CO2-Neutrale Caravan
Re: CO2-Neutrale Caravan
De naam xxxxx komt al naar voren
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Reden: Reclame verwijderd
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48
Re: CO2-Neutrale Caravan
Beste,Knaus440 schreef: ↑ma 14 jan 2019 14:52He, is dit dit buiten de vraagstelling van uw scriptie?
En gaat uw vraag over interresse voor een caravan met co2 neutraal alleen over verbruik, of neemt u productie proces en materialen van de caravan ook mee?
En niet te vergeten de mate waarin eea gerecycled kan worden.
Ik heb thuis bij een kleine verbouwing bewust gekozen voor isolatie van hennep ivm glaswol of steenwol. Ook in materiaalgebruik is co2 winst te behalen.
De cijfers van de ANWB, tja. Je hebt inderdaad een uitgangssituatie nodig bij een onderzoek. Een focusgroep geeft dan een indicatie, maar geen absolute cijfers.
Met statistieken en gemiddelden kun je zin en onzin van statistieken en gemiddelden aangeven.
Vanuit welke studie doe je dit wel erg summier onderzoek, of vraagje eigenlijk?
Caravanfabrikanten zijn op dit moment erg bezig met de door u genoemde factoren. Wanneer een caravan fabriek af CO2-neutraal kan worden geleverd heeft dit veel gevolgen. Veel leidingen en ombouwen hoeven dan niet meer naderhand gedaan te worden. Dit vertaalt zich richting de caravaneigenaar naar een prijstechnisch voordeligere CO2-neutrale caravan die volledig op elektriciteit loopt. Dit komt doordat de caravaneigenaar op dat moment niet betaald voor een aparte dak-airco, gaskachel etc. en naderhand nogmaals allerlei handelingen hoeft te betalen om de caravan CO2-neutraal en van het gas af te maken. Door het feit dat een CO2-neutrale caravan nog niet op de markt is gebracht zijn er geen absolute cijfers en geeft een indicatie het beginpunt weer.
Re: CO2-Neutrale Caravan
ScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 15:16Beste,Abve schreef: ↑ma 14 jan 2019 14:47RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....
Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking.
Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.
Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier niet om een CO2 reductie van de uitstoot van de trekauto, maar puur om de CO2 uitstoot van de caravan wanneer deze in gebruik is. Kunt u toelichten op welke manier je veiligheid/ verstikking op een andere manier kunt regulieren? En welke criteria heeft u meegenomen in de aankoop van uw caravan?
Goed en tijdig onderhoud, gebruik van melders etc.
Heb je gecheckt hoeveel ongevallen op jaarbasis met een caravan plaatsvinden door ontploffing/ verstikking etc?
Re: CO2-Neutrale Caravan
Veiligheid gas wordt absoluut meegenomen, daarom wordt de caravan minimaal iedere 2 jaar gekeurd en worden onder meer de gasleidingen etc gecontroleerd. T.o.v. het gebruik van een gasinstallatie (fles) zie ik geen restrisico die ik niet durf aan te gaan.Beste,
Is de afweging voor een CO2-neutrale caravan op basis van milieu eigenschappen, of wordt ook de criteria: Veiligheid i.v.m. gas (verstikkings- ontploffingsgevaar), gewichtsreductie van de caravan etc. ook meegenomen in de afweging?
Gewichtsreductie van de caravan is op dit moment geen heet onderwerp. Wel eventueel de positie van het plaatsen van een fietsdrager, daar dit het rijgedrag dermate beïnvloed dat het wellicht op termijn in gaat resulteren dat ik een Thule dakdrager ga aanschaffen.
Al vind ik dat allemaal niet echt relevant tot de stelling CO2neutrale caravan.
Wellicht dat het daarom beter is om toch nog eens kritisch naar de openingspost te kijken en wat meer informatie te geven, om zo ook de richting waarin dit topic gaat zo te sturen dat het relevante informatie oplevert voor jouw onderzoek. Statistieken en data is natuurlijk heel mooi, maar het op de juiste manier verwerken nog belangrijker!
Home is where you park it
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48
Re: CO2-Neutrale Caravan
Beste,Abve schreef: ↑ma 14 jan 2019 15:47ScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 15:16Beste,Abve schreef: ↑ma 14 jan 2019 14:47RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....
Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking.
Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.
Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier niet om een CO2 reductie van de uitstoot van de trekauto, maar puur om de CO2 uitstoot van de caravan wanneer deze in gebruik is. Kunt u toelichten op welke manier je veiligheid/ verstikking op een andere manier kunt regulieren? En welke criteria heeft u meegenomen in de aankoop van uw caravan?
Goed en tijdig onderhoud, gebruik van melders etc.
Heb je gecheckt hoeveel ongevallen op jaarbasis met een caravan plaatsvinden door ontploffing/ verstikking etc?
Met een CO2-neutrale caravan is het goed en tijdig onderhoud, en het gebruik van melders en andere zaken niet meer nodig. Elk ongeval is er ééntje teveel!
Re: CO2-Neutrale Caravan
De eerste regel komt 1 op 1 van de site van de ANWB voor jouw info, op campings staan veel oude stacaravans met gaskachels en daar wordt nogal eens wat aan elkaar geknoopt, dat noemt men kamperen (is het natuurlijk ook), maar heeft weinig te doen met rondtrekken met de caravan met ingebouwde systemen, waar we het hier over hebben.ScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 15:07Beste,Micky schreef: ↑ma 14 jan 2019 14:38RE.gif
Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Elk jaar doet zich op een Nederlandse camping wel een geval voor van koolmonoxidevergiftiging, veelal veroorzaakt door een kapotte of loszittende rook-gas-afvoer. Uit onderzoek is gebleken dat gewicht reductie zeer zeker wel een ding is. Wanneer de gaskachel (Truma S3004 of S5004 gemiddeld 14kg) wordt vervangen door een ander apparaat (xxxxx 34kg) die op elektriciteit kan koelen en verwarmen, is een dakairco (35kg) overbodig. Dit is alleen al een besparing van 15kg op de verwarming en koeling van de caravan. Ook de gasleidingen, ventilator, ringleiding en gasflessen zijn overbodig bij een CO2-neutrale caravan. Zo weegt een zonnepaneel 160W (circa 14kg) en wordt er uitgegaan dat er in een nieuwe caravan al een standaard batterij in zit. De inductiekookplaat en de traditionele 3 pits gaskookplaat verschillen netto niet aanzienlijk van elkaar (circa 1kg). Echter kan het zonnepaneel voor meerdere functies in de caravan worden gebruikt, en is een zware gasfles (6 of 10kg) niet meer nodig. Door deze factoren is het criteria gewichtsafname er zeker.
(Verplicht)onderhoud van het gas in de caravan is natuurlijk ook nog een criteria waaraan gedacht worden.
Verder lijkt het er steeds meer op dat het jou echt gaat om 1 specifiek apparaat en niet om een caravan nu echt CO2 neutraal te maken, omdat daar gewoon niet op ingegaan wordt.
je schrijft dat een dakairco overbodig wordt, zo kan je niet rekenen, de dakairco is gewoon een concurrent van de dit specifieke apparaat (of eigenlijk andersom ), dus iemand met een dakairco die ook verwarmt, zal niet snel de overstap maken op een manier zoals jij hier voorstelt, sterker nog de xxxx is maar een beperkt apparaat in vergelijking met een degelijke zware dakairco (minder geluid, betere verdeling van de lucht).
even uitgaande van mijn eigen situatie, ik heb een vloeistof verwarming die op gas en ook stroom 1000W en 2000W werkt, deze heb ik 10 jaar en weet zodoende aardig de beperking van stoken op stroom op de camping. ik kan de xxxxx niet eens plaatsen omdat ik geen kachel in de leefruimte heb staan. in het voorseizoen kan ik maar beperkt gebruikmaken van de stroomvoorziening (van mijn huidige verwarming) omdat bijv. de camping waar wij naar toegaan stroom incl. heeft en dus verwarmen op stroom niet is toegestaan, nu weet ik dat dit niet perse hoeft te gelden voor de toekomst, maar op dit moment is dat dus wel zo.
Voor de Winter: Kwh prijzen zijn regelmatig 50-70 cent per Kwh, een weekje op de camping wordt aardig prijzig als je dan op stroom wilt verwarmen.
Misschien wil je aangeven wat exact je studie opdracht is en voor welke studie?
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 jan 2019 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CO2-Neutrale Caravan
Hmmm
Gelukkig controleren ze wel wat meer dan alleen de gasinstallatie..... Dus die controle die blijft, want wie verzekert mij bijvoorbeeld dat die ombouw installatie tot in den treurnis voldoet aan de CE regelgeving?
Gelukkig controleren ze wel wat meer dan alleen de gasinstallatie..... Dus die controle die blijft, want wie verzekert mij bijvoorbeeld dat die ombouw installatie tot in den treurnis voldoet aan de CE regelgeving?
Home is where you park it
Re: CO2-Neutrale Caravan
In dit topic zijn alle reclame-uitingen verwijderd. Een verzoek aan TS om geen reclame te maken voor het product waar deze scriptie blijkbaar voor bedoeld is.
Re: CO2-Neutrale Caravan
Ik denk dat iedereen (op een enkele uitzondering na) hier wel geïnteresseerd is in CO2 neutraal kamperen, mits het allemaal op een normale manier te doen is. Ik zie het namelijk niet zitten om in mijn 30 jaar oude caravan een hele zware boordaccu, zonnepanelen en een kostbare netsynchronisatie te bouwen. En waarom? Ik ben het niet zo vaak met Jan van Vijven eens maar nu wel. Je stookt met een auto met caravan waarschijnlijk per kilometer meer CO2 er doorheen als 3 weken kamperen in Zuid Frankrijk. Dus waar gaat het over? De besparing van die paar kg gas zet echt geen zoden aan de dijk. Zeker als je gaat meerekenen dat de caravan zwaarder gaat worden van alle apparatuur waardoor je een grotere trekauto moet gaan nemen. Weg besparing!
Ik rij EV voor mijn werk. Omdat mijn EV niks mag trekken heb ik een tweede auto die wel de caravan kan trekken. Hiermee gaan we op vakantie. Zo'n 15% van alle gezamenlijke kilometers rijden we met de benzine auto en de motor, de rest met de EV. Op deze manier probeer ik mijn CO2 uitstoot te reduceren (net als mijn bijtelling maar die discussie hebben we al eens gehad). Belangrijk vind ik het dus wel en ik ga er zeker bewust mee om. Alleen lijkt me deze case tamelijk onzinnig.
PS. Waar ik me echt aan kan ergeren is dat je op vakantie, bij een tussenstop bij de McDonalds, zo'n onzinnig kartonnetje krijgt onder je milkshake. En als je voor jezelf en je vrouw een hamburger bestelt krijg je er zeker 20 servetten bij. Zie ik eruit alsof ik niet netjes kan eten? Dát zou ik als McDonalds manager dus absoluut niet accepteren. Ik weiger die troep dan ook consequent.
Ik rij EV voor mijn werk. Omdat mijn EV niks mag trekken heb ik een tweede auto die wel de caravan kan trekken. Hiermee gaan we op vakantie. Zo'n 15% van alle gezamenlijke kilometers rijden we met de benzine auto en de motor, de rest met de EV. Op deze manier probeer ik mijn CO2 uitstoot te reduceren (net als mijn bijtelling maar die discussie hebben we al eens gehad). Belangrijk vind ik het dus wel en ik ga er zeker bewust mee om. Alleen lijkt me deze case tamelijk onzinnig.
PS. Waar ik me echt aan kan ergeren is dat je op vakantie, bij een tussenstop bij de McDonalds, zo'n onzinnig kartonnetje krijgt onder je milkshake. En als je voor jezelf en je vrouw een hamburger bestelt krijg je er zeker 20 servetten bij. Zie ik eruit alsof ik niet netjes kan eten? Dát zou ik als McDonalds manager dus absoluut niet accepteren. Ik weiger die troep dan ook consequent.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48
Re: CO2-Neutrale Caravan
Dag Micky,Micky schreef: ↑ma 14 jan 2019 16:01De eerste regel komt 1 op 1 van de site van de ANWB voor jouw info, op campings staan veel oude stacaravans met gaskachels en daar wordt nogal eens wat aan elkaar geknoopt, dat noemt men kamperen (is het natuurlijk ook), maar heeft weinig te doen met rondtrekken met de caravan met ingebouwde systemen, waar we het hier over hebben.ScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 15:07Beste,Micky schreef: ↑ma 14 jan 2019 14:38RE.gif
Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Elk jaar doet zich op een Nederlandse camping wel een geval voor van koolmonoxidevergiftiging, veelal veroorzaakt door een kapotte of loszittende rook-gas-afvoer. Uit onderzoek is gebleken dat gewicht reductie zeer zeker wel een ding is. Wanneer de gaskachel (Truma S3004 of S5004 gemiddeld 14kg) wordt vervangen door een ander apparaat (Coolmac 34kg) die op elektriciteit kan koelen en verwarmen, is een dakairco (35kg) overbodig. Dit is alleen al een besparing van 15kg op de verwarming en koeling van de caravan. Ook de gasleidingen, ventilator, ringleiding en gasflessen zijn overbodig bij een CO2-neutrale caravan. Zo weegt een zonnepaneel 160W (circa 14kg) en wordt er uitgegaan dat er in een nieuwe caravan al een standaard batterij in zit. De inductiekookplaat en de traditionele 3 pits gaskookplaat verschillen netto niet aanzienlijk van elkaar (circa 1kg). Echter kan het zonnepaneel voor meerdere functies in de caravan worden gebruikt, en is een zware gasfles (6 of 10kg) niet meer nodig. Door deze factoren is het criteria gewichtsafname er zeker.
(Verplicht)onderhoud van het gas in de caravan is natuurlijk ook nog een criteria waaraan gedacht worden.
Verder lijkt het er steeds meer op dat het jou echt gaat om de xxxxx en niet om een caravan nu echt CO2 neutraal te maken, omdat daar gewoon niet op ingegaan wordt.
je schrijft dat een dakairco overbodig wordt, zo kan je niet rekenen, de dakairco is gewoon een concurrent van de xxxxc(of eigenlijk andersom ), dus iemand met een dakairco die ook verwarmt, zal niet snel de overstap maken op een manier zoals jij hier voorstelt, sterker nog de xxxxxx is maar een beperkt apparaat in vergelijking met een degelijke zware dakairco (minder geluid, betere verdeling van de lucht).
even uitgaande van mijn eigen situatie, ik heb een vloeistof verwarming die op gas en ook stroom 1000W en 2000W, deze heb ik 10 jaar en weet zodoende aardig de beperking van stoken op stroom op de camping. ik kan de xxxxx niet eens plaatsen omdat ik geen kachel in de leefruimte heb staan. in het voorseizoen kan ik maar beperkt gebruikmaken van de stroomvoorziening omdat bijv. de camping waar wij naartoegaan stroom incl. heeft en dus verwarmen op stroom niet is toegestaan, nu weet ik dat dit niet perse hoeft te gelden voor de toekomst, maar op dit moment is dat dus wel zo.
Misschien wil je aangeven wat exact je studie opdracht is en voor welke studie?
De scriptie gaat over het in kaart brengen van de CO2-neutrale caravanmarkt. Het is voor de studie commerciële economie aan het Saxion, University of Applied Sciences. In het kader van de scriptie ben ik gebonden aan objectiviteit, en plaats ik simpelweg mijn bevindingen. De drie functies om een caravan gasvrij te maken zijn (koelkast, kachel en het koken), hier door vindt een vergelijking plaatst op basis van de alternatieven voor het vervangen van deze functie. Het doel zoals eerder vermeld is niet om met harde statistieken en data te komen, maar om op basis een indicatie een afweging te maken voor een dergelijk concept. Wat zijn voor u factoren waarmee u rekening houdt bij de aankoop van uw caravan?
Re: CO2-Neutrale Caravan
Als dit een indicatie van de kwaliteit van je scriptie is, is er nog wel wat werk aan de winkelScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 09:22De caravanmarkt qua verwarming erg traditioneel. Zo worden caravans al meer dan 50 jaar lang verwarmd met dezelfde traditionele gaskachel, en brengt gas in een caravan veel moeite met zich mee.
Het klopt dat heel lang van een eenvoudige gaskachel gebruik is gemaakt, maar juist de laatste jaren wordt in rap tempo overgestapt op combiketels en andere verwarmingsoplossingen, die ook elektrisch kunnen. Dat gas veel gebruikt wordt heeft een praktische reden; het maakt autonoom gebruik mogelijk zonder een vast elektriciteitsnet in de buurt.
Overigens brengt gas in de caravan geen moeite met zich mee: het werkt eenvoudig en veilig. Het aantal ongelukken, bijvoorbeeld uitgedrukt in het aantal overnachtingen, is nihil.
Voor een CO2-neutrale caravan is nog wel wat meer nodig: de fabricage en aflevering is vast niet CO2-neutraal. De grootste uitstoot - het is al genoemd - zit echter in het verplaatsen van de caravan achter de auto. Er zitten ook wat ander haken en ogen aan: Als ik mijn caravan verwarm, hoef ik mijn huis niet te verwarmen, De afmetingen en benodigde calorische waarden tussen beiden is enorm.
Persoonlijk geloof ik niet in volledig CO2-neutraal. De discussie rond je persoonlijke CO2-footprint is een race-to-the-bottom. Wat je ook doet, het kan altijd minder.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: CO2-Neutrale Caravan
TS.
Quote graag inkorten.
Alleen de vragen waar u op reageert quoten.
Dat leest wat gemakkelijker.
Quote graag inkorten.
Alleen de vragen waar u op reageert quoten.
Dat leest wat gemakkelijker.
Re: CO2-Neutrale Caravan
De Saxion, University of Applied Sciences heeft ook een campus in Deventer ..... dezelfde stad waar ook de andere kachel/airco leverancier zit.
Porsche + Tabbert
Re: CO2-Neutrale Caravan
De mogelijkheid om gasvrij te kunnen kamperen bestaat al. Toch stappen er weinig mensen over om volledig gasvrij te kunnen kamperen. De mogelijkheden om alles elektrisch te kunnen doen zijn beperkt. Het beperkt niet alleen de vrijheid maar je bent ook nog eens overgeleverd aan de hoge tarieven voor elektra die de campingeigenaar rekent. Afgelopen Kerstvakantie zijn we een paar dagen in Duitsland geweest, waar we alleen de elektrische vloerverwarming en koelkast aan hadden (boiler uit) en 's avonds wat ledverlichting en TV aan. Na 5 dagen moesten we 35€ bijbetalen voor elektra bovenop de berekende dagprijs.ScriptieStudent schreef: ↑ma 14 jan 2019 16:11De scriptie gaat over het in kaart brengen van de CO2-neutrale caravanmarkt. Het is voor de studie commerciële economie aan het Saxion, University of Applied Sciences. In het kader van de scriptie ben ik gebonden aan objectiviteit, en plaats ik simpelweg mijn bevindingen. De drie functies om een caravan gasvrij te maken zijn (koelkast, kachel en het koken), hier door vindt een vergelijking plaatst op basis van de alternatieven voor het vervangen van deze functie. Het doel zoals eerder vermeld is niet om met harde statistieken en data te komen, maar om op basis een indicatie een afweging te maken voor een dergelijk concept. Wat zijn voor u factoren waarmee u rekening houdt bij de aankoop van uw caravan?
Als je de markt wil lokken met CO2 neutraal caravannen, dan zul je moeten zorgen dat het betaalbaar is en dat de energie duurzaam is opgewekt. En dan heb je nog niet alles kunnen compenseren, want de verloren vrijheid kun je (nog) niet oplossen met een paar zonnepanelen.
Als je met je onderzoek uitgaat van mensen die 3 weken naar Zuid-Europa op 1 camping op vakantie gaan en verder 2 of 3 paar weekendjes in Nederland, dan kun je CO2 neutraal vast wel verkopen, met alles op elektra. Maar kijk eens in de camperwereld of caravanners die het hele jaar door kamperen en op de meest afgelegen plekken komen, dan red je het niet met alleen elektra.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48
Re: CO2-Neutrale Caravan
Beste Trina,
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
Re: CO2-Neutrale Caravan
Ik ben dit item nog eens door gaan lezen omdat ik me verbaas over reacties, inclusief mijn eigen.
Met de kleine aanvulling aan micky over factoren waar je bij aanschaf rekening houdt, score je bij mij ook een puntje in jouw voordeel. Ik erger me eigenlijk al aan de simpele vraagstelling. Had het daar gewoon bij gehouden, of je scriptie vraag uitgebreider beschreven.
Is je vraag een simpel gebruikers onderzoek onder de forum leden?
Een overzichtje van 200 mensen gereageert, 102 willen graag een co2 neutrale caravan, en
98 niet?
Ik weet van caravan bouwers en hun werken aan duurzame caravans. Maar heb jij dit in je onderzoekje mee genomen of gaat het puur om overgaan van gas naar elektriciteit.
Wat doe je met gebruikers meningen en ervaringen?
Met de kleine aanvulling aan micky over factoren waar je bij aanschaf rekening houdt, score je bij mij ook een puntje in jouw voordeel. Ik erger me eigenlijk al aan de simpele vraagstelling. Had het daar gewoon bij gehouden, of je scriptie vraag uitgebreider beschreven.
Is je vraag een simpel gebruikers onderzoek onder de forum leden?
Een overzichtje van 200 mensen gereageert, 102 willen graag een co2 neutrale caravan, en
98 niet?
Ik weet van caravan bouwers en hun werken aan duurzame caravans. Maar heb jij dit in je onderzoekje mee genomen of gaat het puur om overgaan van gas naar elektriciteit.
Wat doe je met gebruikers meningen en ervaringen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: CO2-Neutrale Caravan
Een CO2 neutrale caravan en vervolgens met een verbruik van 12,5 L/100 km duizenden kilometers rijden?
Volkomen zinloos.
Volkomen zinloos.
Re: CO2-Neutrale Caravan
Hou toch eens op met nonsens over het milieu , nog even en je moet een warmtepomp in je caravan, allemaal stemmingmakerij trap er niet in !!!!
Doe toch niet mee aan al die gemakerij.
Doe toch niet mee aan al die gemakerij.
Re: CO2-Neutrale Caravan
Re, daar was de student nu juist mee bezig, jou een warmtepomp verkopen die verwarmen en koelen kan. Ik heb al zo’n apparaat op het dak liggen, niks nieuws dus.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: CO2-Neutrale Caravan
"Zo worden caravans al meer dan 50 jaar lang verwarmd met dezelfde traditionele gaskachel, en brengt gas in een caravan veel moeite met zich mee. Er zijn 3 mogelijkheden om een caravan gasvrij te maken. De kookplaat, kachel en de koelkast kunnen allemaal volledig op elektriciteit draaien."
Dit stukje komt een beetje raar op mij over.
Gas brengt veel moeite met zich mee? Wat voor moeite dan?
Welke 3 mogelijkheden bedoel je? Of bedoel je dat je 3 dingen gasvrij moet maken?
Ik zie de noodzaak niet zo, wij verstoken 6kg gas per jaar in de caravan, dat is nagenoeg niets. Natuurlijk verbruiken de mensen die veel in het voor- of naseizoen meer gas omdat ze de kachel meer aan hebben staan maar ook dat zal niet schokkend zijn en mensen die er één hebben kunnen ook al hun airco gebruiken om elektrisch te verwarmen.
Dit stukje komt een beetje raar op mij over.
Gas brengt veel moeite met zich mee? Wat voor moeite dan?
Welke 3 mogelijkheden bedoel je? Of bedoel je dat je 3 dingen gasvrij moet maken?
Ik zie de noodzaak niet zo, wij verstoken 6kg gas per jaar in de caravan, dat is nagenoeg niets. Natuurlijk verbruiken de mensen die veel in het voor- of naseizoen meer gas omdat ze de kachel meer aan hebben staan maar ook dat zal niet schokkend zijn en mensen die er één hebben kunnen ook al hun airco gebruiken om elektrisch te verwarmen.
Re: CO2-Neutrale Caravan
Tja, het verbaast me, maar niemand heeft het nog gehad over de steeds hoger wordende stroom prijzen op campings.
Zet vaak de koelkast op gas, ipv laatste zomer 60-70 eurocent per Kwh te betalen.
Led lampjes, wc spoelen en kranen kunnen op 12 v losse accu. Eigenlijk voor de mover maar kan hem ook voor 12 v caravan gebruiken. En dan tijdens het rijden opladen met lage laadstroom schakeling.
Wij zijn/kunnen dus al co2 neutraal, want ook een klein keramisch blaaskacheltje als gas op is.
Yes, wij zijn/kunnen al co2 neutraal.
Zet vaak de koelkast op gas, ipv laatste zomer 60-70 eurocent per Kwh te betalen.
Led lampjes, wc spoelen en kranen kunnen op 12 v losse accu. Eigenlijk voor de mover maar kan hem ook voor 12 v caravan gebruiken. En dan tijdens het rijden opladen met lage laadstroom schakeling.
Wij zijn/kunnen dus al co2 neutraal, want ook een klein keramisch blaaskacheltje als gas op is.
Yes, wij zijn/kunnen al co2 neutraal.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: CO2-Neutrale Caravan
RE.gif
een paar berichten terug heb ik een voorbeeld gegeven van de kosten van elektragebruik.
een paar berichten terug heb ik een voorbeeld gegeven van de kosten van elektragebruik.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: CO2-Neutrale Caravan
Hmm, vreemd, mijn reacties zijn ineens weg?
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.
Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan.
In een ander draadje over een combikachel die hier door een fa. uit Deventer aangeprezen werd ook trouwens.
Beetje vreemd dat zo’n verkapte reclame campagne wel gewoon door blijft gaan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: CO2-Neutrale Caravan
ik ook
RE.gif Hier zijn de namen ook verwijderd
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 jan 2019 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB