CO2-Neutrale Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Heeft u interesse in een CO2-neutrale caravan?

Peiling eindigde op di 29 jan 2019 09:22

Ja
7
12%
Nee
39
67%
Misschien
12
21%
 
Totaal aantal stemmen: 58

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 09:22

Fossiele brandstoffen als gas en diesel zijn tegenwoordig veel in het nieuws. Zo wil de Nederlandse overheid dat in 2050 alle Nederlandse huishoudens over zijn gestapt van aardgas naar elektriciteit, en rijden we volgens verscheidene experts binnenkort alleen nog maar in waterstofauto’s in plaats van CO2 uitstotende benzine en diesels. Verder staat in het klimaatakkoord van Parijs volgens de huidige richtlijnen, dat in 2030 er 49% minder C02 moet worden uitgestoten.

De caravanmarkt qua verwarming erg traditioneel. Zo worden caravans al meer dan 50 jaar lang verwarmd met dezelfde traditionele gaskachel, en brengt gas in een caravan veel moeite met zich mee. Er zijn 3 mogelijkheden om een caravan gasvrij te maken. De kookplaat, kachel en de koelkast kunnen allemaal volledig op elektriciteit draaien. Het bijhouden en onderhoud van de gasleidingen, het bijhouden van een volle gastank, het slepen met een gasfles en de prijs voor gas zijn allemaal zaken waar een caravanhouder rekening mee moet houden.

In een CO2-neutrale caravan draait alles op volledig op elektriciteit. De koelkast, koken en vooral het verwarmen van een caravan is volledig elektrisch. Op deze manier stoot geen enkele caravan meer CO2 uit en zijn de bijkomstige handelingen voor gasgebruik niet meer nodig.
Laatst gewijzigd door ScriptieStudent op ma 14 jan 2019 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Bospaadje » ma 14 jan 2019 09:43

Klinkt natuurlijk leuk.
Toch heb ik op "nee" gestemd. Want waar haalt de camping de CO2 neutrale stroom vandaan? scratch.gif

In de toekomst denk ik ook niet dat je CO2 neutraal moet laten afhangen van de consument. Als "we" dit echt willen zal het van hoger hand moeten worden besloten en zal de "burger" moeten volgen.

Al is dit denk ik een andere discussie. Vandaar "nee", ik heb daar op dit moment geen interesse in. knipoog.gif
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Scout15 » ma 14 jan 2019 09:52

@scriptiestudent. Even ervan uitgaande dat je gebruikersnaam aangeeft waarom je de vraag stelt.. De manier waarop je deze als student stelt is uitermate karig en vind ook dat je dit veel beter uit had kunnen(lees moeten) werken. Als je geen extra informatie vermeldt over de ideeën welke je hebt, hoe dit te realiseren, wat zijn de eventuele kosten, etc. Op de manier zoals je het nu doet heeft de uitslag van deze enquête weinig waarde heeft.

Gr.

Ps. heb zelf niet gestemd door beperkte beschikbare informatie.
Laatst gewijzigd door Scout15 op ma 14 jan 2019 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door RogerS » ma 14 jan 2019 10:06

RE.gif Volledig mee eens. Ik zal daarom ook niet stemmen.
Caravanloos. :(

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Lucas » ma 14 jan 2019 10:18

Of een caravan die volledig draait op elektriciteit CO2-neutraal is, hangt volledig af van hoe die stroom opgewekt is.

Verder moet ik nog zien hoe heet deze soep allemaal gegeten gaat worden. Zonder er een discussie over te willen opstarten, zie je dat er langzaam meer aandacht komt voor de wetenschappelijke twijfels rondom CO2-toename en opwarming van de aarde. Het zou mij niks verbazen als die plannen die er zijn (grotendeels) weer de prullenbak ingaan over een X aantal jaar.

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2019 10:32

RE.gif
Geloof het maar, we gaan/moeten minder CO2 uitstoten. Linksom of rechtsom. Het gaat gebeuren. En nog veel eerder dan je verwacht. Maar dat is een andere discussie.

Net als het antwoord opde vraag van TS voor zijn scriptie. Die is dit. Met een paar aanpassingen kan ik mijn caravan an sich al CO2 neutraal maken. (Slopen gasleiding en aanbrengen zonnepanelen). Echter voor warmte en koelen blijft een hoop (externe) stroom nodig. Op veel campings zal dan de infrastructuur aangepast moeten worden.

Dus ik stem ook niet want mijn antwoord staat er Niet tussen. Dat is namelijk Ja, tenzij.....
Laatst gewijzigd door Volvodriver op ma 14 jan 2019 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door richards » ma 14 jan 2019 10:33

Naar mijn mening is het gas gebruik van een caravan slechts zeer beperkt. Als je een CO2 neutrale caravan wil moet je dit veel breder bekijken, te beginnen bij de productie. Ook het extra brandstof verbruik bij het vervoer van de caravan en het verwerken van de restmaterialen bij de sloop lijken mij grotere factoren dan die paar liter gas die je verstookt. ( Ik denk dat de gemiddelde gas bbq gebruiker meer gas verstookt dan de gemiddelde caravan gebruiker)
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » ma 14 jan 2019 10:38

Ik heb uiteraard op "ja" gestemd.
Natuurlijk heb ik de voorkeur om zo weinig mogelijk (CO2) uit te stoten. Ik denk alleen dat er behoorlijke capaciteitsproblemen op het campingnetwerk gaan ontstaan als iedereen elektrisch gaat koken en verwarmen. Dus of het haalbaar is, is maar zeer de vraag.
Het standaard excuus van de sceptici "De stroom wordt ook niet CO2 vriendelijk opgewekt" ken ik nu inmiddels wel. We moeten ergens beginnen. En het centraal opwekken van elektriciteit is nog altijd efficiënter en milieu vriendelijker dan dat ieder voor zich gas staat te verstoken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 10:42

Bospaadje schreef:
ma 14 jan 2019 09:43
Klinkt natuurlijk leuk.
Toch heb ik op "nee" gestemd. Want waar haalt de camping de CO2 neutrale stroom vandaan? scratch.gif

In de toekomst denk ik ook niet dat je CO2 neutraal moet laten afhangen van de consument. Als "we" dit echt willen zal het van hoger hand moeten worden besloten en zal de "burger" moeten volgen.

Al is dit denk ik een andere discussie. Vandaar "nee", ik heb daar op dit moment geen interesse in. knipoog.gif
Beste,

De situatie waar het hier om gaat is in essentie: ''Een caravan CO2-neutraal te maken door het uitsluiten van gasgebruik in een caravan''.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 10:43

Scout15 schreef:
ma 14 jan 2019 09:52
@scriptiestudent. Even ervan uitgaande dat je gebruikersnaam aangeeft waarom je de vraag stelt.. De manier waarop je deze als student stelt is uitermate karig en vind ook dat je dit veel beter uit had kunnen(lees moeten) werken. Als je geen extra informatie vermeldt over de ideeën welke je hebt, hoe dit te realiseren, wat zijn de eventuele kosten, etc. Op de manier zoals je het nu doet heeft de uitslag van deze enquête weinig waarde heeft.

Gr.

Ps. heb zelf niet gestemd door beperkte beschikbare informatie.
Beste,

Bedankt voor de tip! Ik heb voor meer informatie gezorgd, zou jij dezelfde vraag nog eens willen beoordelen

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door deusjevo » ma 14 jan 2019 10:51

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 10:42
Bospaadje schreef:
ma 14 jan 2019 09:43
Klinkt natuurlijk leuk.
Toch heb ik op "nee" gestemd. Want waar haalt de camping de CO2 neutrale stroom vandaan? scratch.gif

In de toekomst denk ik ook niet dat je CO2 neutraal moet laten afhangen van de consument. Als "we" dit echt willen zal het van hoger hand moeten worden besloten en zal de "burger" moeten volgen.

Al is dit denk ik een andere discussie. Vandaar "nee", ik heb daar op dit moment geen interesse in. knipoog.gif
Beste,

De situatie waar het hier om gaat is in essentie: ''Een caravan CO2-neutraal te maken door het uitsluiten van gasgebruik in een caravan''.
Door het uitsluiten van gasverbruik is een caravan CO2 neutraal geworden?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 10:52

Volvodriver schreef:
ma 14 jan 2019 10:32
RE.gif
Geloof het maar, we gaan/moeten minder CO2 uitstoten. Linksom of rechtsom. Het gaat gebeuren. En nog veel eerder dan je verwacht. Maar dat is een andere discussie.

Net als het antwoord opde vraag van TS voor zijn scriptie. Die is dit. Met een paar aanpassingen kan ik mijn caravan an sich al CO2 neutraal maken. (Slopen gasleiding en aanbrengen zonnepanelen). Echter voor warmte en koelen blijft een hoop (externe) stroom nodig. Op veel campings zal dan de infrastructuur aangepast moeten worden.

Dus ik stem ook niet want mijn antwoord staat er Niet tussen. Dat is namelijk Ja, tenzij.....
Beste,

Het is inderdaad mogelijk om een caravan CO2-neutraal te maken. Koken op elektriciteit door inductie kost het meeste stroom (hiervoor zijn zonnepanelen en lithium-ion batterijen zeer geschikt). Echter, op de meeste bezochte municipal campings in Frankrijk is er gebruikelijk 4 Ampere. Een goed voorbeeld van een apparaat die een caravan kan verwarmen en verkoelen en toch maximaal 4 Ampere nodig heeft is de zogeheten (xxxxxxx). Op deze manier hoeft dan niet de infrastructuur aangepast worden op veel campings.
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 10:58

richards schreef:
ma 14 jan 2019 10:33
Naar mijn mening is het gas gebruik van een caravan slechts zeer beperkt. Als je een CO2 neutrale caravan wil moet je dit veel breder bekijken, te beginnen bij de productie. Ook het extra brandstof verbruik bij het vervoer van de caravan en het verwerken van de restmaterialen bij de sloop lijken mij grotere factoren dan die paar liter gas die je verstookt. ( Ik denk dat de gemiddelde gas bbq gebruiker meer gas verstookt dan de gemiddelde caravan gebruiker)
Beste,

Het gemiddelde gasgebruik van de Nederlandse caravaneigenaar (door de ANWB) ziet er als volgt uit:
koelkast: 240gram per dag
brander kooktoestel: 135gram per uur
kachel: 160gram perdag

Op basis van deze cijfers en de gemiddelde gasprijzen betaalt de gemiddelde persoon 8,22€ per dag. Overstappen naar elektriciteit zal een besparing van maar liefst 6,82€ per dag zijn.

(naast de kostenbesparing en ruimtebesparing van de gasfles wordt er ook een gewichtsbesparing gehaald van gemiddeld 10,2kg, dus meer spullen kunnen mee)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Morgoth » ma 14 jan 2019 11:00

Nou...
beste Scriptiestudent: Een inductiekookplaat is al snel 1500W per pit. voor een twee-pits apparaat zit je al aan een aansluitwaarde van 3kW. Dat is dus 13A bij 230V. Je zonnepanelen leveren echter geen 230V maar 12V in de accu. Als je 3kW wilt leveren door een 12V accu loopt er een stroom van 250A. Een aardappeltje koken kost 20 minuten. Je moet dus 20 minuten lang een stroom kunnen leveren van 250A. Ik denk niet dat er één caravan is die een accu kan meetorsen die dit kan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 11:09

RE.gif RE.gif

ik denk dat er maar weinig zijn die dergelijke bedragen aan gas uitgeven, gemiddeld gebruik is ook niet correct, aangezien de grootverbruikers op wintersport gaan.
Welke oplossing zien jullie als alternatief voor gas als het buiten ver beneden het vriespunt is?
kortom het gemiddelde gaat omhoog door de laagseizoen kampeerders.

de meesten zullen nog geen fles van 6kg leeg maken in een heel jaar kamperen. wij hebben 11 weekenden en 2,5 weken gekampeerd afgelopen jaar en ik heb 1 fles van 10kg leeg gestookt dat is dus ongeveer 30 euro omgerekend kom ik dan op €1,68 per dag, waarbij gezegd moet worden dat wij de hele voortent warmstoken op gas omdat we in de tent zitten en niet in de caravan, dus het gebruik van de zomerkampeerders zal nog veel lager liggen

gewicht besparing gaat er zeker niet zijn door de accu en extra installatie die je gaat meenemen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2019 11:19

Beste TS.
Een Coolmac is voor mijn doeleinden en gebruik onderbemeten. (Ik heb een Alde die in de winter minimaal 4,5 ampere nodig heeft om te verwarmen). Zet ik daar dan nog wat extra's bij dan schiet de zekering er zeker uit. Mijn antwoord blijft dus Ja, tenzij......
(Waarbij het onderliggende net dus tenminste 16A moet hebben)

Ik kan nog veel meer aangeven maar dan gaan we te diep op je vragen in.
En even ten overvloede ik ga geen discussies meer aan hierover op een forum voor liefhebbers van bepaalde dingen (zoals caravans en/of auto's) want dan heb ik heel veel tekst nodig.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 11:27

Micky schreef:
ma 14 jan 2019 11:09
RE.gif RE.gif

ik denk dat er maar weinig zijn die dergelijke bedragen aan gas uitgeven, gemiddeld gebruik is ook niet correct, aangezien de grootverbruikers op wintersport gaan.
Welke oplossing zien jullie als alternatief voor gas als het buiten ver beneden het vriespunt is?
kortom het gemiddelde gaat omhoog door de laagseizoen kampeerders.

de meesten zullen nog geen fles van 6kg leeg maken in een heel jaar kamperen. wij hebben 11 weekenden en 2,5 weken gekampeerd afgelopen jaar en ik heb 1 fles van 10kg leeg gestookt dat is dus ongeveer 30 euro omgerekend kom ik dan op €1,68 per dag, waarbij gezegd moet worden dat wij de hele voortent warmstoken op gas omdat we in de tent zitten en niet in de caravan, dus het gebruik van de zomerkampeerders zal nog veel lager liggen

gewicht besparing gaat er zeker niet zijn door de accu en extra installatie die je gaat meenemen.
Beste Micky,

Voor de data over het gemiddeld gebruik van gas in een caravan wil ik je wijzen naar de volgende link van de ANWB: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/techniek/gas . Het verschilt inderdaad per persoon hoeveel gas er gestookt wordt, er is bij deze berekening een gemiddelde genomen. Verder kampeert minder 20% van de caravaneigenaren in de wintertijd, waarvan de helft in Nederland zelf op vakantie gaan. Er is al een apparaat (xxxxxx) op de markt die een gaskachel vervangt, zo hoef je ook niet allerlei installaties meenemen. Echter, dit apparaat is wellicht geschikter als men op vakantie gaat in de zomer in plaats van wintersport, omdat na onderzoek is gebleken dat bij temperaturen ver onder het vriespunt het apparaat minder efficiënt werkt. Is het ook niet opmerkelijk dat in bijna elke caravan een gaskachel zit als de meesten de zon opzoeken?
Laatst gewijzigd door Forumteam op ma 14 jan 2019 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd

Volvodriver

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Volvodriver » ma 14 jan 2019 11:27

Ohw ja, stroomaansluiting kost (voor niet seizoeners) vaak ten minste 3,00 euro per dag "vastrecht"

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 11:32

Morgoth schreef:
ma 14 jan 2019 11:00
Nou...
beste Scriptiestudent: Een inductiekookplaat is al snel 1500W per pit. voor een twee-pits apparaat zit je al aan een aansluitwaarde van 3kW. Dat is dus 13A bij 230V. Je zonnepanelen leveren echter geen 230V maar 12V in de accu. Als je 3kW wilt leveren door een 12V accu loopt er een stroom van 250A. Een aardappeltje koken kost 20 minuten. Je moet dus 20 minuten lang een stroom kunnen leveren van 250A. Ik denk niet dat er één caravan is die een accu kan meetorsen die dit kan.
Beste,

Een tweepits kooktoestel is wat karig, we gaan uit van een volwaardig vierpits apparaat, een enkelfase inductiekookplaat met een totaal vermogen van 3500W dus qua stroom maximaal 16A.
De camping levert tussen de 4A en 10A. De overige stroom wordt geleverd door de 12V accu.
De accu wordt overdag opgeladen door zonnepanelen of de acculader.
De inductiekookplaat verdeelt de beschikbare stroom over de pitten, water aan de kook brengen voor de piepers kost even veel stroom (ca. 8A) maar eenmaal aan de kook wordt deze gereduceerd tot ca. 4A. Vervolgens water aan de kook brengen voor de groente op de tweede pit en daarna een lapje vlees bakken in de koekenpan op de derde , eventueel de vierde pit nog voor een pannetje saus. In het ergste geval levert de camping 4A en is 12A nodig uit de accu. Dit is nodig gedurende ten hoogste 20 minuten. 12A op 230VAC is 2760W en dus 230A op 12V, je gebruikt dus 230A/3 = 77Ah. Een accu van 100Ah is dus voldoende.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 11:44

ScriptieStudent schreef:
ma 14 jan 2019 11:27
Micky schreef:
ma 14 jan 2019 11:09
RE.gif RE.gif

ik denk dat er maar weinig zijn die dergelijke bedragen aan gas uitgeven, gemiddeld gebruik is ook niet correct, aangezien de grootverbruikers op wintersport gaan.
Welke oplossing zien jullie als alternatief voor gas als het buiten ver beneden het vriespunt is?
kortom het gemiddelde gaat omhoog door de laagseizoen kampeerders.

de meesten zullen nog geen fles van 6kg leeg maken in een heel jaar kamperen. wij hebben 11 weekenden en 2,5 weken gekampeerd afgelopen jaar en ik heb 1 fles van 10kg leeg gestookt dat is dus ongeveer 30 euro omgerekend kom ik dan op €1,68 per dag, waarbij gezegd moet worden dat wij de hele voortent warmstoken op gas omdat we in de tent zitten en niet in de caravan, dus het gebruik van de zomerkampeerders zal nog veel lager liggen

gewicht besparing gaat er zeker niet zijn door de accu en extra installatie die je gaat meenemen.
Beste Micky,

Voor de data over het gemiddeld gebruik van gas in een caravan wil ik je wijzen naar de volgende link van de ANWB: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/techniek/gas . Het verschilt inderdaad per persoon hoeveel gas er gestookt wordt, er is bij deze berekening een gemiddelde genomen. Verder kampeert minder 20% van de caravaneigenaren in de wintertijd, waarvan de helft in Nederland zelf op vakantie gaan. Er is al een apparaat (xxxxx) op de markt die een gaskachel vervangt, zo hoef je ook niet allerlei installaties meenemen. Echter, dit apparaat is wellicht geschikter als men op vakantie gaat in de zomer in plaats van wintersport, omdat na onderzoek is gebleken dat bij temperaturen ver onder het vriespunt het apparaat minder efficiënt werkt. Is het ook niet opmerkelijk dat in bijna elke caravan een gaskachel zit als de meesten de zon opzoeken?
Bedankt voor de link, waar haal je de besparing vandaan als ik vragen mag? ik zie daar aleen geschat verbruik staan van de verschillende apparaten.
In de zomer heb je trouwens geen kachel nodig mrgreen.gif maar ik denk echt dat er te makkelijk gedacht wordt (ik denk door gebrek in info die je beschikbaar hebt, een uitgebreide enquete onder kampeerders geeft denk ik een mooi beeld van wat er werkelijk gebruikt wordt, maar vooral ook waarom en gas wordt gebruikt en geen stroom bijv.) voor wat betreft de winterkampeerders, deze 20% zal misschien wel voor 80% van het gasverbruik zorgen, ik denk dat er hier nog wel andere reacties komen, de zomer kampeerder gebruik naar mijn eigen ervaring nauwelijks gas.

Oh ja, ter info, onze caravan heeft al een boordaccu en zonnepanelen thumbup.gif
Dankzij dit kan onze caravan zonder aan de paal staan in alles voorzien, behalve de Koelkast... die gaat dan op gas........


wel leuk dat je dit onderwerp ter sprake brengt trouwens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 11:57

RE.gif

Beste Micky,

De kostenbesparing is gebaseerd op een gemiddelde van de vijf door de ANWB voorgestelde gasflessen met een gemiddelde inhoud van 5kg propaangas. De verbruikte elektriciteitskosten zijn op basis van een gemiddelde van 4kWh per dag. In de zomer heb je inderdaad geen kachel nodig, maar dit zit wel ongeveer in 80% van de 450 duizend caravans in Nederland. Best gek, aangezien Frankrijk, Italië en Spanje de top drie landen zijn waar de Nederlandse caravaneigenaar naar op vakantie gaat. En Frankrijk voor 40% van de buitenlandse vakantiebestemmingen op zich neemt. (dan komt er uit mijn onderzoek een apparaat voort die op de plek van de kachel zit, en een kachel en dakairco combineert, waardoor er gewicht- en kostenbesparing is en de eerste stap naar een CO2-neutrale caravan wordt gezet).
Laatst gewijzigd door Trina op ma 14 jan 2019 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door richards » ma 14 jan 2019 11:59

TS,
Ik heb de link ook bekeken, daarin wordt het geschat gebruikt gemeld van de diverse apparaten. Daarbij wordt niet vermeld hoeveel van de caravannners dit daadwerkelijk ook gebruiken.
Ik zou eerst eens onderzoeken hoeveel gas men daadwerkelijk verbruikt. Waarschijnlijk ligt dat veel lager dan jij aanneemt.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door VIP » ma 14 jan 2019 12:06

Als ik de intro van TS lees is hij/zij geen kampeerder, anders heb je praktijkervaring en cijfers en verwijs je niet naar Links van derden mbt verbruikscijfers.

Die verbruikscijfers kloppen igg niet.

En als de scriptie klaar is hoor je er nooit meer iets van.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door eurotrotter » ma 14 jan 2019 12:11

IK heb NEE gestemd.
IK doe aan dat hele klimaatgebeuren niet mee,d.w.z.ons huis is ge-isoleert,voorzien van dubbel glas en rolluiken,en we hebben een HR ketel die goed onderhouden word,ik gooi t dus niet over de balk.

Omdat ons land vooraan wil staan in dat klimaat gebeuren en het beste jongetje van de klas wil zijn,wil dat niet zeggen dat ik t met de ,behoorlijk kleine groep,die hier erg veel geld mee verdient,eens ben.

Vooral niet omdat laatst een vooraanstaande politicus(BUMA) op de vraag wat er dan met al die diesels moest gebeuren die straks niks meer waard zouden zijn antwoordde: O,die verkopen we aan Afrika,daar kunnen ze nog jaren mee. weenie.gif

Als Nederland in zn eentje eraan wilt beginnen is dat een heel kleine druppel op een gloeiende plaat,en dan ook nog een een dure investering in mijn caravan? in drie keer: nu niet,dan niet en nooit niet.

Als je dan toch iets voor de planeet wilt doen,verkoop je auto en caravan,ga aan t water wonen en koop n zeilboot.

Opvallend is dat veel mensen,b.v. op de sociale media dezelfde mening hebben als ik.
Binnenkort weer verkiezingen,eens kijken welke partij iets voor me kan betekenen.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op ma 14 jan 2019 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

ScriptieStudent
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 11 jan 2019 10:48

Re: CO2-Neutrale Caravan

Bericht door ScriptieStudent » ma 14 jan 2019 12:25

VIP Premium schreef:
ma 14 jan 2019 12:06
Als ik de intro van TS lees is hij/zij geen kampeerder, anders heb je praktijkervaring en cijfers en verwijs je niet naar Links van derden mbt verbruikscijfers.

Die verbruikscijfers kloppen igg niet.

En als de scriptie klaar is hoor je er nooit meer iets van.
Beste,

Het gaat hier om geschat gasgebruik die door de ANWB gemaakt is. Individuele gebruik van gas varieert altijd. Naar mijn mening zou de focus moeten liggen op de vraag en discussie of er interesse is in een CO2-neutrale caravan. Betrouwbaarheid van de gegevens van de ANWB zijn over het gemiddeld gasgebruik van van de Nederlandse caravaneigenaren van mijn onderzoek zijn relevant, valide en betrouwbaar.

Graag stel ik u de vraag wat uw mening is over het uitsluiten van gas in een caravan om de eerste stap te zetten naar een CO2-neutrale caravan? Naar mijn mening zit er namelijk ook een gasverwarming (Alde 3020 cv) in uw caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”