Elk merk plaatst een valbeugel indien de reminrichting als eerste wordt geraakt wanneer de caravan van de kogel valt. Dat is namelijk wettelijk verplicht. Dus geen Dethleffs standaard iets ) Wanneer de reminrichting wordt beschermd door bijvoorbeeld het neuswiel dan is een valbeugel niet nodig.cooper schreef: ↑zo 3 mar 2019 09:32Ik zag bij een nieuwe Weinsberg caravan, aan de achterzijde, onder, steunen bevestigd die het schaven van de onderzijde moeten voorkomen. Het lijken dezelfde steunen / valbeugels te zijn die ook onder de dissel bevestigd kunnen worden (Dethleffs doet het standaard).
steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Uit nieuwsgierigheid eens bij ons onder de caravan gekeken. De uitdraaisteunen zitten iets lager dan de bumper, dus beschadigt er niets als de caravan achterover kiept of bij een afrit de grond raakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Micky, klopt daar zijn ze inderdaad voor bedoeld en op die manier kunnen ze schade voorkomen. Tenminste bij een enkelasser. Maar dat is wel iets anders dan rijdend op een helling. Maar iedereen zijn hobby zal ik maar zeggen. Als onze caravan de grond op deze wijze als in het filmpje zou raken, zou mij de maag keren.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Het bewijst de kwaliteit van een Hobby.
In 5 Jaar geen problemen gehad.
Als we daar met een Tabbert, Knaus, Fendt of welk merk dan ook hadden gereden was er hetzelfde gebeurt.
In 5 Jaar geen problemen gehad.
Als we daar met een Tabbert, Knaus, Fendt of welk merk dan ook hadden gereden was er hetzelfde gebeurt.
Porsche + Tabbert
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Klopt VIP, het heeft niets te maken met het merk maar met de lengte. Ik lees hier wel eens iets over stuk gaan van de ramen aan de zijkant voorin. Kan toch niet door spanning komen ?
Zet hem eens met één wiel op een blok en probeer dan eens of de deur nog makkelijk open gaat en de kasten binnen. Het zou maar zo kunnen dat er dan toch wat torsie ontstaat.
Mijn vader had ooit een ford cortina in een hele mooie uitvoering. Er was toen eens iemand die aan hem vroeg of hij hem wel eens met één wiel op een stoep had gezegd.
Hij heeft het later maar eens geprobeerd en werd er niet vrolijk van. Het zelf later ook wel eens met andere merken geprobeerd, Die hadden hetzelfde probleem van een moeilijk te openen deur.
Het is ook helemaal niet zo raar dat er torsie ontstaat.
Zet hem eens met één wiel op een blok en probeer dan eens of de deur nog makkelijk open gaat en de kasten binnen. Het zou maar zo kunnen dat er dan toch wat torsie ontstaat.
Mijn vader had ooit een ford cortina in een hele mooie uitvoering. Er was toen eens iemand die aan hem vroeg of hij hem wel eens met één wiel op een stoep had gezegd.
Hij heeft het later maar eens geprobeerd en werd er niet vrolijk van. Het zelf later ook wel eens met andere merken geprobeerd, Die hadden hetzelfde probleem van een moeilijk te openen deur.
Het is ook helemaal niet zo raar dat er torsie ontstaat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Torderen heeft er niet mee te maken.
Elke caravan tordeert b.v. ook op een drempel die zijdelings wordt genomen, of wat te denken van een gat/kuil inde weg.
Wat je leest over een raam wat barts aan de zijant voorin, is afgelopen week voor de eerste keer door iemand gepost en is de enige die tot op heden bekend is.
Wij rijden inmiddels zo'n 30 jaar met lange tandems en het aanlopen hoort er gewoon bij, maar nog nooit enig probeem gehad qua constructie/torderen.
Torderen heeft er niet mee te maken.
Elke caravan tordeert b.v. ook op een drempel die zijdelings wordt genomen, of wat te denken van een gat/kuil inde weg.
Wat je leest over een raam wat barts aan de zijant voorin, is afgelopen week voor de eerste keer door iemand gepost en is de enige die tot op heden bekend is.
Wij rijden inmiddels zo'n 30 jaar met lange tandems en het aanlopen hoort er gewoon bij, maar nog nooit enig probeem gehad qua constructie/torderen.
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Waarom zou een caravan torderen door een wiel op te lichten of over een zijdelingse drempel te rijden? Vergeef mijn domheid maar één wiel van een, op een hoek staand punt van een auto, is volgens mij iets heel anders dan een middenas aanhanger. Die laatste gaat gewoon in zijn geheel scheef staan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Bij het rijden met de caravan , door kuilen en gaten en allerlei andere hindernissen , is het zo dat de opbouw
gedragen wordt door het chassis .
Het chassis is erop berekend op zijn funktie.
Enige vorm van torderen en spanningen zal doorgegeven worden aan de opbouw.
Dit is ook de reden dat vooral bij oudere caravans scheuren ontstonden bij de bovenzijde , waar de deur ingebouwd zit.
Het deurgat is een enorme zwakte in de gehele wandopbouw.
Op het moment dat het chassis de grond raakt, dan zal er sprake zijn van een geforseerde tordering ( het oplichten van een chassisbeen. De opbouw zal dit absoluut niet leuk vinden en dient ook zoveel mogelijk voorkomen te worden.
Je stelt jr caravantoch ook niet recht door alleen maar de poten omhoog te blijven draaien.
Dan heb je hetzelfde effect.
Je zal ook zien dat het chassis naar het einde van de caravan kleiner word en dus meer vatbaar is voor torderingen.
Overigens is bij mijn caravan , de voet van de achterste poot het laagste deel , en dus als eerste de grond raakt.
Maar ik moet zeggen , ondanks dat het een tandemasser is met bijna 9 mtr lengte , ik nog nooit de grond geraakt heb.
Hooguit een keer door de aarde heen bij het oprijden van een veldje.
Mvg
Stef
gedragen wordt door het chassis .
Het chassis is erop berekend op zijn funktie.
Enige vorm van torderen en spanningen zal doorgegeven worden aan de opbouw.
Dit is ook de reden dat vooral bij oudere caravans scheuren ontstonden bij de bovenzijde , waar de deur ingebouwd zit.
Het deurgat is een enorme zwakte in de gehele wandopbouw.
Op het moment dat het chassis de grond raakt, dan zal er sprake zijn van een geforseerde tordering ( het oplichten van een chassisbeen. De opbouw zal dit absoluut niet leuk vinden en dient ook zoveel mogelijk voorkomen te worden.
Je stelt jr caravantoch ook niet recht door alleen maar de poten omhoog te blijven draaien.
Dan heb je hetzelfde effect.
Je zal ook zien dat het chassis naar het einde van de caravan kleiner word en dus meer vatbaar is voor torderingen.
Overigens is bij mijn caravan , de voet van de achterste poot het laagste deel , en dus als eerste de grond raakt.
Maar ik moet zeggen , ondanks dat het een tandemasser is met bijna 9 mtr lengte , ik nog nooit de grond geraakt heb.
Hooguit een keer door de aarde heen bij het oprijden van een veldje.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Dank je Stef. En voor de anderen ik hoop voor jullie dat het goed blijft gaan .
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Oke, we hebben het hier niet over knallen met 30 over een drempel, maar gewoon door het langzaam veranderen van de hoek en daardoor het raken van het wegdek met de poten van de caravan, het filmpje van VIP, is geen ramwerk, ik durf te beweren dat dit soort aanrakingen niet meer kracht geven op de opbouw dan het stevig aandraaien van de poten (en ook dit gaat 1 na 1 en dus niet met 4 poten tegelijk). nu heb ik nog niet zoveel en zo lang ervaring met caravans en ook niet met een tandemasser toch ik durf de hut van VIP blindelings te kopen als hij te koop zou staan, maar mijn volgende trekker mag maar 2000kg.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Geen zorgen, als je ooit me zo’n lengte rijdt zul je merken dat er echt niets kapot gaat.
En vwb dat filmpje, er is op dat moment geen weg terug, je moet doorgaan of 10 kilometer achteruit rijden (geen keer mogelijkheden) op de pas.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 6 mar 2019 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
Dank voor het vertrouwen, maar hij is al weg (was 2ton )Micky schreef: ↑wo 6 mar 2019 20:28Oke, we hebben het hier niet over knallen met 30 over een drempel, maar gewoon door het langzaam veranderen van de hoek en daardoor het raken van het wegdek met de poten van de caravan, het filmpje van VIP, is geen ramwerk, ik durf te beweren dat dit soort aanrakingen niet meer kracht geven op de opbouw dan het stevig aandraaien van de poten (en ook dit gaat 1 na 1 en dus niet met 4 poten tegelijk). nu heb ik nog niet zoveel en zo lang ervaring met caravans en ook niet met een tandemasser toch ik durf de hut van VIP blindelings te kopen als hij te koop zou staan, maar mijn volgende trekker mag maar 2000kg.....
Porsche + Tabbert
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
poeh, dat scheelt weer in de portemonnee
tja, sommigen weten wel hoe het werkt..
poeh, dat scheelt weer in de portemonnee
tja, sommigen weten wel hoe het werkt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Poeh hee.... ik heb hem nog voor je gevonden...… hij staat er nog: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Poeh hee.... ik heb hem nog voor je gevonden...… hij staat er nog: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Ah mooi!! ik ga er gelijk achteraan oh, wacht ik krijg nog even een XC60 dat schijnt een dweil te zijn met zo'n zware caravan, toch nog maar even een jaartje wachten tot die weer weg is
(of geldt dat allen voor de FWD en niet voor de AWD, dan is het wellicht toch een optie )
Ah mooi!! ik ga er gelijk achteraan oh, wacht ik krijg nog even een XC60 dat schijnt een dweil te zijn met zo'n zware caravan, toch nog maar even een jaartje wachten tot die weer weg is
(of geldt dat allen voor de FWD en niet voor de AWD, dan is het wellicht toch een optie )
Laatst gewijzigd door Micky op wo 6 mar 2019 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Met een tandem kan het best meevallen; die geeft wel stabiliteit aan de XC60
Met een tandem kan het best meevallen; die geeft wel stabiliteit aan de XC60
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Nee, ik heb geen geld, die XC60 hakt erin in de bijtelling, dat is niet normaal oh wacht
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Nee, ik heb geen geld, die XC60 hakt erin in de bijtelling, dat is niet normaal oh wacht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Tjah, dat is het nadeel van leasegebakjes; zeker wanneer je die niet eens zelf mag uitkiezen en een left-over moet afrijden
Sterkte ermee
Tjah, dat is het nadeel van leasegebakjes; zeker wanneer je die niet eens zelf mag uitkiezen en een left-over moet afrijden
Sterkte ermee
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Ik moet helemaal niets soms maak je tactische overwegingen, sommigen zien dat niet of zitten simpelweg niet in de juiste positie, die moeten dan privé een auto kopen om de hut te trekken, terwijl ze toch een auto van de zaak hebben
Ik moet helemaal niets soms maak je tactische overwegingen, sommigen zien dat niet of zitten simpelweg niet in de juiste positie, die moeten dan privé een auto kopen om de hut te trekken, terwijl ze toch een auto van de zaak hebben
Laatst gewijzigd door Micky op wo 6 mar 2019 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Sweet dreams
Sweet dreams
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan
RE.gif
Je hoeft niet op te boksen hoor, je bent 10 jaar ouder
Je hoeft niet op te boksen hoor, je bent 10 jaar ouder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB