Harde wind en rijden met de combinatie

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 08:58

Beste en gewaardeerde medeforummers,

Flinke wind vandaag en code geel.
Op de planning staat vandaag de caravan wegbrengen voor een bovag onderhoudsbeurt.

Nu ben ik niet echt bang aangelegd en vind ik het nog prima te doen (midden Zuid-Holland), maar soms is het goed om even te sparren.

Roept u maar:

- Gewoon gaan, stel je niet aan :lol:
- Verplaats de afspraak naar later (als ze nog tijd hebben) :(
- Rij een rondje Nederland, zoek uit waar de grenzen liggen van je combinatie en je ervaring en ga zo nodig daarna voor een nieuwe! stom.gif
- Uw tip...
Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 mar 2019 09:09

Bang zijn (zorgen maken) is helemaal niet erg, twijfelen hoeft ook niet.
Er is een waarschuwing en nu vraag je aan ons wat te doen?? Als je deze vraag stelt moet het antwoord zijn: laat staan die caravan!

Afspraak of niet, het risico is het niet waard!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:11

SaPH schreef:Beste en gewaardeerde medeforummers,

Flinke wind vandaag en code geel.
Op de planning staat vandaag de caravan wegbrengen voor een bovag onderhoudsbeurt.

Nu ben ik niet echt bang aangelegd en vind ik het nog prima te doen (midden Zuid-Holland), maar soms is het goed om even te sparren.

Roept u maar:

- Gewoon gaan, stel je niet aan Afbeelding
- Verplaats de afspraak naar later (als ze nog tijd hebben) :(
- Rij een rondje Nederland, zoek uit waar de grenzen liggen van je combinatie en je ervaring en ga zo nodig daarna voor een nieuwe! stom.gif
- Uw tip...
Korte tijd later...

Afspraak kunnen verplaatsen naar volgende week. Onderhoudsdealer is erg flexibel en denkt goed mee!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door PD » ma 11 mar 2019 09:13

Ik vind het heel erg lastig om daar een duidelijk antwoord op te geven. Houd in je achterhoofd dat de meeste verzekeringen de schade dekken tot max. 6 Bft of soms 7 Bft en al snel een reden zullen zoeken om niet uit te keren wanneer je onverhoopt schade rijdt.

De Captiva heeft niet zo'n hoog eigen gewicht en zal al eerder een speelbal van de grote tandem worden, dus dat speelt ook mee.

Wij zijn zelf gisteren met onze combi van Winterswijk naar Breda gereden. Met de wind op de kop geen probleem maar voor de oversteek van de bruggen bij Gorinchem en Hank zouden we de wind dwars op de combi krijgen. Ik ben dan ook op een P-plaats blijven wachten tot de wind geluwd was. Nu was het gisteren in deze regio code oranje en leken zelfs op de P-plaats de dakluiken van de caravan te worden gerukt, maar toch... onze auto weegt bijna 700 kg meer dan de Captiva.

Doe wat je zelf goed dunkt; niemand beter dan jezelf kan het inschatten. Wanneer je geen grote waterwegen over hoeft (dus met hoge bruggen) dan zal het vandaag wel meevallen, maar toch.... je zult maar na een positief advies op je kant liggen.

Edit: ik zie dat je de beurt verplaatst hebt; verstandig thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 11 mar 2019 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:16

Jan van Vijven schreef:Bang zijn (zorgen maken) is helemaal niet erg, twijfelen hoeft ook niet.
Er is een waarschuwing en nu vraagje aan ons wat te doen, ik vind als je deze vraag stelt het antwoord moet zijn: laat staan die caravan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beste Jan,

Mooi en goed advies. Kan ik mij goed in vinden.
Een paar jaar geleden hebben we gereden tijdens een fikse storm. Dat ging prima. Zag toen meerdere vakantiegangers de weg af gaan, maar ik vond het nog prima kunnen.
Net als vandaag trouwens.

Doordat er ruimte was om te schuiven in de planning van de dealer, heb ik geschoven.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door deusjevo » ma 11 mar 2019 09:19

Tja, is een lastige, is code geel.
Persoonlijk zou ik het er nu wel weer op wagen in het midden van het land, de dammen en bruggen langs de kust/zeeland zou ik nog mijden.
Wellicht is even uitstellen tot vanmiddag of morgenochtend een optie?
Er zijn nog uitschieters naar windkracht 8 vandaag.
Weet niet of je verzekerd bent maar mocht een iets gebeuren heb je kans dat je van een koude kermis thuis komt, lees even de voorwaarden.
Het gewicht van de trekker maakt in deze weinig uit denk ik, als hij gaat gaat ie toch.

Zag gisteren ook een combi vlakbij de Moerdijk rondrijden, dan heb je echt een plaatstalen bord voor je kop.
Lees hieronder hoe het gisteren was in de regio Rijnmond.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/179219/L ... oral-bomen
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 11 mar 2019 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:21

PremiumDiscovery schreef:Ik vind het heel erg lastig om daar een duidelijk antwoord op te geven. Houd in je achterhoofd dat de meeste verzekeringen de schade dekken tot max. 6 Bft of soms 7 Bft en al snel een reden zullen zoeken om niet uit te keren wanneer je onverhoopt schade rijdt.

De Captiva heeft niet zo'n hoog eigen gewicht en zal al eerder een speelbal van de grote tandem worden, dus dat speelt ook mee.

Wij zijn zelf gisteren met onze combi van Winterswijk naar Breda gereden. Met de wind op de kop geen probleem maar voor de oversteek van de bruggen bij Gorinchem en Hank zouden we de wind dwars op de combi krijgen. Ik ben dan ook op een P-plaats blijven wachten tot de wind geluwd was. Nu was het gisteren in deze regio code oranje en leken zelfs op de P-plaats de dakluiken van de caravan te worden gerukt, maar toch... onze auto weegt bijna 700 kg meer dan de Captiva.

Doe wat je zelf goed dunkt; niemand beter dan jezelf kan het inschatten. Wanneer je geen grote waterwegen over hoeft (dus met hoge bruggen) dan zal het vandaag wel meevallen, maar toch.... je zult maar na een positief advies op je kant liggen.

Edit: ik zie dat je de beurt verplaatst hebt; verstandig thumbup.gif
Bruggen etc. zou ik met deze wind sowieso mijden.
Wat ik nu in mijn besluit ook meenam is het rijden zonder de lading. Dus een lege auto.
Dan zou de combinatie zeker anders kunnen reageren als tijdens vakantie reizen.

Goed punt van de verzekering trouwens.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:25

deusjevo schreef:Tja, is een lastige, is code geel.
Persoonlijk zou ik het er nu wel weer op wagen in het midden van het land, de dammen en bruggen langs de kust/zeeland zou ik nog mijden.
Wellicht is even uitstellen tot vanmiddag of morgenochtend een optie?
Er zijn nog uitschieters naar windkracht 8 vandaag.
Weet niet of je verzekerd bent maar mocht een iets gebeuren heb je kans dat je van een koude kermis thuis komt, lees even de voorwaarden.
Het gewicht van de trekker maakt in deze weinig uit denk ik, als hij gaat gaat ie toch.

Zag gisteren ook een combi vlakbij de Moerdijk rondrijden, dan heb je echt een plaatstalen bord voor je kop.
Lees hieronder hoe het gisteren was in de regio Rijnmond.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/179219/L ... oral-bomen
PD kwam ookal met de verzekering.

Dat is een goede tip en graadmeter.

Thanks

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 mar 2019 09:36

De verzekering is zeker belangrijk maar geen vrijbrief om waarschuwingen in de wind te slaan, er is ook nog zoiets als gezond verstand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:46

Jan van Vijven schreef:De verzekering is zeker belangrijk maar geen vrijbrief om waarschuwingen in de wind te slaan, er is ook nog zoiets als gezond verstand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik bedoel het ook niet als vrijbrief. Juist als bepalend. Als ik niet verzekerd ben vanaf 7bft, dan ga ik dus ook niet rijden. Als ik oneindig verzekerd ben, dan zou ik misschien wel rijden bij 7bft, maar niet bij 6bft met stoten tot 8bft.

Gezond verstand moet je gebruiken en als je dat niet hebt... Moet je niet auto rijden, laat staat met iets er achter.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door PD » ma 11 mar 2019 09:51

RE.gif
Ik vond zojuist het advies bij het weerbericht op de radio wel komisch:
Automobilisten met caravan wordt verzocht extra alert te zijn...…… ja, duh awhoea.gif


Onze verzekering dekt tot maximaal 7 Bft; voor mij een reden om met maximaal 5 Bft te rijden...

Toen we gisteren vanuit Winterswijk vertrokken, was het nog vrijwel windstil en zouden we volgens de voorspellingen bij Gorinchem ca. 5 Bft kunnen verwachten. De harde wind kwam sneller dan verwacht, eigenlijk kort nadat we Tiel gepasseerd waren, dus hebben we een paar uurtjes op een P-plaats langs de A27 gewacht want een nabijgelegen camping bleek overvol. Achteraf niet eens vervelend want we hebben slechts een uurtje of 3 gewacht en dat gaat sneller dan het klinkt mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door PD op ma 11 mar 2019 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door SaPH » ma 11 mar 2019 09:55

Heb net mijn polisvoorwaarden gecheckt.

Vanaf 14 meter per seconde windsnelheid (7 bft) ben ik niet verzekerd tijdens het rijden. Dit wordt gezien als storm.

Windstoten vanaf 7 bft zal de verzekering ongetwijfeld en terecht ook uitsluiten van dekking tijdens het rijden.

Vandaag is dus verzekeringtechnisch een absolute afrader.

Op dit moment windkracht 6 bft met windstoten ruim in de 7 bft

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door PD » ma 11 mar 2019 10:04

Jan van Vijven schreef:
ma 11 mar 2019 09:36
De verzekering is zeker belangrijk maar geen vrijbrief om waarschuwingen in de wind te slaan, er is ook nog zoiets als gezond verstand.
Mee eens thumbup.gif ik houd de windverwachtingen altijd in de gaten en voor mij is 5 Bft nog acceptabel. Dan gaat de hut niet om en heeft de auto de caravan ruim voldoende in bedwang om slingeren te voorkomen. Bruggen en viaducten blijven dan nog steeds tricky door windvlagen, dus extra alert en even van het gas af.
Gisteren hadden we qua timing wat pech, maar ook dan gewoon anticiperen en dus wachten.

Het 1e weekend met de tandem (die was toen 7 dagen oud) zijn we vanuit Colmar-F in een stormachtige wind terug gekomen; toen reden we ca. 50-60 km/h op de snelweg, net als de truckers. Dat ga ik dus echt niet meer doen. De klappen die de caravan dan krijgt, zijn echt angstaanjagend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6518
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Wim Verso » ma 11 mar 2019 10:24

Natuurlijk heeft de dealer er begrip voor, niemand is gebaat bij zo'n risico.
Ooit een keer in Friesland gestaan en ik moest naar huis, want de volgende dag moest er weer gewerkt worden, bij windkracht 7/8 bft ga ik niet rijden.
Heb de caravan daar een week laten staan en het weekend daarop weer opgehaald, Veiligheid voor alles. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Daphne » ma 11 mar 2019 10:52

Oktober 2002 stond ik in Zeeland op een camping en stormde heel erg. Het was einde herfstvakantie en de kinderen moesten de volgende dag weer naar school. Toch besloten om te blijven. Dat mocht zelfs gratis vanwege de storm. We hebben maandagochtend school en werk gebeld en er was alle begrip.

Er waren toch mensen, voornamelijk Duitsers gegaan. De meesten sloegen net buiten de campingpoort om. Op last van de politie moesten alle caravans op de camping blijven staan en mochten alleen auto's nog van de camping af.
Onze buren stonden al klaar om te vertrekken met de pootjes ingedraaid. Deze caravan sloeg op de plek om door een rukwind. Toen ben ik met de kinderen naar het hoofdgebouw gegaan en heb de caravan achtergelaten.

Onze caravan is toen wel economisch total loss gegaan, niet door omslaan maar door schade van rondvliegende opstapjes en tentstokken van anderen.

Sinds die ervaring ben ik heel erg voorzichtig met storm. Wij hebben een paar jaar geleden ook een tijd op een parkeerplaats bij Luik staan wachten tot de harde rukwinden afnamen. Heel de weg was er niets aan de hand maar het kwam ineens opzetten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Scout15 » ma 11 mar 2019 11:20

Je bezorgheid kan ik mij goed voorstellen. Afgelopen vrijdag heb ik mijn caravan weggebracht voor service(Duitsland). Ook hier harde wind(windkracht 5) waarbij het gevoel dat ik met een lege auto zou rijden mij ook niet beviel(ondanks dat de caravan onbeladen was). Ik heb de kofferbak van de auto gevuld met stoeptegels, kogeldruk op 100kg geladen en op de snelweg wat rustiger gereden dan normaal. Op open stukken was de wind te voelen, maar zonder zweethandjes op de plaats van bestemming gekomen. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

eurotrotter
Berichten: 6216
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door eurotrotter » ma 11 mar 2019 11:54

PremiumDiscovery schreef:
ma 11 mar 2019 09:51



en...

Toen we gisteren vanuit Winterswijk vertrokken,
eigenlijk kort nadat we Tiel gepasseerd waren,
dus hebben we een paar uurtjes op een P-plaats langs de A27 gewacht

Je bedoelt de A 15 ,toch ?? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door PD » ma 11 mar 2019 11:57

RE.gif
Dergelijk gefragmenteerd quoten scratch.gif

Nee, ik bedoel de A27. Omdat het zo tekeer ging ben ik eerst in noordelijke richting de A27 op gereden om even te "voelen" en evt. op De Grienduil te wachten maar omdat deze vol was terug de A27 op richting Breda en bij Hoogblokland gewacht.

Wanneer je namelijk vanaf de A15 direct richting Breda de A27 kiest, is er geen weg terug...
Bijlagen
IMG_20190310_144518.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6216
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door eurotrotter » ma 11 mar 2019 11:59

Scout15 schreef:
ma 11 mar 2019 11:20
Je bezorgheid kan ik mij goed voorstellen. Afgelopen vrijdag heb ik mijn caravan weggebracht voor service(Duitsland). Ook hier harde wind(windkracht 5) waarbij het gevoel dat ik met een lege auto zou rijden mij ook niet beviel(ondanks dat de caravan onbeladen was). Ik heb de kofferbak van de auto gevuld met stoeptegels, kogeldruk op 100kg geladen en op de snelweg wat rustiger gereden dan normaal. Op open stukken was de wind te voelen, maar zonder zweethandjes op de plaats van bestemming gekomen. thumbup.gif


Het gewicht van de auto maakt nog niet zo heel veel uit,bij zijwind is t gewicht van de aanhanger/caravan belangrijker.
Zou je je caravan vol stoeptegels geladen hebben ,had je waarschijnlijk nog comfortabeler gereden.
DE invloed van wind vin d hoofdzakelijk plaats op het oppervlak van de zijkant van de caravan,hoe groter dat is ,hoe meer invloed,het gewicht van de trekker die er voor staat is van minder belang.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6216
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door eurotrotter » ma 11 mar 2019 12:01

PremiumDiscovery schreef:
ma 11 mar 2019 11:57
RE.gif
Dergelijk gefragmenteerd quoten scratch.gif

Nee, ik bedoel de A27. Omdat het zo tekeer ging ben ik eerst in noordelijke richting de A27 op gereden om even te "voelen" en evt. op De Grienduil te wachten maar omdat deze vol was terug de A27 op richting Breda en bij Hoogblokland gewacht.

Wanneer je namelijk vanaf de A15 direct richting Breda de A27 kiest, is er geen weg terug...
Duidelijk, en verstandig.
Als je bij Gurrekum de A 27 op gaat kun je alleen nog het industrie terrein Avelingen op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6216
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door eurotrotter » ma 11 mar 2019 12:05

PremiumDiscovery schreef:
ma 11 mar 2019 11:57
RE.gif

Dergelijk gefragmenteerd quoten scratch.gif
Was t niet duidelijk dan ?? mrgreen.gif

IK ben al meer op de vingers getikt door deze en gene omdat mijn quote gedrag te uitbundig was. haphop.gif
IK dacht :laat ik t eens zo doen,,,,,,weer niet goed. weenie.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door PD » ma 11 mar 2019 12:07

RE.gif
Ik moest het 3x lezen awhoea.gif en dan heb ik het nog geschreven ook knipoog.gif

De A27 (en dus ook die bruggen) liggen haaks op de A15, vandaar even "voelen" mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Michel1975 » ma 11 mar 2019 12:16

Daphne schreef:
ma 11 mar 2019 10:52
Oktober 2002 stond ik in Zeeland op een camping en stormde heel erg. Het was einde herfstvakantie en de kinderen moesten de volgende dag weer naar school. Toch besloten om te blijven. Dat mocht zelfs gratis vanwege de storm. We hebben maandagochtend school en werk gebeld en er was alle begrip.

Er waren toch mensen, voornamelijk Duitsers gegaan. De meesten sloegen net buiten de campingpoort om. Op last van de politie moesten alle caravans op de camping blijven staan en mochten alleen auto's nog van de camping af.
Onze buren stonden al klaar om te vertrekken met de pootjes ingedraaid. Deze caravan sloeg op de plek om door een rukwind. Toen ben ik met de kinderen naar het hoofdgebouw gegaan en heb de caravan achtergelaten.

Onze caravan is toen wel economisch total loss gegaan, niet door omslaan maar door schade van rondvliegende opstapjes en tentstokken van anderen.

Sinds die ervaring ben ik heel erg voorzichtig met storm. Wij hebben een paar jaar geleden ook een tijd op een parkeerplaats bij Luik staan wachten tot de harde rukwinden afnamen. Heel de weg was er niets aan de hand maar het kwam ineens opzetten.
Herkenbaar. Hier een vaste plek aan het IJsselmeer. In de afgelopen 5 jaar 2 echte mega stormen gehad van 10Bft. Bij ons staat alles al extra geschoord vanwege de wind aan het IJsselmeer. De nodige stormbanden aan kampeerders uitgedeeld daar we weten hoe het kan spoken. Helaas was niet iedereen bereid te luisteren met als gevolg wegwaaiende voortenten en dergelijke. Gelukkig nooit schade gehad door rondvliegend puin. Dat is wel mijn grootste angst. Wij blijven wel staan maar wat doen de tenten naast ons.

Ik zou vorig jaar de caravan neer zetten echter op de Afsluitdijk 6bft met windstoten. Ik heb het toen ook een dagje uitgesteld. Het is het me niet waard dus verstandige keus SaPH thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Nimma » ma 11 mar 2019 13:19

Met harde wind alleen als het moet; en het moet nooit mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Harde wind en rijden met de combinatie

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 mar 2019 13:22

RE.gif
Jij snapt het thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”