Tempo 100

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 27890
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » ma 28 jan 2019 20:25

RE.gif

ze kennen mij al best goed in Flensburg kan ik je zeggen :oops:
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Tempo 100

Bericht door motorfrits » ma 28 jan 2019 20:36

IK doe ook elke 6 jaar nieuwe banden onder de hut, ook vanwege de vele km die er gemaakt word.
Het vreemde is dat er in Duitsland de regel is, bij tempo 100 6 jaar en geen tempo 100 mogen de banden bij de tuv keuring 10 jaar zijn.
Hier moeten de caravans elke 2 jaar voor de tuv, ook het oudje van mijn dochter, de Ever die nu 42 jaar is.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10318
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tempo 100

Bericht door deusjevo » ma 28 jan 2019 20:57

RE.gif

Omdat de belasting van een band bij 100 km/uur waarschijnlijk 20% hoger is in vergelijking met een snelheid van 80km/uur
Nissan Qashqai met een Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke en handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

eurotrotter
Berichten: 4423
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tempo 100

Bericht door eurotrotter » ma 28 jan 2019 22:36

motorfrits schreef:
ma 28 jan 2019 20:36
IK doe ook elke 6 jaar nieuwe banden onder de hut, ook vanwege de vele km die er gemaakt word.
Het vreemde is dat er in Duitsland de regel is, bij tempo 100 6 jaar en geen tempo 100 mogen de banden bij de tuv keuring 10 jaar zijn.
Hier moeten de caravans elke 2 jaar voor de tuv, ook het oudje van mijn dochter, de Ever die nu 42 jaar is.
Hier ,op het forum is t 6 jaar,en geen dag meer mrgreen.gif ,
Sommige verzekeraars eisen 6 jaar( Lang niet allen) ,
De "Vakmensen"de bandenhandel "adviseren" iedere 10 jaar,
En de wetgever heeft helemaal geen mening over de leeftijd,als er maar voldoende profiel op zit.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.

VAM
Berichten: 47
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Tempo 100

Bericht door VAM » di 29 jan 2019 09:47

Mag ik zónder Tempo 100 keuring in Duitsland dus gewoon 80 rijden met banden ouder dan 6 jaar? Tenminste als mijn verzekering daar geen problemen mee heeft?

VAM
Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4346
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Tempo 100

Bericht door Volvodriver » di 29 jan 2019 10:19

RE.gif
Yep.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Wally
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tempo 100

Bericht door Wally » di 29 jan 2019 11:33

eurotrotter schreef:
ma 28 jan 2019 22:36
En de wetgever heeft helemaal geen mening over de leeftijd,als er maar voldoende profiel op zit.
Inderdaad leeftijd speelt geen rol voor de wetgever. thumbup.gif
En natuurlijk hoe ouder een band hoe meer kans op een van de hieronder staande gebreken en dat is waar de handel en enkele verzekeringsmaatschappijen mooi op inspelen.

Maar behalve het profiel zijn er toch nog wel een paar andere eisen, oa:

1 Aanhangwagens moeten zijn voorzien van banden waarvan het loopvlak niet bestaat uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.
2 De luchtbanden van aanhangwagens mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
3 De luchtbanden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4 De profilering van de hoofdgroeven van de luchtbanden van aanhangwagens met een toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
5 De banden van aanhangwagens mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van het hiervoor bepaalde is opsnijden toegestaan indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding "REGROOVABLE" of door het teken "
Ziet eruit als: EEN U TEKEN MET 2 HORIZONTALE POOTJES BOVENAAN
, met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.
6 De luchtbanden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben.
7 De op de luchtband van een aanhangwagen in gebruik genomen na 31 december 1997, vermelde load-index mag niet kleiner zijn dan de load-index, behorende bij de maximum last per band van de in het kentekenregister vermelde aslast.
8 Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
9 Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het zevende lid.

Mvg. Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10227
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Tempo 100

Bericht door Jan van Vijven » di 29 jan 2019 14:01

Eigenlijk vraag ik mij af vanwaar deze vraag komt? Je vraagt een bepaalde ontheffing aan waar de nodige eisen en keuringen bij horen en dan wil je deze, na goedkeuring, direct omzeilen!
Wel een slordige 100€ aftikken voor dat papiertje maar niet een paar Euries per jaar willen investeren in de eisen en vooral je eigen veiligheid...ik vind het, op zijn zachtst gezegd, krom...!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

VAM
Berichten: 47
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Tempo 100

Bericht door VAM » di 29 jan 2019 14:38

@ Jan van Vijven,

Sorry hoor Jan, ik vroeg het me alleen gewoon af. Dat mag toch wél?

VAM
Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10227
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tempo 100

Bericht door Jan van Vijven » di 29 jan 2019 23:14

Dat mag, net als ik me dat afvroeg...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 337
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tempo 100

Bericht door DVDGuy » vr 8 feb 2019 15:06

RE.gif haphop.gif
Op mijn blog (http://dvdguy.nl) vind je ook onze reisverslagen.

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”