CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Abve

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Abve » ma 14 jan 2019 19:15

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 10:42

Beste,

De situatie waar het hier om gaat is in essentie: ''Een caravan CO2-neutraal te maken door het uitsluiten van gasgebruik in een caravan''.
Nog even een vraagje die volgens mij niet gesteld is.
Je hebt wel aangegeven dat je commerciële economie studeerde en waar.
Mijn vragen:
- Wat is het doel van je scriptie?
- in wiens opdracht doe je dit onderzoek(je)?
- Betreft dit een deelonderzoek en zo ja, waarvan maakt het onderdeel uit?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 19:18

deusjevo schreef:
ma 14 jan 2019 19:02
Hmm, vreemd, mijn reacties zijn ineens weg?
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.

Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan. weenie.gif
Helemaal mee eens, sluikreclame, gewoon hele peiling en topic verwijderen zou een mogelijkheid zijn.
Porsche + Tabbert

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door richards » ma 14 jan 2019 19:25

Ik stond net te koken, vroeg mij af wanneer verstookt je nou meer gas? Als ik mijn soortelijk braai aan heb staan en een klein kacheltje in de caravan of wanneer ik op vier pitten sta te koken en een huis van drie verdiepingen warm stook. CO2 besparen veel met de caravan op pad haphop.gif
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Daphne » ma 14 jan 2019 19:38

VIP Premium schreef:
deusjevo schreef:
ma 14 jan 2019 19:02
Hmm, vreemd, mijn reacties zijn ineens weg?
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.

Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan. weenie.gif
Helemaal mee eens, sluikreclame, gewoon hele peiling en topic verwijderen zou een mogelijkheid zijn.
Voor zover mogelijk is alle reclame verwijderd. Daardoor zijn ook enkele reacties verwijderd die over de reclame-uitingen gingen.
De student heeft toestemming om een enquête op het forum te plaatsen. Met het verzoek om de reclame achterwege te laten.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door deusjevo » ma 14 jan 2019 19:41

Danku, zal mij van verdere reacties in dit draadje dan maar onthouden.
Reclame is alles waarvoor dit draadje begonnen is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Daphne » ma 14 jan 2019 19:48



Afstudeerprojecten zijn nu eenmaal vaak opdrachten vanuit het bedrijfsleven. Onderzoek/enquête is een onderdeel daarvan en hoe wij er ook over denken, ze zijn noodzakelijk om af te studeren.
Hoewel de meeste onderzoeken direct naar de prullenbak kunnen, kan het ook wel eens positief uitpakken, denk aan het e-trailer project.

Ieder is vrij om er wel of niet aan mee te werken.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Stigter » ma 14 jan 2019 20:28

Nee geen interesse in een andere caravan, eventuele besparing is te verwaarlozen.

Ter info voor TS, dit jaar 10kg gas verbruikt in Nederland denk iets van 20 weekendjes en 3 weken zomervakantie met de Kids weggeweest. Waar de anwb zijn cijfers op baseert begrijp ik ook niet.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 20:29

Daphne schreef:
ma 14 jan 2019 19:38
VIP Premium schreef:
deusjevo schreef:
ma 14 jan 2019 19:02
Hmm, vreemd, mijn reacties zijn ineens weg?
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.

Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan. weenie.gif
Helemaal mee eens, sluikreclame, gewoon hele peiling en topic verwijderen zou een mogelijkheid zijn.
Voor zover mogelijk is alle reclame verwijderd. Daardoor zijn ook enkele reacties verwijderd die over de reclame-uitingen gingen.
De student heeft toestemming om een enquête op het forum te plaatsen. Met het verzoek om de reclame achterwege te laten.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Re di Coppi » ma 14 jan 2019 20:43

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 13:00
Re di Coppi schreef:
ma 14 jan 2019 12:42
ScriptieStudent doet er goed aan om eerst zichzelf te introduceren waarbij oa een introductie en de hypothese beschreven wordt. Ook een aantal vooraf verwachte aannames op deze stelling zou interessant kunnen zijn. Wat zijn de verwachte resultaten? Deze stelling is interessant echter met gestelde ‘enquete’ kan je weinig mee.
Op dit moment vind ik het inhoudelijk niet overtuigend wat je doel is en kan je zelfs afvragen of hier niet iets anders achter zit dan een student die een scriptie aan het schrijven is.
Beste,

In mijn scriptie staat de CO2-neutrale caravan centraal. Het vraagstuk dat ik onderzoek is of er interesse is in CO2-neutrale caravans vanuit de consumentenmarkt. De uitkomst van deze korte ''Enquête'', heeft als doel een indicatie te geven van de interesse in een dergelijk concept, en is slechts een klein onderdeel. De antwoorden en reacties geven mij een indicatie hoe er over een dergelijk concept wordt gedacht.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Het vraagstuk in je openingspost herhaal je hier en is veel te algemeen. Als je een scriptie schrijft kan je de stelling en introductie hier neerzetten voor een duidelijk antwoord.
Voor welk bedrijf loop jij je stage/afstuderen?

"
is slechts een klein onderdeel
"

Van wat? Hypothese? Scriptie?

Van een CE HBO'er wordt meer verwacht dan het hier summier beschreven vraagstuk mbt CO2-neutrale caravans. Indien het jouw inderdaad alleen gaat om de caravan zelf, heb je al diverse malen hetzelfde antwoord gekregen.
Dit geplaatste vraagstuk is te beperkt om enige invloed te generen op de CO2 issue. De enige mogelijkheid is om dit internationaal en industrieel aan te pakken, consument volgt vanzelf.

En @Daphne

Dat is goed en dat doen wij in ons bedrijf ook.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Toon1 » ma 14 jan 2019 22:27

Wij gaan elk jaar 3 maanden naar Frankrijk en dan verstook ik EEN grijze fles gas.
Zal ongeveer 10 kg gas zijn.
Dit is op jaarbasis.
Dus waar lu...n over.
Ik dank als ik een flinke scheet laat dat ik dan meer co2 uitstoot dan mijn gas verbruik van een jaar. blij.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 00:09

12A op 230VAC is 2760W en dus 230A op 12V, je gebruikt dus 230A/3 = 77Ah. Een accu van 100Ah is dus voldoende.

Deze stelling is niet helemaal correct.
Tenzij het een lithium accu zou zijn.
Een loodzuur accu mag ten hoogste tot 50 % ontladen worden. Deep cycle accu's wat meer, 60 % .
Minimaal 150 Ah noodzakelijk dus.
Camperaars die veel dagen vrij staan op camperplaatsen zonder stroom hebben vaak 220 Ah aan boord.
Soms zelfs 2 x 220 Ah.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 15 jan 2019 00:38

De heading doet vermoeden dat het over het milieu gaat, de meeste caravanners zijn al CO2 neutraal, zij zoeken campings met “gratis” stroom om te koken en te stoken!
Wat betreft de echte achtergrond van dit lijntje, die “uitvinding” in niets nieuws, heb ik al jaren, de bankairco dus!
Tevens heb ik ook een combiketel onder de bank.

Door andere argumenten, gewicht en ruimte, er bij te halen is het voor mij duidelijk, deze zeker niet nieuwe uitvinding wordt hier gepromoot en niet het milieu!

Terug naar de heading: bij de kampeerder is geen serieuze milieu winst te behalen!
Het hok zal er ook niet goedkoper van worden, die paar koperen pijpjes wegen zeker niet op tegen een duurdere kachel/airco!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 00:46

Even iets om over na te denken..
Als je elektriciteit opwekt, gebeurt dat nu in Europa nog steeds voor het grootste deel door met fossiele brandstoffen water te verwarmen, daarmee stoom te produceren wat dan weer een turbine aandrijft die vervolgens een generator laat draaien.
Dat geeft alles bij elkaar enorme verliezen.
Efficiënt is dat zeker niet.
Vervolgens moet die opgewekte elektriciteit getransporteerd worden over grote afstanden.
Nog meer verlies.
Aan het eind van de draad een elektrisch kooktoestel verbruikt naar mijn ruwe schatting 3 keer meer gas dan een gaspit om een liter water te koken. Het meest efficiënt is die warmte rechtstreeks af te geven.
Hoezo gasloos maken van huizen of caravans?
Tenzij er meer kerncentrales komen ter vervanging van kolen of gasgestookte centrales en op donkere uren zonder wind de opgewekte stroom van windmolens en zonnepanelen te kunnen vervangen blijft het dweilen met de kraan open.
100% groene stroom is voorlopig nog een utopie.
CO2 neutraal rijden of koken en verwarmen eigenlijk dus ook.

Nb..het totale percentage aan groene stroom in Nederland is nog geen 6% van het totaal.
De rest wordt dus grotendeels opgewekt door enorme hoeveelheden kolen en gas en andere brandbare stoffen te verbranden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 09:24

Stigter schreef:
ma 14 jan 2019 20:28
Nee geen interesse in een andere caravan, eventuele besparing is te verwaarlozen.

Ter info voor TS, dit jaar 10kg gas verbruikt in Nederland denk iets van 20 weekendjes en 3 weken zomervakantie met de Kids weggeweest. Waar de anwb zijn cijfers op baseert begrijp ik ook niet.
Beste Arnold,

Welke criteria heeft u gehad voor de aankoop van uw huidige caravan? En als u eventueel een andere caravan zou willen, welke factoren zou u dan in acht nemen hier voor?

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 09:26

Beste,

Het te bespreken onderwerp in deze topic is niet de criteria van mijn scriptie. Maar weke mening u heeft over een CO2-neutrale caravan. Wat zouden eventuele criteria voor u kunnen zijn bij de aanschaf van een nieuwe caravan? En houdt u met de aankoop hiervan ook rekening met het milieu (eventueel Energie-labels voor caravans)?

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 09:32

Beste,

Stroom is op dit moment de goedkoopste vorm van energie. Het topsegment van het bedrijfsleven betaald geen belasting over energie (denk aan bedrijven als TATA Steel). Als reactie op het ''gasloos'' maken van huizen, binnen 2050 wil de Nederlandse overheid elk Nederlands huishouden van het gas af, en gaan er in circa 2030 (11 jaar) gehele steden elektrisch rijden. Dit zijn allemaal factoren die niet beïnvloedt kunnen worden. Zo ook het klimaatakkoord van Parijs. Betekent dit dat de caravanmarkt moet achterblijven in deze ontwikkelingen? Immers, de functie en werking van gas in een caravan is 95% hetzelfde als in uw cv ketel thuis. Is het wellicht gewoon tijd voor de caravanmarkt om deze adaptaties te ontvangen?

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » di 15 jan 2019 09:43

Dafne, ik had je berekening al gezien hoor. thumbup.gif Kon het niet laten mijn blijdschap te uiten dat ik co2 neutraal kan zijn. Heb besloten meer op vakantie te gaan. In huis blijven is minder co2 neutraal.
@student, goedkoop is wat anders dan co2 neutraal. Kosten zijn niet alleen wat je uit je wand contact doos haalt. Maar ook dat er stroom uit te galen valt. Dus inclusief productie proces.
We hebben een nog zeer goede caravan uit 1997. Kan me niet voorstellen dat deze afvoeren en een nieuwe caravan met alles op stroom, minder co2 belasting betekend.
In het verbruik op 1 vakantie, oke daar is discussie over mogelijk.
Maar over het totaal van productie tot sloop zeker niet. Afvoeren naar een verweg land en daar slopen geeft minder co2 belasting in Nederland. Maar niet aan het totaal van deze wereld. Maar ja, dat is politiek.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Scout15 » di 15 jan 2019 09:45

RE.gif RE.gif

De Dethleffs eCoco zou een mooie uitgangsbasis zijn om verder door te ontwikkelen. Accupakket is reeds aanwezig en dan zijn er ook veel meer andere toepassingen mogelijk. Op bestaande caravans gewoon niet aan beginnen daar dit, naar mijn mening, helemaal geen rendement(financieel en CO2 gezien) oplevert.

Nogmaals, ik vind de uitwerking en onderbouwing van alles gewoon heel slecht. Je start een onderwerp(aangestuurd door fabrikant X), maar qua ideeën en visies komt er bijna niets uit.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Scout15 » di 15 jan 2019 09:49

Daphne schreef:
ma 14 jan 2019 19:48
Afstudeerprojecten zijn nu eenmaal vaak opdrachten vanuit het bedrijfsleven. Onderzoek/enquête is een onderdeel daarvan en hoe wij er ook over denken, ze zijn noodzakelijk om af te studeren.
Hoewel de meeste onderzoeken direct naar de prullenbak kunnen, kan het ook wel eens positief uitpakken, denk aan het e-trailer project.

Ieder is vrij om er wel of niet aan mee te werken. AfbeeldingAfbeelding




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
@Daphne, maar zou dit dan niet gewoon gelijk in de eerste post duidelijk vermeld moeten worden. Schrijf dat je voor een fabrikant marktonderzoek verricht en dit in een scriptie gaat gebruiken. Dan hoeven we hier ook niet eerst een paar pagina's aan te besteden om dit duidelijk te krijgen. thumbup.gif Ik heb absoluut geen probleem dat een student zoiets doet daar dit belangrijk is voor de ontwikkeling van iemand, maar gewoon open kaart lijkt mij dan wel eerlijk.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 09:53

Terug naar de heading: bij de kampeerder is geen serieuze milieu winst te behalen!
Het hok zal er ook niet goedkoper van worden, die paar koperen pijpjes wegen zeker niet op tegen een duurdere kachel/airco!

[/quote]

Beste,

Stelt u zich de situatie voor: Wanneer een caravan fabriek af CO2-neutraal wordt afgeleverd, en deze dezelfde functies zal hebben als voorheen. Echter, deze caravan zal dezelfde prijs zijn, maar zonder gas. Wat is uw mening over deze situatie?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ab » di 15 jan 2019 10:05

Nog even dit..
Als ik in Oostenrijk op mijn favoriete wintersportcamping de caravan elektrisch ga verwarmen, ben ik ongeveer 45 euro per dag kwijt aan elektra.
Of meer afhankelijk van de buitentemperatuur.
Met gas (LPG) kost me dat ca € 3.50 per dag.
Dat is voor mij toch een gegronde reden om niet elektrisch te gaan verwarmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 10:08

Beste,

Bedankt voor de tip over de genoemde caravan. Echter, dit is studiemodel die ten toon is gesteld op de camper en caravanjaarbeurs in Utrecht, en de caravansalon in Düsseldorf met het concept van een elektrische caravan. Maar, er zit nog steeds een gaskachel met circulaire functie in de caravan. Het uitgangspunt van het concept is interessant en het verder onderzoeken waard. Betekent dit voor dat u een dergelijk concept eerder bij een caravanfabrikant ziet liggen? Vindt u wel of niet dat de caravanmarkt aan vernieuwing en innovatie toe is?

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 10:10

Beste,

Dat is natuurlijk uw goed recht om niet elektrisch te gaan verwarmen. Hoeveel geeft u gemiddeld per jaar uit aan het onderhoud van de gasinstallatie, en hoeveel van uw tijd neemt dit in beslag?

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Scout15 » di 15 jan 2019 10:16

RE.gif RE.gif

Het concept van Dethleffs staat nog in de kinderschoenen, maar het geeft wel aan waar de markt heen zal gaan. Op dit moment gaat het vooral om het aandrijfgedeelte en zal de rest hier omheen ook een ontwikkeling gaan doormaken. Daar ben ik van overtuigd. Dit zal een kwestie van tijd zijn.

En ja, ik zie deze ontwikkeling eerder bij een caravanfabrikant liggen dan bij een derde partij. Koelkast, kachel en kookplaat is maar een klein gedeelte van de opbouw, als dit in het ontwerp van de caravan direct wordt meegenomen zal het de functionaliteit en ergonomie alleen maar ten goede komen. Verder kan er dan ook met optiepakketten gewerkt worden. Denk hierbij aan grote van het accupakket, ingebouwde zonnepanelen verwerkt in het dak, etc.

Dit gaat een klein partij met maar een paar producten nooit van de grond krijgen. Hierin zal een Truma, Dometic zelf met een concept naar bv. de caravanbouwer moeten gaan en dit verder samen uitwerken.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » di 15 jan 2019 10:29

Beste,

Het in voor een kleine partij nooit onmogelijk om dit van de grond te krijgen, de criteria hiervoor is niet alleen het marktaandeel, merkbekendheid die een bedrijf groot maken. Wanneer het om innovaties gaan, participeren de ''kleinere'' bedrijven vaak intensief mee. Vaak zijn dit de bedrijven die met innovatieve concepten komen, en niet de grote spelers die met traditionele producten de markt op komen. Wanneer innovatie op de caravanmarkt onder de loep wordt genomen, zijn er met uitzondering van een aantal uitvindingen nooit echte innovaties gedaan (die vaak in het belang van de consument zijn). Na een analyse van de Nederlandse- en Europese caravanmarkt blijkt dat er innovatie nodig is om te blijven groeien en concurreren. Een enorme caravanbouwer uit de USA is bezig met het opkopen van caravanfabrikanten en merken binnen Europa. Innovatie moet de drijfveer zijn om de caravan eindgebruiker nou eens een echte ''nieuwe'' caravan te bieden.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”