Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 17 mei 2019 13:06

De vraag of iets overdreven is - kan je moeilijk beantwoorden als je geen overeenstemming hebt wat de criteria zijn, ik noem: >= x% minder ongevallen met caravans veroorzaakt door slingeren. Vandaar ook dat draadjes relatief lang worden: de kwalificatie gaat over x zonder x te weten (eh....cryptisch vooruit dan maar).

Verder zie je hier dat eigenaars van systeem y er tevreden over zijn, omdat systeem y goed werkt, en ook omdat ze er veel geld aan hebben gespendeerd - dus de beslissing moet mentaal gerechtvaardigd worden (sorry, zo werkt het bij u, zo werkt het bij mij). Ik moet de eerste eigenaar van een ITBS, TCRS *) en-weet-ik-hoe-het-heet systeem nog tegenkomen die hier zegt dat de kostbare investering eigenlijk overbodig of overkill was.

Tenslotte focussen we sec op het systeem zelf wat-het-allemaal-wel-kan. Ook bekend: IT-ers bijvoorbeeld kijken bij beveiliging altijd naar nog mooiere systemen en firewalls en nog meer duur spul, terwijl het allang bekend is dat het echte gevaar van binnenuit komt: het gedrag van de medewerker. Terwijl de IT-er zijn firewall van 50 duizend euro of meer configureert, verkoopt de schoonmaker in het café 1 deur verderop de beursgevoelige informatie die hij gisteren uit een ordinaire prullenbak heeft gevist.

Allemaal prima, en vooral heel informatief. Sterker: als je met partner en kinders, een lichte auto, een zware caravan heel wat kilometers op lastige trajecten aflegt - bezuinig niet op jouw veiligheid.

Maar belicht ook de praktijk. Heb ook oog voor de nadelen en risico's: een downhill koppelhulpstuk vermindert de linksom of rechtsom de remwerking. En die noodstop die toch heeft geresulteerd in een verkreukelde motorkap zou wellicht wèl het beoogde effect hebben gehad als wèl de volledige remwerking zou hebben gehad. En het TCRS*) systeem geeft valse alarmen op een hobbelige weg. Nogmaals, ik geloof heilig in technische oplossingen, maar ons gedrag aanpassen is vele malen effectiever en goedkoper bovendien. Sterker: airbags, stabilisatiesystemen en andere veiligheidsvoorzieningen leiden - vanwege het toegenomen vertrouwen en het onmerkbare corrigeren - tot minder doortastendheid.

Dus vergeet dus nooit niet het GGV**) systeem te activeren. Rijdt prima - zo weet ik. Maar ja, ik kan moeilijk het GGV systeem afserveren nadat ik er zoveel in heb geïnvesteerd.... Dus ook mijn posting is zo gekleurd als de pest. Toch vond ik het advies van de wat oudere heren die naast ons stonden niet verkeerd: "Niet te hard rijden met een caravan buurman, je moet voorzichtig zijn". Op een of andere manier vond ik dat verstandig overkomen.

*) Tering Caravan Rem Systeem
**) Gewoon Gezond Verstand
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 17 mei 2019 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 13:17

Dat zijn nogal wat niet onderbouwde aannames, die verder weinig aan de discussie toevoegen. Succes ermee.

Ondertussen ga ik lekker wat leuke tochtjes over de passen maken met vrouw en kinders in een combinatie met prima gewichtsverhouding, maar toch voorzien van alle (aantoonbaar) veiligheidsverhogende gadgets die ik de moeite waard vind. Daarbij zal ik proberen het GGV altijd 100% scherp te houden, maar helaas, ben ook maar een mens, dus garanties krijg je daarop nooit.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 17 mei 2019 13:22

Dank je! Ik schakel mijn GGV systeem in!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Stef » vr 17 mei 2019 20:22

evr66 schreef:
do 16 mei 2019 14:44
Het zou zo maar kunnen, dat tandemassers hier zelfs in het voordeel zijn wat productie en afvoer van warmte betreft. Ik neem tenminste aan, dat er dan sprake is van 4 remtrommels ipv 2?
Ik heb afgelopen zomer in Noorwegen de lange afdaling gedaan naar Geiranger ( ong 16 km lang flink naar beneden , met stukken tot 12 %)
Onderaan de warmte gecontroleerd en geen noemenswaarde extreme warmte aan de velgen ; kon aan alle 4 de velgen gewoon mijn hand opleggen.
Vergeet ook niet dat er per wiel een veel lager gewicht afremd hoeft te worden . ( bij mij ong. 5 tot 600 kg per wiel )
Na deze ervaring acht ik het niet nodig om een duur ITBS sijsteem te monteren , omdat mijn combinatie het goed aan kan.

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
7C59BCB8-5253-4843-89CF-C0E95F92BABB.jpeg
4FE44A90-E4EC-4028-8487-CF01AA053CB8.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Fred G » vr 17 mei 2019 20:34

Vorig jaar bij Pforzheim de weg af gegaan op zoek naar een camping voor de eerste stop onderweg naar Oostenrijk. Daar zijn wel wat stijgingen en afdalingen. Na een afdaling even gestopt, maar de remmen waren toch aardig warm hoor. Probeerde wel te “strekken”, maar heb dat kunstje toch niet zo goed onder de knie. Dus regelmatig gestopt om de zaak toch maar wat te laten afkoelen.

Op diverse fora lees ik veel over of men wel genoeg power heeft om naar boven te rijden, en na het lezen van dit topic en mijn eigen ervaring is het naar beneden rijden veel interessanter.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 17 mei 2019 20:46

Klopt, @fredg, de kneep zit hem in de afdaling. Alle fatsoenlijke combinaties komen gewoon boven, de een schakelt wat meer terug en heeft wat tijd nodig, maar komt er evengoed wel.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Abve

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Abve » vr 17 mei 2019 21:01

Dit soort discussies zullen nooit tot een oplossing komen.
Ik vergelijk het altijd met de aanschaf van een mover.
Degene die het niet heeft, acht de aanschaf onnodig.
Degene die het wel aangeschaft heeft is tevreden over de aankoop.


Hetzelfde geldt voor een caravanbreedte van 2.50.
Mensen die hier geen ervaringen mee hebben, raden het over het algemeen af.
Ze zien vele nadelen tijdens het rijden.
Maar hoe kunnen ze daar nu een oordeel over hebben?

De elektrische fiets... enkele jaren geleden voor veel mensen nog overbodige luxe..en nu...
Vroeger: de auto, het vliegtuig.
Maar ook de aanschaf van een caravan of camper, de tentkampeerder gruwt er van, evenals de hotelgast.
En dan een afwasmachine thuis of nu ook in de caravan... ,
Privétoilet op de camping...
E&P - levelsysteem, vloerverwarming ....

We willen elkaar overtuigen
Veel beter is elkaar te bevragen op de ervaring die met specifieke hulpmiddelen worden opgedaan.


@Dieseltijger schrijft dat hij de eerste ITBS-eigenaar nog moet tegenkomen die het systeem overdone etc. vindt.
Deze mensen schaffen dit soort dure systemen niet zomaar aan. Daar gaat vaak een gedegen studie/ analyse aan vooraf mede door de hoge aanschafprijs.
Wordt het gekocht, dan blijkt het systeem kwalitatief volledig te voldoen aan de persoonlijke wensen van de koper.
Logisch toch?

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door r.obbink » vr 17 mei 2019 21:57

(Wederom aangepast!! Lees de spelregels nu eens over quoten!!)

zeker met je eens.... ik zie het aan mezelf.... wij hebben jaren gedaan met kleinere caravans (zie mijn voorstel topic) maar er komt op een gegeven moment een omdraai en dan wil je luxe... luxe in de zin van gemak.... bij mij was de kentering vorig jaar oktober....waarom? Mijn vader overleed na en ziekbed van een jaar aan de kl*te ziekte....

Ik heb daarna een knop (onbewust hoor) omgezet in mijn hoofd... ga GENIETEN!

dat was de reden van de aanschaf van de Ventana 510.... WOW wat een verandering en wat een luxe! ruimte en nog eens ruimte....daarbij genomen dat ikzelf volgend jaar 50 wordt en mijn meissie 54 is... dan wil je meer gemak...en luxe..

Vanmiddag de mail gehad van de dealer dat mijn caravan een nieuwe dakairco heeft gekregen en hij een kleine (garantie) beurt heeft gehad... volgende week vrijdag ga ik hem halen en mag hij voor 8 weken de stalling in....

motto van het verhaal (en dat heb ik nu ervaren/geleerd) … geniet van het leven en als het kan? Doe het gewoon.... het leven is kort...…

Wat ik wel weet is dat mijn pa zeker tevreden is over mij en mijn keuzes die ik na zijn overlijden heb gedaan...

en ik mis hem nog....iedere dag :-(
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » vr 17 mei 2019 22:05

Jan Teepe schreef:
vr 17 mei 2019 09:53
ITBS is een geweldig systeem, maar wel erg duur. Sorry dat ik dat niet genoemd heb in mijn antwoord. En zoals altijd bij een onderwerp als dit, wordt er van alles aangedragen om te vertellen, waarom het hem/haar niet overkomt en een ander wel. Hiermee suggererend, dat het om de manier van afdalen gaat waarom de een wel last heeft en de ander niet.
1: Standaard oploopdempers zijn niet gemaakt om het oplopen van de caravanrem bij afdalingen tegen te houden. Ook al zijn ze splinternieuw. Niet zo vreemd, omdat de fabrikant, vrijwel altijd Alko tegenwoordig, wil dat er altijd geremd kan worden met het door hem geleverde product. En dat wil hij, omdat hij product verantwoordelijk is. Idem geldt voor de RDW, in EU verband, en daarom zitten we nog steeds met dat verfoeide oploop systeem. Er komt zit wellicht verandering in aan te komen. Schamelaanhangers mogen niet meer uitgerust worden met een oplooprem, dus wie weet ....
2: Hoe zwaarder de caravan, hoe groter het probleem van het ongewenst oplopen van de caravanrem tjdens afdalingen. En dit ongeacht de zwaarte van het trekkend voertuig en ook ongeacht de afremkracht van de motor van het trekkend voertuig. Dus ook zonder de voetrem te gebruiken, remt de caravan ongewild bij afdalen.
3: Hoe langer de afdaling is, hoe groter het probleem. Veelal kan er niet geparkeerd worden op een afdaling om de remmen te kunnen laten afkoelen. En als dat wel kan, dan duurt het een hele tijd voordat de remmen afgekoeld zijn. Zelfs afkoelen met sneeuw, wat ik vroeger wel gedaan heb, vergt nog veel tijd. En volgens de expert was dat ook niet zo'n goede actie van mij m.b.t. het veroorzaken van ovaliteit van de remtrommels.
Ergo, je kunt de beste chauffeur van de wereld zijn, expert in afdalingen, expert in terreinrijden, een terreinwagen voor de caravan hebben, en verzin er nog maar meer bij, het ongewild oplopen van de rem van een (zwaardere)caravan tijdens (>5%??) afdalingen kan je niet voorkomen zonder een remhulp systeem.
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » za 18 mei 2019 00:43

Mijn insteek in dit draadje was ingegeven door mijn inschatting dat bij de argeloze lezer van dit draadje wellicht de gedachte gevestigd gaat worden dat het rijden in de bergen per definitie een probleem is, sterker: een groot probleem is. Ik rij af-en toe een bergpas op-en-af als onderdeel van de reis naar de vakantiebestemming en omgekeerd, mijn remmen worden loeiheet - maar niet zodanig dat er storingen optreden, of dat de alarmbellen afgaan bij de regelmatige beurten. Kortom: een en ander matcht niet met mijn (weliswaar beperkte-) ervaringen , en daarom probeer ik te nuanceren door deze ervaringen te delen en hardop mee te denken.

En natuurlijk, over x jaar wordt de aansturing van het remsysteem van de caravan af-fabriek geïntegreerd met het remsysteem van de trekkende auto door middel van een koppeling met de CAN bus van de auto ( waarom niet? ), in plaats van de huidige, indirecte methode via een oploopmechanisme.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » za 18 mei 2019 10:15

Tsja @dieseltijger, een discussie aanvullen met ongefundeerde aannames en sarcastisch getinte opmerkingen mbt gedrag en combinaties van anderen wekt toch echt een andere indruk.

Fijn weekend.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » za 18 mei 2019 11:25

Dank je, mijn weekend is heel fijn!

Begrijp me goed: in de communicatie moet ik uiteraard rekening houden met de ontvangers van de boodschap - en gezien de diversiteit van deze groep kan ik het niet iedereen naar de zin maken. En evenmin kan ik niet om het gegeven heen dat ik met een standaard configuratie nooit last heb gehad van rokende remmen, en veel anderen ook niet. En nogmaals: voel je niet aangevallen, het is maar een forum.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Gerrie » za 18 mei 2019 19:07

Zou het ook niet zo zijn dat velen helemaal niet weten hoe warm de remmen zijn onderaan de pas omdat ze er niet naar kijken. De meesten kijken alleen maar in de spiegel kijken of hij er nog achter hangt. Ik denk dat velen zouden schrikken als ze beneden wel even zouden stoppen om te kijken hoe warm de remmen zijn (pas op met voelen). Dus wat niet weet wat niet deert en je kan dan zonder schroom zeggen dat de remmen van jouw caravan helemaal niet heet worden. Vorig jaar met de caravan van camping Grosswalsertal naar beneden naar Nuziders, afdaling is behoorlijk lang met weinig haarspeldbochten is rond de 12 %. Voor ons reed een bus met de stoplichten bijna constant aan. Nieuwsgierig en beneden toch even gestopt en raad eens wat, de remmen toch behoorlijk warm. De caravan is geladen rond de 1000 kg. en in de afdaling viel weinig te strekken. Ik weet nu echter wel wat ongeveer kan en wat niet.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Gerrie » za 18 mei 2019 19:16

Op caravantrekker kan je een berekening maken om te zien wanneer de remmen van jouw caravan beginnen op te lopen. (onder hellingen naar beneden)
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » za 18 mei 2019 19:59

Goede link! Je ziet hier dus ook dat de oploopdemper ook een veerfunctie heeft (met een aanduwkracht van 390N, zeg maar 40 kg) en ook het feit dat strekken bij een flauwe helling weldegelijk effect heeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » za 18 mei 2019 20:33

Ter info
Als de remlichten van een bus of vrachtwagen branden wil dat niwr zeggen dat de chauffeur ook daadwerkelijk het rempedaal bediend..

Alle hedendaagse zware voertuigen laten de remlichten ook branden als er gebruik wordt gemaakt van de motorrem (iets anders dan wat wij met de luxe wagen doen, afremmen op de motor)

Ook een eventueel aanwezige retarder (electrische rem op aandrijfas) activeert de remverlichting
En zeker de retarder heeft een aanzienelijk remmend vermogen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » za 18 mei 2019 20:56

Gerrie schreef:
za 18 mei 2019 19:07
Z afdaling is behoorlijk lang met weinig haarspeldbochten is rond de 12 %. Voor ons reed een bus met de stoplichten bijna constant aan.
Vergis je daar niet in de meeste bussen en vrachtwagens hebben electrische of hydraulische retarders,of zij voorzien van een "Jake brake"

http://www.3vse.com/16/3659.html

Ik dacht zelfs dat het bij bussen wettelijk verplicht was om zo een soort rem te hebben

Dikwijls worden deze remmen al ingeschakeld als de chauffeur slechts het gaspedaal loslaat.
e.e.a. is zo aangesloten dat de remlichten dan al gaan branden om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.
Vrachtwagens en bussen ,met een totaalgewicht van + 40 000 kg raken het rempedaal niet aan tijdens een afdaling,de Simplonpass afdaling beginnen met 50 km/h 10 % afdalen gedurende 12 kilometer en met koude remmen onderaan komen.
Of de afdaling bij Luik ( hetzelfde als de"klim"maar dan richting huis) bovenop met 80 km /h beginnen en constant 80 km naar beneden zonder een enkel probleem.

Edit: P_Vingerhoets is mij net voor met zijn relaas thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » za 18 mei 2019 21:03

Gerrie schreef:
za 18 mei 2019 19:07
Zou het ook niet zo zijn dat velen helemaal niet weten hoe warm de remmen zijn onderaan de pas omdat ze er niet naar kijken. De meesten kijken alleen maar in de spiegel kijken of hij er nog achter hangt. Ik denk dat velen zouden schrikken als ze beneden wel even zouden stoppen om te kijken hoe warm de remmen zijn (pas op met voelen). Dus wat niet weet wat niet deert en je kan dan zonder schroom zeggen dat de remmen van jouw caravan helemaal niet heet worden.
Zoals ik al eerder aangaf is er geen enkele reden om te stoppen en je remmen te "controleren"onder aan de helling;je kunt toch niks doen.
Of de rook moet eraf komen,en dan nog kun je beter doorrijden, remmen( en net alleen van de caravan) worden uitsluitend en alleen gekoeld door de rijwind,en als je stilstaat heb je geen rijwind.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Fred G » za 18 mei 2019 22:03

Het zal slecht zijn voor de remmen als je dr een klets water over heen zou gooien, maar met bijvoorbeeld een plantenspuit (beetje fijne nevel) wel helpen?
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » za 18 mei 2019 22:04

Toerbussen hebben niet alleen een retarder omdat het wettelijk verplicht is, maar ook omdat het comfortabeler is voor de passagiers. Een goede touringcar chauffeur zal de voetrem weinig gebruiken. Dat een remlicht aan gaat als het gas wordt losgelaten??? Lijkt mij stug. Nieuwe bussen/vrachtwagens schakelen automatisch de retarder in als er bij een afdaling de begrensde snelheid wordt overschreden, en dan gaan de remlichten branden als de retarder stand 2 (automatisch)heeft overschreden. Dus de remlichten gaan pas branden vanaf stand 3 (handmatige bediening) van de retarder. Maar al zouden wij op onze auto's een retarder hebben, dan is het oplooprem probleem bij afdalingen met de caravan erachter nog niet opgelost. As het zo zou zijn, dat er luchtremmen op personenwagens zouden komen, dan is de RDW denk ik heel snel bereid om lucht geremde caravans wettelijk te accepteren.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » ma 20 mei 2019 12:08

RE.gif
Retarders worden door de chauffeur handmatig ingeschakeld,stand by gezet beter gezegd.
Bij het loslaten van het gaspedaal gaat de retarder dan vanzelf in werking treden.
Dat hij boven een bepaalde snelheid in werking treed is alleen als de auto op cruise control rijdt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » ma 20 mei 2019 12:12

Jan Teepe schreef:
za 18 mei 2019 22:04
Maar al zouden wij op onze auto's een retarder hebben, dan is het oplooprem probleem bij afdalingen met de caravan erachter nog niet opgelost. .
Dat klopt helemaal ,en hoe sterker een retarder de trekauto afremt,hoe harder de oploop kracht van de caravan zal zijn.
Een retarder met een caravan ,gecombineerd met een ITBS systeem zou dit probleem oplossen.
Maar dan gaat t financiele plaatje er wel heel erg anders uitzien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » ma 20 mei 2019 14:19

Retarder op de caravanas

Motorrem op zowel volvo als scania laten de remlichten ook branden
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » ma 20 mei 2019 15:40

Nou een retarder - en bijbehorende aansturing - zou wel een tikje kostbaar worden, en dan moet er een rijwind gekoelde radiator in de caravan gemonteerd worden.

Of we nemen een stap richting de toekomst: De Jaeger- en Multicon aansluitingen krijgen een opvolger, die de CAN data overdracht ondersteunt (om de retarder en verlichting aan te sturen) en eveneens 375V gelijkstroom kan doorzetten: want we gaan de opgewekte remenergie door middel van een retarder in dynamo-vorm toch wel gebruiken om de accu van de electrische auto op te laden, en niet om de vogeltjes te verwarmen? En als we toch 375 Volt gelijkspanning kunnen koppelen, dan kan de retarder in dynamo vorm eveneens ingezet worden als electro motor.

Op een of andere manier geef ik de voorkeur aan een oplooprem - met al haar nadelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » ma 20 mei 2019 22:20

Zover zal het niet snel komen denk ik inderdaad, maar remmen die electrisch bediend worden gekoppeld aan het abs systeem van de auto zou zo onderhand wel mogelijk moeten zijn heb je het schuifstuk niet meer nodig hooguid een druksensor die meet hoeveel de caravan aan druk uitoeffend richting de trekhaak en dus hoeveel remdruk er nodig is
Dit in combinatie met schijfremmen op de caravan (zijn die er eigenlijk nog niet) geeft een aardig weggedrag
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”