geld opnemen in het buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Rene_13 » di 1 jan 2019 20:53

RE.gif

[kerstduim.gif]
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Knaus440 » di 1 jan 2019 21:06

T.s.: google op :" geld opnemen in het buitenland". Dat schreef ik al, extra tip, gratis [kerstknipoog.gif] , even scrollen naar item van de consumentenbond.
En andere item natuurlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Micky » di 1 jan 2019 21:55

Rene_13 schreef:
di 1 jan 2019 20:53
RE.gif

[kerstduim.gif]
Is dat lastig dan? ik heb zelf een Belgische rekening terwijl we in Nederland wonen, hoe ik dat geregeld heb weet ik niet meer, aangezien ik hem al meer dan 18 jaar heb.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door stoney33 » di 1 jan 2019 22:40

Wij konden afgelopen zomer in Kroatië bij iedere geld opname (pin) kiezen of we met of zonder conversie wilden (oftewel een voor jou uitgerekend omreken sommetje). Als je MET aanklikt dan wordt er geld berekend voor dat omrekenen (meen iets van €2). Ik had de tip gekregen altijd zonder conversie te kiezen en heb nooit extra hoeven betalen voor het pinnen.

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Rene_13 » wo 2 jan 2019 06:37

Is het misschien omdat je schoonouders van Belgie zijn? en je hun adres gebruikt?
Je moet voor een duits account een geldig woonadres hebben.


Micky schreef:
di 1 jan 2019 21:55
Rene_13 schreef:
di 1 jan 2019 20:53
RE.gif

[kerstduim.gif]
Is dat lastig dan? ik heb zelf een Belgische rekening terwijl we in Nederland wonen, hoe ik dat geregeld heb weet ik niet meer, aangezien ik hem al meer dan 18 jaar heb.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Micky » wo 2 jan 2019 09:50

RE.gif

dat zou kunnen alhoewel de communicatie gewoon op ons adres in Nederland staat thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door PMT » wo 2 jan 2019 10:59

Voor degene die naar Griekenland gaan: per 1 augustus 2018 zijn er opnamekosten bij ATM's
https://www.griekipedia.nl/reistips/gel ... iekenland/
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Knaus440 » wo 2 jan 2019 11:19

Ook bij deze info staat dat met maestro logo, je kunt betalen met je nl pas. Helaas geven winkeliers soms dan aan dat dat alleen voor het betreffende land geldt, en niet voor buitenlandse passen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Carnavalswiertz » wo 2 jan 2019 11:28

Ik kan met mijn normale pinpas zelfs in Zuid Afrika bij de meeste winkels pinnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door fendtjeplatin » wo 2 jan 2019 12:10

Cash = zwart of gedeeltelijk zwart.
Pinnen = belastingen betalen voor de ontvanger.
Er was een paar jaar terug een nieuwe betaalmogelijkheid. (proton in Belgie)
Is zeer snel afgevoerd hier ter lande , sommigen haalden plots omzet van een jaar op 3 maanden.
En mensen met overladen shopping kar , betalen meestal altijd cash (( waarom zou dat zijn ) ontduiken belastingen , witwassen.
Zal in andere landen niet anders zijn.
Deze zomer kilo's kaas , kilo's ham , 2O broden allemaal cash betaald.
Hopelijk wordt cash overal snel afgevoerd.(gedaan met sjoemelen)
Flessen gin in de Aldi cash betaald , daarna aan de strand bar 15 € voor een gin.
Zaken doen heden ten dage.
En wie is hier de dupe van ...........
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » wo 2 jan 2019 12:24

Wat een verschrikkelijke onzin.
Voor een kleine camping is het een behoorlijke investering om pinapparatuur aan te schaffen en per transactie een bedrag af te tikken. Als ze wel over gaan naar PIN zijn wij, als kampeerders dus de dupe want die kosten worden uiteindelijk echt wel verrekend.
Wat denk jij dat een restauranthouder betaalt voor een fles wijn? Dat is ongeveer het zelfde als wat jij voor 1 glas betaalt. Noem je dat sjoemelen? Ik noem dat gewoon de kost verdienen!
Denk je nou echt dat het dikke vetpot is om een camping te runnen? Nou, mijn buurman heeft een camping en k kan je vertellen dat dit beslist niet zo is. Hij moet er zelfs bij gaan werken terwijl zijn vrouw de camping runt. Omdat je aan allerlei eisen moet voldoen, qua sanitair bijvoorbeeld, moet je behoorlijke investeringen doen. Die zijn erg moeilijk terug te verdienen. Mijn buurman MOEST een ander toiletgebouw. Hij kocht er eentje op Marktplaats, in een container. Hij was daarvoor € 10.000 euro armer. Zie dat, naast de dagelijkse vaste lasten maar weer eens terug te verdienen met je 100 kampeerplaatsen. En dan klaag jij erover dat ze geen broden mogen kopen bij de Aldi? Je moest je schamen!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door janoniem » wo 2 jan 2019 12:57

stoney33 schreef:
di 1 jan 2019 22:40
Wij konden afgelopen zomer in Kroatië bij iedere geld opname (pin) kiezen of we met of zonder conversie wilden (oftewel een voor jou uitgerekend omreken sommetje). Als je MET aanklikt dan wordt er geld berekend voor dat omrekenen (meen iets van €2). Ik had de tip gekregen altijd zonder conversie te kiezen en heb nooit extra hoeven betalen voor het pinnen.

Groet, Rob
Wanneer je kiest voor "met conversie" bepaalt de eigenaar van de geldautomaat de wisselkoers.
Kies je "zonder conversie" dan wordt de wisselkoers van je eigen bank aangehouden en dat is altijd voordeliger.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Techn

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Techn » wo 2 jan 2019 14:25

fendtjeplatin schreef:Cash = zwart of gedeeltelijk zwart.
Pinnen = belastingen betalen voor de ontvanger.
Er was een paar jaar terug een nieuwe betaalmogelijkheid. (proton in Belgie)
Is zeer snel afgevoerd hier ter lande , sommigen haalden plots omzet van een jaar op 3 maanden.
En mensen met overladen shopping kar , betalen meestal altijd cash (( waarom zou dat zijn ) ontduiken belastingen , witwassen.
Zal in andere landen niet anders zijn.
Deze zomer kilo's kaas , kilo's ham , 2O broden allemaal cash betaald.
Hopelijk wordt cash overal snel afgevoerd.(gedaan met sjoemelen)
Flessen gin in de Aldi cash betaald , daarna aan de strand bar 15 € voor een gin.
Zaken doen heden ten dage.
En wie is hier de dupe van ...........
Dus vroeger voor de opkomst van de pin pas ging alles zwart!???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » wo 2 jan 2019 14:32

Morgoth schreef:
wo 2 jan 2019 12:24
Wat een verschrikkelijke onzin.
Echt niet. Als je wilt kan je ook in Nederland gewoon contant betalen. En als je van te voren aangeeft dat je geen factuur hoeft te hebben krijg je ook vaak nog korting.

Waar zou dat voor zijn?

Ik zie dat als een win win situatie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » wo 2 jan 2019 15:31

Natuurlijk. Zo verdienen ze iets meer. Maar ik weet hoe moeilijk de meeste campinghouders het hebben. Om dan zo af te geven op hard werkende mensen die hun hoofd boven water proberen te houden, vind ik echt niet kunnen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Ab » wo 2 jan 2019 16:29

Wat is er mis met cash?
Overal ter wereld zijn biljetten en muntjes nog steeds een wettig betaalmiddel. En worden nergens geweigerd.
Tenzij je met biljetten van een heel grote waarde aankomt.
Dat heeft meer praktische redenen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door fendtjeplatin » wo 2 jan 2019 17:07

Morgoth schreef:
wo 2 jan 2019 15:31
Natuurlijk. Zo verdienen ze iets meer. Maar ik weet hoe moeilijk de meeste campinghouders het hebben. Om dan zo af te geven op hard werkende mensen die hun hoofd boven water proberen te houden, vind ik echt niet kunnen.
Ge moogt me nu toch eens uitleggen ,
waarom de een op zijn verdiensten de volle pot mag moet betalen.
en een andere maar casht en zijn eerlijke bijdrage niet betaald.
Ge moet ook eens kijken hoeveel die zogenaamde sukkelaars na 40 jaar aan fortuin hebben , vastgoed , gaan rentenieren in zuiderse landen.
Dan ook eens kijken of diegene die steeds volle pot betalen of die royaal kunnen gaan rentenieren.
Dan denken ze hoi gauw wat centjes rapen , camping uitbaten fijn , maar hebben ze kosten baten analyse gemaakt voor ze de zoveelste camping starten ?
Lijkt me dat jan modaal maar eenmaal 1 € kan uitgeven.
Natuurlijk in dezelfde vijver kan er maar een van de vele vissers het zelfde visje vangen.
Natuurlijk pin kastjes kosten geld , maar deze kosten zijn in mindering te brengen van hun inkomsten.
En daar wringt het schoentje , niet het kastje maar de met het kastje geregistreerde centen zijn het grote probleem.

We verblijven zelf veel op een camping verblijfpark jaar kost 3000 € all in.
Hier in de buurt zijn camping boeren , wilt ge bij hun terecht eerst een renteloze lening voor de beton op de staanplaats van 5000 €.( als ge ooit weggaat krijgt ge die 5000 € terug zonder rente + inflatie).
Dan over de rest van de prijzen niet gesproken , elek ( 10 EURO/cent duurder PER KW , water prijs x 2 , kabel , gas prijs * 0,5.
Voor de een die met pin kastje werkt heb ik respect ( de eerste )
Die van de x € Duurdere ontvangt cash.
Hopelijk is de een gelukkiger dan de ander.
2 camping boeren in vogelvlucht 5OO meter van elkaar.
De toestand , uitzicht , onderhoud van de verblijfparken , als foto's nodig beschikbaar hoor.
De een kan het zonder die 5000 € en een ander kan niet zonder.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » wo 2 jan 2019 19:03

Ik heb het over de campings die met 100 plaatsen a 25 euro per nacht de kost moeten zien te verdienen. Maar ook van die dure vaste standplaatsen is niet te leven.
Stel, je hebt 100 vaste plaatsen a 3000 euro per jaar. Dan heb je een omzet van 3 ton bruto per jaar. Daar moeten je vaste lasten vanaf zoals je energie, de verzekering, het water, riool, afval (in Frankrijk extreem duur heb ik me laten vertellen), je hypotheek of de pacht, je loonkosten voor het personeel, onderhoud van gebouwen en terrein... noem maar op. Denk je nou serieus dat je hier rijk van wordt?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Forumteam » wo 2 jan 2019 20:18

We dwalen af…

De vraag was geld opnemen in het buitenland. Graag weet on-topic.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Micky » do 3 jan 2019 12:00

Morgoth schreef:
wo 2 jan 2019 12:24
Wat een verschrikkelijke onzin.
Voor een kleine camping is het een behoorlijke investering om pinapparatuur aan te schaffen en per transactie een bedrag af te tikken
Nee joh, ik heb hier een pin-apparaatje (SumUp) liggen, kosten ongeveer 20 euro en je betaald per transactie een fee 1,5% (7,5 op 500 euro), speciaal voor ondernemers en gaat via de app op de telefoon, dus niets nodig, deze dingen zie je ook steeds meer op beurzen en markten, zie ze ook al bij restaurants in Duitsland.
Iedereen weet dat doorgaans de bedrijven die geen pin hebben, dit doen om makkelijk zwart geld te kunnen verdienen, laten we elkaar nu niet voor de gek houden knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door fendtjeplatin » do 3 jan 2019 13:48

Morgoth schreef:
wo 2 jan 2019 19:03
Ik heb het over de campings die met 100 plaatsen a 25 euro per nacht de kost moeten zien te verdienen. Maar ook van die dure vaste standplaatsen is niet te leven.
Stel, je hebt 100 vaste plaatsen a 3000 euro per jaar. Dan heb je een omzet van 3 ton bruto per jaar. Daar moeten je vaste lasten vanaf zoals je energie, de verzekering, het water, riool, afval (in Frankrijk extreem duur heb ik me laten vertellen), je hypotheek of de pacht, je loonkosten voor het personeel, onderhoud van gebouwen en terrein... noem maar op. Denk je nou serieus dat je hier rijk van wordt?
Personeelskosten daar begint het.
Het verblijfpark waar ik het over heb , heeft geen vast personeel.
De eigenaar steekt zelf de handen uit de mouwen bij alle onderhoud werken.
Elke dag bezig het ganse terrein te onderhouden.
Poetsen gebeurt door een onderhoud firma.
Investeert elk jaar beetje bij beetje in propaan gas voorziening , en is daar bij deze werken geen toeschouwer.

De andere heeft personeel in dienst , en denkt ge dat het er properder bij ligt ?
Men start een zaak en vanaf dag een komen ze niet meer van achter hun bureel vandaan.
En dan klagen ze .....

En op ons verblijfpark ook welkom als trekker ( van april tot oktober ), helaas geen CI korting of andere.
En toch vinden trekkers de weg naar deze camping , DE, BE , NL, FR raar zeker.
Service , vriendelijkheid , proper sanitair = de beste promotor. ( elek is naar verbruik )
Eerlijke prijzen en geen prijzen waar de uitbater zijn broek aan scheurt.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Jan van Vijven » do 3 jan 2019 14:29

Man, wat zeur je nou? Laat iedereen lekker z’n brood verdienen zoals hij of zij dat zelf wil! Doe ik ook....btw: bij mij mag je pinnen of cash betalen hoor, alles om jou gelukkig te maken :-)

Maarre....wat heeft dit allemaal met de kosten van pinnen te maken? Gelieve een beetje bij de les te blijven...!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door stoney33 » do 3 jan 2019 18:06

Wanneer je kiest voor "met conversie" bepaalt de eigenaar van de geldautomaat de wisselkoers.
Kies je "zonder conversie" dan wordt de wisselkoers van je eigen bank aangehouden en dat is altijd voordeliger.
Blijft een leerzaam forum!
Dank voor de aanvullende info

Groet, Rob
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 3 jan 2019 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Arnold76 » za 5 jan 2019 22:06

Ik las dit afgelopen week en heb eigenlijk nooit gelet op eventuele extra kosten.
Toch maar eens de proef op de som genomen
Deze week diverse keren bij de Sparkasse in oostenrijk geld opgenomen maar niets van extea kosten hoor.
Ook mijn opnamen van afgelopen periodes bij diverse buitenlandse banken maar eens terug gekeken. Ook geen enkele afrekening met bijkomende kosten...... zal dus allemaal wel meevallen
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » za 5 jan 2019 22:24

RE.gif

Is ook meer in de zogenaamde knoflook landen...
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”