Schade

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Johan1982
Berichten: 161
Lid geworden op: di 13 jun 2017 20:30

Re: Schade

Bericht door Johan1982 » wo 20 feb 2019 20:06

Bij ons ligt er nooit iets los in de caravan. Buiten de kleding en paar nodige boodschappen is de caravan leeg.
Dus niks van gezien. De losse kussentjes op de rondzit liggen ook nog op zn plek.
Maar als ik dat lees op de Duitse forums lijkt het er op dat de lijm waarmee de wanden verlijmt zitten los komt.
Al met al zijn we er behoorlijk ziek van.
Vandaag geïnformeerd voor levertijden van een nieuwe.
Dit omdat er zowel in Nederland als in Duitsland geen caravan staat die qua uitvoering bij de onze zit.
Nu bestellen is eind van het jaar leveren.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Schade

Bericht door fortissimo » wo 20 feb 2019 20:21

Wat een pech zeg :(

Ik kan mij het pad van De Paal nog herinneren. Heen en weer schuddende caravan door de grote kuilen in het zandpad.
Het dak ging vlak langs de boomstammen.
Het zal je daar maar gebeuren :(
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schade

Bericht door Morgoth » wo 20 feb 2019 22:01

Ik zou de fabriek contacteren. Dit lijkt mij duidelijk een constructiefout. Kom op zeg, het is een voor de weg goedgekeurd voertuig, daar horen geen hele wanden van los te laten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade

Bericht door Micky » wo 20 feb 2019 22:07

RE.gif

Mee eens, maar om eerlijk te zijn, zie ik soms mensen met een Caravan over de camping raggen dat ik echt denk....: [aschrik.gif] en TS is niet de eerste eigenaar, dus hoe voorzichtig ze ook zijn geweest, dit is geen simpel probleempje...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Schade

Bericht door Mees » do 21 feb 2019 03:34


Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Schade

Bericht door RichTrip » do 21 feb 2019 08:35

Na een grondige studie van de foto's lijkt het mij duidelijk wat er aan de hand is......de zijwand is aan de onderzijde los gekomen van de bodemplaat. Hierdoor zakt de zijwand als het ware naar beneden. De eerste twee foto's laten dat duidelijk zien. Maar doordat de zijwand heeft losgelaten is de bodemplaat zijn sterkte kwijt en zakt aan de voor en achterkant in, en ligt dus in het midden dus ruim een cm hoger (boller), mede ook door de lengte van de caravan.
Wat een serieus probleem is dit boos.gif Aangezien het dus vaker voorkomt bij de wat grotere Dethleffs caravans is er dus echt wel sprake van een serieus probleem. Ik ben ook eens met mijn Dethleffs door een zeer groot gat gereden op de Belgische snelweg. Dat ging echt niet zachtzinnig, maar geen enkel probleem geconstateerd met de opbouw. Maar die was ook niet zo lang.

Ik hoop serieus dat er voor jullie een oplossing komt, het vertrouwen is zo wel weg......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

koning

Re: Schade

Bericht door koning » do 21 feb 2019 09:16

Lastig voor forumleden om de oorzaak te bepalen.
Er zijn een aantal partijen: de eigenaar, de verzekeraar, de dealer. Ieder met hun eigen belang.
Ik vergeet er nog 1: de caravan, maar die kan niet vertellen wat de oorzaak is.
Tot nu toe gaan we uit van aannames over de oorzaak, hopelijk komt er binnenkort duidelijkheid voor jullie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schade

Bericht door eurotrotter » do 21 feb 2019 12:11

VIP Premium schreef:
wo 20 feb 2019 09:25
voor.....

Hier nog wat leesvoer, in 1 van de posts komt ook de vraag voor of er een vrachtwagen voor heeft gezeten, waardoor de caravan door de stugge vering te lijden heeft gehad.

Hier valt bij mij het kwartje even niet,kun je een link van deze post,met deze vraag hier plaatsen?

Ik kan me echt niet voorstellen welke invloed een vrachtwagen die vóór een caravan combi rijdt invloed zou kunnen hebben op het veergedrag van die caravan.
( overigens ook niet als deze vrachtwagen achter de caravan combi rijdt)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Schade

Bericht door Volvodriver » do 21 feb 2019 12:35

RE.gif
Is de caravan getrokken door een Vrachtwagen?

Dat is de vraag. Dat kan invloed hebben.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Schade

Bericht door VIP » do 21 feb 2019 12:51

RE.gif

Juist, als de caravan achter een vrachtwagen heeft gehangen.

De vering van een vrachtwagen is veel te stug voor een caravan die dan alles moet opvangen.

Wij hebben vroeger ook caravans aan onze vrachtwagens gehad en dat was niet bevordelijk voor de caravans.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schade

Bericht door PD » do 21 feb 2019 13:58

Deze melding trof ik zojuist aan op de FB pagina van Duitse tandemassers...…. Club der Tandemachser - because size matters.
Mike Trautmann schrijft hier o.a.:

Hallo,
kennt sich wer mit Knaus aus?
Sind da die Wände seitlich angesetzt oder vernünftig auf den Boden aufgesetzt?
Da unser Dethleffs Schrott ist muss ja nun was neues her.
Schon mal Danke


en verderop:


wir schauen gerade nach einem Knaus 750 ufk. Bei unserem 740rfk sind nun die Wände abgesenk und Seitlich um 5mm nach aussen geschoben. Ergo am Boden offen, im Dach im GFK Risse und Wellen und Beulen.
Macht in Summe derzeit 17500,00€ Schaden. Dethleffs ist derzeit nicht gerade Kundenorientiert


Het lijkt dus inderdaad een vaker voorkomend probleem bij Dethleffs boos.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Schade

Bericht door henry12 » do 21 feb 2019 14:57

Dan mag Ruudfr zijn caravan wel goed in de gaten houden.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schade

Bericht door eurotrotter » do 21 feb 2019 15:24

VIP Premium schreef:
do 21 feb 2019 12:51
RE.gif

Juist, als de caravan achter een vrachtwagen heeft gehangen.

Juist Duidelijk wat je nu bedoelt. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Johan1982
Berichten: 161
Lid geworden op: di 13 jun 2017 20:30

Re: Schade

Bericht door Johan1982 » do 21 feb 2019 15:58

Als je dat zo leest zijn er veel meer problemen mee.
Wat dan opvalt, is dat Dethleffs niet thuis is scratch.gif
Onze caravan heeft zover wij weten nooit achter een vrachtauto gehangen.
Achter een toureg en multivan.

Jekihero

Re: Schade

Bericht door Jekihero » do 21 feb 2019 16:55

Zijn constructiefouten verzekerd? Is m.i. niet altijd zo.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Schade

Bericht door BertJan » do 21 feb 2019 21:02

ik zou aan de hand van deze foto's geen conclusie durven te maken, ook een interessant stuk om te bekijken is de belading, is het maximale gewicht van de caravan en de aslasten toerijkend, je schrijft ook over een lager wat eerder is vervangen.

de wand van de caravan wordt ertegenaan geschroefd, dit is bij meedere merken van de hymer groep, bij bijv lmc zijn van wagens van 2012 complete wanden vervangen omdat deze een beplating fout hadden, misschien kan dat ook als oplossing voor reparatie of kan de wand opnieuw geplaatst worden.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schade

Bericht door eurotrotter » do 21 feb 2019 21:38

Johan1982 schreef:
do 21 feb 2019 15:58

Onze caravan heeft zover wij weten nooit achter een vrachtauto gehangen.
Achter een toureg en multivan.
Voor sommige ongevalsstatistieken zijn dat ook vrachtwagens. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade

Bericht door Ab » do 21 feb 2019 23:55

Vlgs mij zou het niet eens veel uit mogen maken.
Een caravan die goed geconstrueerd is moet gewoon heel blijven bij normaal gebruik . Ook achter een vrachtwagen. Het enige verschil is dat de trekhaak minder mee beweegt. De rest veert hetzelfde.

En natuurlijk kan je eens een drempel over het hoofd zien, of een heel slechte weg tegen komen. Met een gewone auto.
Ook daar mag een caravan niet van uit elkaar vallen.
Dat is ook absoluut niet nodig.
Gebeurt dat wel, dan zit het ding gewoon niet goed genoeg in elkaar.
Ik zie dat als een productiefout.
Niks meer of minder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Schade

Bericht door VIP » vr 22 feb 2019 09:48

RE.gif

Het maakt wel degelijk uit, de gehele caravan tordeert tussen de V-boom en opbouw omdat de achteras van een VA niet meewerkt als er maar 50-100 kilo kogeldruk is.

Alle krachten worden dan door de V-boom van de caravan opgevangen en doorgegeven aan de opbouw.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Schade

Bericht door Conradi » vr 22 feb 2019 10:17

Wat ontzettend vervelend Johan, zoiets verwacht je niet, ik wens je sterkte!
Johan1982 schreef:
do 21 feb 2019 15:58
Wat dan opvalt, is dat Dethleffs niet thuis is scratch.gif
Dethleffs is hierin geen partij. Je hebt 'm particulier gekocht, de garantie is al lang voorbij, dus daar is Dethleffs niet (meer) op aan te spreken.
Morgoth schreef:
wo 20 feb 2019 22:01
Dit lijkt mij duidelijk een constructiefout. Kom op zeg, het is een voor de weg goedgekeurd voertuig, daar horen geen hele wanden van los te laten.
We zijn het snel met elkaar eens dat dit niet zou mogen gebeuren. Alleen het vervelende is dat, dat voor de wet niet telt. Juridisch gaat dit over "non-conformiteit", of wel wat mag je van een product verwachten. En de wet is duidelijk: jij moet bewijzen dat de caravan niet aan gewone gebruikersverwachting voldeed. Dat is lastig, want je hebt 'm overgekocht en kent dus niet de historie. Ga er maar aan staan :(
Dat heeft eigenlijk alleen maar zin als je een rechtsbijstandsverzekering hebt die bereid is de juist expertise in te schakelen en te betalen.

Blijft eigenlijk de verzekering over, maar daar kennen we de kleine lettertjes niet van...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Schade

Bericht door Scout15 » vr 22 feb 2019 11:30

@Conradi, staat Johan niet sterker daar het niet een enkel geval(volgens diverse meldingen) op zicht betreft?

@Johan, heel veel succes met de afhandeling. Balen dat dit gebeurt en je zo afhankelijk bent van 3e hoe dit afgehandeld gaat worden.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Schade

Bericht door Vadervan3 » vr 22 feb 2019 12:14

Conradi schreef:
vr 22 feb 2019 10:17
Wat ontzettend vervelend Johan, zoiets verwacht je niet, ik wens je sterkte!
Johan1982 schreef:
do 21 feb 2019 15:58
Wat dan opvalt, is dat Dethleffs niet thuis is scratch.gif
Dethleffs is hierin geen partij. Je hebt 'm particulier gekocht, de garantie is al lang voorbij, dus daar is Dethleffs niet (meer) op aan te spreken.
Morgoth schreef:
wo 20 feb 2019 22:01
Dit lijkt mij duidelijk een constructiefout. Kom op zeg, het is een voor de weg goedgekeurd voertuig, daar horen geen hele wanden van los te laten.
We zijn het snel met elkaar eens dat dit niet zou mogen gebeuren. Alleen het vervelende is dat, dat voor de wet niet telt. Juridisch gaat dit over "non-conformiteit", of wel wat mag je van een product verwachten. En de wet is duidelijk: jij moet bewijzen dat de caravan niet aan gewone gebruikersverwachting voldeed. Dat is lastig, want je hebt 'm overgekocht en kent dus niet de historie. Ga er maar aan staan :(
Dat heeft eigenlijk alleen maar zin als je een rechtsbijstandsverzekering hebt die bereid is de juist expertise in te schakelen en te betalen.

Blijft eigenlijk de verzekering over, maar daar kennen we de kleine lettertjes niet van...
Naja als het een duidelijke constructiefout is, dan blijft dethlefss natuurlijk wel een partij. Alleen het aantonen van een constructiefout kan heel lastig zijn.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Schade

Bericht door Conradi » vr 22 feb 2019 16:02

Ik ben geen jurist, maar heb nu een paar keer met het bijltje gehakt, en zo wat geleerd.

Non-Conformiteit heeft te maken met een koopverenkomst, onafhankelijk of dat een officieel contact of een contante verkoop is. Johan heeft een caravan gebruikt van een particulier gekocht en mocht een product verwachten overeenkomstig de betaalde prijs. Als dat niet zo is, moet hij bij de verkoper aankloppen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schade

Bericht door Morgoth » vr 22 feb 2019 20:11

Maar de dealer waar hij in onderhoud is heeft nooit iets gezegd. Kun je daarom niet aannemen dat het probleem niet eerder aanwezig was?
Daarbij.... volgens mij hoef jij je onschuld niet te bewijzen maar moet de leverancier jouw schuld bewijzen. Maar ik ben geen jurist.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Schade

Bericht door Conradi » vr 22 feb 2019 20:38

Nope, als koper ben je ontevreden - je had immers een beter product verwacht - en stelt de verkoper aansprakelijk. Dan ben zul je moeten bewijzen dat de verkoper in gebreke is gebleven.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”