Regengeluid dak

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
HesMar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 6 sep 2018 16:52

Regengeluid dak

Bericht door HesMar » do 6 sep 2018 20:20

We hebben een Fendt 650 diamant 2008. We wonen daar tijdelijk, in, ook in de komende winter. Gewoon in Nederland.
Na de droge zomer merken we nu pas dat het dak erg gehorig is. We slapen slecht en worden wakker van elk geland vogeltje, van een beetjd regen. Het klinkt veel en veel harder door dan onze vorige caravans. Ons is verteld dat dit komt door de manier van verlijmen van de daklagen.

Iemand een tip om hier iets aan te doen?

En ter info nog:
Caravan blijft niet permanent staan, van oktober tot april gaan we naar een camping die 'swinters open is.
Aan de voorzijde zetten we een deel/wintertentje.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regengeluid dak

Bericht door Micky » do 6 sep 2018 20:45

RE.gif

dan moet je er iets opleggen, maar dat wordt ook een zooitje met wind en regen, om eerlijk te zijn genieten wij juist van dit geluid, ik weet niet hoelang jullie nu staan en er last van hebben, maar denk je niet dat het vanzelf went?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Regengeluid dak

Bericht door Chris » do 6 sep 2018 20:52

RE.gif

Idd... romantisch geluid om lekker tegen elkaar aan te kruipen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1223
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Regengeluid dak

Bericht door Ralf » do 6 sep 2018 20:56

zoals de regen op het caravan dakje tikt het nergens

maar het enige wat je kan doen is er een winter dak op leggen . dit is een kunststof dak wat ca 10 cm boven je normale dak zit .
werkt geluidswerend en is ook in de zomer extra isolerend . en beschermd je dak tegen allerlei neervallen onheil

of oordopjes
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Knaus440
Berichten: 3699
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Regengeluid dak

Bericht door Knaus440 » vr 7 sep 2018 16:54

Vaak gezien in het buitenland:
Afbeelding
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Regengeluid dak

Bericht door Ab » vr 7 sep 2018 17:14

Gek dat je daar last van hebt.
Wij hebben ook een Fendt Diamant.
Het dak is behoorlijk dikker en sterker dan de meeste andere caravans. Je kunt er zonder bezwaar overheen lopen.
Je hoort best wel dat het hard regent.
Het heeft me nog nooit gestoord. Integendeel.
Ik slaap eigenlijk het lekkerst als het 's nachts regent.
En overdag heel mooi weer is. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Regengeluid dak

Bericht door Roland54 » vr 7 sep 2018 17:29

Ik vind het juist heerlijk als je in je bedje ligt en het komt dan s'nachts met bakken naar beneden blij.gif
Ik hoor het geluid overig voornamelijk van de panorama luik afkomen. Rest van het dak is behoorlijk stil.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

HesMar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 6 sep 2018 16:52

Re: Regengeluid dak

Bericht door HesMar » vr 7 sep 2018 20:10

Dank voor jullie reacties.
We kamperen in deze caravan al voor het 3e seizoen. Maar, als mooi-weer kampeerders.
Inderdaad kruipen we al lekker tegen elkaar kus.gif en hebben we oordopjes geprobeerd. Toch worden we al wakker bij een niet eens zo harde regenbui.

Het plaatje geeft een hele constructie weer, niet handig zo veel werk als we ook nog 2x moeten verkassen.we kunnen het ook niet zelf.
We hadden zelf al bedacht er wat isolatieplaten op te leggen, maar dat is ook niet geweldig natuurlijk.

Jullie antwoorden zijn wel duidelijk, verder niet veel aan te doen, dus we gaan er aan wennen!

Gerrie
Berichten: 1370
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Regengeluid dak

Bericht door Gerrie » vr 7 sep 2018 20:16

Kort geleden iets gelezen over een oppomp baar winterdak. Misschien even googelen, zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Je hebt dan ook en mooie bescherming voor de winter.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Regengeluid dak

Bericht door Gemineye » vr 7 sep 2018 20:41

Zo’n winterdak is ook eigenlijk alleen bedoeld voor als je een caravan een heel seizoen (of eigenlijk zelfs meerdere seizoenen) ergens wilt laten staan. Is niet bedoeld om steeds op te zetten en weer af te breken, want zit geschroefd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gerrie
Berichten: 1370
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Regengeluid dak

Bericht door Gerrie » vr 7 sep 2018 20:43

Al gevonden en volgens mij niets schroeven:

Het Herzog Easy Top beschermdak – De weersomstandigheden veranderen steeds sneller. Van regenbuien met hagelstenen tot zonovergoten dagen binnen enkele dagen. Om uw caravan te beschermen op een eenvoudige en snelle manier heeft Herzog een opblaasbaar beschermdak ontworpen en geproduceerd.

Easy top

1,2,3 en klaar! Het innovatieve all-round beschermdak “Easy-top” kan binnen 30 minuten worden opgebouwd. U schuift eenvoudig 1 zijde van het beschermdak in de raamrail en blaast de dragers met een handpomp op. Daarna legt u de opgeblazen dragers die aan het dakdoek vastzitten over de caravan en spant hem aan de disselzijde van de caravan af op de verstelbare steunen. De spanbanden naar de hoeksteunen brengen het dak op spanning. Door de steunen aan de voorzijde is uw raam aan de disselzijde goed te gebruiken.

Door het Herzog Easy-Top beschermdak te plaatsen zorgt u voor een isolatie van geluid en temperatuur. De Easy Top is te leveren in 260 en 280 cm breedte en valt over de hele lengte van de caravan. De Easy Top is te koop vanaf € 598,00 via de caravan- en kampeerartikelendealer. Voor informatie: herzogvoortenten.nl
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Regengeluid dak

Bericht door Rene_13 » vr 7 sep 2018 20:46

RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif
Wat een onzin zeg.
Jullie hebben ergens last van, waarvan anderen blijkbaar geen last van hebben. Da is je goed recht/pech.
Dat lijkt me vervelend en volgens mij kan het accepteren altijd nog.

Begreep dat jullie , wegens omstandigheden een soort van permanente bewoning hebben.
Probeer eens iets met een paar oude lakens over je dak te spannen. mooi nee maar als het minder wordt dan kan je daar op voortborduren. Door bijvoorbeeld het laken te vervangen door schaduwdoek/steigerdoek met een beetje mazzel slaan de druppels op het doek kapot voor ze op je dak vallen.

Ik heb een Hobby en die heeft aan beide kanten een soort van beugel op het dak, daar span ik mijn schaduwdoek tussen en op de hoeken leg ik een speelgoed opblaasautoband (als ik niet op een schaduwplek kan staan). Het doek rust dan niet op het dak maar een centimeter of 25 er boven, prima verkoeling op deze manier.
Mooi? Vast niet maar ik heb mijn caravan niet voor de mooiigheid maar om er, gedurende mijn vakantie, in te leven op een zo comfortabele manier (airco zou nog beter zijn maar dan kom ik mijn verhoudingen in de knoei en dus moet ik daar nog iets op verzinnen scratch.gif )

Het punt wat ik wil maken is eigenlijk leg je niet te snel neer bij iets wat je ALS vervelend ervaart, ik zeg blijf zoeken naar je nachtrust. knipoog.gif

correctie ALS ingevoegd
Laatst gewijzigd door Rene_13 op vr 7 sep 2018 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regengeluid dak

Bericht door Micky » vr 7 sep 2018 20:53

RE.gif

Kleine tip, met de 2 omgekeerde " rechts bovenin een post kan je citeren, dan is het direct duidelijk op wie je reageert aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Regengeluid dak

Bericht door Rene_13 » vr 7 sep 2018 20:55

RE.gif
terwijl ik aan het typen was bleven er reacties binnen komen.
maar 4 x RE.gif lijkt me ook wel duidelijk knipoog.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Regengeluid dak

Bericht door Micky » vr 7 sep 2018 21:00

RE.gif

echt duidelijk niet, zeker niet in Tapatalk, want dan moet je helemaal naar boven scrollen ipv dat de tekst waar je op reageert gewoon in beeld staat, maar goed, was slechts een kleine tip met een bloemetje erachter knipoog.gif ik zal je maar niet de tip geven hoe je dan alsnog iemand kunt quoten als er 3 tussen gekomen zijn, want dat kan ook met 1 druk op de knop whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Regengeluid dak

Bericht door Rene_13 » vr 7 sep 2018 21:01

RE.gif
bedankt voor het aflower.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

HesMar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 6 sep 2018 16:52

Re: Regengeluid dak

Bericht door HesMar » za 8 sep 2018 14:14

Tijdens de vakantie of weekenden s nachts wakker worden, wat we hier van anderen ook lezen, is idd ook knus en gezellig. Zo beleefden wij het tot nu toe ook..
Echter, als elke ochtend 6.00 uur de wekker gaat en je dan brak opstaat, gaat de lol daar snel van af.

@rene_13: Idd verblijven we in de caravan tot juni 2019 vw bouw appartement. En we geven niet op, maar proberen er wel zsm aan te wennen. Als je je gaat ergeren wordt het 2x zo erg.

@gerrie: mooi concept, zullen eens bellen hoe zich dat in de winter zal houden. Wel evt weer een flinke uitgave!

Kom maar op met nog meer creatieve ideeen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Regengeluid dak

Bericht door p_vingerhoets » za 8 sep 2018 21:44

Een paar piepschuimplaten op het dak vast leggen zal ook al een stuk kunnen helpen, alleen zorgen dat ze er niet af waaien of gaan klapperen. Ook de dakluiken niet vergeten
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

HesMar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 6 sep 2018 16:52

Re: Regengeluid dak

Bericht door HesMar » zo 9 sep 2018 00:19

p_vingerhoets schreef:
za 8 sep 2018 21:44
Een paar piepschuimplaten op het dak vast leggen zal ook al een stuk kunnen helpen, alleen zorgen dat ze er niet af waaien of gaan klapperen. Ook de dakluiken niet vergeten
Hoe zou je die vast kunnen maken zodat ze er tijdens rijden of met flinke wind niet af waaien?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Regengeluid dak

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 sep 2018 09:54

Sjorbanden....
Lijmen....


Ik zou er niet aan beginnen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19687
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Regengeluid dak

Bericht door Daphne » zo 9 sep 2018 11:15

HesMar schreef:
za 8 sep 2018 14:14
Tijdens de vakantie of weekenden s nachts wakker worden, wat we hier van anderen ook lezen, is idd ook knus en gezellig. Zo beleefden wij het tot nu toe ook..
Echter, als elke ochtend 6.00 uur de wekker gaat en je dan brak opstaat, gaat de lol daar snel van af.
Zonder te weten welke andere caravans je hiervoor had, denk ik niet dat er echt een verschil is in tikken op het dak, maar het probleem is dat je in de caravan woont. Het is namelijk heel herkenbaar dat dingen dan ineens anders zijn als de vakantie voorbij is en het normale leven weer begint.
Wij wonen sinds 2 juni in de caravan. We zijn eerst 3 weken naar zuid Frankrijk geweest en bij terugkomst hebben we de caravan op een camping zo’n 650 meter van de bouwplaats gezet. Onze hond gaat altijd met de caravan mee en slaapt in de caravan. Helaas is ze in haar slaap erg onrustig. Liggend maakt ze rennende bewegingen en trapt hierbij tegen kasten, kachel of ons bed aan. In de nacht schoof ze zo de hele caravan door. Ik moest er enkele keren per nacht uit om haar wakker te maken of weg te slepen en eigenlijk vonden we het wel grappig.
Het werd anders toen het normale leven weer begon. Geluid is hetzelfde gebleven maar gebroken nachten zijn minder prettig als je heel vroeg een vergadering hebt op het werk of dat je een flinke rit moet rijden. Vorige week werd ze ziek en hebben we haar afgelopen donderdag helaas moeten laten gaan, en donderdagnacht heb ik voor het eerst sinds lange tijd tot half 7 doorgeslapen zonder wakker te worden.

Tips? Tja om vogels weg te houden zou je een plastic kraai op de caravan kunnen zetten. Hier op de camping hebben ze dat ook gedaan en we hebben hier geen vogeltjes. En tegen de regen? Ik kan me in de afgelopen 3 maanden maar 3 of 4 keer een nachtelijke bui herinneren. Laat het 5 x zijn. Om daar nou hele stellages voor aan te brengen lijkt me wat overdreven.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Regengeluid dak

Bericht door Rene_13 » zo 9 sep 2018 11:48

RE.gif
Om daar nou hele stellages voor aan te brengen lijkt me wat overdreven
Hoop wel dat de TS-er dit zelf mag bepalen.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19687
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Regengeluid dak

Bericht door Daphne » zo 9 sep 2018 11:52

RE.gif

TS mag zelf bepalen of hij er een stellage voor wil bouwen. Net zo goed dat ik het overdreven mag vinden om er een stellage voor te bouwen. Mijn mening geven is niet hetzelfde als bepalen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

HesMar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 6 sep 2018 16:52

Re: Regengeluid dak

Bericht door HesMar » zo 9 sep 2018 19:28

Ts hij=zij :lol:

Het is niet de bedoeling stellages te bouwen omdat de caravan 2x verplaatst gaat worden.
Idd is de beleving anders vw het wonen icm de wekker elke dag om 6.30 uur.
Het opblaasbare scherm is in die zin makkelijk plaatsbaar. We hoopten op een iets minder kostbare oplossing, die kunnen we zelf nog niet bedenken...
Een winterhoes op het dak, gevoerd met vilt, wordt ons door de campingwinkel afgeraden is slecht voor het dak.
Piepschuim isolatieplaten is ook nog te doen, maar hoe moeten we ze bevestigen?
Een laken of dekzeil erop verwachten we niet veel van.
Dus de vraag blijft nog even staan. 😁

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Regengeluid dak

Bericht door Chris » zo 9 sep 2018 19:38

Ik heb lopen Googelen..
Ooit eens een opblaasbaar bovendak gezien ergens, iets Duits meen ik..
Was bedoeld voor warmte en hagel bescherming, regen werkt dus zeker.
Alleen.... ik kan het nergens meer vinden.
Was wel een slim ding dacht ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”