Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Techman » wo 8 mei 2019 22:42

Hallo Allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig voor een gevalletje hagelschade.

Eerst even wat voorgeschiedenis.
In 2014 hebben wij onze huidige caravan (Dethleffs camper 460DB) gekocht voor de toen normale marktwaarde (Bij bedrijf X).
De caravan verkeerde in zeer nette staat.
Sindsdien heeft hij netjes iedere twee jaar zijn beurtjes gehad (Bij bedrijf X)
Ook hebben we de caravan verzekerd inclusief de module hagelschade.

Nu komt het.
In het voorjaar van 2018, als ik de caravan naar handelaar X breng voor een onderhoudsbeurt, wordt mij verteld dat we hagelschade hebben en dat zij dit wel kunnen repareren. Ik geef aan dat we in de zomer naar de omgeving van het Garda meer gaan en in ieder geval wil wachten tot na de zomervakantie.
Na de zomer een afspraak gemaakt en een formulier ondertekend dat zij alles zullen regelen met de verzekering.

Korte tijd later belt er iemand van de verzekeraar met de mededeling dat hij nog enkele vragen heeft.
Wat blijkt de caravan heeft bij een vorige eigenaar een keer hagelschade gehad en omdat de originele dakbeplating er nog opzit wordt geconcludeerd dat het nooit is gerepareerd. De verzekeraar keert niet uit en na mijn vraag of ik dus voor niets de premie voor hagelschade heb betaald wordt de volledig betaald premie terug betaald. (Dit vindt ik hooguit vreemd).

Nu heb ik het dak even goed bekeken en kan me niet voorstellen dat ik deze schade gemist heb.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het gerenomeerde bedrijf X ons de caravan met deze hagelschade heeft verkocht.

Wat zouden jullie nu adviseren.
1. We nemen ons verlies en praten nergens meer over;
2. We stellen bedrijf X aansprakelijk voor de schade en schakelen de rechtsbijstand in;
3. We schakelen de rechtsbijstand in en dienen bezwaar in bij de verzekering.
4. Iets anders?

Jullie begrijpen dat e.e.a. ons niet lekker zit. Ik heb een foto van het dak toegevoegd.

1459
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door BertJan » wo 8 mei 2019 22:55

is de conclusie dat het de originele dakplaat is juist, dat is denk ik een interessant punt.

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Techman » wo 8 mei 2019 23:05

Ik heb er geen verstand van maar ze hebben het dakraam gedemonteerd om te kijken of er inderdaad een originele dakplaat op zit.
Dit zou het geval zijn.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door BSP » wo 8 mei 2019 23:14

Wanneer is je hagelschade gebeurd? Ik lees dat je het nooit hebt gezien terwijl je er wel naar hebt gekeken, en nadat hij bij de dealer stond er ineens schade was. Denk je dat het daar is gebeurd?
Ik weet dat je bij een 2e hagelschade bij 1 persoon minder vergoed krijgt, maar weet niet hoe het zit als dat bij 1e en bij 2e eigenaar gebeurt

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Techman » wo 8 mei 2019 23:15

Tijdens het brengen van de caravan werd ik erop gewezen.
Ik had het zelf (nog) niet gezien en weet ook niet wanneer het is gebeurt.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Conradi » wo 8 mei 2019 23:19

Je hebt rechtsbijstand, toch?
In dat geval zou ik het voorleggen. Het voordeel, of nadeel, dat zij altijd een analyse maken of je een zaak hebt. Zo ja, dan pakken zij het voor je op.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door BSP » wo 8 mei 2019 23:27

Als het originele dak er nog op zit, heeft de dealer het niet gezien/opgemerkt bij verkoop. Als gerenommeerd dealer zou dat opgemerkt moeten zijn, vind ik.

Ik zou je polis er nog eens goed op nalezen. Als de verzekeraar in z’n recht staat, zou je met bovenstaand verhaal nog eens naar de dealer kunnen gaan om te kijken of er een oplossing kan worden bedacht.
Of je neemt je verlies, als de schade niet te erg is (kan het niet goed zien op kleine schermpje op telefoon).

In ieder geval flink balen dit soort dingen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 mei 2019 23:27

Idd. Rechtsbijstandverzekering raadplegen...
Ik denk dat je redelijk kans maakt op terugbetaling, toen de maatschappij de verzekering aannam was dit al bekend. Ik mag aannemen dat dit, bij het kenteken invoeren, een belletje deed rinkelen.

De dealer kun je vergeten, is al wat jaren later....en toen die dealer de caravan inkocht was die schadevrij. De oude eigenaar zal hier niets over gemeld hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Davendre » wo 8 mei 2019 23:32

wanneer er eerder een schade is geclaimd en niet gerepareerd, dan vrees ik dat je weinig kans hebt. En wanneer dit het geval zou zijn dan heeft de verkoper (als hij het weet) meldplicht. Maar als koper heb je ook onderzoeksplicht. Wist hij het niet, dan zal het lastig voor je worden. Maar is de schade via bedrijf X gemeld, dan hebben ze weer een uitdaging.

Samenvattend: eerst uitzoeken of er een schade is geclaimd. Niet het geval? Verzekeraar zal moeten uitkeren. Wel het geval? Als eigenaar zul je moeten aantonen wat hagelschade was voor de nieuwe schade (indien bedrijf X te goeder trouw heeft gehandeld en jij geen juist onderzoek hebt uitgevoerd) en hoe groot de nieuwe schade is.

Tja, en dat wordt een lastige...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Ab » wo 8 mei 2019 23:37

Dat de originele dakplaat er wel of niet opzit is niet of bijna niet te controleren door het dakluik te demonteren.
Wel als de dakplaat gedubbeld zou zijn, wat 1 reparatiemethode is. De caravan wordt daar zwaarder van.
Niet als de oude plaat eraf gehaald is en een nieuwe plaat erop gelijmd. Wat een betere en duurdere reparatie is.
Of de conclusie juist is dat er een originele plaat op zit is best mogelijk.
Als het echter heel goed gerepareerd is, is dat praktisch niet vast te stellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Niels83 » do 9 mei 2019 02:06

de verkoper en reperateur zijn de zelfde?

dan kan hij toch verklaren dat er geen schade was? misschien kan hij via de verkopende partij zelfs achterhalen hoe ds schade is gerepareerd? ik zou hem even aan het werk zetten.

als de schade er al was dan zou hij wel gek zijn het nu te noemen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Daphne » do 9 mei 2019 07:43

Techman schreef:
wo 8 mei 2019 22:42

Korte tijd later belt er iemand van de verzekeraar met de mededeling dat hij nog enkele vragen heeft.
Wat blijkt de caravan heeft bij een vorige eigenaar een keer hagelschade gehad en omdat de originele dakbeplating er nog opzit wordt geconcludeerd dat het nooit is gerepareerd. De verzekeraar keert niet uit en na mijn vraag of ik dus voor niets de premie voor hagelschade heb betaald wordt de volledig betaald premie terug betaald. (Dit vindt ik hooguit vreemd).
Een verzekeraar keert reparatie alleen aan de hersteller uit, of aan de verzekerde wanneer de factuur is overlegd. Wanneer verzekerde het besluit neemt niet te repareren wordt waardevermindering uitgekeerd. Dat is nooit het hele schadebedrag maar meestal maar 50% van dit bedrag. Het antwoord moet dus bij de verzekeraar worden gevonden en niet door inspectie van het dak.
Als er geen reparatie is uitgevoerd, en voor waardevermindering is gekozen, blijft het recht op volledige uitkering als je bijvoorbeeld bij een volgende hagelbui met nog meer schade toch wil repareren. Dan heb je recht op het schadebedrag minus de eerder gedane uitkering.

Ik zou hiermee naar de rechtsbijstand gaan en uit laten zoeken wat jouw rechten zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Ab » do 9 mei 2019 08:45

De caravan is uit 2005.
Ik kan me herinneren dat verzekeringsmaatschappijen in het verleden uitkeerden na taxatie van de schade en overeenstemming daarover met hun expert en de offerte van een schadebedrijf.
Zou dus niet onmogelijk zijn dat het volledige schadebedrag uitgekeerd is en vervolgens de reparateur niks gedaan heeft.
Die kans is de laatste jaren wat kleiner.
Maar als je zelf een caravanbedrijf hebt..en je stuurt een faktuur van de schade naar de verzekeraar..is dat een garantie dat het herstel ook daadwerkelijk plaats vindt?
Ik speel nu effe advocaat van de duivel.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Daphne » do 9 mei 2019 08:55

RE.gif

Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat deze regels toen ook al werden toegepast. Tenzij de caravan total loss was verklaard dan werd het verhaal anders.

Fraude kan in alle gevallen worden gepleegd, maar de nu gehanteerde methode om vast te stellen of reparatie is uitgevoerd, klopt niet. Het is dus de moeite waard om hier werk van te maken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Techman
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 12 jan 2014 15:55

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Techman » do 9 mei 2019 12:52

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb alweer een heleboel nieuwe informatie waarmee ik aan de slag kan. Ik ga toch maar even de rechtsbijstand inschakelen (loopt wel via dezelfde verzekeraar, ben benieuwd).
Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hagelschade wordt niet vergoed, terecht ?

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 19:41

RE.gif

zelfde tussenpersoon denk ik, maar de verzekerende partij is waarschijnlijk anders thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”