stroom
stroom
zomaar wat nuttige info
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
Re: stroom
Voor de theoretische techneuten: de wet van Ohm. RE.gif
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??
Re: stroom
V x A = W.
230 V x 10 A = 2300 W.
12 V x 10 A = 120 W
Hieruit volgt dat hoe hoger het voltage (V) hoe lager de stroom (A) is bij gelijk vermogen (W)
Meteen de reden waarom hoogspanningsdraad relatief dun kan zijn.
En wij voor een koelkast op 12 volt dikke draden moeten hebben..
Net als voor de mover.
230 V x 10 A = 2300 W.
12 V x 10 A = 120 W
Hieruit volgt dat hoe hoger het voltage (V) hoe lager de stroom (A) is bij gelijk vermogen (W)
Meteen de reden waarom hoogspanningsdraad relatief dun kan zijn.
En wij voor een koelkast op 12 volt dikke draden moeten hebben..
Net als voor de mover.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: stroom
P=I x U
Heb ik nog altijd onthouden van de natuurkunde lessen. Pas ik nog altijd toe bij het kamperen. Maar de piekspanning is idd. een dingetje. Bijv inschakelen vd airco.
Sta nu op een camping waar de electrakast is afgesloten. Lastig als de zekering het begeeft.
Heb ik nog altijd onthouden van de natuurkunde lessen. Pas ik nog altijd toe bij het kamperen. Maar de piekspanning is idd. een dingetje. Bijv inschakelen vd airco.
Sta nu op een camping waar de electrakast is afgesloten. Lastig als de zekering het begeeft.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: stroom
Klopt heren...
En: R= L x Ro /A
Kan je berekenen hoe dik je kabeltje moet zijn..
Old school....
En: R= L x Ro /A
Kan je berekenen hoe dik je kabeltje moet zijn..
Old school....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: stroom
Ja..waarbij dan bij laagspanning in een caravan je beter de uitkomst van die dikte beter maal 2 aan kunt houden.
Bij 230 volt geeft het meestal niet veel dat je aan het eind van een lange kabel 20 volt verliest.
Bij 12 volt is spanningsverlies veel beroerder.
Met name voor koelkasten bijv.
Bij 230 volt geeft het meestal niet veel dat je aan het eind van een lange kabel 20 volt verliest.
Bij 12 volt is spanningsverlies veel beroerder.
Met name voor koelkasten bijv.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: stroom
RE.gif
300% waar...
300% waar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: stroom
Ik stond vorig jaar op een camping in zuid Frankrijk en we kregen het vlees maar niet gaar op ons plaatje. Toen we even later de caravan ingingen stond onze koelkast te knipperen en was het binnenin maar 12gr. Bij navraag bij onze buurman die een camper had bleek dat we maar 208V van de paal hadden. Bij een andere kast ingeplugd en in een mum van tijd werd het vlees gaar en koelde de koelkast weer goed. Volgens mij maakt het dus wel degelijk uit.Ab schreef: ↑zo 9 sep 2018 13:43Ja..waarbij dan bij laagspanning in een caravan je beter de uitkomst van die dikte beter maal 2 aan kunt houden.
Bij 230 volt geeft het meestal niet veel dat je aan het eind van een lange kabel 20 volt verliest.
Bij 12 volt is spanningsverlies veel beroerder.
Met name voor koelkasten bijv.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: stroom
RE.gif
Het maakt inderdaad uit maar bij dergelijke spanningsverliezen valt het toch wel mee.
Is de spanning bvb. 10% lager, dan wordt het opgenomen vermogen ook 10% minder.
Dus: als 230V. nog maar 207V. is, dan levert een gebruiker die ontworpen is voor 230V. die aanvankelijk 1000W. op nam, ook nog maar 900W. op.
Het maakt inderdaad uit maar bij dergelijke spanningsverliezen valt het toch wel mee.
Is de spanning bvb. 10% lager, dan wordt het opgenomen vermogen ook 10% minder.
Dus: als 230V. nog maar 207V. is, dan levert een gebruiker die ontworpen is voor 230V. die aanvankelijk 1000W. op nam, ook nog maar 900W. op.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: stroom
RE.gif
Kleine correctie:
Is de spanning 10% lager, is de opgenomen STROOM 10% minder.
Dus als het opgenomen vermogen eerst 1000W was, dan is het nu 0,9 x 0,9 x 1000W = 810W
Kleine correctie:
Is de spanning 10% lager, is de opgenomen STROOM 10% minder.
Dus als het opgenomen vermogen eerst 1000W was, dan is het nu 0,9 x 0,9 x 1000W = 810W
Buien vallen niet.
Re: stroom
En daarom doet je koelkast het zo slecht wanneer er maar 210V uit het paaltje komt.scooterandre schreef: ↑ma 10 sep 2018 13:03Is de spanning 10% lager, is de opgenomen STROOM 10% minder.
Dus als het opgenomen vermogen eerst 1000W was, dan is het nu 0,9 x 0,9 x 1000W = 810W
In dat geval draait hij bij ons gewoon op gas
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: stroom
We hebben een Chateau Calista uit 2000.
Een kleine koelkast dus vergeleken bij de moderne koelhuizen.
We gaan 3 maanden achter elkaar op vakantie.
Hoeveel flessen gas moet ik dan wel niet meenemen.
Een kleine koelkast dus vergeleken bij de moderne koelhuizen.
We gaan 3 maanden achter elkaar op vakantie.
Hoeveel flessen gas moet ik dan wel niet meenemen.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.
Re: stroom
Dat de wet van ohm zoveel elende teweegbrengt he??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: stroom
volgens mij kloppen alle hierboven beschreven formules
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: stroom
Gelukkig is een kookplaatje een Ohmse belasting anders werd het verhaal veel ingewikkelder want dan kom je met cosinus en schijn- en blindvermogen in aanraking dat ga ik niemand zomaar uitleggen..
Leo
Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300
Re: stroom
Een koelkaat gebruikt circa 300 gram gas per dag. Dus 3 kg per 10 dagen dus 9 kg/30 dagen. Dan heb je nog 1 kg over om te koken. In 3 maanden gebruik je dus circ 3 gasflessen van 10 kg voor koelkast en koken. Verwarm je daarentegen ook nog, elke dag 3 tot 4 uur. Dan moeten er zeker 2 extra flessen mee.
Re: stroom
er van uitgaande dat je genoeg gas hebt aan 1 kg per 30 dagen om te koken/bbq'en...Dan heb je nog 1 kg over om te koken. In 3 maanden gebruik je dus circa 3 gasflessen van 10 kg voor koelkast en koken.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: stroom
Onzin .
Toon, als je 2 grote flessen meeneemt heb je zat.
Voor alleen koken en af en toe de koelkast op gas.
Behalve als je ergens heen gaat waar lage temperaturen heersen zoals in het noorden van Europa of de Alpen.
Dan doe je maar ca 3 dagen met die grote fles.
Waarom zou je de koelkast continu op gas zetten?
In die 3 maanden zal je toch niet continu zonder stroom zitten lijkt me ?
Toon, als je 2 grote flessen meeneemt heb je zat.
Voor alleen koken en af en toe de koelkast op gas.
Behalve als je ergens heen gaat waar lage temperaturen heersen zoals in het noorden van Europa of de Alpen.
Dan doe je maar ca 3 dagen met die grote fles.
Waarom zou je de koelkast continu op gas zetten?
In die 3 maanden zal je toch niet continu zonder stroom zitten lijkt me ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: stroom
RE.gif
Tja Toon vroeg hoeveel gas ie mee moest nemen om de koelkast "continue" op gas te laten draaien. Dat heb ik voorgerekend
Maar voor alleen koken (tenzij je heel veel zelf kookt) heb je aan 1 fles van 10 kg zelfs al ruim voldoende.
En om even op het topic stroom te blijven.
Reken op een stroomverbruik van de koelkast van 1-2 kwh per dag.
Tja Toon vroeg hoeveel gas ie mee moest nemen om de koelkast "continue" op gas te laten draaien. Dat heb ik voorgerekend
Maar voor alleen koken (tenzij je heel veel zelf kookt) heb je aan 1 fles van 10 kg zelfs al ruim voldoende.
En om even op het topic stroom te blijven.
Reken op een stroomverbruik van de koelkast van 1-2 kwh per dag.
Re: stroom
Ik gebruik altijd stroom op de camping.
In Frankrijk is het best duur maar als je bekijk wat zo een aanleg kost.
Ik wilde alleen weten wat ik mee moet nemen om de koelkast op gas te laten werken.
Op gas werkt hij beter maar op elektra werkt hij ook redelijk goed.
Mijn vrouw klaagt er nooit over.
Om nou 3 to 5 flessen gas mee te nemen vind ik toch overdreven.
Alleen al het gewicht.
We houden het maar op elektra.
Op een een fles gas kunnen we nu 11 weken koken.
Bedankt voor de reacties.
In Frankrijk is het best duur maar als je bekijk wat zo een aanleg kost.
Ik wilde alleen weten wat ik mee moet nemen om de koelkast op gas te laten werken.
Op gas werkt hij beter maar op elektra werkt hij ook redelijk goed.
Mijn vrouw klaagt er nooit over.
Om nou 3 to 5 flessen gas mee te nemen vind ik toch overdreven.
Alleen al het gewicht.
We houden het maar op elektra.
Op een een fles gas kunnen we nu 11 weken koken.
Bedankt voor de reacties.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: stroom
Je kan ook ter plaatse flessen kopen/huren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: stroom
Sinds het gebruik van een digitale energiemeter zie ik pas, dat er inderdaad behoorlijk wat 'blindvermogen' is...en ja, dit maakt het verhaal weliswaar iets moeilijker, maar 't speelt wel vaak in je voordeel...:
De wet van Ohm is niet 1-op-1 van toepassing bij 230v wisselstroom en is dus de situatie feitelijk iets ingewikkelder. Voor gelijkstroom en wisselstroom met zuiver Ohmse belastingen kloppen bovenstaande formules en informatie precies, voor wisselstroom moeten we echter rekening houden met reactieve belasting, met name verliezen door de opgewekte magnetische velden in spoelen. Die spoelen zitten onder andere in in transformatoren en elektromotoren. Het totale verbruikte vermogen in Watt (of VA) bestaat dan uit een deel zogenaamd "blindvermogen" en een deel "werkelijk vermogen", dat is het vermogen dat ook rendement oplevert (kracht van een motor, licht of wat dan ook). De verhoudingsfactor hiertussen is de cosinus phi, kort geschreven als: cos φ. Die factor verschilt per apparaat en per soort apparaat. Bij een gloeilamp is geen spoel of magnetisch veld betrokken: hier is de cosinus phi dus 1, geen verliezen. Het werkelijke vermogen is gelijk aan het rendement, er is geen blindvermogen. Bij een TV of computer worden schakelende voedingen gebruikt en kan de cosinus phi ergens tussen 0,5 en 0,8 zijn, bij een elektromotor (afhankelijk van belasting, constructie etc.) bijvoorbeeld 0,85. (bron: https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... stroom.php)
De formule voor het verbruikt vermogen wordt voor wisselstroom dus zo: Watt = Volt * Ampère * cosinus φ
Nu ik enkele maanden een digitale energiemeter gebruik (viewtopic.php?f=76&t=21059&hilit=energiemeter), zie ik dat de cosinus φ regelmatig waarden heeft tussen 0,8 en 0,9.
Kortom: de cosinus φ levert vaak een iets lager opgenomen / gemeten vermogen op!
MVG,
Peerke
De wet van Ohm is niet 1-op-1 van toepassing bij 230v wisselstroom en is dus de situatie feitelijk iets ingewikkelder. Voor gelijkstroom en wisselstroom met zuiver Ohmse belastingen kloppen bovenstaande formules en informatie precies, voor wisselstroom moeten we echter rekening houden met reactieve belasting, met name verliezen door de opgewekte magnetische velden in spoelen. Die spoelen zitten onder andere in in transformatoren en elektromotoren. Het totale verbruikte vermogen in Watt (of VA) bestaat dan uit een deel zogenaamd "blindvermogen" en een deel "werkelijk vermogen", dat is het vermogen dat ook rendement oplevert (kracht van een motor, licht of wat dan ook). De verhoudingsfactor hiertussen is de cosinus phi, kort geschreven als: cos φ. Die factor verschilt per apparaat en per soort apparaat. Bij een gloeilamp is geen spoel of magnetisch veld betrokken: hier is de cosinus phi dus 1, geen verliezen. Het werkelijke vermogen is gelijk aan het rendement, er is geen blindvermogen. Bij een TV of computer worden schakelende voedingen gebruikt en kan de cosinus phi ergens tussen 0,5 en 0,8 zijn, bij een elektromotor (afhankelijk van belasting, constructie etc.) bijvoorbeeld 0,85. (bron: https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... stroom.php)
De formule voor het verbruikt vermogen wordt voor wisselstroom dus zo: Watt = Volt * Ampère * cosinus φ
Nu ik enkele maanden een digitale energiemeter gebruik (viewtopic.php?f=76&t=21059&hilit=energiemeter), zie ik dat de cosinus φ regelmatig waarden heeft tussen 0,8 en 0,9.
Kortom: de cosinus φ levert vaak een iets lager opgenomen / gemeten vermogen op!
MVG,
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto