Batterij Truma mover xt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Batterij Truma mover xt

Bericht door watnu » zo 21 okt 2018 13:28

Wij zijn naar een nieuwe caravan gaan kijken, een LMC.
Ze zouden daar dus een Truma xt opzetten waar ik wel mee akkoord kan gaan vermits de caravan een max gewicht mag hebben van 2000 kg, waar ik mij wel vragen bij stel of de lithium batterij van 20 amp voldoende daarvoor is, volgens de verkoper 5 keer meer sterker dan een gewone batterij wat uiteraard maar een verkoopspraatje is. Ben ik nu beter met die lithium of toch maar een agm of natte batterij van 60 amp bv.?
De aankoop zal nog wel even duren want ik ben zo nieuw in de caravan wereld dat ik alles zo goed mogelijk wil voorbereiden, zo was ik erg verwonderd dat er in die LMC geen woonbatterij aanwezig is, tja als je uit de camperwereld komt.
Verder in een model geweest waar je niet op een normale manier op het toilet kan zitten en jawel ik heb het uitgeprobeerd (wel met mijn broek nog aan, ik zeg het er maar bij voor de nieuwsgierigen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Conradi » zo 21 okt 2018 15:02

Ten eerste is er een soort van overload als het om de capaciteit van mover accu's gaat. Hoeveel mover je nu echt, hooguit een paar minuten, toch? Uitzonderingen zijn als je bijvoorbeeld veel bij je huis movert of zo.
Als je de mover-accu ook als stationaire boordaccu wilt gebruiken wordt het ook een ander verhaal.

Het voordeel van een lithium accu is dat je 'm veel verder kunt ontladen, wat bij een AGM of loodaccu niet kan. Kortom, de 20 Ah (officieel zo'n 97%) haal je er wel uit terwijl je uit de 60Ah loodaccu ongeveer tot de helft kunt halen. Verder hebben de diverse accu's typische voor en nadelen. Gebruik daarvoor maar 'es de zoekfunctie.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018 15:48

Volgens mij is het een beetje zo..
Lithium is prachtig, maar met een redelijke capaciteit best prijzig.
Een hele mooie is de Powerextreme X30
Het voordeel van Lithium is al gemeld.... heel ver ontlaadbaar..
Minder dan 30 Ah kan ook maar heeft minder power ... simpel gezegd kortere movertijd.

Erg goed zijn AGM accu's, b.v. de Optima Yellowtop.
Is er in b.v. 55 en 75 Ah... ideale accu als je niet op accu gewicht hoeft te letten.
Zelf heb ik de 55 Ah versie en zweer daarbij.
Ideaal omdat hij onderhoudsvrij is, een heel grote capaciteit, event. in de winter ( losgekoppeld) in de caravan kan overwinteren omdat hij een heel lage inwendige weerstand heeft.

En dan is er er een hele grote groep met de gemiddelde accu's.
Ik denk dat daar alle waar naar zijn geld is.

Mijn hut is max 1700 Kg en met mijn 55 Ah Optima Yellowtop accu kan ik best flink moveren voordat het stopt.
Nog nooit een tijdopname gedaan, is ook zo terrein afhankelijk he...
En mijn accu is ook inzetbaar als noodstroom accu... als de spanning op de camping uitvalt b.v.
Dan heb ik nog een bruikbaar toilet en licht aan boord.
Heeft ook voordelen.... soms..
( ooit in de Ardeche gestaan waar de spanning wel 3x per dag wegviel.... )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

watnu
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 7 okt 2018 18:43

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door watnu » ma 22 okt 2018 09:35

Bedankt voor jullie reactie, zo weet ik wat meer.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door zilvergrijs » ma 22 okt 2018 10:04

Op onze Tabbert van 1800 kg de XT met de Powerextreme X30. In de Franse Alpen en in midden Spanje paar keer aardig de mover moeten gebruiken voordat de caravan goed stond, geen probleem. Wij gebruiken de accu ook soms een nacht als boordaccu, geen probleem om daarna op een volgende camping de mover flink te moeten gebruiken. (alle verlichting in de caravan is LED)
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1736
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Carnavalswiertz » ma 22 okt 2018 12:34

@ Zilvergrijs: hier ongeveer dezelfde configuratie caravan van max 1800 kg met Truma XT en Powerxtreme 30. Absoluut geen klagen alleen stoepjes zijn lastig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door zilvergrijs » ma 22 okt 2018 13:42

@carnavalwiertz: zelfde ervaring met rechtop staande randen, echter vooral dan door slippen van de moverrollen op de banden. De accu en de mover geven niet op. Afstelling van 2 cm. afstand rol-band blijkt belangrijk.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door PD » ma 22 okt 2018 14:10

RE.gif
Voor hoge stoepranden heb ik kort afgezaagde keggen bij me. Werkt altijd.
Desnoods leg je de gewone keggen er even voor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Mzonnet33 » ma 22 okt 2018 17:57

Truma XT-mover is top! Erg krachtig en heel precies! Maar uiteraard moet je hem zo hier en daar een beetje helpen om doorslippen (op de band) te voorkomen. thumbup.gif Dit is echter pas bij extreem hoogte verschil. Een stukje hout of zoals PD al zei een kort afgezaagde keggen doet het werk!

Modder, (nat) gras, grind, zand of sneeuw is geen enkel probleem!
Audi SQ5, White with Black details

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Re di Coppi » ma 22 okt 2018 18:17

Wij hebben ook de XT mover, zeer goed controleerbaar bij het moveren, met PowerXtreme 30Ah. Voldoende capaciteit en bij een stroomstoring kunnen we de accu inschakelen voor de 12V stroomvoorzieningen. Zelfs de X10 heeft voldoende power alleen de capaciteit is minder.
Ik vind dit voor ons een topcombi.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Alfred Venema
Berichten: 15
Lid geworden op: za 5 feb 2011 16:33

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door Alfred Venema » ma 26 nov 2018 16:22

In het voorjaar een Truma SER met de PowerXtreme 30 laten monteren op onze HomeCar 45 Racer. Wij zijn heel blij met deze combi. Op de camping fijn te manouvreren en thuis.....door een afwateringsgoot de oprit nemen is geen enkel probleem. De accu is makkelijk uit de caravan te halen en staat opgeladen en wel in een stellagekast in de garage. Niks geen gedoe met externe laders....de PowerXtreme heeft een interne lader. Stekker in het stoptcontact en opladen maar. Éénmaal opgeladen zou de accu na een jaar nog zijn te gebruiken. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de hoge aanschafprijs. Deze ligt rond de € 500,-
Even shoppen loont wel de moeite......zit toch vaak een verschil van zo'n € 50,- tussen verschillende aanbieders.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Batterij Truma mover xt

Bericht door RichTrip » ma 26 nov 2018 18:28


Re di Coppi schreef:Wij hebben ook de XT mover, zeer goed controleerbaar bij het moveren, met PowerXtreme 30Ah. Voldoende capaciteit en bij een stroomstoring kunnen we de accu inschakelen voor de 12V stroomvoorzieningen. Zelfs de X10 heeft voldoende power alleen de capaciteit is minder.
Ik vind dit voor ons een topcombi.
Wij hebben ook de X10. Perfect bevallen dit jaar. Bedenk wel dat de X10 niet geschikt is als boordaccu!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”