Praktisch probleem: aflopende oprit
Praktisch probleem: aflopende oprit
Goedenavond,
Ik wist niet waar op het forum deze vraag thuishoort, dus dan maar hier.
Wij denken erover onze caravan rond vakanties thuis te stallen en dan het liefst achterom. Dat is nog nooit geprobeerd, om uiteenlopende redenen. Punt is onder meer dat de oprit over een lengte van ongeveer 15 meter ongeveer 2,5 meter hoogte verliest (zie foto, vanaf de lichte tegels wordt het vlak). Dat is niet zo het probleem, de knik op het einde echter wel. Ik ben bang dat de caravan (tandemasser, lengte bijna 8 meter) dan achter een stukje over de grond schraapt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet gebeurt.
Mijn vraag is: is dat een probleem voor de steunen bv. of kan de caravan dat wel hebben? Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En een andere vraag: is hier (zo nodig) een praktische oplossing voor? (behalve uiteraard de oprit anders construeren etc.)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik wist niet waar op het forum deze vraag thuishoort, dus dan maar hier.
Wij denken erover onze caravan rond vakanties thuis te stallen en dan het liefst achterom. Dat is nog nooit geprobeerd, om uiteenlopende redenen. Punt is onder meer dat de oprit over een lengte van ongeveer 15 meter ongeveer 2,5 meter hoogte verliest (zie foto, vanaf de lichte tegels wordt het vlak). Dat is niet zo het probleem, de knik op het einde echter wel. Ik ben bang dat de caravan (tandemasser, lengte bijna 8 meter) dan achter een stukje over de grond schraapt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet gebeurt.
Mijn vraag is: is dat een probleem voor de steunen bv. of kan de caravan dat wel hebben? Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En een andere vraag: is hier (zo nodig) een praktische oplossing voor? (behalve uiteraard de oprit anders construeren etc.)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Geen idee of je een mover hebt; dan zou je de caravan met de mover kunnen verplaatsen en het neuswiel zover mogelijk kunnen intrekken/indraaien. Onze tandem schraapt bij sommige campings ook met de achterste steunen over de grond, soms met indringende "race-strepen" tot gevolg maar zolang het met beleid gaat, ben ik er niet zo bang voor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Praktisch probleem: aflopende oprit
Ervaring is hier wel, er komen wel reacties :) het lijkt me geen probleem en even schuren is ook geen drama, wij hebben hier een bruggetje wat een veel scherpere knik heeft en we hebben in het verleden met onze tandemasser Tabbert dat ook gewoon gered, gewoon voorzichtig proberen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
RE.gif
Bedankt, nee een mover hebben we niet. Dat zou het probleem inderdaad mogelijk oplossen, maar die gaat er op de huidige caravan niet meer komen.
Micky, volgens mij heb ik daar eens een plaatje van zien voorbijkomen hier. Staat me iets van bij.
Wat ik vreesde was dat de caravan ging leunen op de steunen en trekhaak. Waarbij het middendeel min of meer vrij komt te hangen. Dat lijkt me niet gezond. Maar misschien stel ik het me dan wat te extreem voor, als ik jullie reacties zo lees. Als een beetje schuren geen kwaad kan, valt het allemaal wel mee.
Bedankt, nee een mover hebben we niet. Dat zou het probleem inderdaad mogelijk oplossen, maar die gaat er op de huidige caravan niet meer komen.
Micky, volgens mij heb ik daar eens een plaatje van zien voorbijkomen hier. Staat me iets van bij.
Wat ik vreesde was dat de caravan ging leunen op de steunen en trekhaak. Waarbij het middendeel min of meer vrij komt te hangen. Dat lijkt me niet gezond. Maar misschien stel ik het me dan wat te extreem voor, als ik jullie reacties zo lees. Als een beetje schuren geen kwaad kan, valt het allemaal wel mee.
Praktisch probleem: aflopende oprit
Recent heb ik op Corsica op een soort terras-camping gestaan met een steile weg van ± 20 % omlaag. Naar beneden rijden en halverwege de weg een scherpe bocht naar links tussen 2 bomen door, naar een super mooie plaats was geen probleem. De weg terug was duidelijk moeilijker, om tussen de bomen (over hangende takken) door en diezelfde scherpe bocht naar rechts met aan beide zijde een stenen muurtjes en een muur aan de overkant en 20 % helling vond ik met de auto onverantwoord. Om toch thuis te komen heb ik eerst de auto helemaal naar beneden gereden en de caravan naar beneden gemoveerd. Op het breedste gedeelte van dat weggetje de caravan aan de auto gekoppeld en zonder problemen gewoon omhoog kunnen rijden.
Achteraf gezien: De caravan had ook omlaag solo naar caravan-staanplaats gemoveerd kunnen worden. En 15 meter omhoog zou ook nog kunnen, maar niet die steile helling van de camping, want die was 800 meter (te) lang.
Opmerking: Met een mover kan je iets meer of soms het onmogelijke !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Op een 20% helling zou ik niet zo snel mijn “caravan lot” in handen van een mover leggen geloof ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Als je moveraccu leeg is, stopt ie toch gewoon? Denk niet dat de caravan door de moverrollen heen schiet.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Als ik met een geoefend oog naar de foto kijk, lijkt mij het hoogteverschil beduidend minder (gebaseerd om het houten scherm) en is het zo'n 1,25-1,5 meter (nog steeds behoorlijk).
Ik zou mij geen zorgen maken, de uitdraaisteunen zijn een extra bescherming en ook bij ons worden ze ingezet
Ik zou mij geen zorgen maken, de uitdraaisteunen zijn een extra bescherming en ook bij ons worden ze ingezet
Porsche + Tabbert
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Ik raad toch een mover aan. Je kan die steeds (laten) overzetten naar een nieuwe, dan zijn de materiaalaankoopkosten gerecupereerd.
In jou geval een mover voor tandem is eigenlijk een dubbele mover. Correct tandemasgebruikers?
Batterij leeg, dan staat de caravan normaliter bewegingloos stil. Rem op en hopen dat die binnen 25 cm volledig pakt wanneer je de rollen van de wielen doet. Op een helling moeten de remmen zich eerst zetten of aanspannen en dat duurt even (een kleine draai van de wielen).
In jou geval een mover voor tandem is eigenlijk een dubbele mover. Correct tandemasgebruikers?
Batterij leeg, dan staat de caravan normaliter bewegingloos stil. Rem op en hopen dat die binnen 25 cm volledig pakt wanneer je de rollen van de wielen doet. Op een helling moeten de remmen zich eerst zetten of aanspannen en dat duurt even (een kleine draai van de wielen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
TS schrijft dat er geen mover op komt.
Wat voor zin heeft het dan om over movers te gaan schrijven?
Over de knik, er is maar 1 oplossing voor.
Gewoon proberen.
Wat voor zin heeft het dan om over movers te gaan schrijven?
Over de knik, er is maar 1 oplossing voor.
Gewoon proberen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Over de mover zou ik me niet zo'n zorgen maken. Mijn oprit waar de caravan staat is ook vrij steil ~1 meter over 3 meter (dus ~30%) en dat gaat prima. Nu weegt onze caravan slechts 1800kg maar hij geeft echt geen krimp. Wel zorgen dat de rollen afstand tot de banden goed staat Een keer gehad dat de dealer ongevraagd tijdens de beurt wilde helpen. Kwam daardoor niet boven
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
TS vraagt om een oplossing voor het event. schrapen van de achterkant over de oprit.
Pas geleden toch wat foto's gezien van speciale hulp wieltjes die onder het chassis achter gemaakt konden worden??? kan ze niet meer vinden.
Dat zou event. de oplossing voor TS kunnen zijn ALS er een chassis aan de achterkant van de caravan zit.
wie weet die foto's nog??
Pas geleden toch wat foto's gezien van speciale hulp wieltjes die onder het chassis achter gemaakt konden worden??? kan ze niet meer vinden.
Dat zou event. de oplossing voor TS kunnen zijn ALS er een chassis aan de achterkant van de caravan zit.
wie weet die foto's nog??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Wat een oplossing zou kunnen zijn is dat je een paar dikke planken (2 a 3 cm ),en net zo breed als je band( +/- 15/20 cm) koopt van een paar meter lengte,Zaag er aan beide kanten wel een "wig "aan.Lucas schreef: ↑wo 22 mei 2019 22:26Punt is onder meer dat de oprit over een lengte van ongeveer 15 meter ongeveer 2,5 meter hoogte verliest (zie foto, vanaf de lichte tegels wordt het vlak). Dat is niet zo het probleem, de knik op het einde echter wel. Ik ben bang dat de caravan (tandemasser, lengte bijna 8 meter) dan achter een stukje over de grond schraapt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet gebeurt.
Mijn vraag is: is dat een probleem voor de steunen bv. of kan de caravan dat wel hebben? Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En een andere vraag: is hier (zo nodig) een praktische oplossing voor? (behalve uiteraard de oprit anders construeren etc.)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik ga er van uit dat je de caravan met de auto van de helling laat zakken,net vóór je het punt bereikt waar je steunen de stenen zullen gaan raken leg je deze planken onder de wielen,zodoende komt de hele achterkant van de caravan omhoog.
(Ik denk zelf dat als de afstand die je zodoende je as omhoog brengt ,het uiteinde van de caravan,bij de steunen zelfs meer omhoog komt)
( indien nodig koopje nog twee lengtes van één meter erbij die je op de eerste legt.
Omdat het gaat over je eigen oprit leg je,na gebruik deze planken eenvoudig onder de caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
Een mover werd een paar keer genoemd, maar gaat er inderdaad niet komen. Dat is een oplossing voor de volgende caravan. Sowieso moet er haaks achteruit ingedraaid worden op een drukke weg, de breedte van de inrit is 2,9 meter. De knik in de oprit is dus niet de enige uitdaging. Maar waar een wil is...
Dat met die wieltjes is wel interessant, al vraag ik mij af of dat voor de constructie van de caravan zo verstandig is. De oplossing die eurotrotter aandraagt is eenvoudiger te realiseren. Planken hebben we wel liggen en ik denk ook dat dat de kont van de caravan wat lift. En anders begrijp ik nu dat een beetje schrapen geen probleem is. We zullen zien, als het zover is kom ik er nog wel op terug
De foto vertekent het beeld een beetje, het is vanaf de straat naar beneden en dat is precies één woonlaag (voordeur ligt op straatniveau, oprit leidt naar kelder/garage). Dus om en nabij de 2,5 meter. Alleen die 15 meter is een inschatting.VIP Premium schreef: ↑do 23 mei 2019 07:53Als ik met een geoefend oog naar de foto kijk, lijkt mij het hoogteverschil beduidend minder (gebaseerd om het houten scherm) en is het zo'n 1,25-1,5 meter (nog steeds behoorlijk).
Een mover werd een paar keer genoemd, maar gaat er inderdaad niet komen. Dat is een oplossing voor de volgende caravan. Sowieso moet er haaks achteruit ingedraaid worden op een drukke weg, de breedte van de inrit is 2,9 meter. De knik in de oprit is dus niet de enige uitdaging. Maar waar een wil is...
Dat met die wieltjes is wel interessant, al vraag ik mij af of dat voor de constructie van de caravan zo verstandig is. De oplossing die eurotrotter aandraagt is eenvoudiger te realiseren. Planken hebben we wel liggen en ik denk ook dat dat de kont van de caravan wat lift. En anders begrijp ik nu dat een beetje schrapen geen probleem is. We zullen zien, als het zover is kom ik er nog wel op terug
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
De kofferbak van de auto zwaar beladen en dan achteruit erop. Of met een paar sterke kerels erop duwen met het neuswiel erg laag.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
RE.gif
Ik zou liever vooruit “schrapen” dan achteruit!
Vooruit gaat ook geleidelijker, achteruit stuit de achterkant direct tegen het opstakel aan.
Dat van die zware koffer en eventueel disselbak is zeker een optie, en dan ook nog de hele familie op de dissel laten staan :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou liever vooruit “schrapen” dan achteruit!
Vooruit gaat ook geleidelijker, achteruit stuit de achterkant direct tegen het opstakel aan.
Dat van die zware koffer en eventueel disselbak is zeker een optie, en dan ook nog de hele familie op de dissel laten staan :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Praktisch probleem: aflopende oprit
Heel langzaam rijden idd en met de eerder aangehaalde planken moet het kunnen, weet ik zeker denk ik.
Soms ben ie te bange!!
Soms ben ie te bange!!
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.