Het is weer vakantietijd .....

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Het is weer vakantietijd .....

Bericht door VIP » vr 5 jul 2019 07:21

Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door nitro68 » vr 5 jul 2019 07:25

Dat doen die eigenaren meestal niet bewust, is pure onwetendheid.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Erwin1987 » vr 5 jul 2019 07:29

Re:

Als je niet weet hoe lang je je banden mag gebruiken leef je al een aantal onder een steen, overal is het max 6 jaar. Ik denk niet dat het alleen onwetendheid is.


Erwin
Home-car racer 48

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door DanielW » vr 5 jul 2019 07:53

Erwin dan weet je dat duidelijk niet, want er is geen wet die dat voorschrijft... wel moeten ze in goede staat zijn, dus je kan je afvragen of dat zo is na 6 jaar, maar das een andere discussie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Erwin1987 » vr 5 jul 2019 07:55

Re:

Staat er wet in mijn post?
Er is geen Bovag bedrijf, caravan dealer, bandenbedrijf of brancheorganisatie die niet 6 jaar hanteert, een aantal verzekeraars doen het ook.


Erwin
Home-car racer 48

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door DanielW » vr 5 jul 2019 08:27

Nee, maar de wet schrijft voor wat MAG dus zo interpreteerde ik je reactie. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ik ook de termijn wel het matje, zeker voor iets wat zo vaak stil staat op 1 plek.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 08:33

Ik hoorde het vanmorgen op de radio toen ik naar mijn werk reed.

Ik begrijp dat niet hoor. Onwetendheid? Sorry maar dan leef je wel in een grot.

Ik moet er niet aan denken om door veroudering een klapband te krijgen. Ik weet dat het met nieuwere banden ook wel kan maar je kunt toch een hoop voorkomen door op tijd nieuw rubber eronder te schroeven.

Overigens ooit een kennis gehad die de caravan van zijn schoonouders overnam... die banden waren 9 jaar oud (!!!) scratch.gif

En ja hoor op de heen weg in Duitsland een klapband met als gevolg dat de halve bodem weggeslagen was. Een bak schade en de caravan kon hij weggooien. stom.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Erwin1987 » vr 5 jul 2019 08:34

Ik vind dat caravans,vouwwagens en aanhangers net als motoren en brommers overigens net zon soort verplichte keuring moeten krijgen als auto’s.


Erwin
Home-car racer 48

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door DanielW » vr 5 jul 2019 08:40

Mijn caravan had bij aanschaf ook een dotocode 08(!!!), dit jaar aangeschaft. Dealer gaf al aan dat dit niet maatgevend was voor de rest van het onderhoud , vorige eigenaar was erg eigenwijs hierin... gelijk vervangen voor aflevering.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Hobby Linka » vr 5 jul 2019 09:21

Erwin1987 schreef:
vr 5 jul 2019 07:29
Re:

Als je niet weet hoe lang je je banden mag gebruiken leef je al een aantal onder een steen, overal is het max 6 jaar. Ik denk niet dat het alleen onwetendheid is.


Erwin
Ik denk dat je je daar in vergist. Als lid van dit forum moet je dit kunnen weten, er wordt regelmatig over geschreven. Maar iemand die zich er nog nooit in heeft verdiept en via een particulier een caravan koopt en daarmee op vakantie gaat weet dit soort zaken niet. Dus je hoeft echt niet onder een steen gelegen te hebben hoor. Ik denk dat de groep onbewust en onwetend groter is dan de groep die alles netjes voor elkaar heeft.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Erwin1987 » vr 5 jul 2019 09:45

Sorry ik vond het nog steeds onzin mensen die onwetend zijn gaan iedere 2 jaar braaf naar de Bovag keuring, je kan niet zo onbewust zo onwetend zijn. Voor dat ik hier lid was en zelfs voor dat ik überhaupt een caravan had aangeraakt was ik me er echt wel van bewust dat niet alles eeuwig mee gaat en als je dan twijfelt over levensduur van dingen ga dat navragen doe je dat niet dan verdiep je je bewust nergens in.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 10:06

RE.gif

Ik ben het helemaal met je eens Erwin.

Overigens kwam ik dit vanmorgen ook tegen:

Ik hoop niet dat dit stel ook hier lid is

Kan aan mij liggen maar ik vond dit een tenenkrommend stukje, alsof ze de uitvinders waren van genoemde 'tips'

https://www.ad.nl/auto/acht-handige-tip ... ~aa689646/
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Daphne » vr 5 jul 2019 10:28

Erwin1987 schreef:
vr 5 jul 2019 09:45
Sorry ik vond het nog steeds onzin mensen die onwetend zijn gaan iedere 2 jaar braaf naar de Bovag keuring, je kan niet zo onbewust zo onwetend zijn. Voor dat ik hier lid was en zelfs voor dat ik überhaupt een caravan had aangeraakt was ik me er echt wel van bewust dat niet alles eeuwig mee gaat en als je dan twijfelt over levensduur van dingen ga dat navragen doe je dat niet dan verdiep je je bewust nergens in.


Erwin
Er gaan echt niet zoveel mensen 2 jaarlijks met de caravan voor een BOVAG of andere onderhoudsbeurt waar probleembanden aan de orde komen. Als de banden zwart en rond zijn met flink profiel erop is het al gauw goed, want zoveel kilometers maken die banden niet néh néh.gif
Dit stukje komt elk jaar weer terug en ik twijfel ernstig aan het onderzoek. Volgens mij wordt dit stuk gewoon overgenomen van voorgaande jaren in de hoop dat meer mensen hun kampeermiddel aanbieden. Verkapte advertentie zeg maar. De eerste vrijwillige controle begint vandaag in het zuiden langs de A2. Hiermee wil ik niet zeggen dat het slecht is dat ze hier aandacht aan besteden, maar ik vind het wel dubieus.

Voor de meeste forumleden is het caravannen een hobby en hebben ze er belangstelling voor, verdiepen zich in de materie. De rest ziet het als een goedkoop middel om hun vakantie te vieren en trekken de caravan of vouwwagen 1 x per jaar uit de stalling om zo snel mogelijk op de bestemming neer te zetten. Hun vakantie is niet de caravan maar de caravan is een noodzaak om ergens te kunnen verblijven in de vakantie.

Zo denk ik ook dat het aantal mensen dat met de caravan op pad gaat en niet over het juiste rijbewijs beschikt alleen maar toeneemt. Je moet minstens 53/54 jaar zijn om nog een gekregen rijbewijs E te hebben. Wij hebben het er op het forum vaak over, maar de rest daarbuiten is onwetend en als ze al een vraag stellen krijgen ze zelfs van de autoriteiten (ANWB, RDW, CBR) nog wel eens een foutief antwoord. Afhankelijk van wie de telefoon opneemt en ook hoe de vraagsteller de vraag formuleert.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door JanP » vr 5 jul 2019 10:34

Erwin1987 schreef:
vr 5 jul 2019 07:55
Re:

Staat er wet in mijn post?
Er is geen Bovag bedrijf, caravan dealer, bandenbedrijf of brancheorganisatie die niet 6 jaar hanteert, een aantal verzekeraars doen het ook.


Erwin
Er is zelfs een BOVAG bedrijf die er ( zelf ondervonden) banden van meer dan 2/5 jaar oud monteert.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 10:38

RE.gif

Dat van het rijbewijs (dus alleen B en geen E) vind ik in dezelfde categorie horen.

Ik heb zelf geen BE (wel C) maar reken maar dat ik er op gelet heb, is ook in een ander draadje over MTM te lezen.

Ik zou echt niet in het buitenland aangehouden willen worden, of erger een ongeluk willen meemaken en er dan achter komen dat het niet klopt, denk dat de verzekering dan zelfs niet gaat uitkeren (maar dat weet ik niet zeker)

Ben het met je eens dat er een grote groep is die denkt "het zal allemaal wel" en minder of niet voorbereid met de hut op vakantie gaan. scratch.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door deusjevo » vr 5 jul 2019 10:47

RE.gif
Je moet eens kijken wat er op de Feestboek groep “Kamperen met de Caravan” langskomt.

Komen nieuwe combi’s langs die ruim over de rijbewijs grenzen heen gaan en de mensen hebben werkelijk geen flauw benul dat ze niet mogen rijden met de betreffende nieuwe combi.
Dieptriest het niveau daar, er zitten wel mensen tussen die er kijk op hebben maar die worden weg geschreeuwd omdat het de nieuwe eigenaren natuurlijk slecht uitkomt dat ze met hun zojuist verworven nieuwe combi rijbewijs technisch niet eens de weg op mogen. stom.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Michel1975 » vr 5 jul 2019 10:57

Daphne schreef:
vr 5 jul 2019 10:28
Erwin1987 schreef:
vr 5 jul 2019 09:45
Sorry ik vond het nog steeds onzin mensen die onwetend zijn gaan iedere 2 jaar braaf naar de Bovag keuring, je kan niet zo onbewust zo onwetend zijn. Voor dat ik hier lid was en zelfs voor dat ik überhaupt een caravan had aangeraakt was ik me er echt wel van bewust dat niet alles eeuwig mee gaat en als je dan twijfelt over levensduur van dingen ga dat navragen doe je dat niet dan verdiep je je bewust nergens in.


Erwin
Er gaan echt niet zoveel mensen 2 jaarlijks met de caravan voor een BOVAG of andere onderhoudsbeurt waar probleembanden aan de orde komen. Als de banden zwart en rond zijn met flink profiel erop is het al gauw goed, want zoveel kilometers maken die banden niet néh néh.gif
Dit stukje komt elk jaar weer terug en ik twijfel ernstig aan het onderzoek. Volgens mij wordt dit stuk gewoon overgenomen van voorgaande jaren in de hoop dat meer mensen hun kampeermiddel aanbieden. Verkapte advertentie zeg maar. De eerste vrijwillige controle begint vandaag in het zuiden langs de A2. Hiermee wil ik niet zeggen dat het slecht is dat ze hier aandacht aan besteden, maar ik vind het wel dubieus.

Voor de meeste forumleden is het caravannen een hobby en hebben ze er belangstelling voor, verdiepen zich in de materie. De rest ziet het als een goedkoop middel om hun vakantie te vieren en trekken de caravan of vouwwagen 1 x per jaar uit de stalling om zo snel mogelijk op de bestemming neer te zetten. Hun vakantie is niet de caravan maar de caravan is een noodzaak om ergens te kunnen verblijven in de vakantie.

Zo denk ik ook dat het aantal mensen dat met de caravan op pad gaat en niet over het juiste rijbewijs beschikt alleen maar toeneemt. Je moet minstens 53/54 jaar zijn om nog een gekregen rijbewijs E te hebben. Wij hebben het er op het forum vaak over, maar de rest daarbuiten is onwetend en als ze al een vraag stellen krijgen ze zelfs van de autoriteiten (ANWB, RDW, CBR) nog wel eens een foutief antwoord. Afhankelijk van wie de telefoon opneemt en ook hoe de vraagsteller de vraag formuleert.
Spijker, kop.
Degene die hier actief zijn weten het over het algemeen wel maar de goegemeente die de caravan 1 keer per jaar uit de stalling haalt heeft geen idee. Die kijken naar het profiel en als je mazzel hebt brengen ze de banden op spanning en denken dat ze goed bezig zijn. Overigens krijgt onze caravan ook geen Bovag beurt om de 2 jaar. Zeker niet nu die op een vaste plek staat. De SMV onderhoud ik zelf en daar voegt een Bovag beurt niets aan toe. Beiden staan overigens wel op (relatief) verse bandjes. De SMV van een jaar oud en de Kip op 4 jaar.

Ten aanzien van het rijbewijs is er zelfs hier af en toe nog discussie over wat wel en niet mag en de interpretatie van de 'nieuwe' regels. Het verbaast me dan ook niets dat er een groot deel met het verkeerde rijbewijs rondrijdt. Niet heel handig.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 11:17

deusjevo schreef:
vr 5 jul 2019 10:47
RE.gif
Je moet eens kijken wat er op de Feestboek groep “Kamperen met de Caravan” langskomt.

Komen nieuwe combi’s langs die ruim over de rijbewijs grenzen heen gaan en de mensen hebben werkelijk geen flauw benul dat ze niet mogen rijden met de betreffende nieuwe combi.
Dieptriest het niveau daar, er zitten wel mensen tussen die er kijk op hebben maar die worden weg geschreeuwd omdat het de nieuwe eigenaren natuurlijk slecht uitkomt dat ze met hun zojuist verworven nieuwe combi rijbewijs technisch niet eens de weg op mogen. stom.gif
Dat wist ik niet, van die groep.... eventjes naar kijken mrgreen.gif

edit: hmm, vind die groep wel, maar zie nou niet zo snel 'verhitte discussies' of kijk ik verkeerd Deusjevo?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4015
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door Gemineye » vr 5 jul 2019 11:26

Ach tja die banden, lijkt inderdaad wel wat op reclame, dit artikel. Maar goed een groot deel van de mensen weet het écht niet en veel mensen lijken niet eens te weten dat zo’n ding onderhoud nodig heeft dus er zijn zat caravans die in geen 10 jaar een werkplaats van binnen hebben gezien.

Buren van mijn ouders hadden Hun vorige caravan al 15 jaar voordat ze er eens mee heen gingen omdat de rem niet heel prettig meer werkte. Kregen ze te horen dat de banden vervangen moesten worden! Ik zie hem nog vol ongeloof bij ons op de oprit staan verkondigen wat voor oplichters het wel niet zijn daar.

Elk onderhoud moet een ieder maar voor zichzelf weten, maar banden en remmerij gaan hier iedere twee jaar in het voorjaar even langs de vakman. Kost de wereld ook helemaal niet. Eens per 6 jaar nieuwe banden. Als je eens met je auto stil valt in je eigen dorp is dat vervelend maar overkomelijk. Een klapband op de snelweg in Italië met de hele familie in de auto lijkt me écht bijzonder vervelend en ook gevaarlijk trouwens.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door sailor wim » vr 5 jul 2019 11:33

Ik kan niet naar het topic verwijzen uit 2014 wat gaat over stalen ventielen helaas.
Maar hoeveel zijn er niet die wel met beste sloffen op tour gaan maar tegelijk met oude rubberen ventielen. Vroeg ik mij af.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door r.obbink » vr 5 jul 2019 11:43

RE.gif

Ik heb stalen ventielen maar als een band vervangen wordt, dan doen ze het ventiel toch ook vervangen? Of gebeurd dat niet standaard.

bij mijn vorige caravan heb ik wel eens nieuwe banden laten monteren en toen werden de ventielen gewoon ook vervangen, stond ik bij.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11151
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 11:44

Ach ja....who cares. Het gaat meestal goed, we hebben het hier over risico's en problemen en voor je het weet zie je alleen maar risico's en problemen. En in alle eerlijkheid: ik heb nog nooit zelf een caravan aan de kant van de weg zien staan met een lekke band, laat staan eentje die aan flarden is gereden door een klapband of door slingeren. Wel heb ik zo'n 25 jaar geleden gehoord van een collega dat hij met een te zware huurcaravan op de Brienenoordbrug plotseling de andere kant uit bleek te rijden en dat hij zijn caravan ineens een stuk gewicht kwijt was.

Door sociale media wordt alles uitvergroot. Als er een zwangere mus in Tjietjerkstradeel een kuchje vertoont, wordt het bekend in Landgraaf en dan "vindt" iedereen er wat van.

Ok, ik chargeer en provoceer. Maar het is vakantietijd, en wedden dat er hele volksstammen op tien jaar oude banden veilig en wel terugkomen van de Costa's?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door deusjevo » vr 5 jul 2019 11:53

r.obbink schreef:
vr 5 jul 2019 11:17
deusjevo schreef:
vr 5 jul 2019 10:47
RE.gif
Je moet eens kijken wat er op de Feestboek groep “Kamperen met de Caravan” langskomt.

Komen nieuwe combi’s langs die ruim over de rijbewijs grenzen heen gaan en de mensen hebben werkelijk geen flauw benul dat ze niet mogen rijden met de betreffende nieuwe combi.
Dieptriest het niveau daar, er zitten wel mensen tussen die er kijk op hebben maar die worden weg geschreeuwd omdat het de nieuwe eigenaren natuurlijk slecht uitkomt dat ze met hun zojuist verworven nieuwe combi rijbewijs technisch niet eens de weg op mogen. stom.gif
Dat wist ik niet, van die groep.... eventjes naar kijken mrgreen.gif

edit: hmm, vind die groep wel, maar zie nou niet zo snel 'verhitte discussies' of kijk ik verkeerd Deusjevo?
Die komen meestal vanzelf... knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door erichendri » vr 5 jul 2019 12:19

Klapbanden komen door langzaam leeglopende banden of te zachte banden.
Of je bent ergens overheen gereden.
Leeftijd geloof ik niet zo snel in als hij er voor de rest nog goed uitziet.
Vergeet ook niet dat de caravanbanden verder uit elkaar (spoorbreedte) staan
dan autobanden dus waar je met je autobanden nog langs rijdt
gaan de caravanbanden overheen.
Zet ook daardoor mijn autospiegels naar beneden om de voorkant caravan en
banden in de gaten te kunnen houden.
Tsja, onwetendheid over welk rijbewijs zal vast vaak genoeg gebeuren.
Net als niet wegen voor vertrek, wanneer caravanspiegels, hoeveel kogeldruk
en juiste montage breekkabel en juiste type breekkabel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Het is weer vakantietijd .....

Bericht door JanPunne » vr 5 jul 2019 12:22

Wat die 6 jaar betreft, ik zag pas geleden iets voorbij komen in de pers dat deze opgetrokken zou kunnen worden naar 8 jaar.
Die 6 blijft natuurlijk wel staan voor de tempo 100 rijders.
Onze caravan gaat elk jaar naar de dealer.
Om en om een bovagbeurt, ik kreeg een telefoontje dat de banden tegen de 6 jaar aanlopen.
Dat weet ik was mijn reactie maar zijn ze dan slecht?
Nee ze zijn nog prima in conditie (dat wist ik ) was het antwoord, maar we geven de klant altijd een seintje..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”