even de rest lezen en het wordt wellicht iets duidelijker
Nee,
Het enige wat ik kan bedenken is dat het motormanagement verhinderd dat de waste gate ge-opent word als de uitlaat druk oploopt .
Maar daardoor loopt de druk aan inlaatzijde m.i. niet op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
RE.gif
Even ter verduidelijking:
De "waste gate" zit eigenlijk in de uitlaat van de motor, in de inlaat van de turbo...
Is eigenlijk een overdruk ventiel, die overdruk gaat dan buitenom de turbo direct de uitlaat in.
Heeft niets met het milieu te maken, het voorkomt het opblazen van de boel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023) Adria Action 391 LH (2023)
Volgens mij is dat het door Jaap genoemde blaffen, als je het gas er afgooit (dus ook tijdens schakelen) remt de turbo ineens af omdat hij geen aanvoer druk meer krijgt maar nog wel tegendruk heeft.
De “bypass” hoor je niet.
Wij noemen dat blaffen omdat bij de echt grote turbo’s het geluid zwaarder en stotterend gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023) Adria Action 391 LH (2023)
De waste gate zorg voor de maximale turbo druk zit in het uitlaattraject en beperkt de maximale turbo druk door uitlaatgassen via een bypass om de turbo heen te leiden.
De dumpvalve zit in het inlaat traject en opent als gas los gelaten wordt en blaast af naar buiten zodat inlaatdruk weg kan om de turbo op toeren te houden.
De waste gate hoor je eigenlijk nooit een eenvoudige manier om meer vermogen uit een turbomotor te halen is het "opschroeven" van de turbodruk dit gebeurt tegenswoordig via de software uiterraard. De overboost is een kortstondige verhoging van de turbodruk en de daarbij behoorende extra brandstof waardoor dus wat meer vermogen vrij komt
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007