Het is weer vakantietijd .....

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 12:27

Ach, de stok achter de deur in de vorm van een verzekeraar die aangeeft dat hij niet uitkeert is effectiever dan andere regeltjes.

En een briljant idee om de vaste spiegels omlaag te zetten!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Jan van Vijven » vr 5 jul 2019 15:04

M’n caravan doe ik wel het nodige onderhoud aan, m’n aanhangers niet of veel minder.....wat is het verschil??
Ik begrijp dus best dat de meeste niets aan hun caravan doen, vaak onwetendheid, de meerderheid zit niet op dit forum :-)

En die opmerking over die grotbewoners slaat nergens op, de meeste auto’s van niet grotbewoners worden alleen maar “goed” onderhouden vanwege de APK wet, anders reden de meeste gewoon door tot de boel instort!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 15:27

RE.gif
Ik ben - zo realiseer ik mij - een oude l*l, maar ik weet nog dat eind jaren 70 er geen APK was. Those were the days! Met name de Franse en Italiaanse auto's roestten al in de folder, en het kwam vaak zat voor dat er gaten in de bodem zaten dat je zo het wegdek kon zien, en dat je natte voeten had als je met het vehikel door een plas reed. Banden konden met enige regelmaat voor slicks doorgaan vanwege het weggesleten profiel. Kortom het wrakken gehalte was hoog. En ook toen was de grootste oorzaak van ongevallen niet de techniek (en het slechte onderhoud), maar de grijze massa tussen onze oren.

Dat zal ongetwijfeld ook voor de caravan gelden. Te hard rijden, oververmoeid zijn...als er al een APK "bij" moet komen, dan zou deze logischerwijs van toepassing moeten zijn op ons - en niet zozeer op auto's of caravans.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Jan van Vijven » vr 5 jul 2019 15:39

RE.gif

Mijn eerste auto’s zouden nooit door de APK gekomen zijn....oops, ik ben dus ook iets minder jong :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Conradi » vr 5 jul 2019 17:32

Erwin1987 schreef:
vr 5 jul 2019 08:34
Ik vind dat caravans,vouwwagens en aanhangers net als motoren en brommers overigens net zon soort verplichte keuring moeten krijgen als auto’s.
Echt niet, en gelukkig denkt de politiek er ook zo over thumbup.gif

De APK is er gekomen omdat er gewoon slechte auto's op de weg reden die ronduit gevaarlijk waren. Dat leverde ook ongelukken op. Als je wat ouder bent herinner je TROS Kieskeurig - Wrak van de weg nog wel, dat was midden jaren '80. Dankzij de APK behoort dat gelukkig tot het verleden.

Het aantal ongelukken met caravans en aanhangers is erg klein, waarbij maar een beperkt deel aan de technische staat te wijten valt. De meeste aanhangerongelukken hebben met verkeerde belading of overbelading te maken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 17:52

RE.gif

Met je eens, alleen vind ik wel dat je als caravanner min of meer de eigen verplichting hebt om te zorgen dat de technische staat in orde moet zijn en dus ook de banden.....

En het verhaal van onwetendheid gaat er bij mij niet in. vandaar mijn opmerking over in welke grot zit je dan. Ik zal die trouwens toelichten (want er was commentaar op)

Als je op vakantie gaat dan zorg je er toch voor de risico's tot een minimum te beperken. Bedoel je gaat met je gezin op pad en dan wil je door nalatigheid toch geen pech hebben of erger?

Misschien zie ik dat verkeerd of denk ik verkeerd maar zo zie ik het... Caravan elke 2 jaar naar de dealer voor de BOVAG beurt, en als de banden 5 jaar oud zijn gaan er nieuwe onder... versleten of niet, ook "als ze er nog prima uitzien"
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door nitro68 » vr 5 jul 2019 18:10

RE.gif

Dat doen ze dan ook, blik op de banden, profiel ziet er goed uit, verder geen scheuren in de zijwanden, ze zijn nog steeds zwart, karren maar.
Huh? DOT code? Wat is dat?
Dat is de praktijk.
Weten hun veel van die 6 jaar......(en niet alleen bij hun hutje)
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door JanPunne » vr 5 jul 2019 18:34

Jullie generaliseren net zo als het bericht in de pers.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 18:38

De RAC zegt: na 5 jaar: jaarlijkse inspectie en na 10 jaar vervangen. Kijk maar: https://www.rac.co.uk/drive/advice/tyre ... our-tyres/. Ok, stelletje nitwits natuurlijk. We kijken dus wat Michelin zegt...verhip...hetzelfde: jaarlijks inspecteren na het 5e jaar, en na max 10 jaar vervangen. Onderbouwing: https://www.michelin.com.my/auto/tips-a ... -car-tyres.

We zitten hier op het forum soms wel een beetje te overdrijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 18:58

RE.gif

dat gaat over autobanden.... ik vind caravanbanden echt een ander verhaal.

Maar goed, meningen mogen (gelukkig) verschillen.... alleen ik stel voor mezelf de veiligheid voorop, en over 5 jaar trap ik de caravanbanden eraf en komen er nieuwe op. knipoog.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 19:08

Niets mis mee. Maar laten we elkaar niet gek maken zou ik zeggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Knaus440 » vr 5 jul 2019 19:08

Eind deze maand gast de caravan naar een andere stalling. Een met een onderhouds bedrijf er bij. Voor we op vakantie gaan komt er eerst een onderhoudsbeurt.
Ook dat is weer tijd voor vakantietijd!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door eurotrotter » vr 5 jul 2019 20:56

dieseltijger schreef:
vr 5 jul 2019 11:44

Ok, ik chargeer en provoceer. Maar het is vakantietijd, en wedden dat er hele volksstammen op tien jaar oude banden veilig en wel terugkomen van de Costa's?

mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door eurotrotter » vr 5 jul 2019 21:00

dieseltijger schreef:
vr 5 jul 2019 12:27


En een briljant idee om de vaste spiegels omlaag te zetten!
Ik zie mijn banden niet als ik de spiegels naar beneden zet.
Wel een deel van het achterop komende verkeer,en dat vind ik belangrijker.

Voor de bandencontrole heb ik sinds kort een TPMS systeem en daar vertrouw ik dan maar op. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door eurotrotter » vr 5 jul 2019 21:07

dieseltijger schreef:
vr 5 jul 2019 18:38
De RAC zegt: na 5 jaar: jaarlijkse inspectie en na 10 jaar vervangen. Kijk maar: https://www.rac.co.uk/drive/advice/tyre ... our-tyres/. Ok, stelletje nitwits natuurlijk. We kijken dus wat Michelin zegt...verhip...hetzelfde: jaarlijks inspecteren na het 5e jaar, en na max 10 jaar vervangen. Onderbouwing: https://www.michelin.com.my/auto/tips-a ... -car-tyres.

We zitten hier op het forum soms wel een beetje te overdrijven.
Volledig mee eens:
De directe belanghebbenden,de bandenindustrie "adviseert"controle na 6 jaar en vervangen na 10 jaar.
Waar komt dat verhaal dat een band na 6 jaar niet betrouwbaar meer is eigenlijk vandaan??
Goed,de Duitse wet eist t als je sneller wilt rijden.( tempo 100)
Sommige verzekeraars,;lang niet allemaal ,zetten het in hun polisvoorwaarden .
( ik heb van mijn verzekeraar zwart op wit dat de leeftijd van de banden geen enkele rol speelt)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Niels83 » vr 5 jul 2019 21:10

dit soort artikelen.. bijna 30 procent dat is dus ergens tussen de 27 en 29% dat wordt ineens 1 op de 3.

30% zijn er 45 en het zijn er dus minder, 1 op de 3 is 50

en hoeveel ouder zijn ze, kck schreef laatst nog over advies van 8 jaar. een band die 7 jaar oud is vind ik nog wat anders dan een band van 12 jaar oud.

1 grote sensatie zucht, om het imago van de caravanner weer wat omlaag te brengen, goede timing zo vlak voor de uitticht

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 23:35

Punt is: als er een "regel" is dan denk ik drie dingen:
a) Waarom - waar is het op gebaseerd?
b) Wie zegt dat?
c) Wat zijn hun belangen?

Vaak strandt het al bij a)

Even oefenen met de regel dat banden al na 6 jaar vervangen zouden moeten worden:
a). "Iedereen zegt het" o.k. Na-papegaaien dus.
b). Dat is nu het mooie: de bandenindustrie zegt zelfs niet 6 jaar, maar zelfs tien jaar!!! Wie zeggen 5 of 6 jaar: de verzekeraar (niet de mijne) en wijzelf. Dus we zitten elkaar gewoon voor het lapje te houden.
c). Bij de verzekeraars: nogal wiedes: hoe lager de risico's des te minder hoeven ze uit te keren. Wijzelf: We houden veel van onze liefhebberij. Dermate veel dat we ten prooi vallen aan de feel good factor. Feel good factor: Ik had een medewerker en die had een nieuwe auto gekocht. Laten wax-oilen, paar honderd Euro. "Lak pantser". En nog meer toeters en bellen. Samengevat: veel aandacht en geld aan de auto spenderen voelde goed.


Ach het is prima, en leuk. Maar als je bepaalde zaken afpelt dan is de basis waarop (ook ik) onze handelingen baseren flinterdun. Zo ook met banden. Zo ook met winterbanden met die miezerige paar dagen dat het hier sneeuwt.

Cas
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Erwin1987 » vr 5 jul 2019 23:46

Re:

Maar wel die 2 dagen sneeuw vooraan in de file rijden


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Conradi » za 6 jul 2019 00:04

dieseltijger schreef:
vr 5 jul 2019 23:35
Punt is: als er een "regel" is dan denk ik drie dingen:
.....
Het nadeel van preventief onderhoud is dat je nooit zult weten of 't echt moest. Iedere vuistregel is daarbij wel onderuit te halen :roll:
Maar ach wat scheelt het als je twee jaar langer met een set doet? De afschrijving over zes jaar is al laag en dan wisselen geeft mij een veilig gevoel. De rest is voor me bijzaak....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » za 6 jul 2019 00:31

Goed uitgangspunt. Ik zeg alleen: blijf nuchter en laat je niet gek maken. Als zelfs een bandenfabrikant aangeeft dat banden 10 jaar meekunnen met een jaarlijkse inspectie, dan is de oekaze van 6 jaar minder goed te verdedigen. Ik vervang mijn caravan banden ook om de zes jaar. Maar bij de oude banden waren geen droogtescheurtjes of breuken te bekennen, Noppes. En als het nu een topmerk was...het waren gewone Tristar banden. Chinese banden dus (o jee))
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » za 6 jul 2019 16:17

RE.gif en RE.gif
Toch kan je dat niet kamerbreed verkopen hoor.
Er zijn nog wat factoren die meespelen.
Eentje daarvan is de Delta As van Alko..
Die as heeft een toespoor ( meen ik als ik goed herinner) en daarmee "Vreet" ie toch wat sneller banden op.
Het loopvlak wringt er vanaf als het ware.
Voorbeeld is Daphne... in 2016 nieuwe Conti Vancontact onder hun Knaus 500, en nu tot op het bot weg..
Zelf zit ik dus als een bok op de haverkist, want ik heb dezelfde caravan, ook een Knaus 500 met diezelfde Delta as... en dezelfde banden, echter uit 2017.
Reken er maar op dat ik ze zal inspecteren.... en vervangen als het me niet aanstaat.
AadB heeft ook andere banden laten monteren onder zijn Knaus... die heeft een ander merk... ook dat hou ik in de gaten.
Delta assen hebben veel voordelen, maar dus ook een nadeel....
Blijf alert daarop...
Banden van 3 jaar dus weg.... 3 jaar....
That's different cook...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Daphne » za 6 jul 2019 16:25

RE.gif

We hebben de oude banden laten checken en inderdaad veroorzaakt door toespoor. Wij maken wel meer kilometers met de caravan dan jij denk ik, dus kan het misschien nog wel even duren voordat dezelfde slijtage naar voren komt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » za 6 jul 2019 16:32

RE.gif
Kilometers zal wel kloppen, max 5000 per jaar, maar de Delta as "Heeft wel een issue".
En daarom zit ik als een bok op de haverkist.
Ik wil toch ook eens duitse fora afstruinen naar reactie's over deze as, en wellicht een bandenadvies.
En dan te bedenken dat ik juist zo blij was dat er zo'n as en wielen onder onze Knaus zat.
De vorige caravan had geen alko as, daar waren problemen mee....de remmen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PD » za 6 jul 2019 16:37

Vanwege de genoemde bandenslijtage heb ik vandaag onze caravanbanden ook maar eens gemeten. Alle vier hebben ze na bijna 2 jaar en ca. 15.000 km nog 4 a 5 mm profiel en zijn ze mooi egaal gesleten, dus dat valt reuze mee thumbup.gif

Gisteren trouwens een lekke band met de Disco; een spijker van ca. 6 cm. Deze kon gelukkig gerepareerd worden met een prop; ofwel € 10,- bij de Bandenbus mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Hobby Linka » za 6 jul 2019 17:24

RE.gif

Lekke band met de trekker. Voor het eerst dat ik me daar zorgen om maak. Omdat ik een voorloopauto heb, heb ik geen keuze. Geen reserveband maar een reparatie set. Heb al even in het boekje van de auto gekeken maar werd er niet veel wijzer van. Laten we maar van het beste uit gaan en geen lekke band krijgen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”