Innovatieve ideeën

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Innovatieve ideeën

Bericht door dieseltijger » di 23 jul 2019 20:58

Het standaard beeld over caravan liefhebbers is dat zij (of beter:wij) van het behoudende soort zijn. Een hoog "Omroep MAX- we zijn er bijna" gehalte. Yep - ik provoceer.

Innovaties in caravanland zijn er, maar worden door ons pas ècht geaccepteerd mits ze binnen vastomlijnde kaders vallen: het basisconcept moet onaangetast blijven. Dus een anti slingerkoppeling: prima. Electronische anti-slinger/anti-help-mijn-oplooprem-begint-te-werken-bij-afdelingen: ook prima. En geld is aantoonbaar geen probleem. Het ligt vooral aan ons, de consument: radicale oplossingen zijn niet vanzelfsprekend een commercieel succes, wij - de afnemer - blijven blijkbaar liever bij het oude, vertrouwde. Fabrikanten bijvoorbeeld een volledig kunststof concept op de markt hebben gebracht zijn een stille dood gestorven (ik noem: Lander, Biod). Ok, wie weet vonden wij die caravans niet mooi. Ik verwijs naar de discussies over elektrische auto's: we belichten terecht de beperkingen, maar zijn blind voor de voordelen.

De vraag is: hebben wij als consument kansrijke ideeën die de volgende fundamentele problemen oplossen, maar ook acceptabel voor ons zijn?

We zien immers lijdzaam toe dat er geen oplossingen komen voor herkenbare problemen. Ik noem:
  • 1. Vocht- en rotgevoeligheid van de constructie;
  • 2. Kwetsbaar chassis;
  • 3. Veringssystemen die eens in de 6..10 jaar gereviseerd moeten worden (asrubbers)
;
  • 4. Grote massa danwel: Grote caravans zijn niet geschikt om getrokken te worden door kleine auto's
  • 5. Hoge luchtweerstand.
Dat is toch raar? Als een autofabrikant dit soort voertuigen op de weg zou zetten werd deze aan de schandpaal genageld. En terecht. Kijk bijvoorbeeld naar punt 4: Door een sturend chassis te hebben, zoals een 4 wiel aanhanger heeft bij een vrachtwagen, kan de instabiliteit van een caravan op snelheid worden voorkomen. Dus in plaats van twee wielen heb je ook nog eens een sturend neuswiel ter grootte van een regulier wiel. Yep: de dissel zal er omheen moeten krullen, maar de voordelen zijn evident: geen anti-slinger systemen meer nodig, en de trekauto zou -net zoals bij trekkers (vrachtwagens) lichter kunnen zijn dan de caravan. Zeg maar dat een Suzuki Swift een 5 meter caravan kan trekken van 1500 kilo. Dat biedt mogelijkheden.

Punt 5: Met de komst van de elektrische auto is luchtweerstand een probleem: het halveert de actieradius. Door slimme hefdaken of betere vormgeving van de voor en achterkant zou je de luchtweerstand kunnen halveren: In plaats van 200 kilometer wordt de actieradius dan 300 km - dat scheelt.

Kunnen wij onszelf verassen met goede ideeen, of blijven we steken in "Jaaaaaah....maaaaaaarrrr..." gedrag?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”