Satelliet schotel opbergen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Satelliet schotel opbergen

Bericht door Den Adriaan » za 4 mei 2019 15:54

Wij hebben een satellietschotel, rond 75 cm.
Dat (on)ding ligt onderweg in de auto op de bagage.
Eigenlijk zoek ik een andere oplossing.
Bijvoorbeeld achter op de fietsendrager, opgesloten in een tas of iets dergelijks.
Een tas voor de schotel kan ik niet vinden.
Hebben jullie een oplossing?
Iets wat ik makkelijk vast kan maken.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten van een heer.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Satelliet schotel opbergen

Bericht door Jan van Vijven » za 4 mei 2019 16:08

Onder het bed, vlak voor het luik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door knaapios » za 4 mei 2019 20:36

Wij gebruiken een tas van CD, anders leeg laten lopen en oprollen.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door eurotrotter » za 4 mei 2019 20:54

Den Adriaan schreef:
za 4 mei 2019 15:54
Wij hebben een satellietschotel, rond 75 cm.
Dat (on)ding ligt onderweg in de auto op de bagage.
Eigenlijk zoek ik een andere oplossing.
Bijvoorbeeld achter op de fietsendrager, opgesloten in een tas of iets dergelijks.
Een tas voor de schotel kan ik niet vinden.
Hebben jullie een oplossing?
Iets wat ik makkelijk vast kan maken.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten van een heer.
Gewoon,op het dak,als ik m afzet gaat hij vanzelf plat. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door r.obbink » za 4 mei 2019 22:10

schotel is inderdaad een onding

ik donder hem in de tas en op een plek waar het uitkomt...

Zal komende zomervakantie wel op bed worden
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door Den Adriaan » za 4 mei 2019 22:18

En, waarde vrinden, koop ik zo een tas waar dat formaat in past.
O ja, ik wil hem wel leeg laten lopen maar kunt u, grote grappenmaker, vertellen waar het ventiel zit?

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door r.obbink » za 4 mei 2019 22:20

RE.gif

Ik kreeg er een tas bij, alleen is dat wel een 64 cm schotel
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door thmeyer » za 4 mei 2019 23:54

Den Adriaan schreef:
za 4 mei 2019 15:54
Wij hebben een satellietschotel, rond 75 cm.

Ik ben het eens dat satellietantenne van 75 cm een super signaal geeft, zeker bij regenachtig weer.
Maar waarom één van 75 cm?, zelf gebruik ik een 54cm satellietschotel met een super gevoelige LNB en coax-kabel zonder enige koppelingen. Dus met een kleinere schotel, een super signaal van de LNB en weinig kabelverliezen. Van Landsend (Engeland) tot het zuidelijkste puntje van Sardinië altijd ontvangst gehad. Uiteraard zal het in Noorwegen, half Spanje en half Portugal minder goed zijn. Ik durf te stellen, dat mijn satellietantenne combinatie een schotel van 65 cm overtref en een 54cm schotel berg je iets makkelijk op. Tevens richt je een kleinere schotel makkelijker uit als een grote!! En geloof me maar, ik heb ervaring met schotels tot 6 mtr doorsnee.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door Den Adriaan » zo 5 mei 2019 08:06

Theo, met mijn schotel heb ik bereik tot Malaga, en dan houdt het echt op.
Ik overweeg om nu een kleinere schotel te kopen voor midden Europa.
Heb jij een advies voor merk schotel en lnb.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door dieseltijger » zo 5 mei 2019 09:14

Ik geef de overweging om het opbergprobleem helemaal te vermijden door een opbouwschotel te nemen. De selfsat camp (de grote uitvoering) is compact, de elevatie en de skew (kanteling) kan van binnenuit afgesteld worden, en je kan de bediening in een kledingkast inbouwen, zodat je dus geen ingrijpende verandering in het interieur hebt. De versterking is vergelijkbaar met een schotel met een diameter van rond de 70 cm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door AadB » zo 5 mei 2019 09:27

Zelf een (laten) maken.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door cadance » zo 5 mei 2019 10:09

Wij hebben een ovale Triax schotel van 70 x 80 cm.
Die paste bij de vorige en nu ook in de huidige caravan in de dissel bak.
In de dissel bak zit eerst het reservewiel, daarnaast een grote gasfles en dan kan de schotel er op zijn kant nog naast.
In de hoogte van de dissel bak paste dat maar net en daarom heb ik het flensrandvandje van 3 mm. plaatselijk naar achter om gebogen om wat meer ruimte te krijgen.
We zijn via de Algarve naar Sevilla gereden en we hebben met een abonnement van Joyne met deze schotel ontvangst gehad.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door BertJan » zo 5 mei 2019 10:52

travel vision heeft een grote tas voor een 80 cm schotel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door Stef » zo 5 mei 2019 11:24

dieseltijger schreef:
zo 5 mei 2019 09:14
Ik geef de overweging om het opbergprobleem helemaal te vermijden door een opbouwschotel te nemen. De selfsat camp (de grote uitvoering) is compact, de elevatie en de skew (kanteling) kan van binnenuit afgesteld worden, en je kan de bediening in een kledingkast inbouwen, zodat je dus geen ingrijpende verandering in het interieur hebt. De versterking is vergelijkbaar met een schotel met een diameter van rond de 70 cm.

Houd er wel rekening mee dat de Selfsat , zeker in kombinatie met Joyne, bij regen snel wegvalt. weenie.gif
Lees mijn onderwerp : Wat zijn tot nu toe de ervaringen met satelieteaanbieder Joyne , hier elders op het forum.

Ik heb zowel de kleine als momemteel de grote schotel van Selfsat
Bijlagen
4A8CD5B4-7AEA-4D5D-98D6-78DA6DF3C94D.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door dieseltijger » zo 5 mei 2019 11:42

Klopt. Vlakantennes hebben een iets hogere efficiency dat paraboolschotels bij een gegeven oppervlak - maar zijn gevoelig voor nattigheid op het oppervlak. Zlef heb ik een UFO travelsat van 60 cm, waarvan de versterking ongeveer 33 dB is. Een iets kleinere selfsat 58 heeft een versterking van 36,1 dB (iedere 3 dB is een versterkingsfactor 2).

Ik ga voor zo'n marginale winst ga ik niet een selfsat monteren. Ik overweeg een maxview 85 cm (39 dB versterking) - maar dan moet ik de bediening buiten de kledingkast plaatsen, omdat de schotel tijdens het rijden niet mag uitsteken, en moet rusten op het caravandak.

Ik hou van TV kijken, maar ook weer niet zoveel dat ik een nieuwe schotel ga monteren: Met de UFO ontvang ik Astra 2, dus de duitse zenders, en voor mijn geliefde detectives neem ik een USB stick mee waar ik opgenomen series op heb gekopieerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Satelliet schotel opbergen

Bericht door thmeyer » zo 5 mei 2019 13:26


Ik ben het met iedere critici eens, een grote satellietschotel heeft door zijn oppervlakte een beter signaal bij slechte weeromstandigheden. (dus voldoende regenreserve)
Ook heb je een beter signaal in het noorden van Europa (De Scandinavische landen) en heel de zuidkant van Europa.
Een nadeel is: Hoe neem ik z’n grote schotelantenne mee, ook het uitrichten gaat minder gemakkelijk.
Met andere woorden: Ga je vaak naar die landen die ik nu net genoemd heb, adviseer ik de grote satellietschotel te blijven gebruiken of over te stappen naar Joyne.

Zelf heb ik de vraag gesteld: “Wat wil ik ontvangen en waar ga ik naar toe”.

De Triax 54 cm had ik al, wel een 6o cm satellietschotel van CanalDigitaal met een Duo LNB uitgeprobeerd, maar toen alle Nederlandse zenders op de Astra 3 zaten, deze weer gauw verkocht.
Want bij een Duo LNB is het altijd een compromis vinden tussen 2 satellieten.
Met mijn kleine satellietschotel van 54 cm heb ik de winst gevonden in een super gevoelige LNB en antennekabel van een zeer goede kwaliteit zonder enige koppeling of aansluitdoos.

Dus rechtstreeks van satellietschotel naar satellietontvanger.

@Den Adriaan
Ik gebruik een 54 cm Triax Satellietschotel en de Redline Twin LNB

Link: Inverto Black Ultra Single LNB
Link: 54 cm Triax Satellietschotel

Bewust voor de Twin uitvoering gekozen voor een eventuele (goede) buurman op de camping. Dit idee is ontstaan tijdens een ANWB-reis, waarbij 1 van de mede deelnemer van de reis, ruzie kreeg met zijn vrouw met het uitrichten van de schotel. Voordat de ruzie helemaal uit de hand liep, de buurman een voorstel gedaan, hij zou op de TV kijken en doorgeven wat hij zag en ik zou de schotel uitrichten, met de toezegging dat ik mijn antennekabel bij hem op z’n CanalDigitaal Duo Quad LNB mocht aansluiten. 1 minuut later prima beeld en een blije buurman en vrouw. En ik natuurlijk ook, want kon mijn schotel ingepakt houden!!
De volgende dag ging de reis weer verder en de buurman vroeg netjes of mijn antennekabel er al af kon!

@dieseltijger
Voor een grote satellietschotel op het dak is het zeker wel een goede oplossing. Alleen dan waarschuw ik wel dat caravan wel eens op een mooie plek kan staat, maar de satellietschotel geen vrij zicht kan hebben. Dan zal je als nog een antennestatief met een extra satellietschotel moeten meenemen of je moet de “grote” satellietschotel als nog van je dak afhalen.

Link: Haal meer uit je schotel

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door dieseltijger » zo 5 mei 2019 14:34

Klopt. Verblijf onder het bladerdak of een ongunstige positionering ten opzichte van die ene rotboom - en je bent de klos. Dus de vraag is (voor ons): hoeveel heb je er voor over om TV te kunnen kijken. En zoals topic starter al aangeeft: een schotelantenne is een onding om te transporteren.

Insteek is: nieuwe invalshoeken bieden!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door Williamr » zo 5 mei 2019 14:43

Bij ons lag hij overal waar ik een plekje had. De laatste keer dat ik hem gebruikt heb, twee jaar geleden voor het damesvoetbal in het hoogseizoen, dus ja, wat moet ik met zo’n ding weenie.gif weenie.gif

Gister maar de boel op MP gezet, wordt straks opgehaald knipoog.gif
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Satelliet schotel opbergen

Bericht door Den Adriaan » zo 5 mei 2019 15:05

Bedankt Theo, ik ga je advies opvolgen!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”