CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 10:29

Ab schreef:
di 15 jan 2019 00:09
12A op 230VAC is 2760W en dus 230A op 12V, je gebruikt dus 230A/3 = 77Ah. Een accu van 100Ah is dus voldoende.
Deze stelling is niet helemaal correct.
Tenzij het een lithium accu zou zijn.
Beste,

Het gaat hier inderdaad om een Lithium-Ion accu.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Daphne » di 15 jan 2019 10:37

ScriptieStudent schreef:
di 15 jan 2019 10:10
Hoeveel geeft u gemiddeld per jaar uit aan het onderhoud van de gasinstallatie, en hoeveel van uw tijd neemt dit in beslag?
Onderhoud gasinstallatie is onderdeel van een onderhoudsbeurt dat ongeveer 1 x per 2 jaar wordt gedaan. Kosten tussen de 180€ en 250€ per keer. De onderhoudsbeurt houdt veel meer in, dus de kosten voor het onderhouden van de gasinstallatie zijn zeer gering. En de tijd? Je zet de caravan bij de dealer en je haalt 'm weer op. Dat moet je ook als je geen gasinstallatie met de daarbij behorende onderhoud hebt. Zet dat af tegen de zeer hoge prijzen die campings voor elektra hanteren, ben je met gas vele malen goedkoper uit.
Op dit moment wonen wij in de caravan en verwarmen de caravan met LPG, voor 11€ kunnen wij met de huidige temperatuur 14 dagen continu verwarmen en koken. Elektrisch verwarmen is op een camping vele malen duurder en de beperking dat bij elektrisch verwarmen geen andere elektrische apparaten kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld een kopje koffie zetten kan alleen als de kachel uit is of een waterkoker of elektrische oven gebruiken kan niet tegelijk.

Tip: richt je niet op argumenten om gas onaantrekkelijk te laten lijken. Dat gaat je niet lukken. Probeer uit te vinden wat wel nodig is elektra aantrekkelijk te maken. Zal je op weg helpen, dat wat een camping op de rekening zet aan kosten voor elektra maakt het zeer onaantrekkelijk en ook de beperking om meerdere apparaten tegelijk te kunnen gebruiken ook. Als deze zaken beter zijn geregeld, dan zal de gemiddelde caravanner geen enkel probleem hebben om op gasloos kamperen over te gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » di 15 jan 2019 10:42

RE.gif thumbup.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 11:03

Beste Daphne,

Het doel met de argumenten is niet om een kant te kiezen, maar om objectief naar de voor- en nadelen van gas of elektriciteit te kijken. Het grootste knelpunt van elektriciteit blijkt uit dit topic de prijs van elektriciteit op campings te zijn. Met behulp van de inschakeling van een Lithium-Ion accu kunnen alle elektrische apparaten gebruikt worden, zelfs een inductiekookplaat (de grootste energiegebruiker). Woont u in het buitenland of in Nederland? De wetgeving in Nederland betreft LPG is namelijk streng. Ook is overstappen op een LPG gasfles vaak pas goedkoper als je minimaal 4x per jaar je gasfles (van 11 kg) laat vullen of omruilt. Dit betekend dat LPG voor het grootste segment van de caravanmarkt niet praktisch is.

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » di 15 jan 2019 11:23

RE.gif
Er worden allemaal argumenten aangedragen die NIET kloppen.
En de discussie over LPG is ook al lang gelopen.

Het uitgangspunt van je scriptie is daarnaast niet juist. Te veel "tunnelvisie". Het is gewoon (als je het echt onafhankelijk wilt houden) een zeer complexe materie. En je gebruikt "gemanipuleerde" cijfers. Geen werkelijke ervaringscijfers. Zoals die accu. Theoretisch klopt get. Praktisch moet ie weer opgeladen worden en dat kost tijd. Dat reken je al niet mee.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Re di Coppi » di 15 jan 2019 11:40

RE.gif

Exact, zie ook mijn replies.
TS heeft nog steeds geen antwoord en doelstelling weergegeven op een niveau van wat je van een HBO’er CE mag verwachten
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Diny » di 15 jan 2019 12:41

TS, gelezen je reactie op Daphne hierboven.

Niet alleen de prijs van stroom op de camping is een belemmering, maar zowel in ons land als over de grens is het elektriciteitsnet in veel gevallen niet berekend op elektrisch koken en verwarmen.

Pleiten voor de installatie van een huishoudaccu is mooi, maar ook die moet geladen worden. Dat kan met zonnepanelen als de zon schijnt, maar die volstaan niet.

Een huishoudaccu installeren is een dure grap en weegt de nodige kilo's.
De AGM Power batterij 12v 90Ah/10h kostte vorig jaar €252. Zeker niet te gebruiken, ook niet met zonnepanelen, tijdens een bewolkte kille voorjaarsdag met in de avond temperaturen rond de 4°, laat staan in de winter.
Overigens, de batterijen krijgen een garantieperiode mee. Laat de batterij het leven kort na die periode, 1 of 2 jaar, dan mag de knip weer open.
Voor mij is een HH accu geen echte oplossing.

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » di 15 jan 2019 12:59

Overigens kan ik gedegen onderzoek naar de materie wel waarderen, er kan wat mij betreft niet genoeg over dit soort zaken nagedacht en geschreven worden.
Ik zou me in dit specifieke geval toch eerst nog even achter de oren krabben en eens goed kijken naar wat je nu exact wil. Eventueel zelfs opnieuw beginnen.
En zoals impliciet in een van mijn eerste posts al gezegd. Je vraag geeft onvoldoende mogelijkheid voor gefundeerd antwoord.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 15 jan 2019 14:08

ScriptieStudent schreef:Terug naar de heading: bij de kampeerder is geen serieuze milieu winst te behalen!
Het hok zal er ook niet goedkoper van worden, die paar koperen pijpjes wegen zeker niet op tegen een duurdere kachel/airco!
Beste,

Stelt u zich de situatie voor: Wanneer een caravan fabriek af CO2-neutraal wordt afgeleverd, en deze dezelfde functies zal hebben als voorheen. Echter, deze caravan zal dezelfde prijs zijn, maar zonder gas. Wat is uw mening over deze situatie?[/quote]






De prijs vind ik niet zo interessant in deze, ik ga voor gemak en comfort.
Zonder gas zie ik het comfort een stuk dalen, ik wil graag koffie en warmte te gelijk, tevens mogen wij graag buiten kokkerellen op gas.
Nu kunnen we deze luxe ook hebben op een parkeerplaats of ergens in de wildernis, met jou optie niet.

Nee, voorlopig krijg je mij niet aan de CO2 neutrale caravan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Conradi » di 15 jan 2019 14:24

ScriptieStudent schreef:
di 15 jan 2019 11:03
... Het grootste knelpunt van elektriciteit blijkt uit dit topic de prijs van elektriciteit op campings te zijn. Met behulp van de inschakeling van een Lithium-Ion accu kunnen alle elektrische apparaten gebruikt worden, zelfs een inductiekookplaat....
Opnieuw, verdiep je in de materie.
Ja, een lion-accu kan dat zeker. Dethlefss heeft in September zelfs al een concept voorgesteld van een caravan met li-ion en hulpmotor voor achter een elektrische auto.

Er zijn echter twee grote problemen:
1 - Gewicht, een caravan is altijd een compromis tav het eigen gewicht en de beschikbare maximale lading.
2 - Prijs, de gemiddelde caravan wordt een paar weken per jaar gebruikt, dat maakt de investering in een grote li-ion (> 3K€) lastig
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » di 15 jan 2019 14:39

Niet alleen dat. Een Li-Ion accu wil graag op temperatuur gehouden worden. Om deze reden zit er in moderne elektrische auto's een koeling/verwarming op de accu. Tijdens opladen gebruikt ie de stroom daarvoor uit de laadpaal, tijdens rijden uit de regeneratie. Hoe moet je dat met een caravan doen die 90% van de tijd stil staat? Constant aan de lading leggen? Dat willen ze niet in de stalling hoor!

Ik ben echt voor zo veel mogelijk CO2 uitstoot beperken, vandaar mijn Ja stemmen. Ik denk alleen dat er bij een caravan niks te besparen valt. De uitstoot is zo gering dat elke wijziging meer uitstoot zal gaan opleveren. Ik denk dat je beter kunt gaan kijken hoe je CO2 neutraal de caravan op bestemming kunt krijgen. Daarin zit veel meer milieu winst.

Misschien moeten we fietsen op ouderwetse fietsen gaan verbieden en de E-bike gaan verplichten. Als je op pure spierkracht tegen de wind in fietst, dan stoot je meer CO2 uit dan wanneer je fietst met een elektrische ondersteuning. Bovendien ga je door het extra verbranden van energie meer eten. Dat eten moet worden gemaakt. Kost ook CO2 uitstoot. Landbouw, een grootvervuiler. Tel uit je winst. mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 15:53

Een ander punt..
Een grote Lithium accu kan best voldoende stroom leveren gedurende een bepaalde periode.
Echter, als koelen en verwarmen ook door deze accu geleverd moeten worden, is de accu vrij snel leeg.
Je kunt nooit voldoende zonnepanelen op een caravan kwijt om de verbruikte stroom weer aan te vullen.
In de zomermaanden zou het net lukken, maar dan moet je niet in de schaduw gaan staan zoals wij allen graag willen. In de zon gaan staan.. kan wel, maar dan wil je graag een airco aan. Samen met de koelkast kom je dan al te kort.
De capaciteit van de accu verhogen heeft geen nut als je de verbruikte energie niet kunt aanvullen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » di 15 jan 2019 17:05

Praktisch vraagje, in ons appartement waar we nu 3 jaar wonen is blokverwarming.
Verder is alles op stroom. Voorheen kookten we op gas. Zocht dus een keramische kookplaat en nieuwe pannen. Maar voor de stroom aansluiting was een 5 polige stekker nodig die via 2 verschillende stroomgroepen
aangesloten moest worden. Gelukkig lag die bekabeling er al.
Dit vanwege de te hoge stroom vraag via 1 stroomgroep/ zekering.
Is dit ook te realiseren op een camping?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door janoniem » di 15 jan 2019 17:24

RE.gif
Wanneer een stroomsterkte van meer dan 16A gewenst is, wordt dit gerealiseerd met een 2-fasen of zelfs 3-fasen aansluiting.
De contactdoos en je caravan stekker moeten dan ook worden aangepast.
Op een camping is dat theoretisch uitvoerbaar maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Conradi » di 15 jan 2019 17:34

RE.gif RE.gif
Ja hoor, echter....
Een kookplaat heeft vaak een aansluitwaarde van 7400 Watt (2x 16A) vandaar de dubbele aansluiting. Daarvoor is mede gekozen omdat niet ieder huis over een 3-fase aansluiting beschikt.

Alleen op de camping wordt dat dus 32A per kampeerplaats, dat wordt een uitdaging voor de campinginstallatie. Maar wie weet, misschien kunnen we ooit onze elektrische auto met 3-fase 32A laden op kampeerplek :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door PD » di 15 jan 2019 18:27

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat vanwege de bovenmatige aandacht voor de CO2 footprint, ook de gasgestookte caravan aan de beurt zou komen. Echter staat deze sleurhut niet los van het hele kampeerverhaal incl. alle verplaatsingen van onze hutjes.

Ik ben dan ook benieuwd wat de relatieve besparing werkelijk kan zijn wanneer de caravan geheel loskomt van het gas (wanneer dit al zou kunnen vanwege de benodigde capaciteit voor verwarmen en koken zoals hierboven al eerder is aangehaald). Aanvullend moet alle gebruikte elektriciteit dan ook wel CO2-neutraal zijn opgewekt...

Vanzelfsprekend baseer je je op beschikbare info van o.a. de ANWB maar ik denk dat de meeste caravanners bij deze data toch wel wat serieuze vraagtekens zetten.


Toets bijvoorbeeld eens ons caravangebruik aan jouw stamdata:

-Wij kamperen ca. 90 dagen per seizoen
-Wij verplaatsen de 2.200 kg zware caravan hiervoor ca. 9.000 km per seizoen
-Het trekkend voertuig heeft hier ca. 1.125 liter diesel voor nodig
-Tijdens een seizoen verbruiken wij 5 tot 10 kg gas voor verwarmen en koken
-Aanvullend verbruiken we 2 tot 3 kg gas voor een COBB (een soort gasbbq)
-Gemiddeld verbruiken wij per kampeerdag 3 tot 4 kWh aan stroom (excl. airco en vloerverwarming)


Nog wat extra (minder te concretiseren) verbruik:

-Wanneer de airco draait, verbruiken we additioneel ca. 1 kW per uur.
-Wanneer de vloerverwarming aan is, verbruiken we additioneel ca. 0,3 kW per uur


Succes !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » di 15 jan 2019 19:36

RE.gif

Dat bedoel ik, de vraag gaat over gas en ook bij jullie is je gasverbruik op jaarbasis te verwaarlozen zoals bij velen hierboven, nog geen 35 euro per jaar (beetje slim ingekocht), vertel mij dan maar hoe TS een besparing op gas kan voorstellen van meer dan 6 euro per DAG... Jullie zijn ook zijn doelgroep, jullie gaan ook niet op wintersport met de caravan scratch.gif
in mijn plaatje kunnen jullie dus ongeveer 40 cent per dag aan gas besparen als je helemaal van het gas af gaat whistle.gif

Wij stoken de tent warm in het voorseizoen, wij kunnen met dezelfde berekening ongeveer 70 cent (27 dagen weekendjes en 18 dagen vakantie) per kampeerdag besparen aan gas.
Maar dan moet de tent verwarmd worden op een andere manier scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Stigter » di 15 jan 2019 20:28

Ik koop geen andere caravan en sleep de huidige straks gewoon weer naar de camping. 25k of meer voor een nieuwe caravan echt niet. Betaal liever later de studie van mijn kinderen, nog even verder sparen.

Gelukkig is het komkommertijd mrgreen.gif
Groet Arnold

martijn v o

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door martijn v o » di 15 jan 2019 22:25

En als we gaan koken en verwarmen op waterstof gas, dat is co2 neutraal en in een fles te stoppen.
En dan een brandstofcelletje voor de mover en de electra.
en dan een toilet met verbrandingskamer.
Paneeltje op het dak erbij.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 22:59

Helaas is de productie van waterstof gas verre van CO2 neutraal..
Er is door een hoogleraar een plan geopperd om de Sahara vol te zetten met zonnepanelen om elektriciteit te produceren en dat te gebruiken voor productie van waterstof.
Dat zou de oplossing kunnen zijn.
Je hebt heel veel elektriciteit nodig. In die zin is het in Nederland ( overigens een zeer grote producent van waterstof) een grote belasting in termen van CO2 productie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » wo 16 jan 2019 09:14

Beste,

Het is met een enkelfase voeding voldoende om een inductiekookplaat van max 16A te draaien, met bijschakeling van de accu. U heeft dus geen 2 verschillende stroomgroepen nodig.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door PD » wo 16 jan 2019 09:18

RE.gif
Op de gemiddelde camping heb je een 6 A aansluiting ter beschikking en de campings liggen veelal in landelijk gebied.
Hoe ga je een camping uitrusten met op alle plekken een afname van 16 A rond etenstijd ? Niet reëel, zelfs 10 A niet !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Conradi » wo 16 jan 2019 10:21

RE.gif RE.gif
@ ScriptieStudent, dergelijke oplossingen vragen om een aanpassing van de infrastructuur van campings. En dat is een kip-ei-situatie. Je koopt pas zo'n caravan als je 'm ook op (nagenoeg) iedere camping kunt gebruiken maar campings gaan pas investeren als er voldoende vraag is.
Daarom is het anno nu nog heel normaal om 6A te krijgen. En als je al meer kunt krijgen, moet je niet verbaast staan dat de spanning inzakt naar zo'n 190 V. Dat is funest voor je effectieve warmtecapaciteit van je kookplaat.

Tegelijkertijd zijn campings voorzichtig geworden om in infrastructurele innovaties te investeren. Er zijn campings die veel geld in de aanleg van WiFi op iedere plek hebben gestoken, maar die investering nauwelijks terugverdienen omdat door de nieuwe EU-regels kampeerders hun eigen mobiele bundel kunnen gebruiken in het buitenland.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » wo 16 jan 2019 10:23

RE.gif en RE.gif RE.gif
Ik heb het al eerder aangegeven. (In mijn eerste post) Het is niet realistisch hoe ScriptieStudent tegen het stroom issue aankijkt.

(Ook al leurt ie met zijn Li-On accu)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Conradi » wo 16 jan 2019 10:44

@ ScriptieStudent,
Kort samengevat de caravanbranche is lastig omdat het gebruik van de caravan - bij de meeste kampeerders - tè beperkt is om echt grote investeringen te rechtvaardigen, zeker 45 weken per jaar staat zo'n ding in de stalling. Campings zijn huiverig om in infrastructuur te investeren.

Daarom zou ik naar ander oplossingen kijken:
- Bedenk een universale accu. Thuis gebruik je die voor energieopslag - zoal in de Tesla Powerwall - en als je op vakantie gaat zet je 'm in de caravan;
- Gebruik de elektrische auto als 230V voedingsbron, die heeft snel 60 kWh en kun je makkelijk ergens naar een oplaadpunt rijden.

Daarmee druk je de kosten voor de kampeerder en zijn er geen investeringen nodig in de infrastructuur van de camping. je kunt ook direct met een kleine groep early adopters starten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”