steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Daphne » di 5 mar 2019 11:13

Uit nieuwsgierigheid eens bij ons onder de caravan gekeken. De uitdraaisteunen zitten iets lager dan de bumper, dus beschadigt er niets als de caravan achterover kiept of bij een afrit de grond raakt.
cooper schreef:
zo 3 mar 2019 09:32
Ik zag bij een nieuwe Weinsberg caravan, aan de achterzijde, onder, steunen bevestigd die het schaven van de onderzijde moeten voorkomen. Het lijken dezelfde steunen / valbeugels te zijn die ook onder de dissel bevestigd kunnen worden (Dethleffs doet het standaard).
Elk merk plaatst een valbeugel indien de reminrichting als eerste wordt geraakt wanneer de caravan van de kogel valt. Dat is namelijk wettelijk verplicht. Dus geen Dethleffs standaard iets :wink: ) Wanneer de reminrichting wordt beschermd door bijvoorbeeld het neuswiel dan is een valbeugel niet nodig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » di 5 mar 2019 19:41

Micky, klopt daar zijn ze inderdaad voor bedoeld en op die manier kunnen ze schade voorkomen. Tenminste bij een enkelasser. Maar dat is wel iets anders dan rijdend op een helling. Maar iedereen zijn hobby zal ik maar zeggen. Als onze caravan de grond op deze wijze als in het filmpje zou raken, zou mij de maag keren.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » di 5 mar 2019 19:48

Het bewijst de kwaliteit van een Hobby.

In 5 Jaar geen problemen gehad.

Als we daar met een Tabbert, Knaus, Fendt of welk merk dan ook hadden gereden was er hetzelfde gebeurt.
Porsche + Tabbert

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » di 5 mar 2019 20:02

Klopt VIP, het heeft niets te maken met het merk maar met de lengte. Ik lees hier wel eens iets over stuk gaan van de ramen aan de zijkant voorin. Kan toch niet door spanning komen ?
Zet hem eens met één wiel op een blok en probeer dan eens of de deur nog makkelijk open gaat en de kasten binnen. Het zou maar zo kunnen dat er dan toch wat torsie ontstaat.

Mijn vader had ooit een ford cortina in een hele mooie uitvoering. Er was toen eens iemand die aan hem vroeg of hij hem wel eens met één wiel op een stoep had gezegd.
Hij heeft het later maar eens geprobeerd en werd er niet vrolijk van. Het zelf later ook wel eens met andere merken geprobeerd, Die hadden hetzelfde probleem van een moeilijk te openen deur.

Het is ook helemaal niet zo raar dat er torsie ontstaat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » di 5 mar 2019 20:16

RE.gif

Torderen heeft er niet mee te maken.

Elke caravan tordeert b.v. ook op een drempel die zijdelings wordt genomen, of wat te denken van een gat/kuil inde weg.

Wat je leest over een raam wat barts aan de zijant voorin, is afgelopen week voor de eerste keer door iemand gepost en is de enige die tot op heden bekend is.

Wij rijden inmiddels zo'n 30 jaar met lange tandems en het aanlopen hoort er gewoon bij, maar nog nooit enig probeem gehad qua constructie/torderen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 5 mar 2019 21:30

Waarom zou een caravan torderen door een wiel op te lichten of over een zijdelingse drempel te rijden? Vergeef mijn domheid maar één wiel van een, op een hoek staand punt van een auto, is volgens mij iets heel anders dan een middenas aanhanger. Die laatste gaat gewoon in zijn geheel scheef staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Stef » di 5 mar 2019 22:52

Bij het rijden met de caravan , door kuilen en gaten en allerlei andere hindernissen , is het zo dat de opbouw
gedragen wordt door het chassis .
Het chassis is erop berekend op zijn funktie.
Enige vorm van torderen en spanningen zal doorgegeven worden aan de opbouw.
Dit is ook de reden dat vooral bij oudere caravans scheuren ontstonden bij de bovenzijde , waar de deur ingebouwd zit.
Het deurgat is een enorme zwakte in de gehele wandopbouw.

Op het moment dat het chassis de grond raakt, dan zal er sprake zijn van een geforseerde tordering ( het oplichten van een chassisbeen. De opbouw zal dit absoluut niet leuk vinden en dient ook zoveel mogelijk voorkomen te worden.
Je stelt jr caravantoch ook niet recht door alleen maar de poten omhoog te blijven draaien.
Dan heb je hetzelfde effect.
Je zal ook zien dat het chassis naar het einde van de caravan kleiner word en dus meer vatbaar is voor torderingen.
Overigens is bij mijn caravan , de voet van de achterste poot het laagste deel , en dus als eerste de grond raakt.
Maar ik moet zeggen , ondanks dat het een tandemasser is met bijna 9 mtr lengte , ik nog nooit de grond geraakt heb.
Hooguit een keer door de aarde heen bij het oprijden van een veldje.

Mvg
Stef
Bijlagen
F15D4251-1190-4B7A-A3CB-93057F635FFC.jpeg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » wo 6 mar 2019 20:13

Dank je Stef. En voor de anderen ik hoop voor jullie dat het goed blijft gaan thumbup.gif .
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 20:28

Oke, we hebben het hier niet over knallen met 30 over een drempel, maar gewoon door het langzaam veranderen van de hoek en daardoor het raken van het wegdek met de poten van de caravan, het filmpje van VIP, is geen ramwerk, ik durf te beweren dat dit soort aanrakingen niet meer kracht geven op de opbouw dan het stevig aandraaien van de poten (en ook dit gaat 1 na 1 en dus niet met 4 poten tegelijk). nu heb ik nog niet zoveel en zo lang ervaring met caravans en ook niet met een tandemasser mrgreen.gif toch ik durf de hut van VIP blindelings te kopen als hij te koop zou staan, maar mijn volgende trekker mag maar 2000kg.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » wo 6 mar 2019 20:37

Gerrie schreef:
wo 6 mar 2019 20:13
Dank je Stef. En voor de anderen ik hoop voor jullie dat het goed blijft gaan thumbup.gif .


Geen zorgen, als je ooit me zo’n lengte rijdt zul je merken dat er echt niets kapot gaat.

En vwb dat filmpje, er is op dat moment geen weg terug, je moet doorgaan of 10 kilometer achteruit rijden (geen keer mogelijkheden) op de pas.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 6 mar 2019 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » wo 6 mar 2019 20:39

Micky schreef:
wo 6 mar 2019 20:28
Oke, we hebben het hier niet over knallen met 30 over een drempel, maar gewoon door het langzaam veranderen van de hoek en daardoor het raken van het wegdek met de poten van de caravan, het filmpje van VIP, is geen ramwerk, ik durf te beweren dat dit soort aanrakingen niet meer kracht geven op de opbouw dan het stevig aandraaien van de poten (en ook dit gaat 1 na 1 en dus niet met 4 poten tegelijk). nu heb ik nog niet zoveel en zo lang ervaring met caravans en ook niet met een tandemasser mrgreen.gif toch ik durf de hut van VIP blindelings te kopen als hij te koop zou staan, maar mijn volgende trekker mag maar 2000kg.....
Dank voor het vertrouwen, maar hij is al weg (was 2ton knipoog.gif )
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 20:41

RE.gif

poeh, dat scheelt weer in de portemonnee mrgreen.gif

tja, sommigen weten wel hoe het werkt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door PD » wo 6 mar 2019 20:44

RE.gif
Poeh hee.... ik heb hem nog voor je gevonden...… mrgreen.gif hij staat er nog: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 21:00

RE.gif

Ah mooi!! ik ga er gelijk achteraan love.gif oh, wacht ik krijg nog even een XC60 dat schijnt een dweil te zijn met zo'n zware caravan, toch nog maar even een jaartje wachten tot die weer weg is mrgreen.gif awhoea.gif

(of geldt dat allen voor de FWD en niet voor de AWD, dan is het wellicht toch een optie mrgreen.gif )
Laatst gewijzigd door Micky op wo 6 mar 2019 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door PD » wo 6 mar 2019 21:01

RE.gif
Met een tandem kan het best meevallen; die geeft wel stabiliteit aan de XC60 awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 21:02

RE.gif

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 mrgreen.gif

Nee, ik heb geen geld, die XC60 hakt erin in de bijtelling, dat is niet normaal :( oh wacht mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door PD » wo 6 mar 2019 21:07

RE.gif
Tjah, dat is het nadeel van leasegebakjes; zeker wanneer je die niet eens zelf mag uitkiezen en een left-over moet afrijden :(
Sterkte ermee thumbup.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 21:13

RE.gif mrgreen.gif

Ik moet helemaal niets knipoog.gif soms maak je tactische overwegingen, sommigen zien dat niet of zitten simpelweg niet in de juiste positie, die moeten dan privé een auto kopen om de hut te trekken, terwijl ze toch een auto van de zaak hebben awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Micky op wo 6 mar 2019 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door PD » wo 6 mar 2019 21:14

RE.gif
Sweet dreams :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » wo 6 mar 2019 21:16

RE.gif scratch.gif

Je hoeft niet op te boksen hoor, je bent 10 jaar ouder awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”