Afkoppelen caravan
Afkoppelen caravan
Soms lukt het niet, mijn caravan los te koppelen van de trekhaak.
Ik heb dat eigenlijk al een jaar of 40, dat het niet lukt.
Om maar aan te geven , dat het niet aan de trekhaak of koppeling ligt.
Want die zijn in al die jaren best wel gewisseld ;-)
Ook bij mede kampeerders zie ik het soms.
Zelfs als je dan het neuswieltje omhoog draait, wordt je trekhaak met auto gewoon omhoog getild.
Ik denk niet dat het te maken heeft met vlak staan van je caravan.
Want die zet je meestal al zo vlak mogelijk.
Iemand een idee, waar dit door veroorzaakt kan worden en mogelijk een oplossing?
Met groet,
Arie
Ik heb dat eigenlijk al een jaar of 40, dat het niet lukt.
Om maar aan te geven , dat het niet aan de trekhaak of koppeling ligt.
Want die zijn in al die jaren best wel gewisseld ;-)
Ook bij mede kampeerders zie ik het soms.
Zelfs als je dan het neuswieltje omhoog draait, wordt je trekhaak met auto gewoon omhoog getild.
Ik denk niet dat het te maken heeft met vlak staan van je caravan.
Want die zet je meestal al zo vlak mogelijk.
Iemand een idee, waar dit door veroorzaakt kan worden en mogelijk een oplossing?
Met groet,
Arie
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16315
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Afkoppelen caravan
De kans is aanwezig dat je oplooprem iets ingedrukt is, rol de auto iets naar voren of duw de caravan met de hand iets naar achteren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Afkoppelen caravan
Je bent inderdaad niet de enige die daar wel eens last van hebt..
Vaak heeft het ook te maken met wat kleven of stroef lopen van het vergrendelings mechanisme.
Dat is een scharnierend deel, waarvan een gedeelte de kogel omsluit aan de achterkant.
Dat ontgrendeld soms net niet helemaal .
De dissel weer laten zakken op de kogel en opnieuw ontgrendelen en omhoogdraaien is vaak de oplossing.
En inderdaad ook kijken of de kogel niet onder spanning staat door de oplooprem of de handrem op caravan en auto.
Vaak heeft het ook te maken met wat kleven of stroef lopen van het vergrendelings mechanisme.
Dat is een scharnierend deel, waarvan een gedeelte de kogel omsluit aan de achterkant.
Dat ontgrendeld soms net niet helemaal .
De dissel weer laten zakken op de kogel en opnieuw ontgrendelen en omhoogdraaien is vaak de oplossing.
En inderdaad ook kijken of de kogel niet onder spanning staat door de oplooprem of de handrem op caravan en auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Afkoppelen caravan
Mijn gedachtes zijn gelijk aan die van Jan. Door het remmen op de plek van aankomst kan de oplooprem nog onder druk staan waardoor het stroef of moeilijk gaat. Caravan iets naar achteren duwen(zelf doe ik het ivm gewicht caravan met de mover) en gaat zonder problemen. [kerstduim.gif]
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Afkoppelen caravan
na het zakken van het neuswiel wachten met opdraaien, ontkoppelhendel dan pas goed optrekken, neuswiel opdraaien.
Re: Afkoppelen caravan
ook ik sluit me aan bij het feit dat de combi iets onder druk staat, wat ik altijd doe is stoppen, handrem erop, dan de combi strekken, dus iets voorruit rijden met de auto terwijl de caravan op de handrem staat, met iets bedoel ik 1 a 2 cm (zo zit er zeker geen druk van de kogel meer op het kantelende deel IN de koppeling), dan de auto even in de vrij laten, dan de handrem erop. vervolgens gaat bij mij tenminste de koppeling altijd van de kogel en ook zonder na loskoppelen nog naar voren te schuiven en je bumper te raken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Afkoppelen caravan
Iedereen bedankt voor de reacties, ze komen bijna allemaal op hetzelfde neer.
Er staat te veel spanning op de combinatie.
Ik ga de genoemde verschillende oplossingen proberen.
En ik weet nu al, dat ik ook mede kampeerders kan helpen.
Want je ziet het toch best geregeld niet zo makkelijk gaan.
Met vriendelijke groet,
Arie
Er staat te veel spanning op de combinatie.
Ik ga de genoemde verschillende oplossingen proberen.
En ik weet nu al, dat ik ook mede kampeerders kan helpen.
Want je ziet het toch best geregeld niet zo makkelijk gaan.
Met vriendelijke groet,
Arie
Re: Afkoppelen caravan
De stabilysator is bij mij vaak het probleem ik moet hem echt helemaal losdraaien dan is er niets aan de hand.
Goede jaar wisseling allemaal!
Arie
Goede jaar wisseling allemaal!
Arie
Re: Afkoppelen caravan
Arie, sorry maar ik begrijp niet wat je bedoelt met de stabilysator losdraaien?
Ik heb altijd een Alko stab. gehad en die moet je met een hendel bedienen.
Als je hem wil gebruiken hendel naar beneden duwen en los hendel naar boven trekken.
Gr. Arie
Re: Afkoppelen caravan
Das een ander type Arie..
Sommige ALKO koppelingen moet je inderdaad aan draaien.
Sommige ALKO koppelingen moet je inderdaad aan draaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Afkoppelen caravan
Is idd. veelal de blokkering die de stabilisator veroorzaakt. Ik zette gewoonlijk bij de ingang van de camping de stabilisator op vrij. Met de laatste bochten op de camping is dan ook de blokkering geheel gelost.
Heb eerder ook een Nederlandse caravanner in Duitsland zien tobben met zijn vastzittende koppeling. Had 'm al grotendeels vermorzeld door 'm met een hamer te bewerken.....
Door een rondje te rijden over de camping kon hij uiteindelijk zijn caravan afkoppelen. Om een dag daarna op zoek te gaan naar een nieuwe caravankoppeling. Die andere was zo toegetakeld, dat 'ie niet meer was te gebruiken.
Overigens heb ik de stabilisator bij het manoeuvreren ook altijd 'los' staan.
Heb eerder ook een Nederlandse caravanner in Duitsland zien tobben met zijn vastzittende koppeling. Had 'm al grotendeels vermorzeld door 'm met een hamer te bewerken.....
Door een rondje te rijden over de camping kon hij uiteindelijk zijn caravan afkoppelen. Om een dag daarna op zoek te gaan naar een nieuwe caravankoppeling. Die andere was zo toegetakeld, dat 'ie niet meer was te gebruiken.
Overigens heb ik de stabilisator bij het manoeuvreren ook altijd 'los' staan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Afkoppelen caravan
Zelf gebruik ik de stab. eigenlijk alleen op doorgaande wegen.Henri Berends schreef: ↑za 29 dec 2018 10:44Is idd. veelal de blokkering die de stabilisator veroorzaakt. Ik zette gewoonlijk bij de ingang van de camping de stabilisator op vrij. Met de laatste bochten op de camping is dan ook de blokkering geheel gelost.
Heb eerder ook een Nederlandse caravanner in Duitsland zien tobben met zijn vastzittende koppeling. Had 'm al grotendeels vermorzeld door 'm met een hamer te bewerken.....
Door een rondje te rijden over de camping kon hij uiteindelijk zijn caravan afkoppelen. Om een dag daarna op zoek te gaan naar een nieuwe caravankoppeling. Die andere was zo toegetakeld, dat 'ie niet meer was te gebruiken.
Overigens heb ik de stabilisator bij het manoeuvreren ook altijd 'los' staan.
Ook in de bergen gaat hij er van af.
Maar je hebt me wel op een idee gebracht Henri.
Wanneer we op de camping aankomen, is het niet een standaard handeling van me.
Als mijn vrouw alleen even naar de receptie loopt, doe ik een rondje om de caravan
en haal gelijk de koppeling los. Volgens mij als we samen naar de receptie lopen,
doe ik dat rondje niet. Ga in het vervolg bij aankomst, gelijk de stab. loskoppelen.
Bedankt en fijne dagen.
Arie.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Afkoppelen caravan
In feite zijn het de remcupjes die nog deels de knobbel omsluiten. Die moeten voldoende van de knobbel wijken zodat e.e.a vrij komt te liggen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16315
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Afkoppelen caravan
Oploopremmen zonder stabilisator kennen dat fenomeen ook, dus zonder die blokjes!
Strekken blijft de eerste actie na aankomst.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Strekken blijft de eerste actie na aankomst.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Afkoppelen caravan
Bedankt voor de aanvulling Jan.Jan van Vijven schreef: ↑za 29 dec 2018 13:46Oploopremmen zonder stabilisator kennen dat fenomeen ook, dus zonder die blokjes!
Strekken blijft de eerste actie na aankomst.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet, Arie
Re: Afkoppelen caravan
Ongelezen bericht door AJ.Wijk » do 27 dec 2018 16:39
De stabilysator is bij mij vaak het probleem ik moet hem echt helemaal losdraaien dan is er niets aan de hand.
Wij hebben ook zo'n koppeling en ik had ook het zelfde idee. Maar ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden. Het komt bij ons ook wel eens voor maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Het voordeel van deze koppeling is dat je handmatig de frictie kunt bepalen. Als we een stukje gereden hebben stoppen we even en dan blijkt dat de koppeling toch nog ietsje aangedraaid kan worden en naar mijn idee voel je dat wel! Maar het mag toch duidelijk zijn dat de koppeling helemaal los gedraaid moet worden om h'm bij het los koppelen in zijn vrij te krijgen.
De stabilysator is bij mij vaak het probleem ik moet hem echt helemaal losdraaien dan is er niets aan de hand.
Wij hebben ook zo'n koppeling en ik had ook het zelfde idee. Maar ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden. Het komt bij ons ook wel eens voor maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Het voordeel van deze koppeling is dat je handmatig de frictie kunt bepalen. Als we een stukje gereden hebben stoppen we even en dan blijkt dat de koppeling toch nog ietsje aangedraaid kan worden en naar mijn idee voel je dat wel! Maar het mag toch duidelijk zijn dat de koppeling helemaal los gedraaid moet worden om h'm bij het los koppelen in zijn vrij te krijgen.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Afkoppelen caravan
Ik had van deze koppeling nog nooit gehoord. Maar ik denk dat er best veel gebruikers soms problemen hebben met afkoppelen.cadance schreef: ↑ma 7 jan 2019 18:17Ongelezen bericht door AJ.Wijk » do 27 dec 2018 16:39
De stabilysator is bij mij vaak het probleem ik moet hem echt helemaal losdraaien dan is er niets aan de hand.
Wij hebben ook zo'n koppeling en ik had ook het zelfde idee. Maar ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden. Het komt bij ons ook wel eens voor maar over het algemeen gaat het gewoon goed. Het voordeel van deze koppeling is dat je handmatig de frictie kunt bepalen. Als we een stukje gereden hebben stoppen we even en dan blijkt dat de koppeling toch nog ietsje aangedraaid kan worden en naar mijn idee voel je dat wel! Maar het mag toch duidelijk zijn dat de koppeling helemaal los gedraaid moet worden om h'm bij het los koppelen in zijn vrij te krijgen.
Bedankt voor de aanvulling.
Groet, Arie
Re: Afkoppelen caravan
Strekken helpt, ook wel eens gehad op een ongelukkig scheef wegdek (toen met een Alko stab). Beetje heen en weer rommelen met de mover bleek altijd wel voldoende.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Afkoppelen caravan
Strekken is idd de oplossing. Vroeger toen ik geen mover had drukte ik de caravan (terwijl die aangekoppeld was) weg van de auto zodat die gestrekt was zodat ontkoppelen makkelijk gaat en dat de koppeling niet in me bumper drukt.
Tegenwoordig laat ik dit klusje over aan de mover.
Tegenwoordig laat ik dit klusje over aan de mover.
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: Afkoppelen caravan
Heel herkenbaar dit. Caravan net gekocht, achteruit oprit opgedraaid en toen moest ik hem afkoppelen terwijl mijn auto de weg blokkeerde en het verkeer zich ophoopte. "Even loskoppelen". Uiteraard totaal geen beweging in te krijgen. Pas een aantal zweetminuten verder, dacht ik eraan de koppeling iets te strekken en toen was het zo gelukt. Ach, het mooie aan kamperen is dat je altijd blijft leren.
De methode die Micky hierboven beschrijft is precies hoe ik het sindsdien ook doe en dat werkt altijd. Succes!
De methode die Micky hierboven beschrijft is precies hoe ik het sindsdien ook doe en dat werkt altijd. Succes!
Re: Afkoppelen caravan
Is er een voor- en of nadeel t.o.v. van de manier met de mover?
Ik kan me voorstellen dat je met de auto natuurlijk moet opassen dat je niet met te veel vermogen eraan trekt als de handrem erop staat (kan hier iets stuk gaan?)
En ik kan me ook voorstellen dat de mover het niet fijn vind om de caravan (aangekoppeld) achteruit te trekken (al zal deze wel een beveiliging hebben?)
Ik kan me voorstellen dat je met de auto natuurlijk moet opassen dat je niet met te veel vermogen eraan trekt als de handrem erop staat (kan hier iets stuk gaan?)
En ik kan me ook voorstellen dat de mover het niet fijn vind om de caravan (aangekoppeld) achteruit te trekken (al zal deze wel een beveiliging hebben?)
Home is where you park it
Re: Afkoppelen caravan
Wij hebben geen mover, dus weinig keus. Als je hem wel hebt, moet je doen wat je het makkelijkste vindt. Het gaat maar om max 2cm en als het goed is oefen je nergens krachten op uit, je trekt immers alleen de koppeling uit elkaar.
Re: Afkoppelen caravan
enige is, als je het met de mover doet, blijft de combi meestal onder spanning staan, auto en caravan staan vast geremd, doe je het met de auto, kun je tijdens het omhoog slingeren als hij toch niet losgaat, even de handrem lossen van de caravan en dan schiet hij er af.Bospaadje schreef: ↑wo 9 jan 2019 14:59Is er een voor- en of nadeel t.o.v. van de manier met de mover?
Ik kan me voorstellen dat je met de auto natuurlijk moet opassen dat je niet met te veel vermogen eraan trekt als de handrem erop staat (kan hier iets stuk gaan?)
En ik kan me ook voorstellen dat de mover het niet fijn vind om de caravan (aangekoppeld) achteruit te trekken (al zal deze wel een beveiliging hebben?)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Afkoppelen caravan
Ach, als het zo ver is, stop ik wel eens ergens zonder publiek. Kan ik paar keer proberen
Home is where you park it