geld opnemen in het buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

geld opnemen in het buitenland

Bericht door Wally » ma 31 dec 2018 21:19

Hallo,

Is er een site, oid, waarop te zien is welke banken in het buitenland, alleen Europa, kosten berekenen bij geld opnemen uit hun betaalautomaat.

Afgelopen week schreef de Raiffeisenbank in Fiss bij iedere opname doodleuk 2,95 Euro extra af.
Visa schreef ook nog eens 1 Euro 50 af. Met de bankpas van Ing was dan op die 2,95 Euro na verder zonder kosten.

Het zal wel een kwestie van tijd zijn dat alle banken kosten gaan berekenen, met een jaarlijkse verhoging.
Maar toch, als het zonder extra kosten kan, graag.

Frans

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Knaus440 » ma 31 dec 2018 23:11

Ja hoor. Google masr eens op " kosten geld opnemen in het buitenland". Per land en per bank vind je overzichten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

geld opnemen in het buitenland

Bericht door Jan van Vijven » di 1 jan 2019 00:37

Ik neem in het buitenland eigenlijk nooit geld op, betaal overal met plastic. Is het goedkoopst (gratis) en veiligst.

Voor de fooien heb ik altijd ergens wel wat rondslingeren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door janoniem » di 1 jan 2019 01:48

Bij geldopname in een EER land worden bij automaten die eigendom zijn van banken geen kosten in rekening gebracht. Bij automaten van instellingen als ATM of GWK kunnen wél kosten worden berekend.
Via het scherm of een tekst op het apparaat moet het berekenen van kosten worden aangegeven.
Bij opnames van vreemde valuta worden altijd kosten berekend.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hans 555 » di 1 jan 2019 10:07

Ook meegemaakt in Spanje bij een bank. Na eerst alles ingegeven te hebben verschijnt op het laatst de vermelding dat er extra betaald moet worden. Omdat ons "zunig" bent eerst nog maar geprobeerd bij een ander apparaat. Uiteindelijk geen bank of algemene PIN automaat kunnen vinden die gratis geld wilde verstrekken. [kerstboos.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door PD » di 1 jan 2019 10:12

Waarom mag het geen geld kosten ? De bank die verder geen relatie heeft met jou, verleent je toch een dienst ?
Het is geen filantropische instelling...

Wij betalen vrijwel alles met een pinpas of creditcard en de enkele geldopname kost gewoon wat geld, niks mis mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door blefke » di 1 jan 2019 10:47

RE.gif
Hans inderdaad [kerstduim.gif]
Als ik cash nodig heb, steek ik mijn pas daarin waar geld uitkomt..
Ga echt niet zoeken waar het toevallig goedkoper of gratis is, daar is vakantie veel te leuk voor..
Ik doe dat gewoon anders, Pascalle krijgt 1 Gin tonic minder per dag [kerstwhoehoehahaha.gif [kerstwhoehoehahaha.gif


Blefke

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Erwin1987 » di 1 jan 2019 11:33

Halve dag zoeken naar een andere pin die eventueel gratis is vind ik meer zonde van mijn tijd dan die wat transactie kosten kunnen zijn.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Volvodriver

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Volvodriver » di 1 jan 2019 11:41

Hoe je het ook wendt of keert. Formeel mag het niet. En doen ze het wel moet het vooraf duidelijk zijn aangegeven. En in ieder geval de Raiffaisenbank overtreedt die bepaling.

Techn

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Techn » di 1 jan 2019 11:45

Of je rijd gratis naar een ander dorp om te pinnen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door fendtjeplatin » di 1 jan 2019 11:45

Pinnen in eurolanden

Geld opnemen en betalen in winkels met je Nederlandse bankpas kost in eurolanden in principe niets extra. Alle Nederlandse banken verstrekken een wereldpas met het Maestro- of V Pay-logo. Als een buitenlandse winkel dat logo voert, kun je er gewoon pinnen. Zo niet, dan kun je bijvoorbeeld je creditcard gebruiken.

Met een creditcard is betalen in een euroland gratis. Geld opnemen met je creditcard in de eurozone kost wel geld, ook in Nederland.

Let op: banken mogen wel extra kosten in rekening brengen als ze dat voor inwoners van het eigen land ook doen, zoals in Duitsland en Spanje. Dit moet dan wel van tevoren zijn aangegeven op de geldautomaat met een sticker.

Let ook goed op of je het hele bedrag dat je wilde opnemen hebt ontvangen voordat je wegloopt bij een geldautomaat. Soms komen hoge bedragen in 2 keer uit een geldautomaat. Een consument ervaarde dit bij een Duitse bank. De Consumentenbond heeft (nog) geen meldingen hierover ontvangen.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door PMT » di 1 jan 2019 11:55

Als wij tijdens een vakantie van 5 weken meer dan 1x moeten pinnen is dat veel, heel zelden komen wij nog eens op een camping die cash afgerekend wil hebben, maar het gros betalen wij met een bankpas of creditcard, zelfs het kleinste bedrag bij een lokale slager.
Voor pinnen met een bankpas binnen Europa hebben wij sinds de EU nooit kosten hoeven te betalen, dat was voor 2001 wel anders, want je moest dan overal vreemd geld trekken. Tegenwoordig kun je bijna overal wel met je bankpas terecht.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Micky » di 1 jan 2019 11:56

Ik pin regelmatig in het Buitenland (denk 1 keer in de maand), nooit gezien/op gelet of het geld kost weenie.gif maar lijkt me wel logisch aangezien zoals PD schrijft er door een vreemde bank service aan je verleent wordt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door PD » di 1 jan 2019 11:58

Techn schreef:
di 1 jan 2019 11:45
Of je rijd gratis naar een ander dorp om te pinnen
thumbup.gif awhoea.gif thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » di 1 jan 2019 12:07

Overal met plastic betalen lukt mij helaas nooit. Met grote regelmaat kom ik in restaurantjes in het buitenland waar je niet pinnen kunt. Tuurlijk, bij de grote commerciële restaurants wel maar dat zijn nou net niet de restaurants waar ik ga eten. In winkels is het meestal geen probleem
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hans 555 » di 1 jan 2019 12:08

Ja prima allemaal maar hoe staat het dan in Nederland voor de buitenlanders. Moeten zij ook extra betalen voor geld uit een automaat. Hoe staat het dan met gelijke rechten. Voor een ATM begrijp ik het nog wel maar voor automaten van een bank?? Dit jaar in Oostenrijk niet extra hoeven te betalen maar in Griekenland en Spanje weer wel. En als er in een centrum van een stad/dorp meerdere automaten staan wil ik het ook nog wel eens bij een ander proberen. Uiteindelijk heb je toch cash nodig en daar ga ik geen wereldreis voor maken. Maar vreemd blijf ik het wel vinden, in het ene land wel en het andere land niet.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Erwin1987 » di 1 jan 2019 12:10

Als het zon probleem is dat je moet betalen voor geld uit de muur neem je toch wat meer van thuis mee, als het over is kan je het later ook gebruiken gaat niet over datum hoor.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » di 1 jan 2019 12:13

PMT schreef:
di 1 jan 2019 11:55
heel zelden komen wij nog eens op een camping die cash afgerekend wil hebben
In Spanje is dat heel normaal hoor. Vorige maand voor 2019 Amfora geboekt en er staat heel duidelijk op de factuur dat er bij de receptie alleen contant kan worden afgerekend. Dat was in voorgaande jaren ook zo. En ook op andere campings.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Wim Verso » di 1 jan 2019 12:28

PMT schreef:
di 1 jan 2019 11:55
Als wij tijdens een vakantie van 5 weken meer dan 1x moeten pinnen is dat veel, heel zelden komen wij nog eens op een camping die cash afgerekend wil hebben, maar het gros betalen wij met een bankpas of creditcard, zelfs het kleinste bedrag bij een lokale slager.
Voor pinnen met een bankpas binnen Europa hebben wij sinds de EU nooit kosten hoeven te betalen, dat was voor 2001 wel anders, want je moest dan overal vreemd geld trekken. Tegenwoordig kun je bijna overal wel met je bankpas terecht.
,

Niet alle campings kan je afrekenen me creditcard, dat ervaren wij nu met onze club die de reis gaat maken naar Kroatië, er word vooraf duidelijk vermeld Cash betalen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Pakkie » di 1 jan 2019 12:39

Volvodriver schreef:
di 1 jan 2019 11:41
Hoe je het ook wendt of keert. Formeel mag het niet. En doen ze het wel moet het vooraf duidelijk zijn aangegeven. En in ieder geval de Raiffaisenbank overtreedt die bepaling.
Dat was ons inderdaad twee weken geleden ook opgevallen in Serfaus. In de afgelopen jaren vele malen gepint bij de Raiffeisenbank net zoals afgelopen Maart (ook in Serfaus) en Juni waarbij we geen Euro extra hoeven te betalen. Twee weken geleden dan ook wel beetje verbaasd dat we ineens wel moesten betalen voor het geld opnemen en dat die extra kosten dus niet wordt aangegeven door de Raiffeisenbank.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Knaus440 » di 1 jan 2019 12:44

Vorig jaar [kerstknipoog.gif] in Oostenrijk was het in sommige winkels niet mogelijk met een "buitenlandse pas" te betalen.
Supermarkten wel bijna altijd mogelijk.
Opnemen bijna altijd gratis. En anders is het maar zo voor die 1 of 2 euro.
Wel één keer gezien in een kleine los staande automaat dat ze 5 %vroegen!!!!!!
Daar ben ik even doorgelopen. Was bij een tankstation dacht ik.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Daphne » di 1 jan 2019 12:49

Kosten voor gebruik van een geldautomaat kom je in Duitsland vaker tegen. Dat is legaal maar moet wel worden gemeld. Je moet hier wel contant geld hebben. op veel plekken kun je niet pinnen of geen kleine bedragen pinnen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » di 1 jan 2019 12:56

Hans 555 schreef:
di 1 jan 2019 12:08
Ja prima allemaal maar hoe staat het dan in Nederland voor de buitenlanders. Moeten zij ook extra betalen voor geld uit een automaat?
Jazeker. Ik heb Duitse en Nederlandse bankrekeningen. Als ik in Nederland geld pin met mijn Duitse bankpas, dan krijg ik regelmatig met kosten te maken. ING en Rabo rekenen zelfs 5 euro kosten. SNS is daarintegen gratis.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hans 555 » di 1 jan 2019 13:02

RE.gif
Dan wordt er in ieder geval niet met twee maten gemeten. Maar ik ga er niet anders door op vakantie. Voorts verwijs ik graag naar mijn onderschrift. [kerstknipoog.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » di 1 jan 2019 13:18

Wat ik niet zo goed begrijp: men klaagt over een paar euro kosten bij geld pinnen maar tegelijkertijd probeert men de caravan zo te beladen dat men minimaal 110kmh kan rijden. Voor de duidelijkheid, dan ben je dezelfde kosten elke 10 kilometer ook kwijt!

PS. Ik gebruik 'men' omdat ik niemand persoonlijk bedoel. Ik wil hiermee alleen zeggen dat je met iets langzamer rijden meer geld kunt besparen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”