Het is weer vakantietijd .....

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 12:27

Peter'74 schreef:
zo 7 jul 2019 11:52
Chris schreef:
zo 7 jul 2019 11:15
Mag ik me afvragen wat voor een verzekering jij hebt voor een Gruau 42CE de luxe??
Deze caravan is niet heel nieuw denk ik...
Ik heb een caravanverzekering bij de ANWB.

De caravan is van 1998 en is dus niet heel nieuw idd.
Dan vraag ik me ook direct af..
Waarom heb je deze caravan nog verzekerd.
De dagwaarde is niet hoog meer, verzekeren en aan alle voorwaarden voldoen is vermoedelijk meer dan de waarde van het object.
Rijden met de caravan is wel verzekerd, zolang hij aan de auto gekoppeld is valt het onder jou autoverzekering.
Je betaald dus nu alleen voor event. zelf veroorzaakte schade aan deze caravan..
En zodra je een "redelijke" schade hebt zal de dagwaarde heel snel overtroffen worden, en heb je nog niks voor de jarenlang betaalde premie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 12:30

dieseltijger schreef:
zo 7 jul 2019 12:03
Verhip....ik zie dat ik - in tegenstelling tot wat ik eerst dacht - wel in aanmerking zou komen voor tempo 100: De Avensis heeft een leeggewicht van 1350 kg, en de Shuttle max maximaal 1300 kg wegen. Grappig!
Toch dan maar even aanvragen!

Bij mij kwamen ze thuis langs om de caravan te keuren. Was 2 minuten werk voor de "keurmeester". Week later lag de 100 sticker in de bus met het rapport/certificaat erbij.
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 12:35

Volvodriver schreef:
zo 7 jul 2019 12:10
Peter'74 schreef:
zo 7 jul 2019 11:50
Volvodriver schreef:
zo 7 jul 2019 11:13
RE.gif
Keuren iswat anders dan onderhouden. En daar doelt VIP op. Bij keuren wordt niets "gerepareerd" of vervangen.
Alleen keuren van de onderdelen is niet voldoende.
Snap ik maar ik ga even uit van het gezonde boerenverstand van de mens en dat is dat men dingen/onderdelen welke zijn afgekeurd ook laat repareren.
Even heel kort door de bocht. Jij en ik hebben misschien dat "gezonde boerenverstand". Echter, ook gezien een paar uitingen in je eerdere posts, vermoed ik dat jij hetzelfde beroep hebt als een van mijn goede vrienden waarbij jij heel veel mensen tegenkomt die dat niet hebben of gebruiken. 👍👍
Je mag het beestje gerust bij zijn naampje noemen. knipoog.gif

Ik moet wel toegeven dat het wel steeds beter wordt wat er rondrijdt. Bijzondere gevallen blijven we altijd houden.
Meeste wat tegenkomen is toch wel het verkeerd beladen of overbeladen. Sommige denken alles in de caravan te kunnen stoppen.
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » zo 7 jul 2019 12:39

Ja maar...ja maar....ik rij niet zo hard met mijn caravan - nou ja soms bij hellingen naar beneden, zoals bij de Ardennen (Kan je nagaan: het gevaarlijkste wat je kan doen). Het voegt daarom voor mij geen waarde toe!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 12:43

RE.gif van Peter 74

Ik app veel met een voormalig forumlid, en die werkt bij de club ambtenaren die ons nederlandertjes in het gareel moet zien te houden.
Hij wist me ook haarfijn te vertellen waar er dit jaar weer een grote caravan controle zou komen.
Dat wilde ik eens een beetje monitoren... kijken wat er nu weer allemaal voor een ellende op de weg is.
Vorig jaar was het ondanks alle waarschuwingen behoorlijk feest met de "stommiteiten" die ze van de weg haalden.... zou er al verbetering zijn dit jaar???
Helaas heb ik die app gewist...
Ik weet niet meer wanneer en waar dat zou zijn..
Jammer....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 12:46

Chris schreef:
zo 7 jul 2019 12:27
Peter'74 schreef:
zo 7 jul 2019 11:52
Chris schreef:
zo 7 jul 2019 11:15
Mag ik me afvragen wat voor een verzekering jij hebt voor een Gruau 42CE de luxe??
Deze caravan is niet heel nieuw denk ik...
Ik heb een caravanverzekering bij de ANWB.

De caravan is van 1998 en is dus niet heel nieuw idd.
Dan vraag ik me ook direct af..
Waarom heb je deze caravan nog verzekerd.
De dagwaarde is niet hoog meer, verzekeren en aan alle voorwaarden voldoen is vermoedelijk meer dan de waarde van het object.
Rijden met de caravan is wel verzekerd, zolang hij aan de auto gekoppeld is valt het onder jou autoverzekering.
Je betaald dus nu alleen voor event. zelf veroorzaakte schade aan deze caravan..
En zodra je een "redelijke" schade hebt zal de dagwaarde heel snel overtroffen worden, en heb je nog niks voor de jarenlang betaalde premie.
Premie is niet veel. € 118,= p/jr daarbij is alles verzekerd. Zelfs het dak. Dagwaarde zat vorig jaar iig nog boven de €3000,=
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 12:51

RE.gif
O... dat is meer dan ik verwacht had.
Vrienden hebben een Hobby 495 uit 2000.... en daarvan is de dagwaarde een heel stuk lager.
Hij heeft z'n verzekering er dan ook uitgeschopt, neemt zelf het risico.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 12:53

dieseltijger schreef:
zo 7 jul 2019 12:39
Ja maar...ja maar....ik rij niet zo hard met mijn caravan - nou ja soms bij hellingen naar beneden, zoals bij de Ardennen (Kan je nagaan: het gevaarlijkste wat je kan doen). Het voegt daarom voor mij geen waarde toe!
Ik rij altijd door Duitsland en Oostenrijk. Voor ons had het dus wel een toegevoegde waarde. 80 of 100 scheelt toch. Oostenrijk geldt sowieso een max van 100 voor voertuigen met aanhangwagen(mits de aanhanger/caravan lichter is dan het trekkend voertuig).
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 13:04

Chris schreef:
zo 7 jul 2019 12:51
RE.gif
O... dat is meer dan ik verwacht had.
Vrienden hebben een Hobby 495 uit 2000.... en daarvan is de dagwaarde een heel stuk lager.
Hij heeft z'n verzekering er dan ook uitgeschopt, neemt zelf het risico.
Buiten dat krijg ik de eerste 4 jaar de aanschafwaarde terug bij TL
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » zo 7 jul 2019 13:05

Mee eens dat het scheelt. Maar ik heb geen haast, en ik luister naar de oude knakkers dat je voorzichtig moet zijn met hogere snelheden - en in mijn geval is de massaverhouding auto/beladen caravan nou niet al te ruim bemeten.

Daarnaast heb ik een beetje de p...st aan de certificatiemaffia's en bijbehorend dom gedoe (want: de "keuring" is een momentopname), waar je nog voor door een brandende hoepel heen moet springen ook. Keep it simple. Ik doe er dus ook niet aan mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 13:33

Chris schreef:
zo 7 jul 2019 12:43
RE.gif van Peter 74

Ik app veel met een voormalig forumlid, en die werkt bij de club ambtenaren die ons nederlandertjes in het gareel moet zien te houden.
Hij wist me ook haarfijn te vertellen waar er dit jaar weer een grote caravan controle zou komen.
Dat wilde ik eens een beetje monitoren... kijken wat er nu weer allemaal voor een ellende op de weg is.
Vorig jaar was het ondanks alle waarschuwingen behoorlijk feest met de "stommiteiten" die ze van de weg haalden.... zou er al verbetering zijn dit jaar???
Helaas heb ik die app gewist...
Ik weet niet meer wanneer en waar dat zou zijn..
Jammer....
Volgens mij is die controle een jaarlijks terugkerend verhaal.
Die stommiteiten vallen veel al onder de technische eisen en beladen
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 13:58

Peter'74 schreef:
zo 7 jul 2019 13:33
Chris schreef:
zo 7 jul 2019 12:43
RE.gif van Peter 74

Ik app veel met een voormalig forumlid, en die werkt bij de club ambtenaren die ons nederlandertjes in het gareel moet zien te houden.
Hij wist me ook haarfijn te vertellen waar er dit jaar weer een grote caravan controle zou komen.
Dat wilde ik eens een beetje monitoren... kijken wat er nu weer allemaal voor een ellende op de weg is.
Vorig jaar was het ondanks alle waarschuwingen behoorlijk feest met de "stommiteiten" die ze van de weg haalden.... zou er al verbetering zijn dit jaar???
Helaas heb ik die app gewist...
Ik weet niet meer wanneer en waar dat zou zijn..
Jammer....
Volgens mij is die controle een jaarlijks terugkerend verhaal.
Die stommiteiten vallen veel al onder de technische eisen en beladen
Ja, klopt helemaal...
Maar wat heb je dan nog meer... Technische eisen valt alles qua gewicht onder maar ook de "staat" van de caravan.
Wat er ook plaatsvind is document controle.... en daar blijken ook vaak dingen mis te zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 16:40

Chris schreef:
zo 7 jul 2019 13:58
Peter'74 schreef:
zo 7 jul 2019 13:33
Chris schreef:
zo 7 jul 2019 12:43
RE.gif van Peter 74

Ik app veel met een voormalig forumlid, en die werkt bij de club ambtenaren die ons nederlandertjes in het gareel moet zien te houden.
Hij wist me ook haarfijn te vertellen waar er dit jaar weer een grote caravan controle zou komen.
Dat wilde ik eens een beetje monitoren... kijken wat er nu weer allemaal voor een ellende op de weg is.
Vorig jaar was het ondanks alle waarschuwingen behoorlijk feest met de "stommiteiten" die ze van de weg haalden.... zou er al verbetering zijn dit jaar???
Helaas heb ik die app gewist...
Ik weet niet meer wanneer en waar dat zou zijn..
Jammer....
Volgens mij is die controle een jaarlijks terugkerend verhaal.
Die stommiteiten vallen veel al onder de technische eisen en beladen
Ja, klopt helemaal...
Maar wat heb je dan nog meer... Technische eisen valt alles qua gewicht onder maar ook de "staat" van de caravan.
Wat er ook plaatsvind is document controle.... en daar blijken ook vaak dingen mis te zijn.
Voor een controle niet veel meer. Alles staat beschreven in de Regeling Voertuigen.

Wat bedoel jij met documentcontrole?
Feitelijk heb je niet meer nodig dan een rijbewijs B en/of BE en 2 kentekencards(mits caravan op eigen kenteken staat)
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » zo 7 jul 2019 17:16

....en je papieren die samenhangen met tempo 100, en je verzekeringsbewijs (groene kaart) .... Zie je wel: je hebt zo een overtreding begaan - (we gaan even een proces verbaal opmaken...hebt u nog een verklaring voor het feit dat u deze formulieren niet kunt overleggen?)

Paar honderd kilometer verderop: Hebt u een millieusticker?


Nog een paar 100 kilometer verderop: hebt u (de andere, die van ons land) millieusticker?

En nog eens verderop: Hebt u twee alcoholtesters?

<Grrrrr!!! nee ik heb een bomgordel, en ik trek nu aan het koordje>
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Peter'74
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Peter'74 » zo 7 jul 2019 17:26

RE.gif

De documenten die jij hier noemt zijn niet noodzakelijk in NL dus zal je hier nooit een PV voor krijgen tijdens een controle in NL.
Mazda CX-5 + Dethleffs Beduin 510

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » zo 7 jul 2019 17:33

Oh gelukkig. "Mien, je kan de dossiermap weer opbergen".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PD » zo 7 jul 2019 17:54

RE.gif

Onze standaard “documentatie”:

2x Rijbewijscard BE: check
2x Kentekencard: check
2x Groene kaart: check
1x Milieusticker F (los): check
1x Milieusticker D (los): check
1x Tempo100 certificaat: check
2x Verzekeringscard Ziektekosten: check
1x Verzekeringscard Reisverzekering: check
1x Verzekeringscard Caravan: check
2x ANWB/WW-card: check
2x Creditcard: check
2x Pinpas: check
2x ID-card: check
1x Tolbadge: check
1x ANWB CampingKeyEurope-card: check

Het lijkt heel wat maar vrijwel alle cards zitten standaard in onze beide portemonnees en de overige documenten/badge/cards liggen vast in de auto of hut…. Geen enkele zorg dus thumbup.gif

Voor Spanje hadden we dit jaar ook nog die afzichtelijke ECE 70 borden voor achterop de caravan meegenomen maar gezien de beperkte afstand die we in Spanje met de hut hebben gereden, heb ik deze niet geplaatst. Die liggen nieuw te zijn voor de volgende keer…
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door VIP » zo 7 jul 2019 18:17

RE.gif

SVR pas mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PD » zo 7 jul 2019 18:38

RE.gif
En ACSI-pas...…. ook standaard in mijn geldbuideltje awhoea.gif Je ziet wel, geen zorgen erom, dus ff niet aan gedacht knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door sailor wim » zo 7 jul 2019 18:46

PD welke reis en caravanverzekering geeft een bewijs op een card?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PD » zo 7 jul 2019 18:47

RE.gif
FBTO doorlopende reisverzekering-card en Aveco caravanverzekering-card thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 20:15

Exact...mannen.

Als je naar Spanje ofzo reist is trouwens een internationaal ziektekosten verzekeringspasje erg handig.
Ik wist dat het 1e jaar niet... en kwam daar hardhandig achter..
Nou ja, hardhandig, de rekening van datzelfde ziekenhuis in Figueres ( PD kent het nu ook) mocht ik even kontant voldoen.
Nou.. eigenlijk nog bonter.
Voordat ze ook maar iets deden moest ik eerst 500 Dollar ( ja echt Dollar) borg betalen, wat overbleef zou ik direct terug krijgen.
Dat was ook zo.
Maar toen bleek dus dat de achterkant van mijn ziektekostenverzekeringspas... ( pff) niet de vereiste gegevens had.
Daar moet echt opstaan: European Health Insurance Card... in een blauw vlak... met al jou gegevens natuurlijk.

Ik kreeg wel alle rekeningen mee en die heeft mijn ziektekostenverzekering ook keurig terug betaald...
Maar toch...
Nu heb ik wel die aanvulling natuurlijk.... schade en schande maakte mij wijs. thumbup.gif

Dus... papierwinkel.... neem er gerust even tijd voor om het juiste mee te nemen.
Vind de politie die een eventuele controle doet ook erg fijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PMT » do 11 jul 2019 21:19

Ik heb al een aantal jaren alleen mijn rijbewijs, creditcard en pinpas en een briefje van €20 in mijn hoesje van mijn telefoon zitten. Alle campingpasjes incl kentekenpasjes heb ik in een pasjeswallet in de auto liggen. Alle andere pasjes van oa alle verzekeringen heb ik digitaal in de app Stocard. Daarnaast heb ik bovenstaande pasjes incl paspoort ook nog gescand (met en zonder masker) in Google Drive staan zodat we er altijd bij kunnen. De laatste hebben we deze vakantie 3 keer naar de receptie gemaild toen ze ons paspoort vroegen.
Wij hebben nog nooit problemen gehad dat men het fysieke pasje van de verzekering, kenteken of groene kaart wilde zien zelfs niet afgelopen keer bij de Albanese grens. Paspoort wil men uiteraard wel altijd fysiek even zien.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » do 11 jul 2019 21:25

sjah pasjes

je wordt er onderhand gestoord van...

maar inderdaad ik heb in mijn tasje een creditcardholder en daar zit alles in...ook de verzekeringspapieren van de boot & motor.

alleen mijn rijbewijs, kentekencards en pin pas, en de creditcard zitten in mijn broekzak om te tanken e.d.

de paspoorten heeft vrouwlief in haar tas...

Nog één week werken... dan een week thuis en dan zal ik die bende weer eens nalopen......opdat we alles bij ons hebben
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door PMT » do 11 jul 2019 21:31


Chris schreef: Maar toen bleek dus dat de achterkant van mijn ziektekostenverzekeringspas... ( pff) niet de vereiste gegevens had.
Daar moet echt opstaan: European Health Insurance Card... in een blauw vlak... met al jou gegevens natuurlijk.
..
Wij hebben die jaren geleden automatisch gekregen en al 2 keer in het buitenland moeten gebruiken. Erg handig.
Vorig jaar toen onze vriend in Italië naar het ziekenhuis moest bleek dat zij die ehic niet op de achterkant van hun pasje hadden staan. Zij hadden er nog nooit van gehoord. Zij moesten inderdaad borg betalen en een hoop paperassen invullen. Gelukkig hebben de meeste mensen wel een creditcard tegenwoordig en zijn niet meer afhankelijk van wat vroeger het meest verkocht werd bij de ANWB, de reis-en credietbrief met die cheques erin.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”