Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door r.obbink » wo 8 mei 2019 14:27

VIP Premium schreef:
wo 8 mei 2019 11:25
Afremmen tot 50km/u op de snelweg vind ik wel een beetje te.... normaal volstaat gas loslaten en dan weer intrappen om te strekken.



Los van het feit dat ik ieders oplossing/werkwijze respecteer, rijden wij zoals de meeste hier op het forum weten (en op de filmpjes kunen zien) heel veel passen in CH/A/I en hebben nog nooit problemen gehad met oververhitte remmen en/of lagers. Het ligt er ook aan hoe je met je materieel omgaat en op de juiste manier strekt.
afremmen tot 50 kan prima, ik let op dat er niets achter me zit want wil anderen en mezelf niet in gevaar brengen. Maar ieder zijn manier toch?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » wo 8 mei 2019 14:56

RE.gif

Hoe doe je dat op een normaal drukke snelweg als ik vragen mag, dan rijden er altijd auto's achter je en je moet wel strekken tijdens afdalen toch scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door r.obbink » wo 8 mei 2019 16:00

(Aangepast wegens onnodig quoten, lees de spelregels)


Als het drukker is dan schakel ik 1 of 2 versnellingen terug zodat hij blijft 'hangen' rond de 70. Motor maakt dan wel meer toeren maar alles beter dan dat de remmen verbranden
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 mei 2019 17:19

RE.gif

Beter: altijd terugschakelen tijdens een afdaling, het verkeer heeft hier niets mee te maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Roland54 » wo 8 mei 2019 19:54

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel % en lengte de afdaling is.
Bij een lange steile afdaling altijd de snelheid in de gaten houden.
Beter is tijdens de afdaling af en toe kortstondig te remmen, dan langdurig op je motor afremmen.
Want dat vind de remmen van je caravan niet fijn.
Bij een afdaling van 7 % rijd ik niet harder dan zo'n 70km/u en als achter opkomend verkeer dat te langzaam vind, dan gaan ze maar mij maar voorbij.
Ja, ik heb zelfs vrachtwagens gezien die mij tijdens de afdaling voorbij reden en beneden met kokende remmen stonden! Of erger nog, de bypass vlucht route moesten nemen stom.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 mei 2019 21:03

RE.gif

Bij 7% loopt je snelheid ook op, indien niet dan zorgt de motor dus voor dat remmen, ik zie niet in waarom niet remmen op de motor? Wat je nu verklaard is tegen alle logica in.
Kort remmen, daarna strekken mag best, maar daarna de motor het werk weer laten doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » wo 8 mei 2019 22:03

Roland54 schreef:
wo 8 mei 2019 19:54

Ja, ik heb zelfs vrachtwagens gezien die mij tijdens de afdaling voorbij reden en beneden met kokende remmen stonden! Of erger nog, de bypass vlucht route moesten nemen stom.gif
Dat is dan al war jaren terug, mrgreen.gif
De moderne vrachtwagens zijn allemaal voorzien van retarders en raken hun voetrem zowat niet aan in een afdaling.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » wo 8 mei 2019 22:23

Roland54 schreef:
wo 8 mei 2019 19:54
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel % en lengte de afdaling is.
Bij een lange steile afdaling altijd de snelheid in de gaten houden.
Beter is tijdens de afdaling af en toe kortstondig te remmen, dan langdurig op je motor afremmen.
Want dat vind de remmen van je caravan niet fijn.
Bij een afdaling van 7 % rijd ik niet harder dan zo'n 70km/u en als achter opkomend verkeer dat te langzaam vind, dan gaan ze maar mij maar voorbij.
Ja, ik heb zelfs vrachtwagens gezien die mij tijdens de afdaling voorbij reden en beneden met kokende remmen stonden! Of erger nog, de bypass vlucht route moesten nemen stom.gif
Vrachtwagens die de meeste caravan combi's voorbij komen is normaal, die rijden heden ten dage bergaf net zo snel als bergop, ik haal ze gewoon in.

Die kokende remmen is wel bijzonder, ondanks motorrem/retarders.....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Roland54 » do 9 mei 2019 11:33

RE.gif RE.gif RE.gif
Ik heb het dan ook over lange afdalingen. Natuurlijk moet je ook je motor gebruiken, anders gaat de caravan met je aan de haal mrgreen.gif Maar zo nu en dan ook kortstondig remmen en beetje gas om de remmen van caravan te ontzien.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door r.obbink » do 9 mei 2019 12:18

Afdalen doet iedereen dus op zijn eigen manier, de een op de motor, de ander door af en toe te remmen....

Op zich helemaal niet erg....

Waar ik trouwens veel angstiger voor ben is het in de file staan voor de Gotthard tunnel.... dan sta je op de snelweg met een behoorlijk stijgingsniveau.

Ben altijd bang voor het verbranden van de koppeling door het constant optrekken en weer stil (moeten) staan. Wat ik mezelf aangeleerd heb is om gaten voor me te laten vallen.... dan heb je wel de kans dat ze voor je van baan wisselen maar dat is dan maar jammer.... zo vaak gezien dat er auto's met en zonder caravans op de vluchtstrook stonden met de koppeling naar de filistijnen :(
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » do 9 mei 2019 13:46

RE.gif

De meeste die daar op de vluchtstrook staan zijn de echte chauffeurs knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » do 9 mei 2019 16:41

Inderdaad, remmen of koppeling naar de klo.. ehh...filistijnen geeft te denken :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » do 9 mei 2019 17:00

Slipkoningen en koninginnen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » vr 10 mei 2019 18:03

Dieseltijger schreef:
"De vraag was of de mensen weten dat de remmen van de caravan heet worden bij het afdalen, en dat je daar maatregelen tegen kan nemen."
Op het eerste gedeelte is het antwoord: NEE. Anders zouden er niet hoopjes Nederlandse caravanners de A75 in Frankrijk van noord naar zuid nemen. En ik kom er tientallen tegen als ik van zuid naar noord over die A75 rij. Op de eerste parkeerplaats na de beruchte afdaling bij Lodeve zie ik vrijwel nooit een bestuurder van een caravancombinatie die daar de remmen van zijn/haar caravan controleert. En gegarandeerd, dat de remmen van een caravan, zonder een hulpremsysteem dat de remmen beschermt, daar kokend heet zijn geworden.
Op het tweede gedeelte is het antwoord ook NEE. Al dat zogenaamde hard remmen en daarna weer strekken acties, volkomen onzin. Helpt misschien bij een rechtdoor afdaling, maar dan hoef je alleen maar voldoende snelheid te maken, zodat de luchtweerstand caravan rem strekt en gestrekt houd. Bij elke afdaling, waar sprake is van bochten en/of snelheidsbeperkingen, leidt het zgn. strekken alleen maar tot snelheidsvermeerdering tijdens het afdalen, die voor de komende (haarspeld)bocht weer teruggebracht moet worden door nog harder te remmen. Misschien is het enige positieve van deze manier van afdalen, dat het aanlopen van de caravan remmen wordt verminderd. Maar (heel)heet worden de caravan remmen gegarandeerd. En het interieur van de caravan zal op deze manier van afdalen ook niet bepaald ontzien worden.
Het beste is om de beperkingen van het afdalen met een caravan te onderkennen en daarop te anticiperen door een rem hulp systeem op de caravan te laten monteren, of een route te kiezen waarbij je zo min mogelijk hoeft af te dalen met de caravan.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door JosD » vr 10 mei 2019 18:05

Maar het belangrijkste is, het blijft gewoon mooi werk, hieronder een foto van de Grimselpas, is toch geweldig blij.gif
628F4320-FDE9-42A4-97BF-9DEFF7141A44.jpeg
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 mei 2019 18:34

RE.gif

Gelieve on topic te blijven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 10 mei 2019 18:45

@Jan Teepe:

Paar vragen heb ik toch wel. Ik denk (maar ik heb geen feiten tot mijn beschikking) dat het remsysteem van een caravan een zekere aanspreekgevoeligheid heeft. Ik bedoel dat bij het afdalen van een helling tot een bepaald percentage er weliswaar duwkracht op de koppeling komt te staan, maar dat de remschoenen nog niet aanlopen. In dit geval zal de remkracht van de auto moeten komen, via de remmende werking van de motor, aangevuld met actief remmen.

Als dat zo is dan is er bij flauwe afdalingen geen enkel probleem: auto remt op de motor, caravan remt niet.

Ga ik steiler afdalen dan rem je allereerst zwaar op de motor en soms met de rem. de caravanrem is permanent actief, en wordt heet.

Ga ik een remhulp installeren op de caravan, dan remt de caravan niet, later of minder krachtig en dan zullen de remmen van de auto zwaarder worden belast toch? Weliswaar hebben veel auto's schijfremmen rondom, die beter gekoeld worden dan trommelremmen - maar er zijn zat auto's met remtrommels achter.

1. Verplaatsen wij nu (met een remhulp op de caravan) niet het probleem van oververhitting naar de auto? Zo ja: dan vergroten wij de kans op een groter probleem: kokende remvloeistof, waardoor de remfunctie van de auto worden aangetast.

2. Zijn er mensen op het forum die in de praktijk tijdens de reis een acuut probleem hebben gehad met de caravan als gevolg van afdalingen? Natuurlijk: remmen worden loeiheet, voeringen kunnen verglazen, het vet kan de wiellagers van de caravan lopen, enz enz, en de onderhoudsbeurt terug in Nederland is dan wat begrotelijker wegens nieuwe remschoenen en lagers....maar heeft er iemand ooit langs de weg stilgestaan omdat de caravan niet meer kon rijden als gevolg van de afdaling?

Oftewel: zitten wij nu een probleem wat in de praktijk niet of zelden voorkomt te creëren?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 mei 2019 19:16

RE.gif

Vraag 1: Je verplaatst het probleem niet naar de auto remmen, als je met de auto remt dan overbrug je het systeem op de caravan waardoor die mee remt.

Het systeem werkt alleen als je NIET remt met de auto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » vr 10 mei 2019 21:13

@jan Teepe vraag 2:

Ja, daadwerkelijk meegemaakt, weliswaar niet met cvan, maar met een boottrailer. Was geen pretje, konden de reis onderbreken en ter plaatse wat remonderdelen en ook de wiellagers laten vervangen. Zware trailer, denk incl belading plm 4500 kg, tandemasser.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » vr 10 mei 2019 22:13

Jan Teepe schreef:
vr 10 mei 2019 18:03

Op het eerste gedeelte is het antwoord: NEE. Anders zouden er niet hoopjes Nederlandse caravanners de A75 in Frankrijk van noord naar zuid nemen. En ik kom er tientallen tegen als ik van zuid naar noord over die A75 rij. Op de eerste parkeerplaats na de beruchte afdaling bij Lodeve zie ik vrijwel nooit een bestuurder van een caravancombinatie die daar de remmen van zijn/haar caravan controleert.
Heel verstandig van die bestuurders om onder aan de afdaling geen remmen te controleren.
Je hebt de afdaling al gehad,,de remmen zijn warm(heet),dat weet je, dus gewoon doorrijden zodat de remtrommels door de rijwind gekoeld worden.
Wat wil je onder aan een afdaling controleren?? door te stoppen zou t zelfs zo kunnen zijn dat,doordat de warmte niet afgevoerd word,er een band onderuit klapt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » ma 13 mei 2019 10:11

Ja "dieseltijger" als je bijv. een RBS downhill rembeschermer erop hebt zitten, dan heb je minder remkracht van de caravan. Althans in aanvang. Het apparaat is in wezen een extra schokbreker, die aan en uitgezet kan worden d.m.v. handmatige bediening. Vandaar mijn opmerking "niet echt gebruiksvriendelijk"
Ga je door de oploopkracht van deze extra schokbreker heen, dan remt de caravan net zoals zonder RBS. Dus bij afdalingen, met ingeschakelde RBS, zal de caravan rem later uit zichzelf inschakelen, cq. door zijn eigen oploop demper heen breken, dan zonder ingeschakelde RBS. Op de A75 afdaling bij Lodeve is gebleken, dat de caravanrem alleen in werking treedt, bij ingeschakelde RBS, als ik de voetrem gebruik. Als ik de voetrem weer loslaat, dan strekt de oploop rem zich weer. Dus precies zo als het zou moeten zijn. Echter omdat de RBS handmatig in- en uitgeschakeld moet worden, rij ik vaak met ingeschakelde RBS terwijl dat niet echt noodzakelijk is. Dit met het gevolg, dat de oploop rem later in werking treedt, dan normaliter het geval zou zijn, als ik zonder ingeschakelde RBS zou rijden. Daarom de opmerking
"(zeer)ervaren".
Het Actief Remcontrole Systeem (ARC) werkt beter en is veel gebruiksvriendelijker. In wezen werken de caravan remmen dan net zoals de auto remmen. En is het hele afdalingsprobleem van de oploop rem verleden tijd. En dan komt natuurlijk de vraag:waarom heb jij dit er dan niet op zitten. Ik woon in Spanje. Mijn caravan heeft een Spaans kenteken. De caravan moet elke twee jaar gekeurd worden door de ITV. En ik krijg de caravan niet door de keuring als er een aanpassing aan het remsysteem gedaan is. De RBS kan ik gemakkelijk zelf de- en monteren, het ARC systeem niet, vandaar.
In antwoord op de opmerking, dat de remmen al afgekoeld zouden zijn bij de eerste parkeerplaats na de afdaling bij Lodeve op de A75, nou bij Bezier zullen ze wel weer afgekoeld zijn, maar niet bij de eerste parkeerplaats na die afdaling. En u onderstreepte de stelling met uw antwoord. NEE, ze weten het niet. En als er geen Bovag keuring uitgevoerd wordt aan de caravan (ovaliteit remtrommels) dan zullen ze het ook nooit weten. En caravan keuring is in Nederland niet verplicht, dus mag u zelf invullen welke effect dit heeft op de verkeersveiligheid.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Gumm » ma 13 mei 2019 10:43

Onze dealer zei 10 jaar geleden desgewenst een zwaardere oploopdemper te plaatsen als je veel in de bergen zou willen rijden.
dwz dat de caravan minder snel oploopt op de auto en dus begint met remmen.
Rem je steviger door ,zorgt de massa van de caravan er voor dat de remmen wel degelijk hun werk gaan doen.
Hiermee zul je in normale snelwegsituaties waarbij je een (lichte) slingering opvangt door even het gas los te laten misschien anders te werk moeten gaan.
Het e.a past in de fabriekspecificaties , je hebt dan dus geen hulpdemper naast de originele maar je kunt hem niet uitschakelen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » ma 13 mei 2019 11:28

Jan Teepe schreef:
ma 13 mei 2019 10:11

In antwoord op de opmerking, dat de remmen al afgekoeld zouden zijn bij de eerste parkeerplaats na de afdaling bij Lodeve op de A75, nou bij Bezier zullen ze wel weer afgekoeld zijn, maar niet bij de eerste parkeerplaats na die afdaling.
Indien u hier refereert naar mijn opmerking over het controleren van de remmen op de eerste parking bij Lodeve hebt u mijn betoog wellicht verkeerd begrepen.
IK heb nooit willen beweren dat de remmen op de eerste parking al afgekoeld zijn.
Ik stel slechts dat stoppen op de eerste parking om de remmen te controleren nutteloos is ,en zelfs af te raden.
Nutteloos omdat "controleren"geen enkel nut heeft,ja je kunt constateren dat ze gloeiend heet zijn,maar het enige wat je kunt doen is met normale snelheid verder rijden ,zodat de rijwind ze afkoelt.
Indien je stop : je staat erbij en kijkt er naar,maar helpt geen zier,integendeel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » ma 13 mei 2019 14:22

Voor de liefhebbers, die wel van passen houden.... knipoog.gif
Bijlagen
collageprintspah~1557749685313-1cea2dfa-13b7-4af9-b6c1-15d193727b41_L.jpg

Jan Teepe
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 09:54

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Teepe » ma 13 mei 2019 17:02

Gumm. Helemaal waar. Heb ik in het verleden ook gedaan met een LMC caravan met Peitz as. Een 3000 kg. oploop demper gemonteerd en ook geen probleem meer gehad. Maar nu vrijwel alle caravans een Alko as hebben, kom je niet meer aan een zwaardere oploop demper. Alko doet er alles aan om te voorkomen, dat je daaraan kunt komen. En dat is ook wel begrijpelijk als je de wet op de product verantwoordelijkheid erbij pakt.
En meneer u heeft gelijk, dat je er niets aan kunt doen als de remmen eenmaal heet zijn geworden. Er zijn lieden die beweren dat je moet afkoelen met (koud) water, maar daar heb je dan wel heel van van nodig en of dat verglazing/ovaliteit-, of nog erger vet dat uit de lagers stroomt - losliggende remvoeringen in de trommel, voorkomt, daar heb ik mijn twijfels over. Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen, dat het niet stoppen en constateren er toe leidt, dat men het gewoon niet weet wat er gebeurd is. En bij een volgende gelegenheid het gewoon nog een keer gaat doen. Met zoals al geschreven, alle gevolgen van dien.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”