Praktisch probleem: aflopende oprit

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Lucas » wo 22 mei 2019 22:26

Goedenavond,

Ik wist niet waar op het forum deze vraag thuishoort, dus dan maar hier.

Wij denken erover onze caravan rond vakanties thuis te stallen en dan het liefst achterom. Dat is nog nooit geprobeerd, om uiteenlopende redenen. Punt is onder meer dat de oprit over een lengte van ongeveer 15 meter ongeveer 2,5 meter hoogte verliest (zie foto, vanaf de lichte tegels wordt het vlak). Dat is niet zo het probleem, de knik op het einde echter wel. Ik ben bang dat de caravan (tandemasser, lengte bijna 8 meter) dan achter een stukje over de grond schraapt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet gebeurt.

Mijn vraag is: is dat een probleem voor de steunen bv. of kan de caravan dat wel hebben? Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En een andere vraag: is hier (zo nodig) een praktische oplossing voor? (behalve uiteraard de oprit anders construeren etc.)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Bijlagen
Oprit.jpg

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door PD » wo 22 mei 2019 22:32

Geen idee of je een mover hebt; dan zou je de caravan met de mover kunnen verplaatsen en het neuswiel zover mogelijk kunnen intrekken/indraaien. Onze tandem schraapt bij sommige campings ook met de achterste steunen over de grond, soms met indringende "race-strepen" tot gevolg maar zolang het met beleid gaat, ben ik er niet zo bang voor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Micky » wo 22 mei 2019 22:35

Ervaring is hier wel, er komen wel reacties :) het lijkt me geen probleem en even schuren is ook geen drama, wij hebben hier een bruggetje wat een veel scherpere knik heeft en we hebben in het verleden met onze tandemasser Tabbert dat ook gewoon gered, gewoon voorzichtig proberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Lucas » do 23 mei 2019 00:09

RE.gif
Bedankt, nee een mover hebben we niet. Dat zou het probleem inderdaad mogelijk oplossen, maar die gaat er op de huidige caravan niet meer komen.

Micky, volgens mij heb ik daar eens een plaatje van zien voorbijkomen hier. Staat me iets van bij.

Wat ik vreesde was dat de caravan ging leunen op de steunen en trekhaak. Waarbij het middendeel min of meer vrij komt te hangen. Dat lijkt me niet gezond. Maar misschien stel ik het me dan wat te extreem voor, als ik jullie reacties zo lees. Als een beetje schuren geen kwaad kan, valt het allemaal wel mee.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door thmeyer » do 23 mei 2019 00:12


Recent heb ik op Corsica op een soort terras-camping gestaan met een steile weg van ± 20 % omlaag. Naar beneden rijden en halverwege de weg een scherpe bocht naar links tussen 2 bomen door, naar een super mooie plaats was geen probleem. De weg terug was duidelijk moeilijker, om tussen de bomen (over hangende takken) door en diezelfde scherpe bocht naar rechts met aan beide zijde een stenen muurtjes en een muur aan de overkant en 20 % helling vond ik met de auto onverantwoord. Om toch thuis te komen heb ik eerst de auto helemaal naar beneden gereden en de caravan naar beneden gemoveerd. Op het breedste gedeelte van dat weggetje de caravan aan de auto gekoppeld en zonder problemen gewoon omhoog kunnen rijden.

Achteraf gezien: De caravan had ook omlaag solo naar caravan-staanplaats gemoveerd kunnen worden. En 15 meter omhoog zou ook nog kunnen, maar niet die steile helling van de camping, want die was 800 meter (te) lang.

Opmerking: Met een mover kan je iets meer of soms het onmogelijke !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door deusjevo » do 23 mei 2019 01:05

Op een 20% helling zou ik niet zo snel mijn “caravan lot” in handen van een mover leggen geloof ik. scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Fred G » do 23 mei 2019 07:12

Als je moveraccu leeg is, stopt ie toch gewoon? Denk niet dat de caravan door de moverrollen heen schiet.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door VIP » do 23 mei 2019 07:53

Als ik met een geoefend oog naar de foto kijk, lijkt mij het hoogteverschil beduidend minder (gebaseerd om het houten scherm) en is het zo'n 1,25-1,5 meter (nog steeds behoorlijk).

Ik zou mij geen zorgen maken, de uitdraaisteunen zijn een extra bescherming en ook bij ons worden ze ingezet knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door WillyL » do 23 mei 2019 08:27

Ik raad toch een mover aan. Je kan die steeds (laten) overzetten naar een nieuwe, dan zijn de materiaalaankoopkosten gerecupereerd.
In jou geval een mover voor tandem is eigenlijk een dubbele mover. Correct tandemasgebruikers?


Batterij leeg, dan staat de caravan normaliter bewegingloos stil. Rem op en hopen dat die binnen 25 cm volledig pakt wanneer je de rollen van de wielen doet. Op een helling moeten de remmen zich eerst zetten of aanspannen en dat duurt even (een kleine draai van de wielen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Ab » do 23 mei 2019 09:20

TS schrijft dat er geen mover op komt.
Wat voor zin heeft het dan om over movers te gaan schrijven?

Over de knik, er is maar 1 oplossing voor.
Gewoon proberen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door witjesm » do 23 mei 2019 09:43

deusjevo schreef:
do 23 mei 2019 01:05
Op een 20% helling zou ik niet zo snel mijn “caravan lot” in handen van een mover leggen geloof ik. scratch.gif
Over de mover zou ik me niet zo'n zorgen maken. Mijn oprit waar de caravan staat is ook vrij steil ~1 meter over 3 meter (dus ~30%) en dat gaat prima. Nu weegt onze caravan slechts 1800kg maar hij geeft echt geen krimp. Wel zorgen dat de rollen afstand tot de banden goed staat :oops: Een keer gehad dat de dealer ongevraagd tijdens de beurt wilde helpen. Kwam daardoor niet boven zucht.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Chris » do 23 mei 2019 12:28

TS vraagt om een oplossing voor het event. schrapen van de achterkant over de oprit.

Pas geleden toch wat foto's gezien van speciale hulp wieltjes die onder het chassis achter gemaakt konden worden??? kan ze niet meer vinden.
Dat zou event. de oplossing voor TS kunnen zijn ALS er een chassis aan de achterkant van de caravan zit.

wie weet die foto's nog??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door eurotrotter » do 23 mei 2019 14:03

Lucas schreef:
wo 22 mei 2019 22:26
Punt is onder meer dat de oprit over een lengte van ongeveer 15 meter ongeveer 2,5 meter hoogte verliest (zie foto, vanaf de lichte tegels wordt het vlak). Dat is niet zo het probleem, de knik op het einde echter wel. Ik ben bang dat de caravan (tandemasser, lengte bijna 8 meter) dan achter een stukje over de grond schraapt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet gebeurt.

Mijn vraag is: is dat een probleem voor de steunen bv. of kan de caravan dat wel hebben? Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? En een andere vraag: is hier (zo nodig) een praktische oplossing voor? (behalve uiteraard de oprit anders construeren etc.)

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wat een oplossing zou kunnen zijn is dat je een paar dikke planken (2 a 3 cm ),en net zo breed als je band( +/- 15/20 cm) koopt van een paar meter lengte,Zaag er aan beide kanten wel een "wig "aan.
Ik ga er van uit dat je de caravan met de auto van de helling laat zakken,net vóór je het punt bereikt waar je steunen de stenen zullen gaan raken leg je deze planken onder de wielen,zodoende komt de hele achterkant van de caravan omhoog.

(Ik denk zelf dat als de afstand die je zodoende je as omhoog brengt ,het uiteinde van de caravan,bij de steunen zelfs meer omhoog komt)

( indien nodig koopje nog twee lengtes van één meter erbij die je op de eerste legt.

Omdat het gaat over je eigen oprit leg je,na gebruik deze planken eenvoudig onder de caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Lucas » do 23 mei 2019 15:10

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
VIP Premium schreef:
do 23 mei 2019 07:53
Als ik met een geoefend oog naar de foto kijk, lijkt mij het hoogteverschil beduidend minder (gebaseerd om het houten scherm) en is het zo'n 1,25-1,5 meter (nog steeds behoorlijk).
De foto vertekent het beeld een beetje, het is vanaf de straat naar beneden en dat is precies één woonlaag (voordeur ligt op straatniveau, oprit leidt naar kelder/garage). Dus om en nabij de 2,5 meter. Alleen die 15 meter is een inschatting.

Een mover werd een paar keer genoemd, maar gaat er inderdaad niet komen. Dat is een oplossing voor de volgende caravan. Sowieso moet er haaks achteruit ingedraaid worden op een drukke weg, de breedte van de inrit is 2,9 meter. De knik in de oprit is dus niet de enige uitdaging. Maar waar een wil is...

Dat met die wieltjes is wel interessant, al vraag ik mij af of dat voor de constructie van de caravan zo verstandig is. De oplossing die eurotrotter aandraagt is eenvoudiger te realiseren. Planken hebben we wel liggen en ik denk ook dat dat de kont van de caravan wat lift. En anders begrijp ik nu dat een beetje schrapen geen probleem is. We zullen zien, als het zover is kom ik er nog wel op terug mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Morgoth » ma 27 mei 2019 11:19

De kofferbak van de auto zwaar beladen en dan achteruit erop. Of met een paar sterke kerels erop duwen met het neuswiel erg laag.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 mei 2019 11:26

RE.gif
Ik zou liever vooruit “schrapen” dan achteruit!
Vooruit gaat ook geleidelijker, achteruit stuit de achterkant direct tegen het opstakel aan.
Dat van die zware koffer en eventueel disselbak is zeker een optie, en dan ook nog de hele familie op de dissel laten staan :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Praktisch probleem: aflopende oprit

Bericht door volvocop » zo 16 jun 2019 22:20

Heel langzaam rijden idd en met de eerder aangehaalde planken moet het kunnen, weet ik zeker denk ik.
Soms ben ie te bange!! knipoog.gif
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”