebt geen joekel van een trekauto nodig.

En ook een lekkere lattenbodem om te slapen! Volgens mij gaan jullie er veel plezier van hebben.

Nog een vraag (ben gewoon benieuwd): Heeft de feedback van het forum meerwaarde gehad? En: heeft de feedback jullie keuze beïnvloed, en in welke zin?

Gefeliciteerd - ik vond het een leuk draadje!! (want de vraagstelling en de te maken keuzes waren - voor mij althans - herkenbaar, erg herkenbaar).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

peter stupers
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 21:18

Re: Welke caravan voor beginnend gezin?

Bericht door peter stupers » ma 5 aug 2019 22:45

Nog even over het electrisch kacheltje,ik kan met koude avonden onze Dethleffs c-joy met een electrisch kacheltje van 500-1000 watt en dan op stand 500 watt
met gemak onze caravan behaaglijk krijgen. De opbouwmaat van deze caravan is 5,52 meter.
Maar succes met jullie nieuwe aanwinst en veel kampeerplezier ermee. Mooi laadvermogen óók. thumbup.gif
Groeten uit Tilburg. Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”