Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Beste mede forumleden,
Ik vraag mij het volgende af.
Indien je met de caravan bergafwaarts rijdt dan voel je de caravan zelf remmen/drukken.
Dit omdat de koppeling van de caravan dan ingedrukt wordt door het gewicht van de caravan.
Soms zijn dat flink lange stukken bergafwaarts.
Naar mijn mening worden de remmen van de caravan dan erg heet.
Dat los ik dan ( hoop ik) op, door dan op sommige momenten gas te geven zodat de remmen van de caravan ontlast worden en af kunnen koelen.
Uiteraard wel de snelheid in de gaten houdend en zo min mogelijk remmen (bij voorkeur alleen op de motor)
Heeft iemand daar ideeën over of ervaring mee?
Dat hoor ik dan erg graag, want volgens mijn indruk realiseren dit maar weinig mensen dit.
Mvrgr.Kees
Ik vraag mij het volgende af.
Indien je met de caravan bergafwaarts rijdt dan voel je de caravan zelf remmen/drukken.
Dit omdat de koppeling van de caravan dan ingedrukt wordt door het gewicht van de caravan.
Soms zijn dat flink lange stukken bergafwaarts.
Naar mijn mening worden de remmen van de caravan dan erg heet.
Dat los ik dan ( hoop ik) op, door dan op sommige momenten gas te geven zodat de remmen van de caravan ontlast worden en af kunnen koelen.
Uiteraard wel de snelheid in de gaten houdend en zo min mogelijk remmen (bij voorkeur alleen op de motor)
Heeft iemand daar ideeën over of ervaring mee?
Dat hoor ik dan erg graag, want volgens mijn indruk realiseren dit maar weinig mensen dit.
Mvrgr.Kees
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Af en toe even stoppen om af te laten koelen helpt ook. Gebeurt het vaker, kun je een hulpsysteem laten plaatsen. Verschillende mogelijkheden voor. Itbs van Triorep staat eigenlijk wel bekend als het beste, meest uitgebreide (en duurste ;). ). Dan is er nog een iets voordeliger systeem van Allo (vaker storingen, service sucks) en nog een mechanisch ding voor incidenteel gebruik, naam ben ik even kwijt.
Dan heb je de belangrijkste wel gehad.
Dan heb je de belangrijkste wel gehad.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Gebruik de zoekfunktie op dit forum maar eens en zoek op remmen en/of iTBS....... dagen leesvoer
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Of hier, leuk stukje waar er serieus naar gekeken en aan gemeten is https://caravantrekker.nl/trekautotest/itbs.php
Op een flinke en 5 km lange afdaling het verschil tussen 50 en 200 graden, best de moeite.
Op een flinke en 5 km lange afdaling het verschil tussen 50 en 200 graden, best de moeite.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
- hoboken
- Berichten: 709
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Dat mechanische ding is de RBS downhill rembeschermer deze word ook bij caravan trekker getest.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Als de remmen van de caravan niet heet worden met dit systeem, is het zo dat de caravan ook nauwelijks geremd wordt.
Dan moeten remmen van de auto voor 2 remmen, en voor de auto en de caravan.
Ze worden dan ook flink warm.
Of zie ik dat verkeert.
Dan moeten remmen van de auto voor 2 remmen, en voor de auto en de caravan.
Ze worden dan ook flink warm.
Of zie ik dat verkeert.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Daar heb je deels gelijk in.
Maar de remmen van de auto heb je zelf controle over.
De caravanremmen niet.
Met ITBS remt de caravan alleen als je dat zelf wilt.
Wanneer je dus de rem intrapt. Dus dezelfde controle over de caravanremmen ook.
Zonder blijft de caravan ook remmen als je alleen op de motor afremt bergafwaarts.
Maar natuurlijk hebben de remmen van de auto het iets zwaarder als je met een caravan rijdt.
De drukkracht die de caravan nodig heeft op de dissel om te remmen duwt de auto iets harder vooruit.
Maar de remmen van de auto heb je zelf controle over.
De caravanremmen niet.
Met ITBS remt de caravan alleen als je dat zelf wilt.
Wanneer je dus de rem intrapt. Dus dezelfde controle over de caravanremmen ook.
Zonder blijft de caravan ook remmen als je alleen op de motor afremt bergafwaarts.
Maar natuurlijk hebben de remmen van de auto het iets zwaarder als je met een caravan rijdt.
De drukkracht die de caravan nodig heeft op de dissel om te remmen duwt de auto iets harder vooruit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
ITBS op je hut monteren tevens helpt dit tegen slingeren. Blijft je caravan gestrekt bij de afdaling tot je je rem in trapt dan werkt hij weer rem los wordt hijswerkzaamheid gestrekt. Rijd ideaalKeesje schreef:Beste mede forumleden,
Ik vraag mij het volgende af.
Indien je met de caravan bergafwaarts rijdt dan voel je de caravan zelf remmen/drukken.
Dit omdat de koppeling van de caravan dan ingedrukt wordt door het gewicht van de caravan.
Soms zijn dat flink lange stukken bergafwaarts.
Naar mijn mening worden de remmen van de caravan dan erg heet.
Dat los ik dan ( hoop ik) op, door dan op sommige momenten gas te geven zodat de remmen van de caravan ontlast worden en af kunnen koelen.
Uiteraard wel de snelheid in de gaten houdend en zo min mogelijk remmen (bij voorkeur alleen op de motor)
Heeft iemand daar ideeën over of ervaring mee?
Dat hoor ik dan erg graag, want volgens mijn indruk realiseren dit maar weinig mensen dit.
Mvrgr.Kees
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Daar heb je geen gelijk in.
Met het itbs systeem:
Als je remt met de voetrem van de auto dan remt de caravan ook.
Als je "remt" op de motor, dan remt de caravan niet omdat het systeem voorkomt dat de caravan licht meeremt en loeiheet wordt
Met het itbs systeem:
Als je remt met de voetrem van de auto dan remt de caravan ook.
Als je "remt" op de motor, dan remt de caravan niet omdat het systeem voorkomt dat de caravan licht meeremt en loeiheet wordt
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Hoi Kees,
Bij mij ook de remmen div keren te heet geweest bv door afdaling grossklockner.
Ik was er klaar mee dat dit gebeurde .
Mede gezien de veiligheid van andere weggebruikers en mijzelf ITBS gemonteerd.
In een woord perfect.
Ga bij Jos van Itbs langs en overtuig jezelf.
Er is een maar ? Wil/kun je +- 2300€ uitgeven hiervoor?
Voor de rest zijn er geen discussies of (lees juiste) oplossingen .
En nee ik heb geen aandelen in TrioRep :-)
Bij mij ook de remmen div keren te heet geweest bv door afdaling grossklockner.
Ik was er klaar mee dat dit gebeurde .
Mede gezien de veiligheid van andere weggebruikers en mijzelf ITBS gemonteerd.
In een woord perfect.
Ga bij Jos van Itbs langs en overtuig jezelf.
Er is een maar ? Wil/kun je +- 2300€ uitgeven hiervoor?
Voor de rest zijn er geen discussies of (lees juiste) oplossingen .
En nee ik heb geen aandelen in TrioRep :-)
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik vind het aanschafbedrag echter veel te hoog.
Zoals ik al schreef los ik het wel op door het losrijden van de remmen van de caravan af en toe.
Mvrgr.Kees
Ik vind het aanschafbedrag echter veel te hoog.
Zoals ik al schreef los ik het wel op door het losrijden van de remmen van de caravan af en toe.
Mvrgr.Kees
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Het wordt enorm warm, maar vanwege de mechanische rembediening heb je in ieder geval geen risico op een vapour lock in de remleidingen zoals vroeger toen auto's ook bij de voorwielen trommelremmen hadden. Het gaat gewoon goed, en de remtrommels zijn forsbemeten en geribbeld voor de koeling.
Ik ben gewoon een gemiddelde vakantierijder die vaak in Zuid Frankrijk komt, en niet op zoek gaat naar colletjes, haarspeldbochten en hellingen - maar ze ook niet vermijd. Nooit problemen gehad en ik geloof dat 1 keer de remschoenen en wellicht ook de wiellagers zijn vervangen bij de twee-drie jaarlijkse beurt.
Ik ga niet 2100 uitgeven om 300,- aan remschoenen en wiellagers te besparen. Daarnaast: De Avensis is relatief licht ten opzichte van de caravan, en ik rij maximaal 90..100 km/u op de teller. En heel soms 110 km/u, en de meeste bagage zit in de auto. Daarom nooit last van slingeren gehad. (want hard rijden in combinatie met een traagheidsmoment zijn de belangrijkste factoren hierbij). Ik ga geen problemen verzinnen die er niet zijn, en hanteer het KISS principe: wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Dus geen Tyron-ringen, bandenspanning sensoren, gouden- of inklapbare trekhaken, achteruitrijcamera's, gasniveau verklikkers of automatische schotels (met bijbehorende software-shit). Wat ik wel heb is: vakantie.
Ik ben gewoon een gemiddelde vakantierijder die vaak in Zuid Frankrijk komt, en niet op zoek gaat naar colletjes, haarspeldbochten en hellingen - maar ze ook niet vermijd. Nooit problemen gehad en ik geloof dat 1 keer de remschoenen en wellicht ook de wiellagers zijn vervangen bij de twee-drie jaarlijkse beurt.
Ik ga niet 2100 uitgeven om 300,- aan remschoenen en wiellagers te besparen. Daarnaast: De Avensis is relatief licht ten opzichte van de caravan, en ik rij maximaal 90..100 km/u op de teller. En heel soms 110 km/u, en de meeste bagage zit in de auto. Daarom nooit last van slingeren gehad. (want hard rijden in combinatie met een traagheidsmoment zijn de belangrijkste factoren hierbij). Ik ga geen problemen verzinnen die er niet zijn, en hanteer het KISS principe: wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Dus geen Tyron-ringen, bandenspanning sensoren, gouden- of inklapbare trekhaken, achteruitrijcamera's, gasniveau verklikkers of automatische schotels (met bijbehorende software-shit). Wat ik wel heb is: vakantie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
was dat de vraag dan of en waarom je dit wel of niet gaat aanschaffen
was dat de vraag dan of en waarom je dit wel of niet gaat aanschaffen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
De vraag was of de mensen weten dat de remmen van de caravan heet worden bij het afdalen, en dat je daar maatregelen tegen kan nemen.
Diverse maatregelen zijn de revue gepasseerd en de pro's en con's zijn besproken.
Diverse maatregelen zijn de revue gepasseerd en de pro's en con's zijn besproken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
ik snap de vraag wel, snap alleen niet waarom zo'n beetje alle extra opties voor oa de veiligheid daarbij als overbodig bestempelt moeten worden in jouw betoog
ik snap de vraag wel, snap alleen niet waarom zo'n beetje alle extra opties voor oa de veiligheid daarbij als overbodig bestempelt moeten worden in jouw betoog
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik zeg niet dat ze overbodig zijn. Risico's accepteer je of je brengt de risico's binnen een acceptabel niveau door adequate maatregelen te nemen. Ik zeg alleen welke maatregelen ik tref (een zekere maximum snelheid hanteren) en waarom. En in het algemeen baseer ik mij op een uitspraak van Ferdinand Porsche omdat het helaas zo is dat extra blows and whistles ook extra gedonder met zich mee kunnen brengen.
Caravan remmen werden-, worden- en zullen in de toekomst warm blijven bij het afdalen. Het gaat erom dat je -als je in een bergachtig gebied- niet per definitie met natte handjes hoeft te rijden. Het gaat gewoon goed, je frictiemateriaal slijt, en het vet in de wiellagers kan uitlopen bij extreme warmteontwikkeling, oplosbaar bij een gewone beurt als je terugkeert in Nederland.
Caravan remmen werden-, worden- en zullen in de toekomst warm blijven bij het afdalen. Het gaat erom dat je -als je in een bergachtig gebied- niet per definitie met natte handjes hoeft te rijden. Het gaat gewoon goed, je frictiemateriaal slijt, en het vet in de wiellagers kan uitlopen bij extreme warmteontwikkeling, oplosbaar bij een gewone beurt als je terugkeert in Nederland.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik heb al een aantal jaren een RBS downhill rembeschermer op mijn caravan. Het is niet het meest gebruiksvriendelijke apparaat, maar het werkt prima.
Dat het prima werkt durf ik nu te zeggen, omdat ik vorig jaar een remverklikker op mijn caravan heb laten monteren, zodat ik precies kan zien wanneer de caravan afremt en wellicht nog belangrijker, wanneer de rem zich weer strekt. De oplooprem komt later in werking met een ingeschakelde RBS downhill, dus dan dient er met vooruitziende blik ( anticiperend) gereden te worden. Dus alleen geschikt voor (zeer) ervaren caravan rijders.
Op "caravantrekker" staan diverse items over caravan remhulp systemen. Bijv. ook over het ARC systeem. De RBS downhill is veruit de goedkoopste oplossing voor het verantwoord afdalen met de caravan. Ik dacht dat ik tussen de 250 en 300 Euro betaald heb toentertijd bij Coppens in Best. Dit apparaat is nooit echt populair geweest, maar ik zie dat op: http://www.novative.nl/index.php/nl/web ... oducts/rbs dit product nog aangeboden wordt.
Dat het prima werkt durf ik nu te zeggen, omdat ik vorig jaar een remverklikker op mijn caravan heb laten monteren, zodat ik precies kan zien wanneer de caravan afremt en wellicht nog belangrijker, wanneer de rem zich weer strekt. De oplooprem komt later in werking met een ingeschakelde RBS downhill, dus dan dient er met vooruitziende blik ( anticiperend) gereden te worden. Dus alleen geschikt voor (zeer) ervaren caravan rijders.
Op "caravantrekker" staan diverse items over caravan remhulp systemen. Bijv. ook over het ARC systeem. De RBS downhill is veruit de goedkoopste oplossing voor het verantwoord afdalen met de caravan. Ik dacht dat ik tussen de 250 en 300 Euro betaald heb toentertijd bij Coppens in Best. Dit apparaat is nooit echt populair geweest, maar ik zie dat op: http://www.novative.nl/index.php/nl/web ... oducts/rbs dit product nog aangeboden wordt.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik herken je verhaal wel en ik doe het al 20 jaar als volgt:
Ik kom ondertussen al een kleine 30 jaar in zuid Zwitserland. Na de Gotthard tunnel heb je best een lange afdaling... zeker wel een kilometer of 80 lang (niet constant maar je daalt wel degelijk)
Ik doe op de langere afdalingen (en dat voel je, want je caravan drukt tegen de auto = remmen, dan de rem van de auto flink intrappen en hem terug remmen tot 50 a 60 km/u.... Daarna rem loslaten, en klein tikje gas zodat je 'voelt' dat de oplooprem los komt (dat voel je doordat je een klein schokje voelt)… vervolgens geen gas geven en de combinatie laten lopen zonder gas te geven... uiteraard loopt de snelheid weer op.... als ik dan tegen de 90 a 100 zit (ligt natuurlijk wel aan de stabiliteit van de combinatie of dat kan) dan hetzelfde recept.
Ik heb in de afgelopen jaren daardoor nooit last gehad van te heet gelopen remmen.
maar misschien hebben andere mede caravanners nog meer (en betere?) adviezen
groet
Rene
Ik kom ondertussen al een kleine 30 jaar in zuid Zwitserland. Na de Gotthard tunnel heb je best een lange afdaling... zeker wel een kilometer of 80 lang (niet constant maar je daalt wel degelijk)
Ik doe op de langere afdalingen (en dat voel je, want je caravan drukt tegen de auto = remmen, dan de rem van de auto flink intrappen en hem terug remmen tot 50 a 60 km/u.... Daarna rem loslaten, en klein tikje gas zodat je 'voelt' dat de oplooprem los komt (dat voel je doordat je een klein schokje voelt)… vervolgens geen gas geven en de combinatie laten lopen zonder gas te geven... uiteraard loopt de snelheid weer op.... als ik dan tegen de 90 a 100 zit (ligt natuurlijk wel aan de stabiliteit van de combinatie of dat kan) dan hetzelfde recept.
Ik heb in de afgelopen jaren daardoor nooit last gehad van te heet gelopen remmen.
maar misschien hebben andere mede caravanners nog meer (en betere?) adviezen
groet
Rene
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
OP een lange ,rechte ,autobahnafdaling gaat dit goed,door de luchtweerstand van de caravan zal die zelf al remmend werken,zodat misschien de oplooprem helemaal niet oploopt.r.obbink schreef: ↑di 7 mei 2019 17:12I
Ik kom ondertussen al een kleine 30 jaar in zuid Zwitserland. Na de Gotthard tunnel heb je best een lange afdaling... zeker wel een kilometer of 80 lang (niet constant maar je daalt wel degelijk)
Ik doe op de langere afdalingen (en dat voel je, want je caravan drukt tegen de auto = remmen, dan de rem van de auto flink intrappen en hem terug remmen tot 50 a 60 km/u.... Daarna rem loslaten, en klein tikje gas zodat je 'voelt' dat de oplooprem los komt (dat voel je doordat je een klein schokje voelt)… vervolgens geen gas geven en de combinatie laten lopen zonder gas te geven... uiteraard loopt de snelheid weer op.... als ik dan tegen de 90 a 100 zit (ligt natuurlijk wel aan de stabiliteit van de combinatie of dat kan) dan hetzelfde recept.
groet
Rene
Maar wat doe je als je de Simplonpass afdaalt,of de Gotthartpass? of de Grossclöckner? dan word t een ander verhaal,daar kun je je snelheid niet op laten lopen.
Voor dit soort hellingen zijn dit soort systemen ontworpen,de Brenner of de Gotthart autobahn zijn ,in vergelijk, eigenlijk slechts hellinkjes
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Dat ben ik helemaal met je eens! passen rijden met de caravan is zeker anders dan de autobahn met een afdaling
Ik heb één keer met de vorige caravan de St Bernard pass afgereden aan de zuidkant... Heb toen geen problemen ondervonden met de remmen van de caravan...maar ik rij dan toch liever de 'reguliere' autobahn af, bedoel waarom zou je de problemen opzoeken als het niet nodig is.
Kun je niet anders dan een pass te moeten rijden dan is het inderdaad oppassen geblazen
Overigens was mijn ervaring dat op genoemde autobahnafdaling wel degelijk de oplooprem ingedrukt werd, dat voelde ik toen ik afremde tot 50 KM en een tik gas gaf.
Dat ben ik helemaal met je eens! passen rijden met de caravan is zeker anders dan de autobahn met een afdaling
Ik heb één keer met de vorige caravan de St Bernard pass afgereden aan de zuidkant... Heb toen geen problemen ondervonden met de remmen van de caravan...maar ik rij dan toch liever de 'reguliere' autobahn af, bedoel waarom zou je de problemen opzoeken als het niet nodig is.
Kun je niet anders dan een pass te moeten rijden dan is het inderdaad oppassen geblazen
Overigens was mijn ervaring dat op genoemde autobahnafdaling wel degelijk de oplooprem ingedrukt werd, dat voelde ik toen ik afremde tot 50 KM en een tik gas gaf.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ik heb de Simplonpas (2005m) 2x gereden, één keer vanuit Zwitserland en een keer vanuit Italie en nog eens de Grimselpas (2165m), geen enkel probleem gehad.
Je moet ook niet voortdurend op de rem trappen, af en toe even flink remmen, niet te vaak en dan gaat het prima.
Je moet ook niet voortdurend op de rem trappen, af en toe even flink remmen, niet te vaak en dan gaat het prima.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Afremmen tot 50km/u op de snelweg vind ik wel een beetje te.... normaal volstaat gas loslaten en dan weer intrappen om te strekken.
Los van het feit dat ik ieders oplossing/werkwijze respecteer, rijden wij zoals de meeste hier op het forum weten (en op de filmpjes kunen zien) heel veel passen in CH/A/I en hebben nog nooit problemen gehad met oververhitte remmen en/of lagers. Het ligt er ook aan hoe je met je materieel omgaat en op de juiste manier strekt.
Los van het feit dat ik ieders oplossing/werkwijze respecteer, rijden wij zoals de meeste hier op het forum weten (en op de filmpjes kunen zien) heel veel passen in CH/A/I en hebben nog nooit problemen gehad met oververhitte remmen en/of lagers. Het ligt er ook aan hoe je met je materieel omgaat en op de juiste manier strekt.
Porsche + Tabbert
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Wel met het vermogen wat jij hebt ja maar er zijn genoeg trekkers die met 70 moeite hebben om even lekker te strekken
Wel met het vermogen wat jij hebt ja maar er zijn genoeg trekkers die met 70 moeite hebben om even lekker te strekken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB