CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2019 12:35

ALDE 3020 is gas en electrisch. (Ik heb een. 3010). Ik kan (ondanks alle autark oplossingen met boordaccu) echter nog niet zonder gas, tenzij!!!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 12:38

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 12:25
VIP Premium schreef:
ma 14 jan 2019 12:06
Als ik de intro van TS lees is hij/zij geen kampeerder, anders heb je praktijkervaring en cijfers en verwijs je niet naar Links van derden mbt verbruikscijfers.

Die verbruikscijfers kloppen igg niet.

En als de scriptie klaar is hoor je er nooit meer iets van.
Beste,

Het gaat hier om geschat gasgebruik die door de ANWB gemaakt is. Individuele gebruik van gas varieert altijd. Naar mijn mening zou de focus moeten liggen op de vraag en discussie of er interesse is in een CO2-neutrale caravan. Betrouwbaarheid van de gegevens van de ANWB zijn over het gemiddeld gasgebruik van van de Nederlandse caravaneigenaren van mijn onderzoek zijn relevant, valide en betrouwbaar.

Graag stel ik u de vraag wat uw mening is over het uitsluiten van gas in een caravan om de eerste stap te zetten naar een CO2-neutrale caravan? Naar mijn mening zit er namelijk ook een gasverwarming (Alde 3020 cv) in uw caravan.
Uit uw post blijkt alweer dat u ueberhaupt niet weet waar u het over hebt.

Dit geldt voor de door u als betrouwbare en valide ingeschatte ANWB gegevens en de kachel in onze caravan.

Vwb mijn mening, die staat al in de peiling.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 14 jan 2019 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Ferdi

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Ferdi » ma 14 jan 2019 12:39

Dit is toch helemaal niet efficiënt.
De hoeveelheid besparing op jaarbasis aan gas en het daarbij behorende CO2, is zo klein, dat het aanpassen van caravans, campers, en campings met nieuwe apparatuur en infrastructuur, meer CO2 uitstoot teweeg brengt met het produceren en aanpassen van dergelijke apparatuur en infra, dan het ooit zal besparen.
We slaan door met het toepassen van dergelijke maatregelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 12:39

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 12:25


Het gaat hier om geschat gasgebruik die door de ANWB gemaakt is. Individuele gebruik van gas varieert altijd.
nogmaals mijn vraag, waar komt je geschat verbruik vandaan? ik zie op de website alleen het gebruik van het betreffende apparaat en niet hoeveel kampeerders gebruiken per jaar.

RE.gif helemaal mee eens Ferdi, ik schat dat de gemiddelde kampeerder nog geen 3kg gas per jaar verbruikt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2019 12:42

Overigens, in tegenstelling tot de expliciete CO2 ontkenners sta ik absoluut positief tegenover dit initiatief van TS. Er hangt echter zoveel meer achter waarbij men dit niet alleen met een afstudeerscriptie (die in de basis beperkt is) uit kan zoeken. Zeker als men geen daafwerkelijke kennis van het kamperen met caravan heeft.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Re di Coppi » ma 14 jan 2019 12:42

ScriptieStudent doet er goed aan om eerst zichzelf te introduceren waarbij oa een introductie en de hypothese beschreven wordt. Ook een aantal vooraf verwachte aannames op deze stelling zou interessant kunnen zijn. Wat zijn de verwachte resultaten? Deze stelling is interessant echter met gestelde ‘enquete’ kan je weinig mee.
Op dit moment vind ik het inhoudelijk niet overtuigend wat je doel is en kan je zelfs afvragen of hier niet iets anders achter zit dan een student die een scriptie aan het schrijven is.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 12:42

Ferdi schreef:
ma 14 jan 2019 12:39
Dit is toch helemaal niet efficiënt.
De hoeveelheid besparing op jaarbasis aan gas en het daarbij behorende CO2, is zo klein, dat het aanpassen van caravans, campers, en campings met nieuwe apparatuur en infrastructuur, meer CO2 uitstoot teweeg brengt met het produceren en aanpassen van dergelijke apparatuur en infra, dan het ooit zal besparen.
We slaan door met het toepassen van dergelijke maatregelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Mee eens, allemaal theoretische blabla van achter een desk bedacht....
Porsche + Tabbert

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 12:48

VIP Premium schreef:
ma 14 jan 2019 12:38
ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 12:25
VIP Premium schreef:
ma 14 jan 2019 12:06
Als ik de intro van TS lees is hij/zij geen kampeerder, anders heb je praktijkervaring en cijfers en verwijs je niet naar Links van derden mbt verbruikscijfers.

Die verbruikscijfers kloppen igg niet.

En als de scriptie klaar is hoor je er nooit meer iets van.
Beste,

Het gaat hier om geschat gasgebruik die door de ANWB gemaakt is. Individuele gebruik van gas varieert altijd. Naar mijn mening zou de focus moeten liggen op de vraag en discussie of er interesse is in een CO2-neutrale caravan. Betrouwbaarheid van de gegevens van de ANWB zijn over het gemiddeld gasgebruik van van de Nederlandse caravaneigenaren van mijn onderzoek zijn relevant, valide en betrouwbaar.

Graag stel ik u de vraag wat uw mening is over het uitsluiten van gas in een caravan om de eerste stap te zetten naar een CO2-neutrale caravan? Naar mijn mening zit er namelijk ook een gasverwarming (Alde 3020 cv) in uw caravan.
Uit uw post blijkt alweer dat u ueberhaupt niet weet waar u het over hebt.

Dit geldt voor de door u als betrouwbare en valide ingeschatte ANWB gegevens en de kachel in onze caravan.

Vwb mijn mening, die staat al in de peiling.
Beste,

Als u gegevens van de ANWB in twijfel trekt (een organisatie met honderden vrijwilligers die zich dag in dag uit inzetten om de caravanbezitter te voorzien van nuttige en betrouwbare informatie) kan ik u niet verder helpen. Het doel van dit topic is niet om een discussie te voeren over de data, maar om het idee van een CO2-neutrale caravan te testen op interesse.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 12:56

RE.gif

Hahaha, krijg meer en meer de indruk dat u bij xxxxxx werkt, maar misschien zit ik er naast.....

Link verwijderd

Onder de foto’s op de knop beschrijving klikken en dan naar beneden scrollen en dan zie ik dit staan:

Bijna niemand staat erbij stil dat caravans al ruim 50 jaar standaard af fabriek voorzien worden van een gaskachel.
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Porsche + Tabbert

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 13:00

Re di Coppi schreef:
ma 14 jan 2019 12:42
ScriptieStudent doet er goed aan om eerst zichzelf te introduceren waarbij oa een introductie en de hypothese beschreven wordt. Ook een aantal vooraf verwachte aannames op deze stelling zou interessant kunnen zijn. Wat zijn de verwachte resultaten? Deze stelling is interessant echter met gestelde ‘enquete’ kan je weinig mee.
Op dit moment vind ik het inhoudelijk niet overtuigend wat je doel is en kan je zelfs afvragen of hier niet iets anders achter zit dan een student die een scriptie aan het schrijven is.
Beste,

In mijn scriptie staat de CO2-neutrale caravan centraal. Het vraagstuk dat ik onderzoek is of er interesse is in CO2-neutrale caravans vanuit de consumentenmarkt. De uitkomst van deze korte ''Enquête'', heeft als doel een indicatie te geven van de interesse in een dergelijk concept, en is slechts een klein onderdeel. De antwoorden en reacties geven mij een indicatie hoe er over een dergelijk concept wordt gedacht.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 13:02

Bericht verwijderd ivm reclame
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 13:12

Ik vind dat scriptiestudent zich heel netjes opsteld en alle vragen zo goed mogelijk probeert te beantwoorden. Niet alle antwoorden zijn van hetzelfde niveau, waarbij ik natuurlijk ook snap dat "wij" als caravanners die graag wat skottelen etc, niet altijd mileu op de eerste plek zetten en/of het allemaal wel zien gebeuren. Maar uiteindelijk zal toch voor ons worden besloten dat we CO2 neutraler gaan leven.

Vanuit welke opleiding doe je deze scriptie en van welk groter vraagstuk maakt het deel uit?
Net zoals hierboven genoemd is dit wel een interessante discussie overigens.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 jan 2019 13:13

CO2 neutraal? Ik produceer meer tijdens één rit met dat hok erachter dan een heel jaar kamperen doet....
Indien je echt begaan bent met het milieu laat je de caravan staan...
Btw, als je op vakantie de boel “bevuild” doe je het thuis niet, geloof me: thuis verbruik ik veel meer!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 13:21

RE.gif

Ik wilde dit eigenlijk ook nog toevoegen, maar dacht nog, dan branden de milieu activisten los. Al denk ik dat dat op dit forum wel zal meevallen, daar de meeste(n) caravanners geen E-auto's rijden. Ik zou het ook allemaal graag wat milieu-bewuster doen, maar dat ik graag ga kamperen staat hoger op de prioriteiten, dus zo lang het op deze manier "mag", hang ik ook de sleurhut achter het rookhok en gas erop naar het Zuiden.
En uiteraard, een beter milieu begint bij jezelf, maar laat de politiek beginnen met de ergste vervuilers aan te pakken, daarna volgt de rest (middels evt regelwijzigingen) vanzelf wel.
Maar wat is de relatieve uitstoot van mijn caravan ten opzichte van een veelvervuiler als RWE, TATA steel, of iets tastbaarders een retour vlucht naar pak 'm beet Griekenland.


Bericht aangepast, gelieve niet onnodig te quoten, lees even de spelregels!
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 jan 2019 13:35

@Bospaadje,
De grootvervuilers doen dit voor jou, als je niets meer koopt stoppen zij ook en is de hele economie stil gelegd en is iedereen werkeloos!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 13:40

Dat klopt, vandaar dat ik ook zeg, veranderingen moeten niet op consumenten niveau worden gedaan, maar "verplicht" worden door regelgeving.
Ik ben gewend aan een bepaalde vorm van luxe, zo lang als ik 2 auto's, vliegvakantie, etc kan betalen, zal ik dat doen. Is dat goed, waarschijnlijk niet.
Verander ik iets als ik er mee stop. 0,00000000000000000000000000000000001% van de vervuiling?

Edit: ik probeer overigens wel "bewust" dingen anders te doen. 3/4x per week met de fiets naar het werk. Bezoeken aan familie te voet/fiets. Afval scheiden, kleding/speelgoed/2dehands apparatuur weggeven etc.
Of dit allemaal puur uit milieu oogpunt is, zal ik niet betogen, maar het helpt iets op het niviea dat ik kan en wil nastreven.
Laatst gewijzigd door Bospaadje op ma 14 jan 2019 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Home is where you park it caravan.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Diny » ma 14 jan 2019 13:41

De soep zal niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend.
Maar linksom of rechtsom zal/zullen deze en de volgende regeringen stappen ondernemen om CO2 neutraal door te voeren.
Lukken de plannen niet dan wordt Rutte het lachertje van Europa.
En dat mag niet.........toch scratch.gif

Dus er zullen stappen gezet moeten worden.
Maar als je dat doet, kijk dan naar de opbrengst.
En die is nog minder dan een druppel op de gloeiende plaat, maar kost de bezitter en campingbeheerder een kapitaal.
Een caravan wordt getrokken door een benzine- of dieselauto.
De meeste campers hebben een dieselmotor.
Zolang er geen goed en betaalbaar alternatief is blijf ik gepast gas gebruiken.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 14:16

Bospaadje schreef:
ma 14 jan 2019 13:40
Dat klopt, vandaar dat ik ook zeg, veranderingen moeten niet op consumenten niveau worden gedaan, maar "verplicht" worden door regelgeving.
Ik ben gewend aan een bepaalde vorm van luxe, zo lang als ik 2 auto's, vliegvakantie, etc kan betalen, zal ik dat doen. Is dat goed, waarschijnlijk niet.
Verander ik iets als ik er mee stop. 0,00000000000000000000000000000000001% van de vervuiling?

Edit: ik probeer overigens wel "bewust" dingen anders te doen. 3/4x per week met de fiets naar het werk. Bezoeken aan familie te voet/fiets. Afval scheiden, kleding/speelgoed/2dehands apparatuur weggeven etc.
Of dit allemaal puur uit milieu oogpunt is, zal ik niet betogen, maar het helpt iets op het niviea dat ik kan en wil nastreven.
Beste,

Is de afweging voor een CO2-neutrale caravan op basis van milieu eigenschappen, of wordt ook de criteria: Veiligheid i.v.m. gas (verstikkings- ontploffingsgevaar), gewichtreductie van de caravan etc. ook meegenomen in de afweging?

Abve

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Abve » ma 14 jan 2019 14:28

Ik heb voor 2019, 2 geplande vluchten geschrapt of anders gezegd: we gaan dit jaar niet vliegen.
Volgens heb ik dan al weer voldoende CO2 uitstoot voorkomen en kan ik met gerust gevoel van mijn caravan genieten. mrgreen.gif


Ik zie ook helemaal niks in dit kruimelwerk en al helemaal omdat in mij ogen een paar Nederlandse politici met de borst vooruit willen lopen om het beste jongetje of meisje van Europa of de Wereld te willen zijn en ook nog pochen dat onze bijdrage met de opwarming van de aarde zal beïnvloeden. Ja, met 0,005 graad.

Ik word gemotiveerd als de scheepvaart, luchtvaart en andere grootverbruikers op hun verantwoordelijkheid worden gewezen én worden aangepakt. Dit kan alleen door internationale aanpak en een goed, transparant en CO2- neutraal, plan voor de opwekking van de elektriciteit.
Iemand schreef: ‘ik wil wel korter douchen maar als mijn buren het niet doen, schiet het ook niks op’
Die ‘Ik’ beschouw ik dan als zijnde de Nederlandse burgers.

En dan de gevolgen van de consumptiemaatschappij.
Gisteren op het journaal beelden van een rivier in ( ik meen) Thailand. Helemaal vol met plastic.
De gigantische troep op de stranden van de Waddeneilanden... ik heb het met mijn eigen ogen gezien.
Ik word daar niet goed van.

Dit toont ook aan dat je het in samenhang moet zien en aanpakken.
De consumptie stimuleren betekent meer uitstoot en vervuiling.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 14:30

RE.gif

Beste,

Is de afweging voor een CO2-neutrale caravan op basis van milieu eigenschappen, of wordt ook de criteria: Veiligheid i.v.m. gas (verstikkings- ontploffingsgevaar), gewichtreductie van de caravan etc. ook meegenomen in de afweging?


Tekst aangepast in verband met onnodig quoten, lees even de spelregels!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 14:38

RE.gif

Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Abve » ma 14 jan 2019 14:47

RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....

Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking. knipoog.gif

Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Knaus440 » ma 14 jan 2019 14:52

He, is dit dit buiten de vraagstelling van uw scriptie?
En gaat uw vraag over interresse voor een caravan met co2 neutraal alleen over verbruik, of neemt u productie proces en materialen van de caravan ook mee?
En niet te vergeten de mate waarin eea gerecycled kan worden.
Ik heb thuis bij een kleine verbouwing bewust gekozen voor isolatie van hennep ivm glaswol of steenwol. Ook in materiaalgebruik is co2 winst te behalen.
De cijfers van de ANWB, tja. Je hebt inderdaad een uitgangssituatie nodig bij een onderzoek. Een focusgroep geeft dan een indicatie, maar geen absolute cijfers.
Met statistieken en gemiddelden kun je zin en onzin van statistieken en gemiddelden aangeven.
Vanuit welke studie doe je dit wel erg summier onderzoek, of vraagje eigenlijk?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 15:07

Micky schreef:
ma 14 jan 2019 14:38
RE.gif

Die 2 criteria die jij noemt zijn er niet, er kan hoogstens wat fout gaan bij iemand die zelf loopt te prutsen en de boel niet onderhoud, als jij je caravan gewoon netjes onderhoud is er niets aan de hand.
Gewichtsreductie is er ook niet gezien de extra installatie die je moet gaan aanleggen.
Beste,

Elk jaar doet zich op een Nederlandse camping wel een geval voor van koolmonoxidevergiftiging, veelal veroorzaakt door een kapotte of loszittende rook-gas-afvoer. Uit onderzoek is gebleken dat gewicht reductie zeer zeker wel een ding is. Wanneer de gaskachel (Truma S3004 of S5004 gemiddeld 14kg) wordt vervangen door een ander apparaat (xxxxx 34kg) die op elektriciteit kan koelen en verwarmen, is een dakairco (35kg) overbodig. Dit is alleen al een besparing van 15kg op de verwarming en koeling van de caravan. Ook de gasleidingen, ventilator, ringleiding en gasflessen zijn overbodig bij een CO2-neutrale caravan. Zo weegt een zonnepaneel 160W (circa 14kg) en wordt er uitgegaan dat er in een nieuwe caravan al een standaard batterij in zit. De inductiekookplaat en de traditionele 3 pits gaskookplaat verschillen netto niet aanzienlijk van elkaar (circa 1kg). Echter kan het zonnepaneel voor meerdere functies in de caravan worden gebruikt, en is een zware gasfles (6 of 10kg) niet meer nodig. Door deze factoren is het criteria gewichtsafname er zeker.

(Verplicht)onderhoud van het gas in de caravan is natuurlijk ook nog een criteria waaraan gedacht worden.
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 15:16

Abve schreef:
ma 14 jan 2019 14:47
RE.gif RE.gif
Repeterende vraag....

Je vraagt belangstelling voor een CO2- neutrale caravan op dit forum is.
Als je het gewicht van het gastransport wil laten meetellen omdat de trekauto dan minder gewicht hoeft te verplaatsen, kan ik mij daar iets bij voorstellen.
Maar jij schrijft dat deze reductie van gewicht weer ruimte geeft voor meer/ andere goederen mee te nemen.
Dit vond ik eerlijk gezegd, in het kader van je onderzoek, dus niet zo’n slimme opmerking. knipoog.gif

Veiligheid/ verstikking kun je op andere wijze ook reguleren en mijn caravan is verre van overbeladen. Dus is mijn antwoord op jouw vraag: Meegenomen maar voor mij niet relevant.
Beste,

Bedankt voor uw reactie. Het gaat hier niet om een CO2 reductie van de uitstoot van de trekauto, maar puur om de CO2 uitstoot van de caravan wanneer deze in gebruik is. Kunt u toelichten op welke manier je veiligheid/ verstikking op een andere manier kunt regulieren? En welke criteria heeft u meegenomen in de aankoop van uw caravan?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”