Schuine achterzijde oudere caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door cooper » vr 28 jun 2019 15:13

Ik vraag me al een tijd af wat de reden was om bij oudere modellen de onderkant van de achterzijde schuin te laten lopen. bijna alle modellen tot medio jaren 90 hadden zo een achterkant, kip doet het nog! Tegenwoordig hebben alle caravans een hoek van bijna 90 graden, wat wel meer vloer ruimte geeft. Ben ik de enig die zich dit afvraagt?
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door primera » vr 28 jun 2019 20:31

Ik zou zeggen drempel vrijheid. Stoepranden en op en afritten. Zodoende door de schuine onderkant meer vrije ruimte.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door Stef » vr 28 jun 2019 21:13

Ik vermoed dat door deze bouwwijze : op een wat kleinere bodemplaat een wat grotere opbouw kan worden gerealiseerd.
Vaak werden/worden opbouwlengtes op vensterbankhoogte gemeten !!

Langere tijd is het ook een trend geweest korte tandemassers ( vanaf opbouwlengte 5,5 ) te bouwen en toen kwamen de
Hele lange enkelassers : zoals de huidige Adria’s van bijna 9 mtr !, scratch.gif

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
4827BC7F-13AB-4C25-9892-FBB2E9BAA3F9.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door Niels83 » vr 28 jun 2019 21:27

ik zou denken dat het met drempels en aërodynamica ideeën van toen te maken.

maar vooral dat het goed verkocht. auto's uit midden jaren 90 zagen er ook echt anders uit dan nu.

ik heb trouwens zo'n caravan wel wat subtieler dan op de foto, en dat merk je eigenlijk niet. de onderkant zit onder her bed, en boven merk je dat het kastje minder diep is.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door wolf » vr 28 jun 2019 22:45

die schuine kant van de caravan op de foto zal echt niets uitmaken bij drempels, stoepranden enz.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door sailor wim » za 29 jun 2019 09:31

Is het nu niet dat de caravans uit die tijd meestal op 13 inch wielen stonden en dus lager op de weg.
Om dus een langere opbouwlengte te verkrijgen en rekening houdend met de weg obstakels is de schuine achterkant bedacht.
Voor de kenners, was erin die tijd ook sprake van een caravantrapje met twee treden?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door Chris » za 29 jun 2019 16:18

Volgens mij is het niets meer dan optisch verfraaien....
Kleiner doen lijken dan het echt is.
Die truuk is er al lang, en nog steeds....
Mijn hutje is model 500EU
Maar de totale lengte 728...leg dat nou maar eens uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door Harkos » za 29 jun 2019 17:01

Waarschijnlijk scheelt het ook een paar kilo. Alles, wat er niet aan zit, weegt ook niet mee!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Schuine achterzijde oudere caravans

Bericht door volvocop » zo 7 jul 2019 19:09

Goeie vraag. In de jaren 90 had je bijna nog geen drempels. Ik denk dat het meer met de trend van die jaren te maken had. Maar nogmaals ik kan het mis hebben.
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”