verzekering tweedehands caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » ma 24 jun 2019 16:26

We hebben het hier thuis eens gehad over het al dan niet verzekeren van onze caravan. Op dit moment is de caravan dat niet. Als je een hagelnieuwe caravan hebt, dan lijkt me de afweging erg eenvoudig; natúúrlijk doe je dat! Maar is dat ook interessant voor een gebruikte caravan van een veel beperktere waarde? Ik krijg hier om mij heen het advies om het vooral niet te doen, want dat doe je nou eenmaal niet voor een wat oudere caravan. Ik denk dat dat wat te kort door de bocht is; het gaat om de afweging van kosten en mogelijke uitkering in geval van schade.

Als ik online ga uitrekenen dan kom ik voor een caravan als de onze inclusief hagelschade en wat inboedel op zo'n 15-20 euro p/maand.

Maar wat ik lastig vind; eigenlijk alle voorwaarden spreken over uitkering van "vervangingswaarde". Maar hoe moet ik dat zien; voor de schade bepaling wordt dan eerst op marktplaats gekeken naar wat vergelijkbare caravans opleveren? Met andere woorden; wat moet ik me daarbij voorstellen? Jullie een idee? Voor een relatief oude caravan kan dat al snel een flinke discussie opleveren lijkt me, want zoals jullie allemaal wel zullen weten zijn de prijzen van gebruikte caravans echt best wel hoog de laatste jaren.

Misschien suggesties voor een goede verzekering voor een wat oudere caravan? Ik had gehoopt/verwacht dat er in de premie voor een oudere caravan wel naar voren zou komen dat het risico relatief beperkt is, maar ik vond de premie nog steeds relatief hoog eerlijk gezegd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Aviva » ma 24 jun 2019 20:34

De eerste vraag die je denk ik moet stellen is wil ik het risico lopen dat als de caravan total loss raakt dat je de gehele waarde van de caravan kwijt bent.

Deze keuze hangt vaak ook af van wat op wat je financiële ruimte is. Kan je weer genoeg geld op tafel leggen om een andere caravan te kopen of niet.

Hoe de dagwaarde bepaald word staat vaak wel in de voorwaarden. Je hebt ook verzekeringen waar je drie jaar lang de occasion waarde uitgekeerd kan krijgen.

Je kan er ook voor kiezen elke maand het geld wat je aan een verzekering zou uitgeven op de spaarrekening te zetten, zou bouw je een buffer op als er wat met je caravan gebeurt. Zo doe ik het bijvoorbeeld ook met mobiele telefoons.

Een pasklaar antwoord is er wat mij betreft niet. Het hangt sterk van je eigen geviel af.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » ma 24 jun 2019 20:51

Nou ja, ik zou het wel kúnnen, maar als er een verzekering bestaat die niet verschrikkelijk veel kost en voor mij een deel van een heel reëel risico uit handen neemt, dan vind ik dat best een overweging. Het is voor mij dus vooral een balans tussen wat geef je uit, maar ook; wat krijg je er dan voor terug. En met name dat laatste vind ik wat vaag momenteel.

Er zijn inderdaad verzekeringen die 3 jaar lang de aanschafwaarde uitkeren, maar dan wel met de voorwaarde dat je hem bij een dealer gekocht hebt. En ik heb hem particulier gekocht, dus dat gaat niet op. En dat is wel belangrijk in de afweging. Stel ik betaal 15-20 euro en de verzekerde waarde is dan zo'n 5000-6000 euro, dan vind ik dat prima. Maar als de verzekering op basis van een of ander afschrijving tabelletje zegt dat de waarde bijvoorbeeld 1000 euro is, dan heeft die verzekering geen zin.

Ik zal eens kijken of ik wat dieper in wat voorwaarden kan duiken
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Knaus440 » ma 24 jun 2019 21:40

Onze caravan uit 1996 hebben we gekocht in 2008.
Een drie jaar geleden kregen we een hagelbui over auto en caravan.
Auto geen deukje, caravan lichte deukjes op het dak.
Hij moest toch voor een beurt en het caravanbedrijf gevraagd naar verzekeringen, ook hagelschade.
Het bedrijf gaf toen aan dat we in 7 jaar meer premie zouden hebben betaald als we nu aan uitkering voor het dak
vergoed zouden krijgen. Waardevermindering!!
Ook bij total loss zou dat zo zijn. Nu in elk geval.
Nu is onze caravan een echt oudje aan het worden, maar reken ook bij caravan
van 10 jaar oud met waardeverminering en dus vergoeding, afgezet tegen betaalde premie.
Kijk, een nieuwe zou ik ook verzekeren, dat is duidelijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door dieseltijger » ma 24 jun 2019 21:48

Mja..de vervangingswaarde wordt ofwel van een (ANWB) koerslijst bepaald, ofwel op basis van (gecorrigeerde) vraagprijzen die men aantreft bij marktplaats, of andere sites die caravans aanbieden - net zoals bij auto's het geval is.

Het beroerde is: De premie is gebaseerd op de toenmalige nieuw-waarde, de uitkering is bij total loss gebaseerd op de bovengenoemde vraagprijzen. Vroeger had je de Europeesche, daar was de premie gebaseerd op de actuele vraagprijs. Maar die verzekeringsvorm bestaat niet meer.

Verzekeren of niet is eigenlijk een simpele vraag (met een beroerd antwoord): Kan en wil je het risico (kans * schadebedrag) accepteren? De kans is vaak het grote vraagteken, en als je schade hebt is de kans bij wijze van spreken op dat moment 100%.

lastig, lastig...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » ma 24 jun 2019 22:04

Dat laatste triggert mij wel; die premie is in verhouding hoog omdat die dus op nieuwwaarde is gebaseerd. Ik had gehoopt een verzekering te vinden waarbij de premie rekening houdt met de actuele waarde vd caravan, dat wil zeggen dat die een kwart zou mogen kosten t.o.v. een nieuwe? Helaas niet gevonden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Daphne » ma 24 jun 2019 22:11

RE.gif

Volgens mij zijn er wel verzekeringen die met dagwaarde rekening houden. Maar dan ga je alleen uit van totaal verlies. Bij “kleinere” schades, als je dakluik kapot waait wil je graag een nieuwe en geen dagwaarde van het raam.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door evr66 » di 25 jun 2019 07:10

Wij zijn naar ANWB gegaan. 3 jaar aanschafwaarde, hoeft niet bij dealer gekocht. Bankoverschrijving werd geaccepteerd als "bewijs" hiervoor.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door p_vingerhoets » di 25 jun 2019 07:55

Je hebt het over 180 tot 240 euro per jaar aan verzekeringspremie

Wat kost een nieuw dakraam ?
Wat zou die caravan nog opleveren bij totaal loss
hoe snel is die totaal loss voor de verzekering

Dan kun je een afweging maken, als je er dan rekening mee houdt dat je niet elk deukje gaat proberen te claimen
Dan vraag ik me af wat de noodzaak is om te verzekeren

Als ie totaal loss is dan heb je eenvoudig pech en kost het je geld klopt, maar hoe je het ook verzekerd geld kost het bijna altijd

Ik heb de caravan bewust niet verzekerd en ook al eens zelf een achterlicht kapot gereden klote ding koste 145 euro maar in de jaren dat ik de caravan nu heb zou ik dat achterlicht al 3 keer betaald hebben. Krijgt ie een hagelbui en butsen in het dak tja dan maar een golfballetje.

Spullen die ik niet kan missen of meteen nieuw kan kopen worden verzekerd, huis auto(verplicht) de rest verzeker ik niet
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Techman » di 25 jun 2019 09:26

Ik haak even in. Stel ik haal de caravan uit de verzekering. Dan is hij alleen verzekerd achter de auto.
Hoe gaat dit dan op de camping als je niet aangekoppeld bent? Hij waait bijvoorbeeld om tegen de Premium van PD :-)
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » di 25 jun 2019 09:37

Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Vadervan3 » di 25 jun 2019 09:45

Ik zou persoonlijk altijd een caravan verzekeren. Zeker in de huidige tijd waar een 2e hands niet snel in waarde daalt. Bij mij praat je toch over een kleine 6k. Als ik hem dan om wat voor omstandigheden Total loss rijd vind ik het een fijn gevoel dat ik een andere caravan weer kan kopen. En het kost me op jaarbasis 200 euro.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door PD » di 25 jun 2019 09:57

Techman schreef:
di 25 jun 2019 09:26
Hij waait bijvoorbeeld om tegen de Premium van PD :-)
Duw hem dan ff wat extra aan zodat die van ons TL is knipoog.gif Ik ga ervan uit dat onze verzekering onze schade dan dekt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Techman » di 25 jun 2019 10:19

Zeg ik ook altijd tegen stagiaires die in mijn auto rijden. "Deuken heb ik niets aan, total loss of niet" :-)
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door janoniem » di 25 jun 2019 11:01

Of je er goed aan doet een caravan te verzekeren kun je pas aan het eind van de rit bepalen; de zogenaamde wijsheid achteraf.
Mijn TEC uit 2002 is casco uitgebreid verzekerd. Dat kost me per maand dik 24 euro maar alle schade (ook door mijzelf veroorzaakt) die ooit is voorgevallen is keurig betaald. En het geeft een veilig gevoel dat ook bij een total loss mijn verzekering bijspringt.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » di 25 jun 2019 11:46

Techman schreef:
di 25 jun 2019 09:26
Ik haak even in. Stel ik haal de caravan uit de verzekering. Dan is hij alleen verzekerd achter de auto.
Hoe gaat dit dan op de camping als je niet aangekoppeld bent? Hij waait bijvoorbeeld om tegen de Premium van PD :-)
Als je je caravan uit de verzekering haalt, is schade aan je caravan nooit verzekerd, ook niet als je aangekoppeld bent. alleen schade die je aan anderen toebrengt is dan verzekerd, dus als je bijvoorbeeld achteruit tegen de caravan van PD aan rijdt, krijgt PD geld van jouw auto verzekering. Stel dat je de caravan er met de hand tegenaan rolt, krijgt PD geld van jouw persoonlijke WA verzekering. In beide gevallen zul je zelf het herstel van je eigen caravan moeten regelen.

Als het keihard gaat waaien op de camping en jouw caravan waait tegen de caravan van PD, dan schat ik in dat PD zijn eigen verzekering moet gaan bellen. Daar kun jij persoonlijk immers niets aan doen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Gemineye » di 25 jun 2019 11:52

Vadervan3 schreef:
di 25 jun 2019 09:45
Ik zou persoonlijk altijd een caravan verzekeren. Zeker in de huidige tijd waar een 2e hands niet snel in waarde daalt. Bij mij praat je toch over een kleine 6k. Als ik hem dan om wat voor omstandigheden Total loss rijd vind ik het een fijn gevoel dat ik een andere caravan weer kan kopen. En het kost me op jaarbasis 200 euro.
Heb jij inzicht wat op dit moment volgens de verzekering de "marktwaarde" van jouw caravan zou zijn? Ik vind dat zo'n schimmige term....
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door BertJan » di 25 jun 2019 12:53

markt waarde is juist een goede en makkelijke term, bij total los kan je dezelfde caravan terug kopen,
dus maakt de waarde niets uit, alleen de waarde of je nog moet verzekeren is van toepassing en die vind je op de caravan verkoop site's.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Vadervan3 » di 25 jun 2019 13:50

Gemineye schreef:
di 25 jun 2019 11:52
Vadervan3 schreef:
di 25 jun 2019 09:45
Ik zou persoonlijk altijd een caravan verzekeren. Zeker in de huidige tijd waar een 2e hands niet snel in waarde daalt. Bij mij praat je toch over een kleine 6k. Als ik hem dan om wat voor omstandigheden Total loss rijd vind ik het een fijn gevoel dat ik een andere caravan weer kan kopen. En het kost me op jaarbasis 200 euro.
Heb jij inzicht wat op dit moment volgens de verzekering de "marktwaarde" van jouw caravan zou zijn? Ik vind dat zo'n schimmige term....
Marktwaarde word vastgesteld adhv onderzoek. Dus er wordt daadwerkelijk gekeken op internet/bij bedrijven wat het kost om een exact dezelfde exemplaar te kopen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door p_vingerhoets » di 25 jun 2019 14:13

'T is een keuze die je zelf zult moeten afwegen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Jeffr » di 25 jun 2019 16:36

Wij hebben onze caravan bj97 wel verzekerd. Gewoon een beter gevoel. Onze stalling heeft ook een voorkeur voor verzekerde caravans aangezien zij niet voor brand zijn verzekerd.

Wel gaan we even shoppen na gisteren de nieuwe jaar rekening gekregen te hebben.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » di 25 jun 2019 17:46

Onze 95’er Knaus is bewust niet verzekerd.
Hij gaat dit jaar trouwens overwinteren in de stalling in zuid Frankrijk en dat accepteren verzekeraars ook al niet geloof ik.
Dagwaarde voor verzekering is nihil, de marktwaarde zal rond de 3000 liggen.

Ik weet eigenlijk nog niet wanneer ik wel zou gaan verzekeren, wellicht bij een dagwaarde van rond de 8 a 10.000?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 26 jun 2019 00:14

Ik heb zelfs m’n gewone aanhanger verzekerd...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door deusjevo » wo 26 jun 2019 00:28

Prima toch, is je eigen keuze.
Onze sloep is ook full casco verzekerd, ding is toch 40 K waard en dat risico gaan we dus niet lopen.
Zo’n ding is “weggevaren met onbekende bestemming” voor je het weet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: verzekering tweedehands caravan

Bericht door Niels83 » wo 26 jun 2019 02:59

volgens mij moet je eetst weten wat de waarde is. om dan te bepalen kan ik dat risico lopen? dat kan niemand voor je beoordelen.

maar tot ca 6000 euro kan ik het risico hebben, en zo niet kan ik het risico makkelijk afkopen met te overziene lening. (zou ca 500 kosten bij een voor mij te overzien maand bedrag) na 2 jaar schade vrij heb ik die 500 terug verdiend.

overigens heb ik een caravan uit 1983 die 2x zoveel waard wordt zodra ik mijn crocs er in zet.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”