Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Bijvoorbeeld. In theorie (ik heb er weinig verstand van) kan de electrische aansluiting beperkt blijven tot 2 Can draden en 2 voedingsdraden laag vermogen (nu 12V maar in de toekomst wellicht een hogere spanning) en 2 voedingsdraden voor hoge vermogens (voor energieterugwinning, of aandrijving van een electromotor op de caravan as).
Via de CAN bus wordt info van het remsysteem uitgewisseld en andere info (vertraging van de auto, richtingaanwijzers, verlichting, gedrag van de koelkast (ingetoetst op het multifunctionele bedieningspaneel in de auto) enz enz enz.
In de caravan wordt met gebruikmaking van deze CAN info en de energie van de voedingsdraden laag vermogen de verlichting en bijvoorbeeld de koelkast geactiveerd. Via de CAN bus en de voedingsdraden hoog wordt het remvermogen van de dynamo/retarder op de caravan as geregeld, en de opgewekte energie wordt via de voedingskabel voor hoge vermogens naar de accu van het trekkend voertuig teruggeleid.
Op deze manier heeft de nieuwe connector slechts 6 aansluitingen nodig tegen de 13 nu, en is veel flexibeler. De fysieke aansluiting kan dan ook anders worden vormgegeven: de vermogensaansluiting kan een hogere doorsnede en hogere isolatiewaarde hebben om de grotere stromen uit te wisselen en bijvoorbeeld geschikt gemaakt worden om veilig 375V te ondersteunen. Over de can bus aansluiting zou bijvoorbeeld naast reminfo eveneens beelden van een camera achterop de caravan kunnen worden uitgewisseld zodat we het niet meer moeten doen met het beperkte, en onvolledige beeld van de achteruitkijkspiegels op de portieren van de auto, signalen worden doorgegeven van achteruitrijsensoren gemonteerd in de achterwand van de caravan, etc etc.
Maar goed, erg conceptueel en theoretisch - want ik zou een CAN bekabeling alleen maar herkennen omdat het een twisted pair is, maar voor de rest herken ik de componenten niet al zouden ze tussen mijn boterhammen zitten. Maar goed, ik ga nu zwaar offtopic.
Via de CAN bus wordt info van het remsysteem uitgewisseld en andere info (vertraging van de auto, richtingaanwijzers, verlichting, gedrag van de koelkast (ingetoetst op het multifunctionele bedieningspaneel in de auto) enz enz enz.
In de caravan wordt met gebruikmaking van deze CAN info en de energie van de voedingsdraden laag vermogen de verlichting en bijvoorbeeld de koelkast geactiveerd. Via de CAN bus en de voedingsdraden hoog wordt het remvermogen van de dynamo/retarder op de caravan as geregeld, en de opgewekte energie wordt via de voedingskabel voor hoge vermogens naar de accu van het trekkend voertuig teruggeleid.
Op deze manier heeft de nieuwe connector slechts 6 aansluitingen nodig tegen de 13 nu, en is veel flexibeler. De fysieke aansluiting kan dan ook anders worden vormgegeven: de vermogensaansluiting kan een hogere doorsnede en hogere isolatiewaarde hebben om de grotere stromen uit te wisselen en bijvoorbeeld geschikt gemaakt worden om veilig 375V te ondersteunen. Over de can bus aansluiting zou bijvoorbeeld naast reminfo eveneens beelden van een camera achterop de caravan kunnen worden uitgewisseld zodat we het niet meer moeten doen met het beperkte, en onvolledige beeld van de achteruitkijkspiegels op de portieren van de auto, signalen worden doorgegeven van achteruitrijsensoren gemonteerd in de achterwand van de caravan, etc etc.
Maar goed, erg conceptueel en theoretisch - want ik zou een CAN bekabeling alleen maar herkennen omdat het een twisted pair is, maar voor de rest herken ik de componenten niet al zouden ze tussen mijn boterhammen zitten. Maar goed, ik ga nu zwaar offtopic.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Volgens mij wordt er naar een oplossing gezocht voor een probleem wat er niet isZover zal het niet snel komen denk ik inderdaad, maar remmen die electrisch bediend worden gekoppeld aan het abs systeem van de auto zou zo onderhand wel mogelijk moeten zijn heb je het schuifstuk niet meer nodig hooguid een druksensor die meet hoeveel de caravan aan druk uitoeffend richting de trekhaak en dus hoeveel remdruk er nodig is
Dit in combinatie met schijfremmen op de caravan (zijn die er eigenlijk nog niet) geeft een aardig weggedrag
Voor verre-, verreweg de meeste caravanners voldoet de oplooprem uitstekend en voor die enkeling die een extra voorziening echt nodig heeft of gewoon leuk vindt, zijn er aanvullende systemen zoals iTBS...
Waarom dan nieuwe caravans onnodig duur maken... alleen maar omdat het technisch kan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Het lastige is , als je een canbus aansluiting zo zet het wel erg makkelijk wordt om in het systeem te komen (voor dieven) dus daar zou dan weer iets op bedacht moeten worden als een gescheiden systeem
Och een beetje verzinselen is ook aardig toch
Och een beetje verzinselen is ook aardig toch
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Zolang we het "probleem" maar niet groter maken dan het is Wanneer een beginnend caravanner dit leest, moet ie niet afgeschrikt worden en kan hij met een gerust hart een caravan met oplooprem kopen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Klopt, ik moet me er niet toe laten verleiden een oplossing te verzinnen voor een - in de praktijk - nauwelijks voorkomend probleem.
Of een probleem te zoeken voor een oplossing.
Zoals al eerder aangegeven is het een valkuil op een forum dat je teveel focust op een specifiek detail.
Of een probleem te zoeken voor een oplossing.
Zoals al eerder aangegeven is het een valkuil op een forum dat je teveel focust op een specifiek detail.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Dat probeer ik dus vaak ook wat te relativeren..
Je moet het niet groter maken dan dat het is.
Je kunt nog steeds zonder problemen van Amsterdam naar Athene rijden.
Maar dat had ik al eens geschreven geloof ik.
Je moet het niet groter maken dan dat het is.
Je kunt nog steeds zonder problemen van Amsterdam naar Athene rijden.
Maar dat had ik al eens geschreven geloof ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Eens. Zowel bergop als berg af, hahaha
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel caravans met iTBS en of Atc op zijn kant liggen zie toch elk jaar weer wat slinger problemen op de weg en dat zit ook in die systemen althans anti slinger dus het heeft buiten de heet gelopen remmen nog meer nuttige functies
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Zo kun je straks nergens meer over discussiëren natuurlijk. Het is op internet nu eenmaal noodzakelijk de informatie (en vaak slechts meningen van leken) flink te filteren.
Dit topic samengevat: een oplooprem is een simpel, goedkoop ding, dat voor de meesten gewoon volstaat. Bij langere en steilere afdalingen kunnen ze (te) heet worden, soms met schade tot gevolg. Echter, door aangepast rijgedrag valt er vaak wel mee te leven.
Voor de liefhebbers zijn er verbeteringen te koop, misschien niet goedkoop, maar voegen soms ook nog andere (veiligheidsverhogende) functies toe. Aan een ieder zelf te bepalen of dit voor hem/haar de moeite is en van toepassing bij zijn/haar specifieke gebruik van de caravan.
@caddy3: correct. Je kunt voelen dat dit werkt door de cvan zelf bewust wat aan het slingeren te brengen. Geef maar een flinke dot gas als je een rotonde af komt ;) In hoeverre dit in de praktijk ongelukken voorkomt zal wel moeilijk te bepalen zijn. Als je gewoon willens en wetens veel te hard cq slecht beladen aan de gang gaat, helpen dit soort systemen ook maar beperkt natuurlijk. Maar voor de grensgevallen kan het absoluut wat toevoegen. Ook omdat velen van ons geen beroepschauffeur zijn die instinctief altijd op de juiste manier zullen reageren wanneer er wat verkeerd loopt en de stress cq instincten wellicht mee gaan spelen.
Dit topic samengevat: een oplooprem is een simpel, goedkoop ding, dat voor de meesten gewoon volstaat. Bij langere en steilere afdalingen kunnen ze (te) heet worden, soms met schade tot gevolg. Echter, door aangepast rijgedrag valt er vaak wel mee te leven.
Voor de liefhebbers zijn er verbeteringen te koop, misschien niet goedkoop, maar voegen soms ook nog andere (veiligheidsverhogende) functies toe. Aan een ieder zelf te bepalen of dit voor hem/haar de moeite is en van toepassing bij zijn/haar specifieke gebruik van de caravan.
@caddy3: correct. Je kunt voelen dat dit werkt door de cvan zelf bewust wat aan het slingeren te brengen. Geef maar een flinke dot gas als je een rotonde af komt ;) In hoeverre dit in de praktijk ongelukken voorkomt zal wel moeilijk te bepalen zijn. Als je gewoon willens en wetens veel te hard cq slecht beladen aan de gang gaat, helpen dit soort systemen ook maar beperkt natuurlijk. Maar voor de grensgevallen kan het absoluut wat toevoegen. Ook omdat velen van ons geen beroepschauffeur zijn die instinctief altijd op de juiste manier zullen reageren wanneer er wat verkeerd loopt en de stress cq instincten wellicht mee gaan spelen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
Filosoferen over de ideale oplossing is prima zolang de context maar duidelijk blijft, vandaar mijn kanttekening, vooral voor de beginnende caravanner die dit topic mogelijk leest
Filosoferen over de ideale oplossing is prima zolang de context maar duidelijk blijft, vandaar mijn kanttekening, vooral voor de beginnende caravanner die dit topic mogelijk leest
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
@Caddy3
Vrachtauto’s liggen soms ook op de zij...
Bijna al dit soort “kapseis” incidenten worden veroorzaakt door menselijke fouten, verkeerd en te zwaar beladen, te laat reageren en dus niet opletten, afstand bewaren, enz...
Maar ook geen rekening houden met het weer, windstoten dus, is een menselijke fout.
Je kan er voor een vermogen aan hulpmiddelen opbouwen maar zolang er een mens tussen zit blijft deze de zwakke schakel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vrachtauto’s liggen soms ook op de zij...
Bijna al dit soort “kapseis” incidenten worden veroorzaakt door menselijke fouten, verkeerd en te zwaar beladen, te laat reageren en dus niet opletten, afstand bewaren, enz...
Maar ook geen rekening houden met het weer, windstoten dus, is een menselijke fout.
Je kan er voor een vermogen aan hulpmiddelen opbouwen maar zolang er een mens tussen zit blijft deze de zwakke schakel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif RE.gif vandaar ook mijn samenvatting van de hele discussie in precies 4 regels ;)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Interessant leesvoer toch dit forum. Bijna ( gezond ) verslavend.
Info, misschien voer voor de klussende techneuten, hoe men het toen oploste bij de Belgische Bourgois caravans : www.bocc.be
Nog altijd uitvoerbaar heb ik 2 jaar geleden gehoord. Ik had er toen bijna één gekocht om te restaureren.
Philmar
Info, misschien voer voor de klussende techneuten, hoe men het toen oploste bij de Belgische Bourgois caravans : www.bocc.be
Nog altijd uitvoerbaar heb ik 2 jaar geleden gehoord. Ik had er toen bijna één gekocht om te restaureren.
Philmar
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Maar soms.....verdient het de voorkeur om niet te sterven in technische schoonheid, maar om te gaan voor platvloerse oplossingen, hahahaha!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Iets dergelijks wordt nu ook toegepast op schamel aanhangwagens.
Oploopremmen mogen daar niet meer op.
Er is ook al jaren een aanhangwagenbouwer in NL die dat toepast op aanhangers achter pickuptrucks.
De MTM van de aanhanger kan dan naar ruim 5000 kg,
Met BE.
Caravans boven de 3500 kg zie ik nog niet zo snel.
Er bestaan echter wel 2 assige caravans.
Voor een juist begrip..een tandemasser is voor de wet een enkelasser.
Oploopremmen mogen daar niet meer op.
Er is ook al jaren een aanhangwagenbouwer in NL die dat toepast op aanhangers achter pickuptrucks.
De MTM van de aanhanger kan dan naar ruim 5000 kg,
Met BE.
Caravans boven de 3500 kg zie ik nog niet zo snel.
Er bestaan echter wel 2 assige caravans.
Voor een juist begrip..een tandemasser is voor de wet een enkelasser.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Schijfremmen op een caravan is het ook niet, deze hebben dan ook een bekrachtiging nodig.
Trommelremmen zijn daarentegen zelfbekrachtigend.
Voor mijn werk rijdt ik al 13 jaar in het openbaar vervoer.
Bij gas los remt een bus alleen op de motor af, bij eerste cm's bij het intrappen van het rempedaal bedien je de retarder.
Die gaat echt niet automatisch daar je het voertuig niet meer kunt laten uitrollen, is wel tot 800 mtr.
Daar bespaar je ook brandstof mee en is ook algemeen bekend.
Overigens kon je bij de VDL bus zien dat er in een retarder best wel warmte wordt opgebouwd.
Bij het naar beneden rijden van de Grebbeberg steeg de temperatuurmeter zomaar 40 graden.
Nu weer on topic.
Eric
Trommelremmen zijn daarentegen zelfbekrachtigend.
Voor mijn werk rijdt ik al 13 jaar in het openbaar vervoer.
Bij gas los remt een bus alleen op de motor af, bij eerste cm's bij het intrappen van het rempedaal bedien je de retarder.
Die gaat echt niet automatisch daar je het voertuig niet meer kunt laten uitrollen, is wel tot 800 mtr.
Daar bespaar je ook brandstof mee en is ook algemeen bekend.
Overigens kon je bij de VDL bus zien dat er in een retarder best wel warmte wordt opgebouwd.
Bij het naar beneden rijden van de Grebbeberg steeg de temperatuurmeter zomaar 40 graden.
Nu weer on topic.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Afgelopen week lange hellingen gereden van 12%. Onderaan de helling waren mijn caravan wielen nauwelijks hand-warm. Dat heet lopen valt (bij mij) dus reuze mee.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Wat voor combi rijd je dan?
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Da's waar.Caddy3 schreef: ↑di 21 mei 2019 09:11Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel caravans met iTBS en of Atc op zijn kant liggen zie toch elk jaar weer wat slinger problemen op de weg en dat zit ook in die systemen althans anti slinger dus het heeft buiten de heet gelopen remmen nog meer nuttige functies
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar aan de andere kant..zijn al die mooie systemen geen symptoombestrijding?
Een goede combinatie slingert niet.
Is het niet beter de oorzaak aan te pakken?
En dan alsnog extra veiligheid inbouwen kan nooit kwaad.
Zie het als airbags.
Het is beter ze nooit nodig te hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
aan de andere kant.... hoe ging het 10 20 30 jaar geleden...
tuurlijk waren er toen ook problemen maar het merendeel komt gewoon goed door de afdalingen...
aan de andere kant.... hoe ging het 10 20 30 jaar geleden...
tuurlijk waren er toen ook problemen maar het merendeel komt gewoon goed door de afdalingen...
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Dat is een dooddoener, tig jaar geleden hadden we geen auto en dus geen caravan en dat ging ook goed.
Omdat iets werkt niet verder willen ontwikkelen is stilstand en zouden we nog steeds met ezels reizen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omdat iets werkt niet verder willen ontwikkelen is stilstand en zouden we nog steeds met ezels reizen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
RE.gif
goed knuppel in het hoenderhok...
Jij ooit problemen gehad Jan?
goed knuppel in het hoenderhok...
Jij ooit problemen gehad Jan?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Ach wat de één als probleem ziet is voor de ander een uitdaging.
Zoals ik al eerder aangaf zie ik eerder een goede voorbereiding, zoals beladen en gewichtsverdeling, dan direct de techniek er voor te laten zorgen dat je veilig kan reizen.
Maar ik vind wel dat we vooruit moeten in onze ontwikkeling, daar hoort dus niet “het gaat al jaren goed zo” bij.
En dat de meeste het per toeval overleven is in mijn beleving zeker niet acceptabel, iedereen moet het bewust overleven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoals ik al eerder aangaf zie ik eerder een goede voorbereiding, zoals beladen en gewichtsverdeling, dan direct de techniek er voor te laten zorgen dat je veilig kan reizen.
Maar ik vind wel dat we vooruit moeten in onze ontwikkeling, daar hoort dus niet “het gaat al jaren goed zo” bij.
En dat de meeste het per toeval overleven is in mijn beleving zeker niet acceptabel, iedereen moet het bewust overleven.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts
Hallo Jan Teepe,
Jij schrijft over het RBS systeem maar is dat zelf te monteren?
En wat is dan de prijs van de remverklikker die jij erbij aangeschaft hebt?
Mvrgr.Keesje
Jij schrijft over het RBS systeem maar is dat zelf te monteren?
En wat is dan de prijs van de remverklikker die jij erbij aangeschaft hebt?
Mvrgr.Keesje