CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 15:22

De naam xxxxx komt al naar voren awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Porsche + Tabbert

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 15:26

Knaus440 schreef:
ma 14 jan 2019 14:52
He, is dit dit buiten de vraagstelling van uw scriptie?
En gaat uw vraag over interresse voor een caravan met co2 neutraal alleen over verbruik, of neemt u productie proces en materialen van de caravan ook mee?
En niet te vergeten de mate waarin eea gerecycled kan worden.
Ik heb thuis bij een kleine verbouwing bewust gekozen voor isolatie van hennep ivm glaswol of steenwol. Ook in materiaalgebruik is co2 winst te behalen.
De cijfers van de ANWB, tja. Je hebt inderdaad een uitgangssituatie nodig bij een onderzoek. Een focusgroep geeft dan een indicatie, maar geen absolute cijfers.
Met statistieken en gemiddelden kun je zin en onzin van statistieken en gemiddelden aangeven.
Vanuit welke studie doe je dit wel erg summier onderzoek, of vraagje eigenlijk?
Beste,

Caravanfabrikanten zijn op dit moment erg bezig met de door u genoemde factoren. Wanneer een caravan fabriek af CO2-neutraal kan worden geleverd heeft dit veel gevolgen. Veel leidingen en ombouwen hoeven dan niet meer naderhand gedaan te worden. Dit vertaalt zich richting de caravaneigenaar naar een prijstechnisch voordeligere CO2-neutrale caravan die volledig op elektriciteit loopt. Dit komt doordat de caravaneigenaar op dat moment niet betaald voor een aparte dak-airco, gaskachel etc. en naderhand nogmaals allerlei handelingen hoeft te betalen om de caravan CO2-neutraal en van het gas af te maken. Door het feit dat een CO2-neutrale caravan nog niet op de markt is gebracht zijn er geen absolute cijfers en geeft een indicatie het beginpunt weer.

Abve

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Abve » ma 14 jan 2019 15:47

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 15:16
Abve schreef:
ma 14 jan 2019 14:47
RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....

Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking. knipoog.gif

Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.
Beste,

Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier niet om een CO2 reductie van de uitstoot van de trekauto, maar puur om de CO2 uitstoot van de caravan wanneer deze in gebruik is. Kunt u toelichten op welke manier je veiligheid/ verstikking op een andere manier kunt regulieren? En welke criteria heeft u meegenomen in de aankoop van uw caravan?

Goed en tijdig onderhoud, gebruik van melders etc.
Heb je gecheckt hoeveel ongevallen op jaarbasis met een caravan plaatsvinden door ontploffing/ verstikking etc?

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 15:57

Beste,

Is de afweging voor een CO2-neutrale caravan op basis van milieu eigenschappen, of wordt ook de criteria: Veiligheid i.v.m. gas (verstikkings- ontploffingsgevaar), gewichtsreductie van de caravan etc. ook meegenomen in de afweging?
Veiligheid gas wordt absoluut meegenomen, daarom wordt de caravan minimaal iedere 2 jaar gekeurd en worden onder meer de gasleidingen etc gecontroleerd. T.o.v. het gebruik van een gasinstallatie (fles) zie ik geen restrisico die ik niet durf aan te gaan.
Gewichtsreductie van de caravan is op dit moment geen heet onderwerp. Wel eventueel de positie van het plaatsen van een fietsdrager, daar dit het rijgedrag dermate beïnvloed dat het wellicht op termijn in gaat resulteren dat ik een Thule dakdrager ga aanschaffen.

Al vind ik dat allemaal niet echt relevant tot de stelling CO2neutrale caravan.
Wellicht dat het daarom beter is om toch nog eens kritisch naar de openingspost te kijken en wat meer informatie te geven, om zo ook de richting waarin dit topic gaat zo te sturen dat het relevante informatie oplevert voor jouw onderzoek. Statistieken en data is natuurlijk heel mooi, maar het op de juiste manier verwerken nog belangrijker!
Home is where you park it caravan.gif

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 15:59

Abve schreef:
ma 14 jan 2019 15:47
ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 15:16
Abve schreef:
ma 14 jan 2019 14:47
RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....

Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking. knipoog.gif

Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.
Beste,

Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier niet om een CO2 reductie van de uitstoot van de trekauto, maar puur om de CO2 uitstoot van de caravan wanneer deze in gebruik is. Kunt u toelichten op welke manier je veiligheid/ verstikking op een andere manier kunt regulieren? En welke criteria heeft u meegenomen in de aankoop van uw caravan?

Goed en tijdig onderhoud, gebruik van melders etc.
Heb je gecheckt hoeveel ongevallen op jaarbasis met een caravan plaatsvinden door ontploffing/ verstikking etc?
Beste,

Met een CO2-neutrale caravan is het goed en tijdig onderhoud, en het gebruik van melders en andere zaken niet meer nodig. Elk ongeval is er ééntje teveel!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 16:01

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 15:07
Micky schreef:
ma 14 jan 2019 14:38
RE.gif

Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Beste,

Elk jaar doet zich op een Nederlandse camping wel een geval voor van koolmonoxidevergiftiging, veelal veroorzaakt door een kapotte of loszittende rook-gas-afvoer. Uit onderzoek is gebleken dat gewicht reductie zeer zeker wel een ding is. Wanneer de gaskachel (Truma S3004 of S5004 gemiddeld 14kg) wordt vervangen door een ander apparaat (xxxxx 34kg) die op elektriciteit kan koelen en verwarmen, is een dakairco (35kg) overbodig. Dit is alleen al een besparing van 15kg op de verwarming en koeling van de caravan. Ook de gasleidingen, ventilator, ringleiding en gasflessen zijn overbodig bij een CO2-neutrale caravan. Zo weegt een zonnepaneel 160W (circa 14kg) en wordt er uitgegaan dat er in een nieuwe caravan al een standaard batterij in zit. De inductiekookplaat en de traditionele 3 pits gaskookplaat verschillen netto niet aanzienlijk van elkaar (circa 1kg). Echter kan het zonnepaneel voor meerdere functies in de caravan worden gebruikt, en is een zware gasfles (6 of 10kg) niet meer nodig. Door deze factoren is het criteria gewichtsafname er zeker.

(Verplicht)onderhoud van het gas in de caravan is natuurlijk ook nog een criteria waaraan gedacht worden.
De eerste regel komt 1 op 1 van de site van de ANWB knipoog.gif voor jouw info, op campings staan veel oude stacaravans met gaskachels en daar wordt nogal eens wat aan elkaar geknoopt, dat noemt men kamperen (is het natuurlijk ook), maar heeft weinig te doen met rondtrekken met de caravan met ingebouwde systemen, waar we het hier over hebben.

Verder lijkt het er steeds meer op dat het jou echt gaat om 1 specifiek apparaat en niet om een caravan nu echt CO2 neutraal te maken, omdat daar gewoon niet op ingegaan wordt.
je schrijft dat een dakairco overbodig wordt, zo kan je niet rekenen, de dakairco is gewoon een concurrent van de dit specifieke apparaat (of eigenlijk andersom mrgreen.gif ), dus iemand met een dakairco die ook verwarmt, zal niet snel de overstap maken op een manier zoals jij hier voorstelt, sterker nog de xxxx is maar een beperkt apparaat in vergelijking met een degelijke zware dakairco (minder geluid, betere verdeling van de lucht).
even uitgaande van mijn eigen situatie, ik heb een vloeistof verwarming die op gas en ook stroom 1000W en 2000W werkt, deze heb ik 10 jaar en weet zodoende aardig de beperking van stoken op stroom op de camping. ik kan de xxxxx niet eens plaatsen omdat ik geen kachel in de leefruimte heb staan. in het voorseizoen kan ik maar beperkt gebruikmaken van de stroomvoorziening (van mijn huidige verwarming) omdat bijv. de camping waar wij naar toegaan stroom incl. heeft en dus verwarmen op stroom niet is toegestaan, nu weet ik dat dit niet perse hoeft te gelden voor de toekomst, maar op dit moment is dat dus wel zo.
Voor de Winter: Kwh prijzen zijn regelmatig 50-70 cent per Kwh, een weekje op de camping wordt aardig prijzig als je dan op stroom wilt verwarmen.

Misschien wil je aangeven wat exact je studie opdracht is en voor welke studie?
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 jan 2019 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 16:06

Hmmm [aschrik.gif]

Gelukkig controleren ze wel wat meer dan alleen de gasinstallatie..... Dus die controle die blijft, want wie verzekert mij bijvoorbeeld dat die ombouw installatie tot in den treurnis voldoet aan de CE regelgeving?
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Forumteam » ma 14 jan 2019 16:07

In dit topic zijn alle reclame-uitingen verwijderd. Een verzoek aan TS om geen reclame te maken voor het product waar deze scriptie blijkbaar voor bedoeld is.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » ma 14 jan 2019 16:08

Ik denk dat iedereen (op een enkele uitzondering na) hier wel geïnteresseerd is in CO2 neutraal kamperen, mits het allemaal op een normale manier te doen is. Ik zie het namelijk niet zitten om in mijn 30 jaar oude caravan een hele zware boordaccu, zonnepanelen en een kostbare netsynchronisatie te bouwen. En waarom? Ik ben het niet zo vaak met Jan van Vijven eens maar nu wel. Je stookt met een auto met caravan waarschijnlijk per kilometer meer CO2 er doorheen als 3 weken kamperen in Zuid Frankrijk. Dus waar gaat het over? De besparing van die paar kg gas zet echt geen zoden aan de dijk. Zeker als je gaat meerekenen dat de caravan zwaarder gaat worden van alle apparatuur waardoor je een grotere trekauto moet gaan nemen. Weg besparing!

Ik rij EV voor mijn werk. Omdat mijn EV niks mag trekken heb ik een tweede auto die wel de caravan kan trekken. Hiermee gaan we op vakantie. Zo'n 15% van alle gezamenlijke kilometers rijden we met de benzine auto en de motor, de rest met de EV. Op deze manier probeer ik mijn CO2 uitstoot te reduceren (net als mijn bijtelling maar die discussie hebben we al eens gehad). Belangrijk vind ik het dus wel en ik ga er zeker bewust mee om. Alleen lijkt me deze case tamelijk onzinnig.

PS. Waar ik me echt aan kan ergeren is dat je op vakantie, bij een tussenstop bij de McDonalds, zo'n onzinnig kartonnetje krijgt onder je milkshake. En als je voor jezelf en je vrouw een hamburger bestelt krijg je er zeker 20 servetten bij. Zie ik eruit alsof ik niet netjes kan eten? Dát zou ik als McDonalds manager dus absoluut niet accepteren. Ik weiger die troep dan ook consequent.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 16:11

Micky schreef:
ma 14 jan 2019 16:01
ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 15:07
Micky schreef:
ma 14 jan 2019 14:38
RE.gif

Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Beste,

Elk jaar doet zich op een Nederlandse camping wel een geval voor van koolmonoxidevergiftiging, veelal veroorzaakt door een kapotte of loszittende rook-gas-afvoer. Uit onderzoek is gebleken dat gewicht reductie zeer zeker wel een ding is. Wanneer de gaskachel (Truma S3004 of S5004 gemiddeld 14kg) wordt vervangen door een ander apparaat (Coolmac 34kg) die op elektriciteit kan koelen en verwarmen, is een dakairco (35kg) overbodig. Dit is alleen al een besparing van 15kg op de verwarming en koeling van de caravan. Ook de gasleidingen, ventilator, ringleiding en gasflessen zijn overbodig bij een CO2-neutrale caravan. Zo weegt een zonnepaneel 160W (circa 14kg) en wordt er uitgegaan dat er in een nieuwe caravan al een standaard batterij in zit. De inductiekookplaat en de traditionele 3 pits gaskookplaat verschillen netto niet aanzienlijk van elkaar (circa 1kg). Echter kan het zonnepaneel voor meerdere functies in de caravan worden gebruikt, en is een zware gasfles (6 of 10kg) niet meer nodig. Door deze factoren is het criteria gewichtsafname er zeker.

(Verplicht)onderhoud van het gas in de caravan is natuurlijk ook nog een criteria waaraan gedacht worden.
De eerste regel komt 1 op 1 van de site van de ANWB knipoog.gif voor jouw info, op campings staan veel oude stacaravans met gaskachels en daar wordt nogal eens wat aan elkaar geknoopt, dat noemt men kamperen (is het natuurlijk ook), maar heeft weinig te doen met rondtrekken met de caravan met ingebouwde systemen, waar we het hier over hebben.

Verder lijkt het er steeds meer op dat het jou echt gaat om de xxxxx en niet om een caravan nu echt CO2 neutraal te maken, omdat daar gewoon niet op ingegaan wordt.
je schrijft dat een dakairco overbodig wordt, zo kan je niet rekenen, de dakairco is gewoon een concurrent van de xxxxc(of eigenlijk andersom mrgreen.gif ), dus iemand met een dakairco die ook verwarmt, zal niet snel de overstap maken op een manier zoals jij hier voorstelt, sterker nog de xxxxxx is maar een beperkt apparaat in vergelijking met een degelijke zware dakairco (minder geluid, betere verdeling van de lucht).
even uitgaande van mijn eigen situatie, ik heb een vloeistof verwarming die op gas en ook stroom 1000W en 2000W, deze heb ik 10 jaar en weet zodoende aardig de beperking van stoken op stroom op de camping. ik kan de xxxxx niet eens plaatsen omdat ik geen kachel in de leefruimte heb staan. in het voorseizoen kan ik maar beperkt gebruikmaken van de stroomvoorziening omdat bijv. de camping waar wij naartoegaan stroom incl. heeft en dus verwarmen op stroom niet is toegestaan, nu weet ik dat dit niet perse hoeft te gelden voor de toekomst, maar op dit moment is dat dus wel zo.

Misschien wil je aangeven wat exact je studie opdracht is en voor welke studie?
Dag Micky,

De scriptie gaat over het in kaart brengen van de CO2-neutrale caravanmarkt. Het is voor de studie commerciële economie aan het Saxion, University of Applied Sciences. In het kader van de scriptie ben ik gebonden aan objectiviteit, en plaats ik simpelweg mijn bevindingen. De drie functies om een caravan gasvrij te maken zijn (koelkast, kachel en het koken), hier door vindt een vergelijking plaatst op basis van de alternatieven voor het vervangen van deze functie. Het doel zoals eerder vermeld is niet om met harde statistieken en data te komen, maar om op basis een indicatie een afweging te maken voor een dergelijk concept. Wat zijn voor u factoren waarmee u rekening houdt bij de aankoop van uw caravan?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 16:12

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Conradi » ma 14 jan 2019 16:15

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 09:22
De caravanmarkt qua verwarming erg traditioneel. Zo worden caravans al meer dan 50 jaar lang verwarmd met dezelfde traditionele gaskachel, en brengt gas in een caravan veel moeite met zich mee.
Als dit een indicatie van de kwaliteit van je scriptie is, is er nog wel wat werk aan de winkel :wink:
Het klopt dat heel lang van een eenvoudige gaskachel gebruik is gemaakt, maar juist de laatste jaren wordt in rap tempo overgestapt op combiketels en andere verwarmingsoplossingen, die ook elektrisch kunnen. Dat gas veel gebruikt wordt heeft een praktische reden; het maakt autonoom gebruik mogelijk zonder een vast elektriciteitsnet in de buurt.
Overigens brengt gas in de caravan geen moeite met zich mee: het werkt eenvoudig en veilig. Het aantal ongelukken, bijvoorbeeld uitgedrukt in het aantal overnachtingen, is nihil.

Voor een CO2-neutrale caravan is nog wel wat meer nodig: de fabricage en aflevering is vast niet CO2-neutraal. De grootste uitstoot - het is al genoemd - zit echter in het verplaatsen van de caravan achter de auto. Er zitten ook wat ander haken en ogen aan: Als ik mijn caravan verwarm, hoef ik mijn huis niet te verwarmen, De afmetingen en benodigde calorische waarden tussen beiden is enorm.

Persoonlijk geloof ik niet in volledig CO2-neutraal. De discussie rond je persoonlijke CO2-footprint is een race-to-the-bottom. Wat je ook doet, het kan altijd minder.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Trina » ma 14 jan 2019 16:26

TS.
Quote graag inkorten.
Alleen de vragen waar u op reageert quoten.
Dat leest wat gemakkelijker.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 16:33

De Saxion, University of Applied Sciences heeft ook een campus in Deventer ..... dezelfde stad waar ook de andere kachel/airco leverancier zit.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Daphne » ma 14 jan 2019 16:43

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 16:11
De scriptie gaat over het in kaart brengen van de CO2-neutrale caravanmarkt. Het is voor de studie commerciële economie aan het Saxion, University of Applied Sciences. In het kader van de scriptie ben ik gebonden aan objectiviteit, en plaats ik simpelweg mijn bevindingen. De drie functies om een caravan gasvrij te maken zijn (koelkast, kachel en het koken), hier door vindt een vergelijking plaatst op basis van de alternatieven voor het vervangen van deze functie. Het doel zoals eerder vermeld is niet om met harde statistieken en data te komen, maar om op basis een indicatie een afweging te maken voor een dergelijk concept. Wat zijn voor u factoren waarmee u rekening houdt bij de aankoop van uw caravan?
De mogelijkheid om gasvrij te kunnen kamperen bestaat al. Toch stappen er weinig mensen over om volledig gasvrij te kunnen kamperen. De mogelijkheden om alles elektrisch te kunnen doen zijn beperkt. Het beperkt niet alleen de vrijheid maar je bent ook nog eens overgeleverd aan de hoge tarieven voor elektra die de campingeigenaar rekent. Afgelopen Kerstvakantie zijn we een paar dagen in Duitsland geweest, waar we alleen de elektrische vloerverwarming en koelkast aan hadden (boiler uit) en 's avonds wat ledverlichting en TV aan. Na 5 dagen moesten we 35€ bijbetalen voor elektra bovenop de berekende dagprijs.

Als je de markt wil lokken met CO2 neutraal caravannen, dan zul je moeten zorgen dat het betaalbaar is en dat de energie duurzaam is opgewekt. En dan heb je nog niet alles kunnen compenseren, want de verloren vrijheid kun je (nog) niet oplossen met een paar zonnepanelen.

Als je met je onderzoek uitgaat van mensen die 3 weken naar Zuid-Europa op 1 camping op vakantie gaan en verder 2 of 3 paar weekendjes in Nederland, dan kun je CO2 neutraal vast wel verkopen, met alles op elektra. Maar kijk eens in de camperwereld of caravanners die het hele jaar door kamperen en op de meest afgelegen plekken komen, dan red je het niet met alleen elektra.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 17:00

Beste Trina,

Bedankt voor de tip!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 14 jan 2019 17:09

Ik ben dit item nog eens door gaan lezen omdat ik me verbaas over reacties, inclusief mijn eigen.
Met de kleine aanvulling aan micky over factoren waar je bij aanschaf rekening houdt, score je bij mij ook een puntje in jouw voordeel. Ik erger me eigenlijk al aan de simpele vraagstelling. Had het daar gewoon bij gehouden, of je scriptie vraag uitgebreider beschreven.
Is je vraag een simpel gebruikers onderzoek onder de forum leden?
Een overzichtje van 200 mensen gereageert, 102 willen graag een co2 neutrale caravan, en
98 niet?
Ik weet van caravan bouwers en hun werken aan duurzame caravans. Maar heb jij dit in je onderzoekje mee genomen of gaat het puur om overgaan van gas naar elektriciteit.
Wat doe je met gebruikers meningen en ervaringen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jekihero

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Jekihero » ma 14 jan 2019 17:26

Een CO2 neutrale caravan en vervolgens met een verbruik van 12,5 L/100 km duizenden kilometers rijden?
Volkomen zinloos.

Sloper
Berichten: 32
Lid geworden op: di 13 jun 2017 20:12

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Sloper » ma 14 jan 2019 17:54

Hou toch eens op met nonsens over het milieu , nog even en je moet een warmtepomp in je caravan, allemaal stemmingmakerij trap er niet in !!!!
Doe toch niet mee aan al die gemakerij.

Ferdi

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ferdi » ma 14 jan 2019 18:28

Re, daar was de student nu juist mee bezig, jou een warmtepomp verkopen die verwarmen en koelen kan. Ik heb al zo’n apparaat op het dak liggen, niks nieuws dus.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door meeder » ma 14 jan 2019 18:32

"Zo worden caravans al meer dan 50 jaar lang verwarmd met dezelfde traditionele gaskachel, en brengt gas in een caravan veel moeite met zich mee. Er zijn 3 mogelijkheden om een caravan gasvrij te maken. De kookplaat, kachel en de koelkast kunnen allemaal volledig op elektriciteit draaien."

Dit stukje komt een beetje raar op mij over.

Gas brengt veel moeite met zich mee? Wat voor moeite dan?

Welke 3 mogelijkheden bedoel je? Of bedoel je dat je 3 dingen gasvrij moet maken?

Ik zie de noodzaak niet zo, wij verstoken 6kg gas per jaar in de caravan, dat is nagenoeg niets. Natuurlijk verbruiken de mensen die veel in het voor- of naseizoen meer gas omdat ze de kachel meer aan hebben staan maar ook dat zal niet schokkend zijn en mensen die er één hebben kunnen ook al hun airco gebruiken om elektrisch te verwarmen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 14 jan 2019 18:40

Tja, het verbaast me, maar niemand heeft het nog gehad over de steeds hoger wordende stroom prijzen op campings.
Zet vaak de koelkast op gas, ipv laatste zomer 60-70 eurocent per Kwh te betalen.
Led lampjes, wc spoelen en kranen kunnen op 12 v losse accu. Eigenlijk voor de mover maar kan hem ook voor 12 v caravan gebruiken. En dan tijdens het rijden opladen met lage laadstroom schakeling.
Wij zijn/kunnen dus al co2 neutraal, want ook een klein keramisch blaaskacheltje als gas op is.
Yes, wij zijn/kunnen al co2 neutraal. haphop.gif haphop.gif mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Daphne » ma 14 jan 2019 18:59

RE.gif

een paar berichten terug heb ik een voorbeeld gegeven van de kosten van elektragebruik.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door deusjevo » ma 14 jan 2019 19:02

Hmm, vreemd, mijn reacties zijn ineens weg?
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.

Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan. weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 19:15

Daphne schreef:
ma 14 jan 2019 18:59
RE.gif

een paar berichten terug heb ik een voorbeeld gegeven van de kosten van elektragebruik.
ik ook mrgreen.gif thumbup.gif

RE.gif Hier zijn de namen ook verwijderd mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 jan 2019 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”