Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
- JoostViskaal
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53
Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Hoi,
Ik ben nieuw hier, omdat wij een caravan willen aanschaffen. Alleen zijn de levertijden bij Adria dusdanig lang dat dat wel heel erg ontmoedigt. Heb in de forum daar al een en ander over gelezen en ben niet de enige.
Alternatief is om de Adria in Duitsland te kopen. Daar staan er wel een paar op voorraad bij diverse Adria dealers.
Heeft iemand dit als particulier al eens gedaan? Zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen (zoals bij auto’s)? Waar moet ik op letten? Hoe zit het met fabrieksgarantie? Las die die binnen de EU overal geldig moet zijn, maar dat de garantie via de dealer loopt? Enfin, veel vragen dus. Iemand al eens gedaan? Ik overweeg om een nieuwe aan te schaffen. (Adria Alpina 663 PT)
Ik ben nieuw hier, omdat wij een caravan willen aanschaffen. Alleen zijn de levertijden bij Adria dusdanig lang dat dat wel heel erg ontmoedigt. Heb in de forum daar al een en ander over gelezen en ben niet de enige.
Alternatief is om de Adria in Duitsland te kopen. Daar staan er wel een paar op voorraad bij diverse Adria dealers.
Heeft iemand dit als particulier al eens gedaan? Zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen (zoals bij auto’s)? Waar moet ik op letten? Hoe zit het met fabrieksgarantie? Las die die binnen de EU overal geldig moet zijn, maar dat de garantie via de dealer loopt? Enfin, veel vragen dus. Iemand al eens gedaan? Ik overweeg om een nieuwe aan te schaffen. (Adria Alpina 663 PT)
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Ik zou me heel goed laten informeren door de importeur inzake garantie. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik bij Hobby-NL en haar dealers geen garantie kreeg verleend op een grijze import nieuwe caravan. Dat halen ze feilloos uit het chassisnummer.
Wanneer de garantie gegarandeerd kan worden, is het een koud kunstje om de caravan zelf bij de RDW op kenteken te zetten; hierover is op dit forum al heel wat beschreven.
Wanneer de garantie gegarandeerd kan worden, is het een koud kunstje om de caravan zelf bij de RDW op kenteken te zetten; hierover is op dit forum al heel wat beschreven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- JoostViskaal
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Dank, ik krijg ook al zo'n vermoeden. Ik ga dit wel met de dealer bespreken. Immers moeten zij nog wel een Airco/Mover monteren. Wellicht helpt dit dan? Ik vind het overigens een apart verhaal: bij auto's is de fabrieksgarantie geen probleem, bij caravans dus wel omdat ze grijze import willen voorkomen. Ik heb met diverse Adria dealers contact gehad en ook met de importeur in Nederland. Niemand die me kan helpen hier in...
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Als je bij een dealer in Duitsland dicht aan de grens met NL koopt, kan je voor eventuele garantie, toch weer naar die betreffende dealer. Dat kan je evetueel combineren met een weekendje weg of zo.
Wij hebben de Adria in Heinsberg gekocht en is voor ons net zo ver rijden als naar een NL of B dealer. Het scheelt toch best wel wat geld en zijn vaak ook standaard al completer uitgerust
Op onze simpele Altea scheelde het al €2000,- met 10% korting op de catalogusprijs.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Wij hebben de Adria in Heinsberg gekocht en is voor ons net zo ver rijden als naar een NL of B dealer. Het scheelt toch best wel wat geld en zijn vaak ook standaard al completer uitgerust
Op onze simpele Altea scheelde het al €2000,- met 10% korting op de catalogusprijs.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
JoostViskaal schreef: ↑zo 30 dec 2018 10:13Hoi,
Ik ben nieuw hier, omdat wij een caravan willen aanschaffen. Alleen zijn de levertijden bij Adria dusdanig lang dat dat wel heel erg ontmoedigt. Heb in de forum daar al een en ander over gelezen en ben niet de enige.
Alternatief is om de Adria in Duitsland te kopen. Daar staan er wel een paar op voorraad bij diverse Adria dealers.
Heeft iemand dit als particulier al eens gedaan? Zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen (zoals bij auto’s)? Waar moet ik op letten? Hoe zit het met fabrieksgarantie? Las die die binnen de EU overal geldig moet zijn, maar dat de garantie via de dealer loopt? Enfin, veel vragen dus. Iemand al eens gedaan? Ik overweeg om een nieuwe aan te schaffen. (Adria Alpina 663 PT)
Mooi slagschip wat jullie op het oog hebben, welkom in de club
Vwb garantie zou ik als het prijsverschil zo groot is en je direct kunt rijden in Duitsland kopen.
Als je bij aflevering alles goed checkt/test, kun je al veel uitsluiten.
Mocht er daarna wat gebeuren zou ik kleine dingetjes zelf vervangen als het kapot is/gaat.
in geval van grote(re) problemen zou je dan terug moeten naar de dealer maar dat moet jezelf berekenen of de afstand binnen de grenzen blijft.
Het zelf op kenteken zetten in NL is kinderlijk eenvoudig, mist je het CvO er bij krijgt bij aankoop.
Succes !
Porsche + Tabbert
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
RE.gif RE.gif RE.gif
Onze huidige tandemasser hebben we in 2017 bij een erkende dealer gekocht. Toen deze na 1 jaar voor de vochtmeting en een klein garantiepuntje terug moest, wilde zelfs een andere (dichterbij gelegen dealer die ons de vorige nieuwe had geleverd en de huidige niet kon leveren) dit niet eens doen... dus je zult waarschijnlijk terug moeten naar de leverende dealer.
Eerder gaf de verkoopleider van deze dealer aan dat het geen probleem was; echter in de werkplaats gaven ze niet thuis.
Wanneer je niet te ver van de leverende dealer woont, kun je hier natuurlijk toch voor kiezen. Eén keer per jaar een verplicht lang weekend naar Duitsland (als herstel niet te lang duurt).
Onze huidige tandemasser hebben we in 2017 bij een erkende dealer gekocht. Toen deze na 1 jaar voor de vochtmeting en een klein garantiepuntje terug moest, wilde zelfs een andere (dichterbij gelegen dealer die ons de vorige nieuwe had geleverd en de huidige niet kon leveren) dit niet eens doen... dus je zult waarschijnlijk terug moeten naar de leverende dealer.
Eerder gaf de verkoopleider van deze dealer aan dat het geen probleem was; echter in de werkplaats gaven ze niet thuis.
Wanneer je niet te ver van de leverende dealer woont, kun je hier natuurlijk toch voor kiezen. Eén keer per jaar een verplicht lang weekend naar Duitsland (als herstel niet te lang duurt).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
RE.gif RE.gif
Ik zou mij niet gek laten maken door alle negatieve verhalen mbt garantie claims. Check de NL en D garantie voorwaarden van de Adria eens of die gelijk zijn aan elkaar of dat er iets staat over garantie claimen in land van herkomst.
Inmiddels 3 keer een nieuwe caravan gekocht, bij Dethlefs een nieuwe koelkastdeur plaat geclaimd en bij mijn vorige en huidige Hobby totaal niets. Vocht meting doe ik niet aan weggegooid geld in mijn beleving. Heb ook een eigen caisson VI-D3 meter.
Wat als geschreven is, als D snel kan leveren en je checkt de caravan grondig bij aflevering dan zal het wel mee vallen. Uiteraard kun je op terug reis van je vakantie altijd een bezoek brengen aan je D dealer.
Het zou mij niet weerhouden om een mogelijke nieuwe caravan uit Duitsland te houden, vaak ben je te bang,
Ik zou mij niet gek laten maken door alle negatieve verhalen mbt garantie claims. Check de NL en D garantie voorwaarden van de Adria eens of die gelijk zijn aan elkaar of dat er iets staat over garantie claimen in land van herkomst.
Inmiddels 3 keer een nieuwe caravan gekocht, bij Dethlefs een nieuwe koelkastdeur plaat geclaimd en bij mijn vorige en huidige Hobby totaal niets. Vocht meting doe ik niet aan weggegooid geld in mijn beleving. Heb ook een eigen caisson VI-D3 meter.
Wat als geschreven is, als D snel kan leveren en je checkt de caravan grondig bij aflevering dan zal het wel mee vallen. Uiteraard kun je op terug reis van je vakantie altijd een bezoek brengen aan je D dealer.
Het zou mij niet weerhouden om een mogelijke nieuwe caravan uit Duitsland te houden, vaak ben je te bang,
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Zelf heb ik mijn caravan in Nederland gekocht en geimporteerd naar Tsjechie. Caravan valt gewoon onder garantievoorwaarden van Eriba, maar het zijn meer de dealers of servicecenters die niet op garantieclaims zitten te wachten. Ze wijzen je, is mijn ervaring, van het kastje naar de muur. Uiteindelijk zijn de aandachtspuntjes welke ik had wel opgelost daar ik mijn poot stijfhield en ze ook wat andere werkzaamheden heb laten uitvoeren(installatie van fietsendrager, etc).
Ik kan mij voorstellen dat je bang bent, maar als de Duitse dealer niet te ver weg zit zou ik het risico nemen. Je kan regulier onderhoud en service gewoon in Nederland laten uitvoeren(installatie mover en airco) en mochten er serieus grote garantieclaims zijn dit met de dealer oplossen waar de caravan gekocht is.
Succes in je keuze! Caravan is in ieder geval een plaatje. [kerstduim.gif]
Ik kan mij voorstellen dat je bang bent, maar als de Duitse dealer niet te ver weg zit zou ik het risico nemen. Je kan regulier onderhoud en service gewoon in Nederland laten uitvoeren(installatie mover en airco) en mochten er serieus grote garantieclaims zijn dit met de dealer oplossen waar de caravan gekocht is.
Succes in je keuze! Caravan is in ieder geval een plaatje. [kerstduim.gif]
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Wij hebben vorig jaar een jonge tweedehandse Polar gekocht in Zweden en geimporteerd. Afgelopen jaar bleek er wat lekkage bij voorraam te zijn, dat is bij een Nederlandse Polar-dealer (op kosten van Polar zelf) zonder problemen verholpen.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Ik begrijp dat het je vooral te doen is vanwege de levertijd en dat de “winst” een leuke bijkomstigheid is, dan kun je de winst eventueel gebruiken voor reparaties, zijn die er niet dan is het helemaal leuk :-)
Ga er maar vanuit dat je geen garantie in Nederland hebt....ik zou de gok wagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ga er maar vanuit dat je geen garantie in Nederland hebt....ik zou de gok wagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Ik ook.
Garantie hoef ik niet, maar wel op serieuze zaken.
Kleine dingetjes los ik zelf wel op.
Voorbeeldjes: een TL lamp ging vrij snel kapot.
Naar de dealer rijden kost mij een halve dag.
Met een uurtje werk had ik het zelf opgelost. Het ding zat wel lastig weggebouwd, ik moest best veel loshalen.
Nadien nooit meer kapot gegaan.
De scharnieren van de buitendeur waren niet goed gepoedercoat door de toeleverancier, en bladderden af.
Dat probleem was bekend bij Fendt, een hele serie had er last van. De nieuwe zijn altijd goed gebleven.
De scharnieren kreeg ik opgestuurd. Ook een klein uurtje werk om ze te vervangen.
Afgelopen ( bijna) 10 jaar best wel eens een schroefje aangedraaid en een verwarmingselement van de koelkast vervangen. Ook lampjes vervangen door LED.
Verder geen schokkende dingen, afgezien van een klapband en een kapotgereden band.
Oh ja, een keer wiellagers en remschoenen vervangen, ook een uurtje of anderhalf werk. Dat is normaal onderhoud.
Banden tel ik niet, dat is ook normaal onderhoud.
Gasslangen ook niet.
Natuurlijk kan je pech hebben, dat er echt iets fout is gegaan bij productie van de caravan, en dat er een geheel voorfront vervangen moet worden bijv.
Dan is het een bijzonder kostbare zaak als je geen garantie hebt en het gaat binnen een jaar of 2 jaar kapot.
Of de ramen trekken krom door een productiefout..
Allebei zaken die voorgekomen zijn de laatste jaren bij vrij nieuwe caravans.
Scheuren in het chassis lig ik dan weer niet wakker van.
Dat is simpel te repareren en/of te verstevigen.
Afgelopen jaren regelmatig gedaan bij diverse chassis.
Al met al heb je garantie normaal gesproken nooit nodig.
Maar je blijft wel een risico lopen.
Garantie hoef ik niet, maar wel op serieuze zaken.
Kleine dingetjes los ik zelf wel op.
Voorbeeldjes: een TL lamp ging vrij snel kapot.
Naar de dealer rijden kost mij een halve dag.
Met een uurtje werk had ik het zelf opgelost. Het ding zat wel lastig weggebouwd, ik moest best veel loshalen.
Nadien nooit meer kapot gegaan.
De scharnieren van de buitendeur waren niet goed gepoedercoat door de toeleverancier, en bladderden af.
Dat probleem was bekend bij Fendt, een hele serie had er last van. De nieuwe zijn altijd goed gebleven.
De scharnieren kreeg ik opgestuurd. Ook een klein uurtje werk om ze te vervangen.
Afgelopen ( bijna) 10 jaar best wel eens een schroefje aangedraaid en een verwarmingselement van de koelkast vervangen. Ook lampjes vervangen door LED.
Verder geen schokkende dingen, afgezien van een klapband en een kapotgereden band.
Oh ja, een keer wiellagers en remschoenen vervangen, ook een uurtje of anderhalf werk. Dat is normaal onderhoud.
Banden tel ik niet, dat is ook normaal onderhoud.
Gasslangen ook niet.
Natuurlijk kan je pech hebben, dat er echt iets fout is gegaan bij productie van de caravan, en dat er een geheel voorfront vervangen moet worden bijv.
Dan is het een bijzonder kostbare zaak als je geen garantie hebt en het gaat binnen een jaar of 2 jaar kapot.
Of de ramen trekken krom door een productiefout..
Allebei zaken die voorgekomen zijn de laatste jaren bij vrij nieuwe caravans.
Scheuren in het chassis lig ik dan weer niet wakker van.
Dat is simpel te repareren en/of te verstevigen.
Afgelopen jaren regelmatig gedaan bij diverse chassis.
Al met al heb je garantie normaal gesproken nooit nodig.
Maar je blijft wel een risico lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- JoostViskaal
- Berichten: 35
- Lid geworden op: za 29 dec 2018 21:53
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Dank jullie wel voor de snelle reacties zeg!
Idd, het gaat me voornamelijk om de levertijd, maar ik zie ook dat in Duitsland de caravans wat goedkoper zijn dan hier in NL. In NL geen BPM, dus ik vraag me af waar dat verschil dan vandaan komt.
Er is een dealer in Belgie (DKW Caravans) die zegt dat hij de Adria wel in April kan leveren, terwijl die niet op voorraad is en nergens kan ik heb voor Juni/Juli krijgen. Blijf het allemaal een vreemd verhaal vinden.
In termen van Garantie: ik denk dat een grondige inspectie op een voorraadcaravan noodzakelijk is, dan allerlei zaken bij een NL dealer toevoegen (mover, airco, voortent, etc), zodat de NL dealer dan in elk geval kleine euvels kan verhelpen en gewoon onderhoud kan doen. Mocht het inderdaad een grote garantieklus zijn, dan een ritje naar Duitsland... Dealer zit nabij Hamburg, das vanuit Den Haag ca 5 uur rijden. Dus niet top, maar kan.
Ik krijg overigens wel de indruk dat Adria een kwalitatief goede caravan is, uiteraard niet te meten met de scandinaviërs, maar een goed alternatief tegen scherpe prijs.
En dan zelf importeren.... dan heb ik weer allerlei vragen. Hoe kan je de caravan verzekeren, met welk kenteken kan je naar NL rijden, hoe werkt het bij de RDW enne... heeft iemand een tip voor een stalling nabij Den Haag? Ik merk dat niet iedereen op een caravan van 8.6M totale lengte zit te wachten... ?
Ik ga weer verder lezen op het mooie forum. Dank alvast!
Joost
--
Idd, het gaat me voornamelijk om de levertijd, maar ik zie ook dat in Duitsland de caravans wat goedkoper zijn dan hier in NL. In NL geen BPM, dus ik vraag me af waar dat verschil dan vandaan komt.
Er is een dealer in Belgie (DKW Caravans) die zegt dat hij de Adria wel in April kan leveren, terwijl die niet op voorraad is en nergens kan ik heb voor Juni/Juli krijgen. Blijf het allemaal een vreemd verhaal vinden.
In termen van Garantie: ik denk dat een grondige inspectie op een voorraadcaravan noodzakelijk is, dan allerlei zaken bij een NL dealer toevoegen (mover, airco, voortent, etc), zodat de NL dealer dan in elk geval kleine euvels kan verhelpen en gewoon onderhoud kan doen. Mocht het inderdaad een grote garantieklus zijn, dan een ritje naar Duitsland... Dealer zit nabij Hamburg, das vanuit Den Haag ca 5 uur rijden. Dus niet top, maar kan.
Ik krijg overigens wel de indruk dat Adria een kwalitatief goede caravan is, uiteraard niet te meten met de scandinaviërs, maar een goed alternatief tegen scherpe prijs.
En dan zelf importeren.... dan heb ik weer allerlei vragen. Hoe kan je de caravan verzekeren, met welk kenteken kan je naar NL rijden, hoe werkt het bij de RDW enne... heeft iemand een tip voor een stalling nabij Den Haag? Ik merk dat niet iedereen op een caravan van 8.6M totale lengte zit te wachten... ?
Ik ga weer verder lezen op het mooie forum. Dank alvast!
Joost
--
Knaus Sport 650 UDF Silver Selection - BMW X5
Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Adria is niks mis mee, in Scandinavië een van de best verkochte caravanmerken.
Zeker de Alpina is een supercaravan.
Levertijd door de Belgische dealer zou ik niet op vertrouwen, daar heb ik zelf te slechte ervaringen mee. Niet met de dealer, maar met Adria, die willen nog wel eens schuiven met de planning.
De voorraad caravan nemen is geen probleem en je ziet wat je krijgt, hij is er tenslotte al.
Je kan de Adria dealer om een dagkenteken vragen en daarmee naar huis rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeker de Alpina is een supercaravan.
Levertijd door de Belgische dealer zou ik niet op vertrouwen, daar heb ik zelf te slechte ervaringen mee. Niet met de dealer, maar met Adria, die willen nog wel eens schuiven met de planning.
De voorraad caravan nemen is geen probleem en je ziet wat je krijgt, hij is er tenslotte al.
Je kan de Adria dealer om een dagkenteken vragen en daarmee naar huis rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
@Joost,
Denk dat deze site aardig tot goed antwoorden geeft over het importeren van een nieuwe Caravan.
https://www.kampeermagazine.nl/een-cara ... duitsland/
Mijn advies, zorg dat de verkopende dealer een Tageszulassung regels voor het vervoer naar NL. Let wel met dit kenteken mag j niet in NL rijden. FF naar de site van de RDW kun je een 1 dagskenteken aanvragen met een nummer en kentekenbewijs, is gratis en gaat per mail. Het nummer kalk je op een stuk wit karton en plaats je op de plek van het kenteken achter op de caravan. Qua verzekering partij zoeken die op chassisnummer verzekerd.
Ik haal nog wel eens een auto uit D en mijn ervaring is geen afspraak plannen bij het RDW, maar zorgen dat je voor 8:00 met caravan voor het het van de RDW staat ben je binnen 30 min aan de beurt, caravan word gekeurd formulieren en tageszulassung achter laten, keuringkosten betalen en dan 5 dagen wachten op het kenteken daarna ff gele platen laten maken en klaar is Joost.
Denk dat deze site aardig tot goed antwoorden geeft over het importeren van een nieuwe Caravan.
https://www.kampeermagazine.nl/een-cara ... duitsland/
Mijn advies, zorg dat de verkopende dealer een Tageszulassung regels voor het vervoer naar NL. Let wel met dit kenteken mag j niet in NL rijden. FF naar de site van de RDW kun je een 1 dagskenteken aanvragen met een nummer en kentekenbewijs, is gratis en gaat per mail. Het nummer kalk je op een stuk wit karton en plaats je op de plek van het kenteken achter op de caravan. Qua verzekering partij zoeken die op chassisnummer verzekerd.
Ik haal nog wel eens een auto uit D en mijn ervaring is geen afspraak plannen bij het RDW, maar zorgen dat je voor 8:00 met caravan voor het het van de RDW staat ben je binnen 30 min aan de beurt, caravan word gekeurd formulieren en tageszulassung achter laten, keuringkosten betalen en dan 5 dagen wachten op het kenteken daarna ff gele platen laten maken en klaar is Joost.
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
RE.gif
Verzekering regelen is niet nodig (verplicht) voor een caravan. Tenzij je bang bent dat je de caravan zelf kapot rijdt.
Verzekering regelen is niet nodig (verplicht) voor een caravan. Tenzij je bang bent dat je de caravan zelf kapot rijdt.
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Wauw prachtige caravan op het oog! [kerstlove.gif]
Gewoon bij DKW kopen als de afstand meevalt. Een top (familie)bedrijf. Heb er persoonlijk zeer positieve ervaringen mee (aankoop en onderhoud/garantie). Ik zie deze mensen niets beloven wat ze niet kunnen waarmaken.
Wel erg benieuwd naar prijsverschillen over de grenzen heen dus hou ons op de hoogte!
Gewoon bij DKW kopen als de afstand meevalt. Een top (familie)bedrijf. Heb er persoonlijk zeer positieve ervaringen mee (aankoop en onderhoud/garantie). Ik zie deze mensen niets beloven wat ze niet kunnen waarmaken.
Wel erg benieuwd naar prijsverschillen over de grenzen heen dus hou ons op de hoogte!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Hoi Joost, ik heb mijn Fendt Diamant dit jaar ook in D gehaald. Was in NL nergens meer aan te komen en zou 2019 pas worden. 20 km over de grens naar Duitser gegaan precies besteld zoals ik hem wilde 2,5 maand later stond hij in NL. Paar garantie dingen gehad en die zijn keurig opgelost door de D dealer.
Opbouw van airco , mover en luifel en fietsendrager in NL laten doen dat is in NL goedkoper en storingsgevoelig . Dus heb je er wat mee kun je bij je eigen dealer terecht.
Vraag alle papieren erbij incl tageszulasung dat is duitse kentekenplaat voor paar dagen en de europese type goedkeuring papieren en klaar.
Maak afspraak bij Rdw om bv 11.45 als je dan om 9.30 bij D dealer wegrijd kun je zo langs rdw duurt 10 min +-120€ Afrekenen voor NL kenteken en binnen 10 dagen heb je NL kenteken erop.
Bpm zit niet op caravan .
Mocht je meer info willen stuur maar pb het is echt klusje van niks.
Opbouw van airco , mover en luifel en fietsendrager in NL laten doen dat is in NL goedkoper en storingsgevoelig . Dus heb je er wat mee kun je bij je eigen dealer terecht.
Vraag alle papieren erbij incl tageszulasung dat is duitse kentekenplaat voor paar dagen en de europese type goedkeuring papieren en klaar.
Maak afspraak bij Rdw om bv 11.45 als je dan om 9.30 bij D dealer wegrijd kun je zo langs rdw duurt 10 min +-120€ Afrekenen voor NL kenteken en binnen 10 dagen heb je NL kenteken erop.
Bpm zit niet op caravan .
Mocht je meer info willen stuur maar pb het is echt klusje van niks.
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
Dit verhaal gaat niet op voor aanhangwagens (dus ook caravans).workel schreef: ↑zo 30 dec 2018 16:26
Ik haal nog wel eens een auto uit D en mijn ervaring is geen afspraak plannen bij het RDW, maar zorgen dat je voor 8:00 met caravan voor het het van de RDW staat ben je binnen 30 min aan de beurt, caravan word gekeurd formulieren en tageszulassung achter laten, keuringkosten betalen en dan 5 dagen wachten op het kenteken daarna ff gele platen laten maken en klaar is Joost.
Invoerkeuring voor auto’s onder de 3.500 kilo kan idd zonder afspraak, bij aanhangwagens kan het alleen MET keuringsafspraak.
Als je de keuringsafspraak opdezelfde dag hebt gemaakt als dat je de caravan ophaalt, kun je idd het 1-dagskenteken gebruiken als je de grens overkomt en kun je direct doorrijden naar de RDW.
Verzekeren op het chassisnummer bij caravans is mij nog nooit gelukt bij welke NL maatschappij dan ook (bij auto’s wel)
Zonder verzekering mag je in NL gewoon rijden (caravan is WA meeverzekerd achter de auto) diefstal en eigen schade zijn niet verzekerd.
Porsche + Tabbert
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
RE.gif
Ik heb vorig jaar bij Centraal Beheer een verzekering afgesloten op het chassis-nummer. Kostte wat uitleg en telefoontjes. Dus mocht je een verzekering willen (inderdaad niet verplicht), dan is het mogelijk
Ik heb vorig jaar bij Centraal Beheer een verzekering afgesloten op het chassis-nummer. Kostte wat uitleg en telefoontjes. Dus mocht je een verzekering willen (inderdaad niet verplicht), dan is het mogelijk
Re: Waar moet ik op letten bij het importeren van een caravan uit Duitsland?
RE.gif
@VIP Premium,
Vanochtend ff gebeld met het RDW, nieuwe caravans hoe je geen afspraak te maken bij het RDW, gebruikte wel.
Ik heb zelf mijn verzekeringen lopen via een assurantie tussen persoon en die verzekerd mijn invoer auto's altijd op chassisnummer.
Geen ervaring met het invoeren van een caravan, altijd nieuwe gekocht NL.
Mijn tussen persoon zal de caravan ook wel verzekeren op chassisnummer als ik daarna vraag.
@VIP Premium,
Vanochtend ff gebeld met het RDW, nieuwe caravans hoe je geen afspraak te maken bij het RDW, gebruikte wel.
Ik heb zelf mijn verzekeringen lopen via een assurantie tussen persoon en die verzekerd mijn invoer auto's altijd op chassisnummer.
Geen ervaring met het invoeren van een caravan, altijd nieuwe gekocht NL.
Mijn tussen persoon zal de caravan ook wel verzekeren op chassisnummer als ik daarna vraag.