steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » zo 3 mar 2019 09:32

Ik zag bij een nieuwe Weinsberg caravan, aan de achterzijde, onder, steunen bevestigd die het schaven van de onderzijde moeten voorkomen. Het lijken dezelfde steunen / valbeugels te zijn die ook onder de dissel bevestigd kunnen worden (Dethleffs doet het standaard).
Gezien de lengte van onze caravan lijkt me dit een goede oplossing om te bevestigen aan de achterzijde onder de caravan zodat we bij een aflopende helling niet de achterzijde beschadigen.
Kan ik deze zondermeer bevestigen (ze worden in de bodem geschroefd)? Heeft iemand ervaring of tips hiermee.
Het lijkt mij een hele goede preventie bij schade. Afgelopen zomer in zuid frankrijk zag ik ook bij anderen dat de achterzijde van de caravan de weg raakte bij een aflopende helling, Ik zal dus niet de enige zijn met dit probleem.
Wie heeft tips hierover. Alvast bedankt
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door deusjevo » zo 3 mar 2019 09:48

Dat soort beugels zou ik nooit direct op de bodem schroeven.
Als het fout gaat is je hele caravan ontwricht.
Wat ik wel eens zie op autotrailers zijn kleine die deze functie hebben die jij bedoeld echter die zitten op het chassis en niet op de bodem geschroefd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Fred N » zo 3 mar 2019 10:45

Zoals deusjevo schrijft niet op de vloerplaat monteren.
Wel op of tegen het chassis bij de uitrdaaisteun
Je ziet het wel meer.

Afbeelding
Ze vragen wel de hoofdprijs voor een paar wieldjes scratch.gif €139.50
stootwielen-

Bij de gamma € 0.90
Blokwielen
Moet je een beetje aanpassen heb je wel €130,00 verdiend mrgreen.gif
Sneller kan je ze nergens verdienen

Succes met de klus thumbup.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door karelV » zo 3 mar 2019 10:54

RE.gif
Goede oplossing om zo je hut te beschermen aan de achter/onderkant.......echter is hier bij Hobby caravans over nagedacht en zijn de uitdraaisteunen gelijktijdig de beschermbeugels!!!!!.....behalve als er een E&P hydraulisch systeem onder bevestigd word.......dan worden de uitdraaisteunen omgekeerd bevestigd en is dus de bescherming ineens verdwenen helaas.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » zo 3 mar 2019 11:04

RE.gif

Klopt, dat riep ik al 15 jaar geleden.

Vandaar geen E&P bij ons (ook andere merken niet) omdat hun allemaal uitdraaisteunen hebben met tegenovergestelde voeten.

2 weken geleden nog enkele keren met E&P gesproken maar ook in de nabije toekomst geen alternatief.

Bij lange caravans (vooral tandems) is die beveiliging voor de overhang van groot belang, bij Hobby zit dit geintregeerd in de uitdraaisteunen, bij ons heeft dit al heeeel vaak hun nut bewezen.


Losse steunen aan de bodemplaat zou ik nooit doen, geheid dat dit een keer verkeerd gaat en je bodem schade oploopt, alternatief is bevestiging aan je chassis zoals Fred N schreef.


In onderstaand filmpje is goed te horen wat het belang is van de juiste uitdraaisteunen of beschermbeugels.

Even luisteren tussen: 5:35 en 5:45


C9X3-ksgyjc
Laatst gewijzigd door VIP op zo 3 mar 2019 11:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Chris » zo 3 mar 2019 11:08

Goh... nog nooit over nagedacht.
Ook nog nooit ellende mee gehad.
Bij mij kan het denk ik niet eens, de uitdraaisteunen zitten aan het chassis op die plek.
Die uitdraaisteunen zijn volgens mij ook het laagste deel aan de achter/onderkant.
Ik zal er toch eens onder duiken en gluren...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » zo 3 mar 2019 15:49

RE.gif

ik ken het idd van onze tandem periode, een beetje aan te passen vering is dan ook ideaal, alhoewel je dat niet gaat gebruiken tijdens de rit zoals bij VIP, dan blijf je bezig, maar voor op de camping is het wel handig thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23436
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door PD » zo 3 mar 2019 16:04

VIP Premium schreef:
zo 3 mar 2019 11:04
Bij lange caravans (vooral tandems) is die beveiliging voor de overhang van groot belang, bij Hobby zit dit geintregeerd in de uitdraaisteunen, bij ons heeft dit al heeeel vaak hun nut bewezen.
Klopt, ook wij hebben al verschillende malen zgn. "racestrepen" op het wegdek achtergelaten mrgreen.gif Bij grote campers zie je nogal eens die kunststof wielen die ter bescherming dienen.

Wij hebben in het begin ook E&P overwogen maar dan uitsluitend onder de assen. Ik wil de beschermende uitdraaisteunen echt niet kwijt; je rijdt de hydrauliekmotoren van de achtersteunen binnen no-time kapot zonder bescherming wanneer je een lange oversteek hebt zoals onder de 650 UFf.

Wanneer ik bijv. de camping in Raamsdonk opdraai, laat ik de Disco zakken met de luchtvering; zo voorkom ik al te lange strepen op het wegdek knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » zo 3 mar 2019 16:08

RE.gif thumbup.gif

dat bedoel ik en dan hebben jullie bij de Disco behoorlijk veel hoogte verschil te winnen, dus dat is beter dan bijv. een A6 met luchtvering thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » zo 3 mar 2019 17:37

Bedankt voor het meedenken, hoe zijn diensteunen dan bevestigd bij de Weinsberg caravan, ik zag ze zitten bij een nieuwe caravan in de showroom bij lintberg, molenschot
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » zo 3 mar 2019 17:43

Als hij achteraan op een steunwieltje of steun de grond pakt, komen er toch enorme krachten op het chassis. In wezen tilt hij op dat moment de hele caravan op tot aan de kogel. Lijkt mij in ieder geval niet gezond.
Zou Hobby zo'n caravan misschien niet bedoelt hebben voor zulke hellingen ? Technisch gezien hadden ze de achterste as van de tandem wat verder naar achteren kunnen plaatsen. Dit zou meer ruimte geven bij dergelijke hellingen. Dat dit weer andere problemen geeft begrijp ik wel en zal ook niet wenselijk zijn.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » zo 3 mar 2019 18:26

hoe bevestigd Weinsberg het dan? zie foto
Bijlagen
ktg-weinsberg-2018-2019-caratwo-farbkonzept-curryyellow.png
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » zo 3 mar 2019 21:18

Cooper, kan je ook duidelijker zijn, ik begrijp je niet helemaal.
Men raad altijd af om de caravan op te tillen met de steunen, Bijvoorbeeld om een wiel te vervangen. In mijn beleving is wat er gebeurd als de steun de grond raakt, vele malen erger. Het gebeurd met een behoorlijke klap onder het rijden. Ik heb het filmpje afgespeeld en ik schrok er echt van. Dit kan in mijn beleving nooit goed zijn.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door janoniem » zo 3 mar 2019 21:37

RE.gif RE.gif
Zijn het niet de voeten van de uitdraaisteunen die je daar ziet?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » zo 3 mar 2019 21:54

RE.gif nee, het zijn aparte steunen, heb er zelfs onder gelegen bij de dealer om dat te bekijken! die steunen zaten vast aan de bodem.. maar zoals ook in de reacties staat, leek het mij niet handig deze steunen in de bodem te bevestigen. Ik vraag me dan ook af, hoe dat bij de weinsberg gedaan is en of ik het achteraf ook zelf kan doen. Op een camping in Duitsland schuurde de achterkant van de wagen over de grond, toen we het bruggetje over gingen vanaf de camping, dat liep iets op en bij de knik raakte de achterkant de grond. Dit leek mee een goede preventieve oplossing.. maar hoe, dat is nog de vraag.. scratch.gif
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » zo 3 mar 2019 22:36

Gerrie schreef:
zo 3 mar 2019 17:43
Als hij achteraan op een steunwieltje of steun de grond pakt, komen er toch enorme krachten op het chassis. In wezen tilt hij op dat moment de hele caravan op tot aan de kogel. Lijkt mij in ieder geval niet gezond.
Zou Hobby zo'n caravan misschien niet bedoelt hebben voor zulke hellingen ? Technisch gezien hadden ze de achterste as van de tandem wat verder naar achteren kunnen plaatsen. Dit zou meer ruimte geven bij dergelijke hellingen. Dat dit weer andere problemen geeft begrijp ik wel en zal ook niet wenselijk zijn.


Ik zal je uit de droom helpen, maar ook Tabberts, Fendt’s, kortweg alle lange caravans hebben dit probleem.

Ook de reactie van “Cooper” hierboven bewijst zelfs dat het ook met een 465 kan gebeuren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » zo 3 mar 2019 23:14

RE.gif thumbup.gif

Tuurlijk, elke tandemasser heeft dit fenomeen (hele lange enkel assers ook), is ook niets bijzonders, we even iets om rekening mee te houden zoals jullie uiteraard ook doen mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door VIP » ma 4 mar 2019 09:39

RE.gif

Zolang je geen gekke doet, gaat het goed.

Die haardspeldbocht was wel vlak asfalt, en als ie achterop aanloopt duwt ie de caravan echt niet uit zijn vering.

Ooit hadden we een 720 en stonden op de pont bij Wijk bij Duurstede, toen we er af konden wilde de kapitein de afrijplaat niet corrigeren ondanks dat ik er netjes om vroeg, als dank kreeg ie 2 mooi groeven op z’n dek van de uitdraaisteunen awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Scout15 » ma 4 mar 2019 10:02

cooper schreef:
zo 3 mar 2019 18:26
hoe bevestigd Weinsberg het dan? zie foto
Ik begrijp welke steuntjes je bedoelt. Deze zitten ook bij mij achter gemonteerd en dacht dat deze waren om assteunen onder te plaatsen. Ik zal vanavond eens kijken hoe en waaraan deze gemonteerd zijn.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » ma 4 mar 2019 12:43

RE.gif ben heel benieuwd.. ik dacht dat deze een mooie preventieve oplossing zijn om te voorkomen dat de achterzijde beschadigd.
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Scout15 » ma 4 mar 2019 18:42

Zit met een paar schroefjes bevestigd aan de grondplaat en niet aan het chassis. Ik denk dat het meer is bevestigd om eventueel beschadiging van het plastic te voorkomen(hoewel het steviger aanvoelt dan dat het eruit ziet). Vrijdag ga ik naar de service en als ik het niet vergeet zal ik vragen wat de exacte functie is.
Bijlagen
CA3CA385-3E7E-4C8C-A2C2-C4933C0F1B48.jpeg
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 173
Lid geworden op: do 30 jan 2014 19:41
Locatie: in het westen

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door cooper » ma 4 mar 2019 19:16

Ik hoor het graag! De beschedming van de achterzijde zou ook de reden zijn om ze er onder te bevestigen!
Mazda 6 2.0 citd met Burstner Averso fifty 465ts

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Gerrie » ma 4 mar 2019 19:46

Scout 15, met die beugeltjes zou ik al helemaal niet de grond willen raken. Als deze de grond raken zoals in het filmpje, klappen ze dubbel. Heb je geluk dan heb je alleen de schroefjes uit de vloer getrokken. Heb je pech, dan heb je mogelijk minder stahoogte doordat de vloer omhoog gekomen is. Je zet toch ook geen krik onder de vloer om je caravan op te krikken.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door deusjevo » ma 4 mar 2019 20:56

Constructief gezien hebben die beugels geen doel, en dan ook nog die parkertjes erin?
Geen idee waarvoor het wel dient, ben benieuwd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: steunen/ valbeugel onder achterzijde caravan

Bericht door Micky » di 5 mar 2019 10:47

RE.gif

dat dient gewoon voor als hij achterover kiepert doordat iemand erin stapt of de druk te laag is. als die er niet zitten heb je gelijk die gemonteerde skirts kapot
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”