verzekering tweedehands caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door DanielW » vr 12 jul 2019 16:38

Tsja wat stevig is weet ik niet, ik vond de voorwaarden gewoon aantrekkelijk . Caravan word "vaak" (6 tot 8 weken per jaar) gebruikt, ik vind het de centen wel waard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » di 16 jul 2019 10:38

Hmmmm....deze discussie heeft mij aan het denken gezet: ik "tik" jaarlijks zo'n 265,- Euri casco verzekering af voor mijn Shuttle uit 2003, dagwaarde (op basis van marktplaats) ongeveer zes tot hooguit zevenduizend Euri.

Belangrijke factor is dat ik een schade of vervanging gewoon kan bekostigen. Dus ja: huilie-huilie als er zich iets voorvalt waar dat gebeurt, je kan ook zeggen dat die zes duizend euri het mogelijk maken om 265 per jaar uit te sparen. Zeg maar: zo'n 4..5% rendement.

Wat voor schades hebben wij ooit gehad in de afgelopen 16 jaar?

Mijn betere wederhelft heeft ooit te dicht langs een rododendron gereden, waardoor er nieuwe beplating over de rechterkant geplaatst moest worden. Ik gok qua kosten dat dit al snel zo'n 3500,- Euri zal zijn.

En ik heb in Delft ooit kennis gemaakt met een stalen hoogtebalk (bij het viaduct dat eeuwig in de verbouwing is), waardoor het dakluik bekrast was, en de schotel eraf getikt werd. Schade (gok ik) 900,-.

Opgeteld: een schadelast van 4400,- gedeeld door 16 jaar = 275,- per jaar.

Hm....lastig...Op basis van ervaringen uit het verleden is de premie te rechvaardigen...lastig...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » di 16 jul 2019 12:19

We hebben het er nog eens over gehad hier, en toch maar besloten een verzekering aan te gaan voor de hut, hoewel ik me ook best wel realiseer dat het misschien wel helemaal niet hoeft omdat het risico relatief beperkt is. De doorslag gaf met name de pakketkorting die we kregen doordat we al een aantal verzekeringen daar hebben. dat houdt praktisch in dat de caravan allrisk verzekerd is voor de dagwaarde inclusief hagel en storm schade voor netto een tientje extra premie per maand.

Toch met een comfortabel gevoel europa door whistle.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Reisben » di 16 jul 2019 12:48

Iemand zei eens tegen mij: je moet verzekeren als je het verlies van de waarde van het object niet kunt dragen. Dat kun je dan weer ruim interpreteren, maar het komt er toch op neer dat ik niet 'even' €5.000 heb liggen om bij een total loss van onze 16 jaar oude Beyerland gewoon een nieuwe te kopen.

In mijn verhaaltje van ons voorjaar in Frankrijk heb ik verteld dat ik met deze oude Beyerland tegen een knobbelige moerbijboom ben gereden. Twee gaatjes links boven in de zijkant. Wij zijn verzekerd bij de FBTO en die maakte er geen enkel probleem van toen we de schade meldden. Schadebedrag ongeveer €1.200. Verzekerde waarde is het aanschafbedrag want nieuwwaarde van deze tweedehandse caravan weten we niet. Persoonlijk vind ik het wel een prettig gevoel zoals dit schadegeval is verlopen.

Er is een wet van Murphy die zegt dat alles wat kán gebeuren ook een keer zál gebeuren. Alleen: je weet niet wanneer. Wij hebben binnen een jaar schade aan de caravan. De verzekeringspremie staat in geen verhouding tot het schadebedrag. Wij zijn blij dat we de caravan hebben verzekerd. Maar als de schade na pakweg zes jaren zou zijn opgetreden zou de totale premie hoger zijn aan het schadebedrag. Achteraf hadden we niet moeten verzekeren? Daar zit blijkbaar de crux: we kunnen niet voorspellen wanneer er schade zal optreden.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » di 16 jul 2019 13:07

@reisben:

"Kans" dat is de grote onbekende factor in het verhaal. Plat gezegd: impact = kans x schade. De impact kon ik afleiden uit onze historie - waarbij de grote schade onder wel heel uitzonderlijke omstandigheden plaatsvond.

Verder kan je ook calculerend bezig zijn: als de (meer)premie lager is dan de jaarlijkse kosten doe je er beter aan om verzekerd te zijn - zoals bij zorgverzekeringen wel vaak speelt: Je hebt een chronische ziekte waar je jaarlijks veel meer dan het standaard eigen risico verbrandt - als de extra premie op jaarbasis lager is dan deze extra kosten - dan is een extra dekking te rechtvaardigen.

Bij caravanverzekeringen speelt dit minder: als je jaarlijks claimt, dan is de relatie met jouw verzekeraar weliswaar intens, maar kort.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door jessedew » za 27 jul 2019 11:08

Ik heb na lang zoeken een verzekering gevonden, ( voor mijn Hobby 400 BK uit 1998, dagwaarde 3500 + 500 voortent)

kost me 140 euro op jaarbasis. Dat is nog een reëel bedrag. Voor dat geld wil ik geen extra risico lopen.

Stel ik heb een caravan van 12.000 dagwaarde uit 2011, kost het me nog geen 200 euro per jaar bij mijn eigen verzekering, maar die verzekeren helaas geen oude caravans.

Ik zit nu bij de Onderlinge verzekeringen, veel gezocht op internet, maar vrijwel nergens goedkoper te krijgen of met flink eigen risico.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » za 27 jul 2019 11:36

En waarvoor ben je verzekerd dan, wat wordt gedekt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » za 27 jul 2019 11:40

Gemineye schreef:
di 16 jul 2019 12:19
De doorslag gaf met name de pakketkorting die we kregen doordat we al een aantal verzekeringen daar hebben. dat houdt praktisch in dat de caravan allrisk verzekerd is voor de dagwaarde inclusief hagel en storm schade voor netto een tientje extra premie per maand.

Toch met een comfortabel gevoel europa door whistle.gif
Waar hebben jullie je pakket ondergebracht?
Wij zitten bij Achmea maar wat vers bloed kan geen kwaad wellicht
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » za 27 jul 2019 18:27

Wij hebben Univé gedaan. Daar kregen we korting omdat we daar ook huis en auto enzo verzekerd hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » za 27 jul 2019 18:40

Ok, dank je
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door jessedew » zo 28 jul 2019 21:26

deusjevo schreef:
za 27 jul 2019 11:36
En waarvoor ben je verzekerd dan, wat wordt gedekt?
Volgens mij alles, dus diefstal, hagelschade, onheil van buitenaf etc. uitkering obv dagwaarde.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » zo 28 jul 2019 21:46

Voor 140 euro per jaar betwijfel ik dat hoor
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019 21:51

RE.gif
Klinkt idd wel heel goedkoop voor die dekking..
Ook obv dagwaarde...
Dan is ineens de dagwaarde heel anders dan vervangingswaarde... en dat wil je toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BLEK
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 aug 2018 16:01

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door BLEK » do 8 aug 2019 22:51

Ik heb mijn nu aangeschafte caravan verzekerd bij de ANWB..

""De caravan is standaard allrisk verzekerd tegen alle van buiten komende onheilen, zoals schade door een botsing, inbraak, vandalisme, brand, diefstal en waterschade. Bij occassions krijg je de eerste 3 jaar na aankoop van de caravan de aanschafwaarde vergoed. Daarna vergoeden we de dagwaarde +10% van jouw caravan.""

Ik heb ook hagel/storm en inventaris erbij genomen.

De premie is zo,n beetje afhankelijk van de aanschafwaarde van de caravan...

Mijn aanschaf was €8000,00
Aanbouw (vaste extra,s a.d caravan.) Omnistar en Fietsenrek €1500,00
Inventaris tot €1500,00

Ik betaal 23,80 per maand.


Normaal had ik ,m mischien niet zo "over" verzekerd maar ik heb meegemaakt hoe snel het weer kan omslaan en hoe kwetsbaar je spulletjes zijn.

Kijk alleen eens naar ,t weer nu in Zuid Europa de laatste dagen.

Dichterbij huis heb ik dit 20 Juli meegemaakt op de camping van mijn ouders...een korte 5 minuten durende hagelstorm heeft de voortent verwoest,en de caravan beschadigt.
Samen met hun nog 15 anderen.
Ook zij waren niet verzekerd,net als de meesten, voor hagelschade...een voortent op een seizoensplaats is snel zo,n 1300 euro.
Seat Ibiza Fr 2018 1.5 150pk 240nm.....Sunlight c370k 720/1050

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Wally » do 8 aug 2019 22:56

RE.gif

Ik begrijp uit je bericht dat je de caravan als occasion hebt gekocht?

Moet dan aangeschafte waarde niet de nieuw waarde van de caravan zijn?

Als de aanschafwaarde destijds bv. 14000 Euro was, zul je vermoedelijk onderverzekerd zijn.

Frans

BLEK
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 aug 2018 16:01

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door BLEK » do 8 aug 2019 22:59

Wally schreef:
do 8 aug 2019 22:56
RE.gif
Moet de aangeschafte waarde niet de nieuw waarde van de caravan zijn?

Als de aanschafwaarde destijds 14000 Euro was, zul je vermoedelijk onderverzekerd zijn.

Frans
Bron; ANWB

"Aanschafwaarde
De aanschafwaarde is het bedrag waarvoor je jouw caravan hebt gekocht."
Seat Ibiza Fr 2018 1.5 150pk 240nm.....Sunlight c370k 720/1050

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Wally » do 8 aug 2019 23:48

RE.gif

Dus als ik mijn caravan aankoop 17.000 Euro verkoop aan mijn broer en koop hem terug voor 8.000 Euro
een behoorlijk bedrag minder ga betalen onder dezelfde verzekeringsvoorwaarden?

Frans

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » vr 9 aug 2019 06:41

De meeste verzekeringen baseren hun premie op de catalogusprijs van een nieuwe caravan. Het beroerde is als je een oudere caravan kocht, dat je dan een relatief hoge premie betaalt - zonder dat je een beroep kon doen op de nieuwwaarde uitkering - mocht de caravan totall-loss zijn of gestolen zijn.

De Europeesche was tot voor een paar jaar geleden in dat gat gesprongen: je betaalde de premie op basis van de aanschafwaarde - en uiteraard was daar de nieuwwaarde regeling niet op van toepassing. Maar je betaalde dan ook navenant minder. De Europeesche is er inmiddels mee gestopt. Nu heeft de ANWB wederom een dergelijke verzekering: Is de aanschafwaarde de helft van de catalogusprijs, dan betaal je ook maar de helft van de premie. En uiteraard: sneeft de caravan, dan krijg je ook maximaal de aanschafprijs terug en niet de nieuwwaarde (daar gaat jouw suggestie een beetje mank). En ook heel pesterig: je moet dit kunnen aantonen met een nota of overschrijving.

Maar het is ook altijd wat: stel je bent al 10 jaar een honds loyale klant, en 10 jaar geleden heb jij bij de ANWB jouw caravan verzekerd tegen....nieuwwaarde. Je krijgt maximaal de dagwaarde (plus nog wat) uitgekeerd terwijl je een hoge premie betaalt. De buurman die gisteren exact dezelfde caravan heeft aangeschaft tegen de dagwaarde betaalt (bijvoorbeeld) maar de helft van de premie, en krijgt eveneens maximaal de dagwaarde (plus nog wat) uitgekeerd.

Dat gaat wringen. Dus wat je moet doen is jaarlijks jouw polissen nakijken en met de verzekeraars een goed gesprek hebben. Doe je dat niet, dan ben je een favoriete klant: een "slaper". Een eufemisme voor "sucker", "loser", of "melkkoe". Banken en verzekeraars doen regelmatig een rondedansje door dit soort klanten: deze spekken de kas en financieren de nieuwe, concurrerende producten. Loyaliteit wordt niet beloond, loyaliteit is voor de hond.

Loop dus elk jaar jouw abbo's en verzekeringen door. Met twee uurtjes werk kan je al snel honderden Euri besparen. Begin met de grote jongens (en niet met de miezerige caravanverzekering). Opstal, inboedel, AVP, auto - en dan pas de caravan. Vraag korting, verlang een andere polis of stap zo nodig op. Wees geen Labrador.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

verzekering tweedehands caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 aug 2019 07:19

RE.gif
Ik begrijp jou stelling en probeer ook geregeld alles up to date te houden hoewel ik soms ook wel eens te makkelijk ben en dan dus (tijdelijk) een slaper en melkkoe ben.
Maar dat sucker en looser als eufemisme ontgaat me volledig... volgens mij past dit eerder bij bazenpoepers :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » vr 9 aug 2019 07:48

@Jan:

Ik chargeer, dat geef ik ruiterlijk toe. Maar tegelijk: niet te ontkennen valt dat aanbieders van diensten en producten doelbewust de strategie hanteren om de bestaande klant onwetend te houden.

Deze terminologie werd trouwens zeker gehanteerd binnen de branche. Recent voorbeeld: Marcel Boekhoorn "redder van de HEMA" maar ook: eigenaar van een agressieve kredietmaatschappij. Lijfspreuk van hem: "Fuck de massa, spek de kassa" - Google maar eens.

Wel, als dat de mores is, dan kan je je maar beter aanpassen toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

verzekering tweedehands caravan

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 aug 2019 08:02

Die lijfspreuk van hem begrijp ik wel, past dan ook bij zijn functie. Maar dat maakt mij (of andere) nog geen bazenpoeper, wel een easy target, schaap of melkkoe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door aukemuis » vr 9 aug 2019 10:25

Ik verzeker ook niet als ik het verlies wel kan dragen.
naar een andere situatie, ik verhuur de caravans en dat doet lang niet elke maatschappij maar huurders vinden het fijn om te weten dat ze op pad gaan met een verzekerde caravan. En dan is het premie bedrag ook veel makkelijker te verdragen er komt immers wat voor terug

Verder vind ik ook dat je elk jaar even door de polissen moet lopen of dat ze nog passen bij je huidige situatie. Helaas ben ik te druk omdat heel structureel te doen maar de tussenpersoon is zelf heel actief dat scheelt
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » vr 9 aug 2019 10:33

Ja, ik doe het vaak in december: dan moet het toch gebeuren voor de zorgverzekering, etc. Dat is een mooi, "natuurlijk" moment. Wat ik dan ook vaak doe is switchen van energieleverancier - nadat ik eerst bij de bestaande leverancier heb aangeklopt voor een vergelijkbare korting. Dit jaar dus weer 175,- welkomstpremie geïncasseerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door emilio » ma 12 aug 2019 10:44

let goed op de voorwaarde's,als er een bepaalde leeftijd bereikt wordt en je bent all risk verzekerd,betaal je gewoon de volle mep,maar ze keren bijna niet meer uit (ANWB)
ervaring met een 20 jaar oude caravan met 2 afzonderlijke schades 1 voorraam en hagelschade op dak,
ze maken 2 schadenummers op en het voorruit wordt vervangen bij een adres die zij opgeven, de hagelschade krijg je een kleine vergoeding omdat ie eigenlijk total loss is , caravan zag er goed uit en was ook goed bruikbaar maar niks meer waard,maar wel een nieuw voorraam van meer dan 850 € ??
direct de verzekering stopgezet, na 20 jaar heb ik dat raam al 5 keer betaalt inclusief een nieuw dak,hiervoor nog nooit schade gehad.
nu elders verzekert die wel meld dat er wat verandert als de leeftijd de voorwaarde's veranderen .
scratch.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » ma 12 aug 2019 12:09

RE.gif

Ik heb bij de voorwaarden van ANWB gekeken, maar ze spreken alleen maar over dagwaarde, volgens mij wordt nergens de leeftijd van de caravan genoemd. Heb ik ergens overheen gelezen?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”