Grote brand Oudkarspel

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Grote brand Oudkarspel

Bericht door Michel1975 » wo 13 feb 2019 11:23

Oei je caravan zal er maar staan. Er is van de schuren waarin pallets en caravans staan niets meer over.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Trina » wo 13 feb 2019 11:51

Af en toe een explosie door een knallende gasfles? scratch.gif
Ik dacht dat die nooit in de caravan mochten blijven.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Jan van Vijven » wo 13 feb 2019 12:06

Idd, als bekent wordt van wie die flessen zijn hebben die mensen wat uit te leggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Wim Verso » wo 13 feb 2019 12:16

Ik haal thuis altijd voor ik naar de staling ga, de gasfles(sen) eruit, maar ik kan me ook voorstellen dat dat wel eens vergeten word, zeker als je ouder bent, en de stalling eigenaar kan daar niet meer naar kijken, want die heeft de sleutels niet.
Ja, ik denk wel dat je de klos bent, als de fles er nog in staat in de stalling.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Jan van Vijven » wo 13 feb 2019 12:33

Vergeten? Echnie, dat gebeurt bewust, heeft niets met leeftijd te maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Wim Verso » wo 13 feb 2019 12:50

RE.gif

Toch wel hoor jan
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op wo 13 feb 2019 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst aangepast wegens onnodig quoten!!
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

AJ.Wijk

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door AJ.Wijk » wo 13 feb 2019 15:30

Ik geloof er niks van Wim is pure nonchalance ik ben zelf 79 maar nog steeds niet vergeten gas flessen er uit te halen!
Arie

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door caravanblog » wo 13 feb 2019 15:43

Zag op weg naar werk vanmorgen de rookwolken boven de horizon uitkomen. NL-alert volgde direct na bereiken van zendmast in die buurt. Hoop dat mijn caravan nooit op zo'n plek zal staan. Verzekerd of niet, het blijft een angstaanjagend iets.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Diny » wo 13 feb 2019 16:32

Door de opmerking van Wim weer even met mijn neus op de feiten gedrukt mrgreen.gif

Al tijden van plan een lijst te maken van dingen die UIT de camper moeten als die naar de stalling gaat om te overwinteren.
Typisch genoeg wel een lijstje van wat er weer IN moet :(
En daar ontbreekt de gasfles!
Dom eigenlijk. Even aanvullen.

Wel typisch: ik denk er nooit aan om de gasflessen eruit te halen tussen de vakanties door, want dan gaat hij ook een aantal weken onder dak.
Kan het zijn dat meerderen dat ook niet doen weenie.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Jan van Vijven » wo 13 feb 2019 16:39

Zeker zijn er meerdere die dat doen, lees de openings topic maar :-)
Geen zorgen, heeft niets met ouderdom te maken, wel met nonchalance of onverschilligheid. Beide gelden voor jou natuurlijk niet :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Diny » wo 13 feb 2019 16:42

danku.gif danku.gif Jan!

miklos
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 7 jun 2015 22:28

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door miklos » wo 13 feb 2019 16:59

mijn stalling vraagt elke keer weer of de gasfles eruit is

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Michel1975 » wo 13 feb 2019 17:00

RE.gif RE.gif RE.gif

Wat een onzin. Ook mij is het overkomen dat ik mijn gasfles vergeten was. Na het schoonmaken de gasfles die er uit was gehaald er per ongeluk weer in gezet dat ik werd geroepen voor de koffie. Ik had gelukkig een helder moment dat ik de caravan in de stalling zette. Had niets met nonchalance of opzet te maken maar alles met even een moment van onachtzaamheid. Niets menselijks is mij vreemd.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Hobby Linka » wo 13 feb 2019 17:59

Trina schreef:
wo 13 feb 2019 11:51
Af en toe een explosie door een knallende gasfles? scratch.gif
Ik dacht dat die nooit in de caravan mochten blijven.
Tja de pers.


Knallen bij dit soort branden worden ook heel vaak veroorzaakt door banden die op een gegeven moment knallen. Een gasfles die explodeerd geeft een iets ander knal. [aschrik.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Niels83 » wo 13 feb 2019 18:09

Trina schreef:
wo 13 feb 2019 11:51
Af en toe een explosie door een knallende gasfles? scratch.gif
Ik dacht dat die nooit in de caravan mochten blijven.
mogen niet.. een jaar of 20 geleden ging een caravan stalling bij mij in het stadje in de fik. mijn broer ging toen om met een deel van de vrijwillige brandweer.

het vuur leek onder controle te raken. maar ivm de mogelijke gasflessen zijn alle disselbakken open gebroken. ik meen iets van 50 flessen kwamen er nog uit.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Roland54 » wo 13 feb 2019 18:23

Maar hopen dat de caravan eigenaars goed verzekerd waren.
B.T.W., gas fles in je caravan of niet, de caravans mag je evengoed helaas als verloren beschouwen! [aschrik.gif]
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Carnavalswiertz » wo 13 feb 2019 19:17

Flessen moeten eruit, ik ben er altijd attent op maar een foutje is desalniettemin snel gemaakt (afleiding, druk, andere dingen aan het hoofd). De gevolgen zijn helaas enorm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door deusjevo » wo 13 feb 2019 19:29

Alleen de krant heeft het trouwens over exploderende gasflessen, de Veiligheidsregio NHN niet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Michel1975 » wo 13 feb 2019 22:43

Ik denk dat de kans groter is dat het de banden geweest zijn.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Morgoth » do 14 feb 2019 08:48

Mijn caravan staat in mijn eigen loods. Met de fles erin. Het heeft namelijk niet veel zin om de fles eruit te halen en er vervolgens naast te zetten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

workel

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door workel » do 14 feb 2019 11:30

RE.gif
@Morgoth, met een glimlach lees ik je reactie, ik heb dezelfde gedachten, eigenstalling en de gasflessen staan in de dissel en dat doe ik nog bewust ook, mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door deusjevo » do 14 feb 2019 12:00

Hmm, stel dat er brand is en de brandweer komt in je loods dan kunnen ze de fles direct zien staan en daarop wellicht anticiperen.
Als hij in je disselkast staat moeten ze er sowieso naar gokken.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat er een fles naast de caravan staat en de 2e alsnog in de disselkast staat.

Ik denk dat de brandweer sowieso van gasflessen in een disselkast uitgaat, of dat nou verboden is in de stalling of niet?

Hobby Linka kan daar wellicht meer over vertellen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door workel » do 14 feb 2019 12:30

Ja zo kun je het ook bekijken. In de dissel staan er 2 maar op de 2de verdieping heb ik er nog 3 staan, voor de BBQ en heater en die staan 's-winters ook in de hal incl. gasflessen. Totaal dus 7.

Hele complex is verzekerd en men stelt geen extra eisen aan gasflessen e.d. staat ook apart op de polis. Inboedel is voor eigen verantwoording maar daar staat ook niets over vermeld heb apart laten vermelden dat er gasflessen in de hal staan. Men eist wel dat de brandblusser om de 2 jaar gekeurd moet worden en dat gebeurt vanuit de VVE.

Complex is opgetrokken uit staal en als er brand uit breekt is er niets meer aan te redden, verwacht ook niet dat de brandweer bij brand elke unit een voor een gaat openen.

Dus bij brand, boel mooi laten uitbranden, alles wat erin staat is goed verzekerd en caravan heeft 7 jaar nieuwwaarde. Voor de duidelijkheid zit er niet op te wachten en als het gebeurt sta je zeker raar te kijken.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door Hobby Linka » do 14 feb 2019 20:57

deusjevo schreef:
do 14 feb 2019 12:00
Hmm, stel dat er brand is en de brandweer komt in je loods dan kunnen ze de fles direct zien staan en daarop wellicht anticiperen.
Als hij in je disselkast staat moeten ze er sowieso naar gokken.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat er een fles naast de caravan staat en de 2e alsnog in de disselkast staat.

Ik denk dat de brandweer sowieso van gasflessen in een disselkast uitgaat, of dat nou verboden is in de stalling of niet?

Hobby Linka kan daar wellicht meer over vertellen?
Mijn laatste uitruk was 30 april 2012. Dus al weer even geleden. Maar goed, ik ben wel eens bij een paar caravanbranden geweest. Zal eens zoeken in een paar duizend foto's.

Maar niet alleen in een loods waar een caravan staat, ook gewoon in schuurtjes rond de woning was het altijd uitkijken voor gasflessen. Want ook die kleine flesjes voor een hobbybrander kunnen daar in staan. En geloof me, je wilt niet binnen staat als zo'n vol flesje klapt.


Gasflessen mogen niet in de caravan staan als deze is gestald. Deze dienen in een apparte geventileerd ruimte staan. Maar ja, er zijn genoeg kleine stallingen die niet officieel geregistreerd staan. En daar sluipt het grootste gevaar.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Grote brand Oudkarspel

Bericht door fortissimo » do 14 feb 2019 21:51

Gasflessen in een goed geventileerde ruimte...
Ik denk dat er zat zijn die hem gewoon in een berging of schuur zetten zonder ventilatie of op zolder in een hoekje.


Bij mij staan ze in de stenen schuur.
Tegenover elkaar in de muur hoog en laag zitten roosters (4 stuks dus), eigenlijk in gleuven overdwars gemetselde bakstenen.
Maar in het begin vond ik dat toch 'eng' voor het geval iemand iets brandends naar binnen zou gaan duwen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”